• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Har kört 5000 mil med min E-golf och leasingen går ut nu i vinter.

Har aldrig jävlats och den har kostat mig ca 3000:- i bränsle på snart tre år.

Sjukt värt och jag kommer aldrig att återgå till fossilbil som slitochslängare. Bara fördelar med elbil för mig. Skulle gärna ta ut en till e-Golf men vill variera mig.

Funderar på en Opel ampera. Sjukt ful klassisk skitbil men den verkar bli billig nanting som förmånsbil sett.
Samt att Opel är ett regelrätt skräpmärke som bara tillverkar värdelösa bilar.

Tror ni man står ut i tre år?

Verkar som att nya Ampera inte kommer att säljas i Sverige?

Snygg 458. Vad är fel?
Tackar :)
Servopumpen har skurit.....
Och någon har dragit nyckel i sidan på den baktill.. Hände kort efter att jag satte på Miljöpartiet stickers.. Får väl skylla mig själv hehe.

Vackert! Riktig drömbil det där.
Jag vill så gärna prova köra en sån där efter allt man har läst om dem.

Jag ska hyra antingen en 458 eller en Huracan om någon månad när jag åker på semester, lite sådär lagom beslutsångest där..

Ruskigt nöjd med bilen i sig.
Får alltid lika brett smile när man sätter sig och trycker på START på ratten.

Jag har kört en hel del Huracan jag med, överväger att byta till en framöver.

458an ger dig dock en mycket bättre körupplevelse.. Det känns verkligen som en racingbil.
Huracanen är mer tam... Komforten, tekniken, kvalitén och infotainmentsystemen passerar Ferrari med hästlängder.. Men det känns inte som en sportbil när man kör den.. Känns som en ruskigt snabb Audi TT ungefär.

Performanten skall vara en annan historia, men den kostar väl ungefär som en Aventador S med... :(

Både Hurrácan och 458 har dubbelkopplingslådor.
Men 458an har ett inbyggt "ryck" vid växling med paddlarna... På samma sätt som R8ornas gamla R-tronic lådor om du kört eller åkt med i en sådan? (Fast mycket snabbare givetvis) den växlar fortfarande på 0,00xxx sekund. Men rycket gör att den känns vildare på något sätt.

Hurracanen bara "matar på" i växlingarna, och man förstår inte riktigt hur fort man kör förrän man kikar på hastigsmätaren (Precis som 911 Turbo S om du åkt?)
Turbo S'n är väl (?) den snabbaste sportbilen på gatan nu.. (Med undantag för "the holy trinity" (Porsche 918, McLaren P1 & LAF) och ändå känns den långsammare än en Subaru med rejält laddtryck (Komforten sväljer monstrets krafter) heheh ;-)

Långt svar. Men min röst faller på 458an.

Läcker bil!

Ditt inlägg påminner mig om Alfa Romeos äventyr i Japan som mynnade ut i Alfa Romeo Arna (AlfaRomeoNissanAuto).

Alfa och Nissan beslöt sig för att samarbeta kring en ny liten kompakt modell, stämningen var antagligen god i styrelserummen och man kom snabbt fram till en ansvarsfördelning; Italienarna som ju var så duktiga på kvalitet och rutiner fick hålla i den biten, och japanerna som ju kunde det där med design fick hålla i pennan. Bellissimo!

Växellådan hämtades för säkerhets skull från Alfas reservdelslager (Alfa är väl kända för sina skrapfria lådor?), medan hjulupphängningarna (Nissan skrek ju "körglädje" i början på 80-talet) kom från Nissan.

Det kunde ha blivit så bra, en bil designad i Italien med deras känsla för design och körglädje, parad med Japansk teknik och kvalitet. Nu blev det precis tvärtom.

Tackar och bockar.
Spännande! Har faktiskt inte hört den historian innan.
Man kan härmed konstatera att både Alfa, Fiat & Ferrari borde hålla sig borta ifrån mekanik ;-)

Senast ändrad:
Jag fick nöjet att köra emot b.l.a La Ferrari FXX-K & McLaren P1 GTR på "Lilla Nordslingan" Knutstorp.... ;-)
Tänkte ladda upp en liten video, men vet inte riktigt var eller hur (?)
Får klippa bort ljudet bara ;) jag skriker som ett litet barn till han som filmar haha.

Här kommer ett par bilder iallafall..
Bilderna på min bil är ej tagna av mig, så kan ej ta credits för dom.

Autoropa Racingdays 2017 (Ingen härifrån som var där (?) Sjöö Sandström auktionerade ut en en klocka till förmån för Barncancerfonden under middagen på kvällen. Säkert någon medlem härifrån som var med? :)
771163_img4126_2.jpg

360032_img4118_2.jpg

595554_dsc0067__copy01_460x690.jpg

420216_img4127_2.jpg

832624_img4115.jpg

Tackar :)
Servopumpen har skurit.....
Och någon har dragit nyckel i sidan på den baktill.. Hände kort efter att jag satte på Miljöpartiet stickers.. Får väl skylla mig själv hehe.

Ruskigt nöjd med bilen i sig.
Får alltid lika brett smile när man sätter sig och trycker på START på ratten.

Jag har kört en hel del Huracan jag med, överväger att byta till en framöver.

458an ger dig dock en mycket bättre körupplevelse.. Det känns verkligen som en racingbil.
Huracanen är mer tam... Komforten, tekniken, kvalitén och infotainmentsystemen passerar Ferrari med hästlängder.. Men det känns inte som en sportbil när man kör den.. Känns som en ruskigt snabb Audi TT ungefär.

Performanten skall vara en annan historia, men den kostar väl ungefär som en Aventador S med... :(

Både Hurrácan och 458 har dubbelkopplingslådor.
Men 458an har ett inbyggt "ryck" vid växling med paddlarna... På samma sätt som R8ornas gamla R-tronic lådor om du kört eller åkt med i en sådan? (Fast mycket snabbare givetvis) den växlar fortfarande på 0,00xxx sekund. Men rycket gör att den känns vildare på något sätt.

Hurracanen bara "matar på" i växlingarna, och man förstår inte riktigt hur fort man kör förrän man kikar på hastigsmätaren (Precis som 911 Turbo S om du åkt?)
Turbo S'n är väl (?) den snabbaste sportbilen på gatan nu.. (Med undantag för "the holy trinity" (Porsche 918, McLaren P1 & LAF) och ändå känns den långsammare än en Subaru med rejält laddtryck (Komforten sväljer monstrets krafter) heheh ;-)

Långt svar. Men min röst faller på 458an.

Tackar och bockar.
Spännande! Har faktiskt inte hört den historian innan.
Man kan härmed konstatera att både Alfa, Fiat & Ferrari borde hålla sig borta ifrån mekanik ;-)

Tack för utförligt svar! Kul att höra ifrån någon som har erfarenhet av båda, det bekräftar väl lite hur jag har uppfattat bilarna innan (utan att ha varit i dem, bara läst mycket). Ska nog titta lite mer på 458an då eftersom jag bara ska hyra och då är ju inte komfort och infotainmentsystem av intresse utan bara körkänslan. Jag har helt uteslutit 488 ifrån valet just för att den känns mindre rå.

Jag har tidigare kört en Aventador vilket var rätt vilt, det är ju ingen dubbelkopplingslåda i den så det är ju som att någon slår dig i bakhuvudet när du växlar.
Inte åkt Turbo S heller men däremot åkte jag FXX-K på ring Knutstorp förra året, dra åt helvete vilken maskin alltså.. Sån acceleration lär man aldrig uppleva igen.

Jag var på ring Knutstorp även i år så jag lär ju ha sett din bil köra runt då!

Jag fick nöjet att köra emot b.l.a La Ferrari FXX-K & McLaren P1 GTR på "Lilla Nordslingan" Knutstorp.... ;-)
Tänkte ladda upp en liten video, men vet inte riktigt var eller hur (?)
Får klippa bort ljudet bara ;) jag skriker som ett litet barn till han som filmar haha.

Här kommer ett par bilder iallafall..
Bilderna på min bil är ej tagna av mig, så kan ej ta credits för dom.

Autoropa Racingdays 2017 (Ingen härifrån som var där (?) Sjöö Sandström auktionerade ut en en klocka till förmån för Barncancerfonden under middagen på kvällen. Säkert någon medlem härifrån som var med? :)
771163_img4126_2.jpg

360032_img4118_2.jpg

595554_dsc0067__copy01_460x690.jpg

420216_img4127_2.jpg

832624_img4115.jpg

Fränt. Var där och kollade lite - får ge dig att du körde med mer attack än många andra!

Ingen aning, det gick bra i vart fall:) #outlaw

Hehe vad roligt att du kommer ihåg mig :)
Jo bilarna är ju till för att användas!!! Flera ville inte köra på banan p.g.a stenskott och annat trams....
Jag fick höra av killarna i lineupen i depån att jag hade mest körtid av alla under två daga hehe ;-)

Smörade lite för arrangören och fick köra i flera av grupperna, riktigt roligt!

Hoppas vi ses nästa år? :)

Tackar!! :)

Tack för utförligt svar! Kul att höra ifrån någon som har erfarenhet av båda, det bekräftar väl lite hur jag har uppfattat bilarna innan (utan att ha varit i dem, bara läst mycket). Ska nog titta lite mer på 458an då eftersom jag bara ska hyra och då är ju inte komfort och infotainmentsystem av intresse utan bara körkänslan. Jag har helt uteslutit 488 ifrån valet just för att den känns mindre rå.

Jag har tidigare kört en Aventador vilket var rätt vilt, det är ju ingen dubbelkopplingslåda i den så det är ju som att någon slår dig i bakhuvudet när du växlar.
Inte åkt Turbo S heller men däremot åkte jag FXX-K på ring Knutstorp förra året, dra åt helvete vilken maskin alltså.. Sån acceleration lär man aldrig uppleva igen.

Jag var på ring Knutstorp även i år så jag lär ju ha sett din bil köra runt då!

Aventadoren är ännu mer vild skulle jag säga.. Men jag är kluven om jag tycker den är det på ett positivt vis eller ej.
Döda vinkeln = Ej synlig, och de finns inget "krypläge" på gasen.. Antingen drar man på eller så står man still.. Allt däremellan äääter koppling.
Aventador är dock en av dom snyggaste bilarna som någon gjorts i mitt tycke :)

Det skiljer typ 4cm på längden och 1 cm på bredden. Så jättestor skillnad är det inte.
Inte utanpå nej.
BMW är bannemig världsmästare på att göra bilar som är fläskiga utanpå och tajta inuti.
Jämför en 5-serie med en E-klass, A6:a eller för den delen en Passat el liknande. Man sitter gött fram i BMWn men den faller platt i baksäte och bagage.

Inte utanpå nej.
BMW är bannemig världsmästare på att göra bilar som är fläskiga utanpå och tajta inuti.
Jämför en 5-serie med en E-klass, A6:a eller för den delen en Passat el liknande. Man sitter gött fram i BMWn men den faller platt i baksäte och bagage.

En A6:a har inget större bagage än en 5 serie. Benutrymmet bak är jag dock osäker på.

En A6:a har inget större bagage än en 5 serie. Benutrymmet bak är jag dock osäker på.
Min poäng var att som barnfamilj kör man inte 5-serie för utrymmena direkt även om det är en riktigt schysst bil i övrigt.
Jag har 3 barn mellan 0-7 år på bredden i baksätet på min Passat och det går även i en A6:a. Det är få bilar där det är drägligt.

Min poäng var att som barnfamilj kör man inte 5-serie för utrymmena direkt även om det är en riktigt schysst bil i övrigt.
Jag har 3 barn mellan 0-7 år på bredden i baksätet på min Passat och det går även i en A6:a. Det är få bilar där det är drägligt.

Du skulle köpt en Superb :)

Någon som äger eller provkört en V90 CC?
Vad tycker ni? Hiss eller diss?
Dyr som stryk i jämförelse med Volkswagen Alltrack GTS 240 och enbart bättre på design och inredning. Inte värt 100k extra.

Dagens snusförnuftiga uttalande dock är det ju ingen som köper bil med hjärnan ändå...

Senast ändrad:
Dyr som stryk i jämförelse med Volkswagen Alltrack GTS och enbart bättre på design och inredning.

En Alltrack GTS har jag på firman.
Upplever den som en mycket kompetent bil, men inte i samma klass som Audi A6 t.e.x.
Men har hört flyktigt att V90n skall demolera A6an i komfort och körupplevelse?

Vad vill du veta mer exakt? Den ligger fantastiskt bra på vägen. Lätt att styra. Går tyst och bra, någorlunda hård standarddämpning. Dock en stor bil så rekommenderar de större motorversionerna.

Om du skulle jämföra den med t.e.x V70 D5 eller Audi A6?

Det har jag mycket svårt att tro med tanke på att V90CC inte har hälften så avancerad fjädring. Dessutom har den en bullrig och trist fyrcylindrig motor. Den motorn är toppklass jämfört med bilar för 350k men inte 500k som en välutrustad D5 gärna kostar. Då är den Allroad Business för 440k (enligt mig) ett självklart val.

Det har jag mycket svårt att tro med tanke på att V90CC inte har hälften så avancerad fjädring. Dessutom har den en bullrig och trist fyrcylindrig motor. Den motorn är toppklass jämfört med bilar för 350k men inte 500k som en välutrustad D5 gärna kostar. Då är den Allroad Business för 440k (enligt mig) ett självklart val.

Körde en A6 Allroad 3,0 TDI tidigare. (Ej senaste faceliften) utan en 2014.
Har det hänt något mer än kosmetiska uppgraderingar sedan dess? Eller är det samma chassi osv.

En Alltrack GTS har jag på firman.
Upplever den som en mycket kompetent bil, men inte i samma klass som Audi A6 t.e.x.

Om du skulle jämföra den med t.e.x V70 D5 eller Audi A6?
Klart bättre än V70. Personligen tycker jag att Audi A6 allroad är ett steg högre upp. Möjligt att du får mer lull lull i volvon men kvalitetsmässigt är Audi bättre. Åk och testa både Audi och Volvo. Tror dock du kommer tycka komforten är bättre i Audin

Körde en A6 Allroad 3,0 TDI tidigare. (Ej senaste faceliften) utan en 2014.
Har det hänt något mer än kosmetiska uppgraderingar sedan dess? Eller är det samma chassi osv.
Just chassiet tror jag är samma hårdvara. Sen kan ju kalibreringen vara annorlunda. Invändigt är det väl lite skillnader, samt strålksatere och lite annat.

Inte utanpå nej.
Kom precis ifrån en bilfirma där jag jämförde E-klass mot 5-serie (båda sedan) och håller med angående baksätet. Bmw kändes tight, undrar om det funkar med två bältesstolar och en vuxen bak på den... Bmw gav helt klart mest "vill ha känsla" medan E-klass verkar mer gubbig och praktisk.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp