• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

alfgren

Rolex
2-Faktor
Har nu haft en E-klass 220d som tjänstebil 2 år. Aka taxibilen här i Sthlm.

Uppskattar bilen väldigt mycket. Finns mycket positivt. Bla:
Sjukt bra komfort på generellt, både på landsväg och i stan.
Gillar förarmiljön, känns som man sitter i en bil (kontra v90 som jag tycker är för öppen).
Lastutrymmet är bäst i klassen.
Ljudisoleringen är förbannat bra.
Växellådan och bränsleförbrukning en dröm. Vi pratar alltså under 0.5l/mil för en sådan stor bil.
Haft inga problem sedan inköp.

Men nu till det negativa. Har tyvärr inte fyrhjulsdrift, och bilen är bakhjulsdriven..
släpper oerhört lätt nu på vintern här i Sthlm.. min första polo sopar fan mattan med detta. ;-D

Bor man i Norrland krävs 4wd annars rekommenderar jag en annan bil.
Har du dubbdäck? Dubbfritt funkar inte när det är halt på riktigt.
 

Tripeiro.

Rolex
2-Faktor
Har du dubbdäck? Dubbfritt funkar inte när det är halt på riktigt.
När var det halt på riktigt senast i t.ex sthlm egentligen? Har haft FWD och RWD utan dubb i Stockholm utan större problem än att spaden fått rycka fram ibland. Nu har jag 4WD och den sitter fan som klistrad.

Ska du inte frakta båtar på släp under vintern eller bryter ihop av att behöva skotta lite efter att plogbilen byggt en mur kring bilen så räcker dubbfritt garanterat. Plus att du slipper det Hemska ljudet, och så slipper du förstöra vägarna samt fucka up bilen bakom.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
När var det halt på riktigt senast i t.ex sthlm egentligen? Har haft FWD och RWD utan dubb i Stockholm utan större problem än att spaden fått rycka fram ibland. Nu har jag 4WD och den sitter fan som klistrad.

Ska du inte frakta båtar på släp under vintern eller bryter ihop av att behöva skotta lite efter att plogbilen byggt en mur kring bilen så räcker dubbfritt garanterat. Plus att du slipper det Hemska ljudet, och så slipper du förstöra vägarna samt fucka up bilen bakom.
Det har varit halt som helvetet senaste tre veckorna i Stockholm. Först blötsnö/regn och sedan fryst under natten = blankis. Det är ofta halare i Stockholm än norröver för där blir det aldrig fuktigt på samma sätt. Snö är inte lika halt som is.
 

Tripeiro.

Rolex
2-Faktor
Det är en större orsak än bilen. Dubbfritt duger inte på annat än slask, regn och modd.

Men värt att poängtera att det är en högst personlig åsikt. Jag har dubbfritt, i år dock 4wd så det räknas kanske inte. Men jag har haft Noll problem i Sthlm denna säsong. Parkerar på gatan och åker från söderort till norrort och tillbaka varje dag.
 

Arvis

Cartier
2-Faktor
När var det halt på riktigt senast i t.ex sthlm egentligen? Har haft FWD och RWD utan dubb i Stockholm utan större problem än att spaden fått rycka fram ibland. Nu har jag 4WD och den sitter fan som klistrad.

Ska du inte frakta båtar på släp under vintern eller bryter ihop av att behöva skotta lite efter att plogbilen byggt en mur kring bilen så räcker dubbfritt garanterat. Plus att du slipper det Hemska ljudet, och så slipper du förstöra vägarna samt fucka up bilen bakom.
Förlåt men hur ”fuckas bilen bakom” upp? Får för mig att avsaknaden av stänkskydd numer är ett större aber.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Förlåt men hur ”fuckas bilen bakom” upp? Får för mig att avsaknaden av stänkskydd numer är ett större aber.
Dubben malar ner asfalten och sprutar ner bilen bakom med geggamoja som består av nedmalet stenmjöl. Stänkskydd hade förstås hjälpt en del men är inte grundproblemet. Det är bara att titta exempelvis hur bilar ser ut i Tyskland vintertid som har dubbdäcksförbud. Även vid stora snöfall blir inte bilarna alls bruna på samma sätt som här.
 

Arvis

Cartier
2-Faktor
Dubben malar ner asfalten och sprutar ner bilen bakom med geggamoja som består av nedmalet stenmjöl. Stänkskydd hade förstås hjälpt en del men är inte grundproblemet. Det är bara att titta exempelvis hur bilar ser ut i Tyskland vintertid som har dubbdäcksförbud. Även vid stora snöfall blir inte bilarna alls bruna på samma sätt som här.
Precis som Alfgren skrev finns det "ett större aber".
Ok, men personligen tvättar jag hellre kärran en gång extra än byter framruta pga stenskott.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Ok, men personligen tvättar jag hellre kärran en gång extra än byter framruta pga stenskott.
Dubbdäcken är inte en större orsak till stenskott, det är inte dubb som flyger utan små stenar. Dessa har lättare att slungas iväg av dubbfria däck som har fler sajpningar och mjukare gummiblandning och därmed plockar upp mer saker från vägen. Oaktat detta så skulle förstås stänkskydd vara hjälp i båda lägena.
 

Arvis

Cartier
2-Faktor
Dubbdäcken är inte en större orsak till stenskott, det är inte dubb som flyger utan små stenar. Dessa har lättare att slungas iväg av dubbfria däck som har fler sajpningar och mjukare gummiblandning och därmed plockar upp mer saker från vägen. Oaktat detta så skulle förstås stänkskydd vara hjälp i båda lägena.
Det var exat det som var min poäng...
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Jag var av samma åsikt tills jag provade. Inte alls halt tycker jag ens på is.
Då kör jag med testvinnande däck och 4wd.
Jag har kört båda typerna av däck på samma bil och samma vinter och är ännu mer övertygad nu än tidigare. Alla tester visar också entydigt på samma sak. Däremot funkar dubbfritt utmärkt på snö, slask, modd och blöt asfalt vilket på många ställen utgör en stor del av vinterväglaget. Men när det är halt på riktigt - nix.
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Jag har kört båda typerna av däck på samma bil och samma vinter och är ännu mer övertygad nu än tidigare. Alla tester visar också entydigt på samma sak. Däremot funkar dubbfritt utmärkt på snö, slask, modd och blöt asfalt vilket på många ställen utgör en stor del av vinterväglaget. Men när det är halt på riktigt - nix.
Såklart dubb är bättre. Det är det inget snack om saken.
Men skillnaden är inte lika stor nu som innan.
Jag åker motorväg och att slippa dubbljudet är guld värt.
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
064331DA-6F0E-44E9-BA07-FEC6971F45F3.png


Fan vad det gör ont. Alltid varit BMW-bög till 1 000 %. Men helvete vad BMW gör fula bilar idag. Merca ligger ljusår före. Buhu!
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Senast ändrad:
Topp