• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Simon.x

Rolex
Sant, men nu har ju inte alla möjligheten till tjänstebil. Man kanske får ta det onda med det goda. Mer elfel och planerat åldrande mot ökad säkerhet, lägre förbrukning och minskade utsläpp? Vad är alternativet om man inte vill köpa gammalt och meja själv?

Jo det kan stämma i vissa fall.
Men om är inne på säkerhet som inte fungerar. (i teorin ja men i verkligheten nja ?) Bara för man startar att ha ett tänk att om jag nu har en bil med div skydd så kan jag skippa vara på alerten (som många redan i dag gör) :eek:
Men skadorna kommer i alla fall,

Sedan förbrukning/utsläpp så är det små saker på bensin bilar, Om man tänker på hur mycket det byggs (till detta så måste man ha tunga maskiner mm)
Men bilisterna ska straffas i samtliga fall. :rolleyes:

Allt beror lite på vad det är för bil man nu köper så länge drivlina motor slit starka. sedan att vårda denna så slipper man en del strul.

Om man nu har lite kunskap om Den/dom modeller man har haft så underlättar det :)


//Simon
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Sportar numera Porsche. Tack @alfgren för goda råd som vanligt. Insättning till BCF givetvis!

Valet stod mellan nyare Cayman 718 med 4-cyl och 2015års Cayman med 6 cyl. Efter provkörning kände jag att 4-cyl inte var så dålig som jag läst men att den äldre motorn var trevligare.

Här på vinterfälgar (den ska rulla året om som bruksbil). Längtar dock till sommarfälgarna kommer på.

AAE68933-5815-429E-A5DB-9964C6EC902C.jpeg


98457499-8355-492E-BD30-3B439B7DCB7B.jpeg
Grattis! Mycket körglad bil! En bekant kör en Cayman S året om och det verkar vara ruskigt skoj!
 

Veratio

Cartier
Grattis! Grym bil, haft en 09 S med sportavgas, löjligt bra bil.

Snygg, potent!

911 är alltid speciell, men tycker du valt HELT RÄTT!
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Pendlar 90 mil/vecka och funderar om det kanske blir billigare med en elbil. Leasa kanske kan vara något? Aldrig ens kört en elbil så har dålig koll. Kör idag en Golf Gt -15 bensin utan lån men soppakostnaden är ju hög. Drar i snitt 0.8/mil då det går undan ibland.

Kan elbil vara ett alternativ kostnadsmässigt?
 

Tapiren

Cartier
Pendlar 90 mil/vecka och funderar om det kanske blir billigare med en elbil. Leasa kanske kan vara något? Aldrig ens kört en elbil så har dålig koll. Kör idag en Golf Gt -15 bensin utan lån men soppakostnaden är ju hög. Drar i snitt 0.8/mil då det går undan ibland.

Kan elbil vara ett alternativ kostnadsmässigt?
Kanske, det beror på hur du kan ladda och vad det kostar. Många laddar ju gratis (vilket är fel, skattemässigt) på sina arbetsplatser och då blir det ju bra men betalar man marknadsvärde för elen blir det ju inte helt gratis, i synnerhet inte om man jämför med en dieselbil i golf-storlek. Och elen är förvånansvärt dyr, räkna med en elkostnad på c:a 3-4kr/mil.

Sen tror jag andrahandsvärdet är ett orosmoln, det har blivit en "sanning" att elbilar har bra andrahandsvärde men jag är inte så säker på att det är helt sant, även om det gällde för exempelvis Tesla, och leasing blir nog ganska dyrt med tanke på att du säkert kör närmare 6000mil/år? De brukar ju räkna med 1500-2000 mil per år.

Jag hade nog köpt en snål dieselbil, en BMW 5-serie eller Volvo V70 med minsta motorn för typ 125.000kr.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Pendlar 90 mil/vecka och funderar om det kanske blir billigare med en elbil. Leasa kanske kan vara något? Aldrig ens kört en elbil så har dålig koll. Kör idag en Golf Gt -15 bensin utan lån men soppakostnaden är ju hög. Drar i snitt 0.8/mil då det går undan ibland.

Kan elbil vara ett alternativ kostnadsmässigt?
Sannolikt inte. Bränslekostnaden är ändå relativt liten jämfört med avskrivningen på en elbil. Din GT kostar en bråkdel i värdeminskning i jämförelse.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Pendlar 90 mil/vecka och funderar om det kanske blir billigare med en elbil. Leasa kanske kan vara något? Aldrig ens kört en elbil så har dålig koll. Kör idag en Golf Gt -15 bensin utan lån men soppakostnaden är ju hög. Drar i snitt 0.8/mil då det går undan ibland.

Kan elbil vara ett alternativ kostnadsmässigt?
Har räknat mig blå på elbil. Svårt att räkna hem. Hur låg bit "i taget" åker du?
 

Tapiren

Cartier
Får sluta tänka på bränslekostnaden bara antar jag
Jag körde Mercedes S-klass med bensinmotor när jag pendlade 10 mil enkel resa varje dag. Efter två år sålde jag den och fick tillbaka pengarna nästan på kronan, så totalekonomin blev riktigt bra ändå.

Ofta överskattar man bränslets effekt på totalekonomin, även du som kör riktigt långt sparar inte ens 1500kr på att byta från en bil som drar 0.8 till en som drar 0.6, och byter du till en dyrare bil kommer värdeminskningen äta upp det snabbt.

Plus komforten, jag har ännu inte kört någon elbil som är det minsta dräglig att åka med på motorväg, med undantag för Tesla och Jaguar. Slöa och bullriga.
 

Simon.x

Rolex
Lite bilder på gamla bilar :D 1988 den röda bilden tagen 1990 med 250 Hk 2,4 (Motorn moddad i Tyskland Nya delar)
Original fick man lägga in för besiktning ;) Då generalagenten i Sverige inte ha tagit in en på 2,4l :rolleyes:

Den blå var för grus eller något årtal 1980 tal något ?
Inget ABS här inte :chicken:

Dom finns i Finland nu :)

2.JPG



1.JPG


//Simon
 

demondave

Rolex
Lite bilder på gamla bilar :D 1988 den röda bilden tagen 1990 med 250 Hk 2,4 (Motorn moddad i Tyskland Nya delar)
Original fick man lägga in för besiktning ;) Då generalagenten i Sverige inte ha tagit in en på 2,4l :rolleyes:

Den blå var för grus eller något årtal 1980 tal något ?
Inget ABS här inte :chicken:

Dom finns i Finland nu :)

2.JPG



1.JPG


//Simon

Ascona B :woot::heart:
 

Richie

Audemars
2-Faktor

Isodor

Audemars
Har nu haft en E-klass 220d som tjänstebil 2 år. Aka taxibilen här i Sthlm.

Uppskattar bilen väldigt mycket. Finns mycket positivt. Bla:
Sjukt bra komfort på generellt, både på landsväg och i stan.
Gillar förarmiljön, känns som man sitter i en bil (kontra v90 som jag tycker är för öppen).
Lastutrymmet är bäst i klassen.
Ljudisoleringen är förbannat bra.
Växellådan och bränsleförbrukning en dröm. Vi pratar alltså under 0.5l/mil för en sådan stor bil.
Haft inga problem sedan inköp.

Men nu till det negativa. Har tyvärr inte fyrhjulsdrift, och bilen är bakhjulsdriven..
släpper oerhört lätt nu på vintern här i Sthlm.. min första polo sopar fan mattan med detta. ;-D

Bor man i Norrland krävs 4wd annars rekommenderar jag en annan bil.
 
Topp