• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Tack för ett bra svar!!
Har svårt att se att det inte skulle vara en bra bil. Men bra att få lite info om problem då de kan komma att kosta en klocka eller två.
Är effekten riktigt bra? Det borde vara ett skönt drag!
Åker inte tusentals mil per år med privata bilar, men vill åka bra de 1000-1500 mil som det blir.
Det är duktigt tryck, kraften kommer direkt och slutar inte ge förens du släpper efter. Inte så explosiv som en M, men super härlig i vardagskörningen! Båda mina bekymmer tog dom på garantin så har inget hum om eventuell kostnad men skulle gissa på att det kostar satan annars.
 
Det är duktigt tryck, kraften kommer direkt och slutar inte ge förens du släpper efter. Inte så explosiv som en M, men super härlig i vardagskörningen! Båda mina bekymmer tog dom på garantin så har inget hum om eventuell kostnad men skulle gissa på att det kostar satan annars.
Låter gott :) då det är en vardagsbil så ”behöver” jag inte ha m kraft. Jag ska ändå försöka att ha kvar körkortet och framförallt livet. Men det är bra skönt att kunna skicka på lite. Gillar den brutal kraften diesel motorerna ger.
Jag får nog åka och provköra en till att börja med.
Då jag kollar på 15/17 så är frågan hur mycket garanti som finns kvar... men man bör nog verkligen se till att allt fungerar och man bör köpa av seriös aktör då man annars kan sitta lite illa till.
 
Låter gott :) då det är en vardagsbil så ”behöver” jag inte ha m kraft. Jag ska ändå försöka att ha kvar körkortet och framförallt livet. Men det är bra skönt att kunna skicka på lite. Gillar den brutal kraften diesel motorerna ger.
Jag får nog åka och provköra en till att börja med.
Då jag kollar på 15/17 så är frågan hur mycket garanti som finns kvar... men man bör nog verkligen se till att allt fungerar och man bör köpa av seriös aktör då man annars kan sitta lite illa till.
Köp BMW Premium Selection

Edit: ifall du inte har koll på vad det innebär :) :
https://www.mestmotor.se/automotors...tion-med-garanti-och-nybilskansla-bmwpartner/
 
Premium Selection = 100% demobilar, hyrbilar och personalbilar. Bara så att det kommer fram också. Behöver inte alltid vara dåligt men ”extra fina” bilar som BMW försöker få det till i marknadsföringen är det sannerligen inte.

Så är det!
Men garantin känns som en bra trygghet om man tittar på bilar med dyr utrustning.
Köpte en Audi som gått som leasingbil hos Scania, handplockad av kompisens farsa (utvecklingschef VAG Sverige).
Bilen hämtade jag i Hammarby- hamnen.
Fin som snus, men hjälp vilken penningslukare!
Allt möjligt och omöjligt gick sönder på den...
Dåtidens premium, skulle ha skeppat den direkt, men den var ju trevlig att ratta!
 
Premium Selection = 100% demobilar, hyrbilar och personalbilar. Bara så att det kommer fram också. Behöver inte alltid vara dåligt men ”extra fina” bilar som BMW försöker få det till i marknadsföringen är det sannerligen inte.

Min gamla 235:an gick som Premium Selection efter inbytet. Ingen av kategorierna ovan, bara beggad tjänstepulka med rätt mil.
Den var ju kundspecad av mig, så inte någon historik av det slaget heller.
 
Köpte en Audi som gått som leasingbil hos Scania, handplockad av kompisens farsa (utvecklingschef VAG Sverige).
Bilen hämtade jag i Hammarby- hamnen.
Fin som snus, men hjälp vilken penningslukare!
Allt möjligt och omöjligt gick sönder på den...
Dåtidens premium, skulle ha skeppat den direkt, men den var ju trevlig att ratta!
Det är det som är det svåra, att lyssna på det logiska ;)
 
Min gamla 235:an gick som Premium Selection efter inbytet. Ingen av kategorierna ovan, bara beggad tjänstepulka med rätt mil.
Den var ju kundspecad av mig, så inte någon historik av det slaget heller.

Det kan sannerligen vara som du själv säger, gamla kundbilar från privatkunder. Men merparten av Audi, Bmw och Mercedes premium selection bilar är tidigare hyrbilar, demobilar och tjänstebilar. Tillverkarna styr på så vis vad de får för bilar att sälja som 6-9 månader gamla bilar. 99% av de bilar Sixt har i sin hybilsflotta är sådana bilar och undantagen är specialbilar som oftast är bilar som av en eller annan anledning stått länge hos diverse handlare.

Inget fel i sig men som flera sagt ska man vara medveten om det. :)
 
Det kan sannerligen vara som du själv säger, gamla kundbilar från privatkunder. Men merparten av Audi, Bmw och Mercedes premium selection bilar är tidigare hyrbilar, demobilar och tjänstebilar. Tillverkarna styr på så vis vad de får för bilar att sälja som 6-9 månader gamla bilar. 99% av de bilar Sixt har i sin hybilsflotta är sådana bilar och undantagen är specialbilar som oftast är bilar som av en eller annan anledning stått länge hos diverse handlare.

Inget fel i sig men som flera sagt ska man vara medveten om det. :)

Vände mig mest mot 100%. Premium selection är ju paketerade bilar med en viss ålder och körsträcka, som får lite garantier och så för att vara extra säljbara. Det är ju inte svårt att klura ut var det stora inflödet av bilar med rätt ålder och mil kommer ifrån, men att dra det till att det enbart är typiska bilar man inte vill köpa begagnat blir lite dumt. Man får som vanligt köpa historiken och bilen innan affär :)
 
Förvisso, men för gammal och för många mil i min smak. Önskade även som äldst 2015 och max 5000 mil. Orimlig spec. kanske? Sedan blir jag lätt skeptisk till just tfsi-motorerna, kamkedjan och oljeförbrukningen som det skrivits en del om men vad vet jag?
Genuint nyfiken på vad det spelar för roll med en bil som är 1 år äldre och/eller gått 1k mil längre?

Överlag - vad är grejen med att byta varje 6-12 mån? Gällande säkerhet kan jag köpa det om man har familj, men är det verkligen sådana skillnader även i säkerhetssystemet, jämför en -14 med en -18 årsmodell? Eller är det bara psykologiskt att man vill ha en nyare bil för sig själv & ev grannarna?
 
Sportar numera Porsche. Tack @alfgren för goda råd som vanligt. Insättning till BCF givetvis!

Valet stod mellan nyare Cayman 718 med 4-cyl och 2015års Cayman med 6 cyl. Efter provkörning kände jag att 4-cyl inte var så dålig som jag läst men att den äldre motorn var trevligare.

Här på vinterfälgar (den ska rulla året om som bruksbil). Längtar dock till sommarfälgarna kommer på.

AAE68933-5815-429E-A5DB-9964C6EC902C.jpeg


98457499-8355-492E-BD30-3B439B7DCB7B.jpeg
 
Sportar numera Porsche. Tack @alfgren för goda råd som vanligt. Insättning till BCF givetvis!

Valet stod mellan nyare Cayman 718 med 4-cyl och 2015års Cayman med 6 cyl. Efter provkörning kände jag att 4-cyl inte var så dålig som jag läst men att den äldre motorn var trevligare.

Här på vinterfälgar (den ska rulla året om som bruksbil). Längtar dock till sommarfälgarna kommer på.

AAE68933-5815-429E-A5DB-9964C6EC902C.jpeg


98457499-8355-492E-BD30-3B439B7DCB7B.jpeg
Underbart att se att du slog till!
 
Sportar numera Porsche. Tack @alfgren för goda råd som vanligt. Insättning till BCF givetvis!

Valet stod mellan nyare Cayman 718 med 4-cyl och 2015års Cayman med 6 cyl. Efter provkörning kände jag att 4-cyl inte var så dålig som jag läst men att den äldre motorn var trevligare.

Här på vinterfälgar (den ska rulla året om som bruksbil). Längtar dock till sommarfälgarna kommer på.

AAE68933-5815-429E-A5DB-9964C6EC902C.jpeg


98457499-8355-492E-BD30-3B439B7DCB7B.jpeg

Grattis :)
 
Sportar numera Porsche. Tack @alfgren för goda råd som vanligt. Insättning till BCF givetvis!

Valet stod mellan nyare Cayman 718 med 4-cyl och 2015års Cayman med 6 cyl. Efter provkörning kände jag att 4-cyl inte var så dålig som jag läst men att den äldre motorn var trevligare.

Här på vinterfälgar (den ska rulla året om som bruksbil). Längtar dock till sommarfälgarna kommer på.

AAE68933-5815-429E-A5DB-9964C6EC902C.jpeg


98457499-8355-492E-BD30-3B439B7DCB7B.jpeg
Snyggt, grattis! Håller med om att 718 motorn är bättre än vad kritiken säger
 
Underbart att se att du slog till!
Ditt uttalande hjälpte mig lite i beslutsprocessen.

Snyggt, grattis! Håller med om att 718 motorn är bättre än vad kritiken säger
Yes, jag tror en del (?) hänger upp sig just på att den är 4-cyl men körkänslan är rätt bra ändå.
Nu är det bara en Cayman men jag gillar den mittmonterade motorn. Känns balanserad och bra.
 
Sportar numera Porsche. Tack @alfgren för goda råd som vanligt. Insättning till BCF givetvis!

Valet stod mellan nyare Cayman 718 med 4-cyl och 2015års Cayman med 6 cyl. Efter provkörning kände jag att 4-cyl inte var så dålig som jag läst men att den äldre motorn var trevligare.

Här på vinterfälgar (den ska rulla året om som bruksbil). Längtar dock till sommarfälgarna kommer på.

AAE68933-5815-429E-A5DB-9964C6EC902C.jpeg


98457499-8355-492E-BD30-3B439B7DCB7B.jpeg
Härlig bruksbil, fint köp!
 
Nu är det bara en Cayman men jag gillar den mittmonterade motorn. Känns balanserad och bra.

'Bara' är ett onödigt uttryck - älskar mittmotorbilar och i teorin är det där Porsches bästa plattform (undantaget 918 och 'mittmotor'-GT 911orna etc.). Grymt potent bil.

Grymt handlat, grymt att den kommer bruksas, stort grattis! Skulle vilja ha exakt samma set-up (S, en uppsättning sommar sulor, en uppsättning banfälgar, en uppsättning smala dubbade vinter puckar - ultimata lekbruksbilen)!
 
Sportar numera Porsche. Tack @alfgren för goda råd som vanligt. Insättning till BCF givetvis!

Valet stod mellan nyare Cayman 718 med 4-cyl och 2015års Cayman med 6 cyl. Efter provkörning kände jag att 4-cyl inte var så dålig som jag läst men att den äldre motorn var trevligare.

Här på vinterfälgar (den ska rulla året om som bruksbil). Längtar dock till sommarfälgarna kommer på.

AAE68933-5815-429E-A5DB-9964C6EC902C.jpeg


98457499-8355-492E-BD30-3B439B7DCB7B.jpeg
Snyggt!
S-modellen?
 
Härlig bruksbil, fint köp!
Det blir service varje år för körsträckan är beräknad till 2000 mil/år (samma som serviceintervallet).

'Bara' är ett onödigt uttryck - älskar mittmotorbilar och i teorin är det där Porsches bästa plattform (undantaget 918 och 'mittmotor'-GT 911orna etc.). Grymt potent bil.

Grymt handlat, grymt att den kommer bruksas, stort grattis! Skulle vilja ha exakt samma set-up (S, en uppsättning sommar sulor, en uppsättning banfälgar, en uppsättning smala dubbade vinter puckar - ultimata lekbruksbilen)!
Tack! Har för mig du kör 911? Steget upp dit är ju rätt stort från Cayman men antar att det är en grym körkänsla i den.
 
Genuint nyfiken på vad det spelar för roll med en bil som är 1 år äldre och/eller gått 1k mil längre?

Överlag - vad är grejen med att byta varje 6-12 mån? Gällande säkerhet kan jag köpa det om man har familj, men är det verkligen sådana skillnader även i säkerhetssystemet, jämför en -14 med en -18 årsmodell? Eller är det bara psykologiskt att man vill ha en nyare bil för sig själv & ev grannarna?
Kanske ingen större skilnad förutom priset men någonstans måste man ju dra gränsen. För mig går den vid ca 5 år och/eller 5000 mil. Blir annars lite som gumman som gick ut i skogen för att samla ved. ”Orkar jag en pinne orkar jag väl en til” osv.
Fattar inte heller byteshysterin. Har bytt bil ungefär vart 5-7 år dvs när de blivit ca 10 år gamla, plus minus.
För egen del handlar det om att försöka minimera osäkerhetsfaktorn kring oförutsedda verkstadsbesök. Allt ska bara funka!
 
Kanske ingen större skilnad förutom priset men någonstans måste man ju dra gränsen. För mig går den vid ca 5 år och/eller 5000 mil. Blir annars lite som gumman som gick ut i skogen för att samla ved. ”Orkar jag en pinne orkar jag väl en til” osv.
Fattar inte heller byteshysterin. Har bytt bil ungefär vart 5-7 år dvs när de blivit ca 10 år gamla, plus minus.
För egen del handlar det om att försöka minimera osäkerhetsfaktorn kring oförutsedda verkstadsbesök. Allt ska bara funka!

Jo men om du nu köper något nytt i dag så kan du räkna på att dom kommer inte hålla så länge med allt elektronik mm.
Som tur har man redan erfarenhet av att mecka med bilar men dom nya vill jag inte ens äga själv.
(Som företags bil då kan du lämna till backa skräpet) :rolleyes:

Jo min privata STI är ju från 2011 med ca 3500 mil :eek:

//Simon
 
Jo men om du nu köper något nytt i dag så kan du räkna på att dom kommer inte hålla så länge med allt elektronik mm.
Som tur har man redan erfarenhet av att mecka med bilar men dom nya vill jag inte ens äga själv.
(Som företags bil då kan du lämna till backa skräpet) :rolleyes:

Jo min privata STI är ju från 2011 med ca 3500 mil :eek:

//Simon
Sant, men nu har ju inte alla möjligheten till tjänstebil. Man kanske får ta det onda med det goda. Mer elfel och planerat åldrande mot ökad säkerhet, lägre förbrukning och minskade utsläpp? Vad är alternativet om man inte vill köpa gammalt och meka själv?
 
Senast ändrad:
Tillbaka
Topp