• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

BMW har en ny logga...:eek:

301D9944-0B2C-4CBA-9CEF-FFB0FF724071.jpeg
F0A37134-E17D-4FD1-82D0-E41DAAFB46B5.jpeg


https://www.theverge.com/platform/a...t-logo-design-bad-transparent-background-cars
 
Kul med flera som mekar och härjar för att få igång gammalt gods.
Är det COP eller enkel tändspole och fördelare på den?

EDIT: Nu i efterhand när jag tittar på datorn så vet jag inte ens varför jag frågade. Skyller på att jag inte tittade orderntligt.
Triggar bilen på vev-axel eller kamaxel? Kan det vara något med triggern som skapar problemet? Kan du sätta oscilloskåp på dom för att se så trigg-signal kommer korrekt?
Det är COP på den. Vevaxelgivaren är känlig på dessa men de brukat generellt antingen fungera bra, eller helt dö.

Nu är tre av spolarna bytta, förvisso till nya original men de är av annat fabrikat än de tre som sitter där från fabrik, kan det vara så att de nya tre stör de äldre på något sätt?
 
Klämde lite på Supran idag. Trevlig och så.. Men ger ju inte samma habegär som när förra generationen var ny. Och samarbetet (BMW) syns ju såklart på vissa delar, motor, bromsar osv.
Pris från 680.900 SEK.
C68A17E9-7A83-4BD5-A2B6-3BEA3FCDC40E.jpeg
790FC689-DA29-4AB1-BF1C-1C78AD31FE80.jpeg
B5EBE971-213E-4591-BB51-9BC91362ECB7.jpeg
61DA8F41-67E2-4172-A03D-86866875A98E.jpeg
2C1A4AB9-97D7-4E05-8E82-465D73A9EEFE.jpeg
677C4599-815A-4CF1-A6A7-5A2B9FA17ACB.jpeg
FEDAB240-1013-4250-A6BF-D8A5E87B2AF2.jpeg
7E4068F2-E686-4AD4-92C1-A05D1851FCDF.jpeg

För få cylindrar.
Väldigt liten chans att bli legendarisk.

Annars då ute i garagen? Hög tid att sätta igång med polering, förbättringar, moddar och rena ombyggnationer, våren är snart här! Foton!
Två helger från nu har jag satt av för en holmgång med polermaskinen, jag ska försöka ta nått foto, kör med en gammal Autosmart maskin och Meguiars produkter, goda chanser till ett gott resultat
För rengöring så har BBV allt en människa kan önska sig.
 
För få cylindrar.
Väldigt liten chans att bli legendarisk.

Annars då ute i garagen? Hög tid att sätta igång med polering, förbättringar, moddar och rena ombyggnationer, våren är snart här! Foton!
Två helger från nu har jag satt av för en holmgång med polermaskinen, jag ska försöka ta nått foto, kör med en gammal Autosmart maskin och Meguiars produkter, goda chanser till ett gott resultat
För rengöring så har BBV allt en människa kan önska sig.
Måste få lite tid över till lite allmän service, slangbyte etc snart... och ta lite vettiga bilder.
5B854B5C-A895-4C5A-980E-C9067288B10D.jpeg
 
För få cylindrar.
Väldigt liten chans att bli legendarisk.

Annars då ute i garagen? Hög tid att sätta igång med polering, förbättringar, moddar och rena ombyggnationer, våren är snart här! Foton!
Två helger från nu har jag satt av för en holmgång med polermaskinen, jag ska försöka ta nått foto, kör med en gammal Autosmart maskin och Meguiars produkter, goda chanser till ett gott resultat
För rengöring så har BBV allt en människa kan önska sig.

I garaget är det kaos.
3st projektbilar nu, mycket att göra nu.
Men min Tbird fick lite grund på underredet för några veckor sedan...
20200216_125202.jpg
 
Har laddat upp en ny video där Marcus ägaren av Autoshield Stockholm går igenom hur man lägger på film, tekniker hur de gör en kundspecifika delar etc. Hoppas att den ger lite input kring hur film läggs på och även kring hur Autoshield är som företag. Vill tillägga att jag inte fått någon rabatt eller dylikt för att jag skriver eller lägger upp den här filmen.

Har ni frågar, just shoot!
 
Senast ändrad:
Har en bmw e91 från 2010 där höger bakre bromsskölden (tror det heter så, protection plate på engelska) har lossnat från sina fästen och hänger nu löst.
https://www.realoem.com/bmw/enUS/showparts?id=DT41-EUR---E39-BMW-525i&diagId=34_1125
Tittade lite på internet och är ett jävla meck att byta ut mot ny eftersom navet måste av då skölden inte är delad och alltså ingenting jag själv gör.
Är det dumt att ta bort den utan att ersätta med en ny? Eller är det bara att lämna in på verkstad som gäller?
 
Har en bmw e91 från 2010 där höger bakre bromsskölden (tror det heter så, protection plate på engelska) har lossnat från sina fästen och hänger nu löst.
https://www.realoem.com/bmw/enUS/showparts?id=DT41-EUR---E39-BMW-525i&diagId=34_1125
Tittade lite på internet och är ett jävla meck att byta ut mot ny eftersom navet måste av då skölden inte är delad och alltså ingenting jag själv gör.
Är det dumt att ta bort den utan att ersätta med en ny? Eller är det bara att lämna in på verkstad som gäller?

Kör utan sköld... hade jag gjort.
Har gjort det på många skitbilar.
 
3 månader med en ny VW GOLF SC gasbil.
Frugan tog ut en förmånsbilsbil när jag gav upp med världens sämsta BMW och så kör jag Goffan tills hon är tillbaka i arbete.
Hur är den då?
Vi tar det positiva först. Den är knappt utrustad men har iallafall adaptiv farthållare m.m
Största plusset, den är förvånansvärt tyst. Tycker en vanlig golf bullrar och dånar mycket mer än denna.
Stereon är inte bra, men duger.
Bas stolarna är inga kaptensstolar men inte heller kyrkbänk. Helt OK att sitta i.

Dåligt då?
Ja den är gas, med bara 20kg tank. Man kommer ingenstans på det och det tar sån jäääävla tid att tanka gas trots det är så lite.
Bensin då? 10L. Son knappt går att tänka eftersom alla bensinpumpar klickar direkt, hela tiden. Hinner bli förbannad 10 gånger om innan jag fått ner 5L via 45 klickningar.
Avgassystemet slutar någonstans mitt under bilen och den ryker utav fan. Ryker som ett ånglok vilket gör att man inte ens kan öppna dörrarna med motorn igång. Det bokstavligen rökfyller kupén.
Start-stopp fungerar inte alls. Med en bil som varit igång 3 timmar i sträck så kommer man till ett rödlyse så stänger den av sig innan man ens stannat, för att 3 sekunder senare starta och stå på tomgång i 1 minut.
Den här aldrig varit avstängd längre än 5 sekunder under start-stopp dessa 350 milen jag kört den. Mycket dåligt.

Överlag, helt OK bil men som vanligt, halvfärdiga lösningar och ogenomtänkta funktioner. Typisk VAG anda.
Och gas suger. Köp bensinare istället.
20200311_062945.jpg
 
3 månader med en ny VW GOLF SC gasbil.
Frugan tog ut en förmånsbilsbil när jag gav upp med världens sämsta BMW och så kör jag Goffan tills hon är tillbaka i arbete.
Hur är den då?
Vi tar det positiva först. Den är knappt utrustad men har iallafall adaptiv farthållare m.m
Största plusset, den är förvånansvärt tyst. Tycker en vanlig golf bullrar och dånar mycket mer än denna.
Stereon är inte bra, men duger.
Bas stolarna är inga kaptensstolar men inte heller kyrkbänk. Helt OK att sitta i.

Dåligt då?
Ja den är gas, med bara 20kg tank. Man kommer ingenstans på det och det tar sån jäääävla tid att tanka gas trots det är så lite.
Bensin då? 10L. Son knappt går att tänka eftersom alla bensinpumpar klickar direkt, hela tiden. Hinner bli förbannad 10 gånger om innan jag fått ner 5L via 45 klickningar.
Avgassystemet slutar någonstans mitt under bilen och den ryker utav fan. Ryker som ett ånglok vilket gör att man inte ens kan öppna dörrarna med motorn igång. Det bokstavligen rökfyller kupén.
Start-stopp fungerar inte alls. Med en bil som varit igång 3 timmar i sträck så kommer man till ett rödlyse så stänger den av sig innan man ens stannat, för att 3 sekunder senare starta och stå på tomgång i 1 minut.
Den här aldrig varit avstängd längre än 5 sekunder under start-stopp dessa 350 milen jag kört den. Mycket dåligt.

Överlag, helt OK bil men som vanligt, halvfärdiga lösningar och ogenomtänkta funktioner. Typisk VAG anda.
Och gas suger. Köp bensinare istället.
20200311_062945.jpg

Du låter redigt nöjd med frugans nyförvärv. :D
 
3 månader med en ny VW GOLF SC gasbil.
Frugan tog ut en förmånsbilsbil när jag gav upp med världens sämsta BMW och så kör jag Goffan tills hon är tillbaka i arbete.
Hur är den då?
Vi tar det positiva först. Den är knappt utrustad men har iallafall adaptiv farthållare m.m
Största plusset, den är förvånansvärt tyst. Tycker en vanlig golf bullrar och dånar mycket mer än denna.
Stereon är inte bra, men duger.
Bas stolarna är inga kaptensstolar men inte heller kyrkbänk. Helt OK att sitta i.

Dåligt då?
Ja den är gas, med bara 20kg tank. Man kommer ingenstans på det och det tar sån jäääävla tid att tanka gas trots det är så lite.
Bensin då? 10L. Son knappt går att tänka eftersom alla bensinpumpar klickar direkt, hela tiden. Hinner bli förbannad 10 gånger om innan jag fått ner 5L via 45 klickningar.
Avgassystemet slutar någonstans mitt under bilen och den ryker utav fan. Ryker som ett ånglok vilket gör att man inte ens kan öppna dörrarna med motorn igång. Det bokstavligen rökfyller kupén.
Start-stopp fungerar inte alls. Med en bil som varit igång 3 timmar i sträck så kommer man till ett rödlyse så stänger den av sig innan man ens stannat, för att 3 sekunder senare starta och stå på tomgång i 1 minut.
Den här aldrig varit avstängd längre än 5 sekunder under start-stopp dessa 350 milen jag kört den. Mycket dåligt.

Överlag, helt OK bil men som vanligt, halvfärdiga lösningar och ogenomtänkta funktioner. Typisk VAG anda.
Och gas suger. Köp bensinare istället.
20200311_062945.jpg
Tyvärr är gas skit både bildligt och bokstavligt
 
Du låter redigt nöjd med frugans nyförvärv. :D

Äsh den är ju billigare än vad BMWn någonsin var, driftsäkrare, snålare och mer lastutrymme. Bara jag som är gnällig :D
Men det är min ärliga åsikt av bilen.
Snart skall hon ha tillbaka den så då får jag åka runt i min Dinosaurie från 1995 igen.

Tyvärr är gas skit både bildligt och bokstavligt

Japp!
 
Vilket egentligen är väldigt tråkigt med tanke på att de i mångt och mycket är ett extremt vettigt alternativ till elbilar. Körs de med biogas är miljöpåverkan långt mindre än el i många europeiska länder. Men genom åren har gasbilarna visat sig notoriskt opålitliga rent tekniskt (två parallella bränslesystem) och riktigt jobbiga att äga. Gasen är till exempel inte sällan slut i pumpen...
 
Vilket egentligen är väldigt tråkigt med tanke på att de i mångt och mycket är ett extremt vettigt alternativ till elbilar. Körs de med biogas är miljöpåverkan långt mindre än el i många europeiska länder. Men genom åren har gasbilarna visat sig notoriskt opålitliga rent tekniskt (två parallella bränslesystem) och riktigt jobbiga att äga. Gasen är till exempel inte sällan slut i pumpen...

Å andra sidan äger jag hellre en gasbil än en hybrid.
Om 2 bränslesystem är notoriska felkällor så vad är då två olika drivlinor?
 
Å andra sidan äger jag hellre en gasbil än en hybrid.
Om 2 bränslesystem är notoriska felkällor så vad är då två olika drivlinor?
Fast historiskt sett har gasbilar visat sig krångla enormt mycket medans hybrider inte gör det alls. Eldriften är mycket driftssäker. Inte ens 20 år gamla Prius har problem med eldriften. Man tappar nånstans 10-15% av räckvidden dock efter 20k mil.

En 20 år gammal gasbil måste slängas i soptunnan eftersom tankarna inte är certifierade för längre tid. Byta tankar är inte ekonomiskt rimligt. Enda alternativtet är att plugga tankarna. Blir lite trist i kombination med de små bensintankarna...
 
Å andra sidan äger jag hellre en gasbil än en hybrid.
Om 2 bränslesystem är notoriska felkällor så vad är då två olika drivlinor?
Det konstiga är ju att hybrider verkar fungera hur bra som helst, väldigt många Prius går ju som taxi och de verkar gå hur bra som helst, det är nästan konstigt. Det jag inte begriper är hur man får två kraftkällor att fungera smidigt i symbios...? Gäller ju både vanliga hybrider och ladd-hybrider.

Gasbilarna verkar krångla betydligt mer, men jag förstår inte riktigt varför, kanske är systemet med gas helt enkelt känsligt i kombination med att det ofta är bilar som byggs i små serier.
 
Det konstiga är ju att hybrider verkar fungera hur bra som helst, väldigt många Prius går ju som taxi och de verkar gå hur bra som helst, det är nästan konstigt. Det jag inte begriper är hur man får två kraftkällor att fungera smidigt i symbios...? Gäller ju både vanliga hybrider och ladd-hybrider.

Gasbilarna verkar krångla betydligt mer, men jag förstår inte riktigt varför, kanske är systemet med gas helt enkelt känsligt i kombination med att det ofta är bilar som byggs i små serier.

Kanske är Hybrid jag skall satsa på?
Allt jag köper som jag tror skall bli bra skiter sig, och allt ologiskt jag köper fungerar skitbra.
Jag tror inte på Hybrid vilket bör betyda att det kommer fungera :D
 
Hybrid är bra shit on man kör runt 5 mil per dag (med den kapacitet de har idag). I övrigt bör man kanske titta på annat.

Jag har tankat (soppa) för 500kr sen jag hämtade den 12e december. Inte kört supermycket 340 mil, enbart dagspendling i princip. Kör medvetet med bensinaren för att köra in den och för att den skall gå lite. Tror snittet enligt bilen är på 0.15l/mil

Hur mycket elen gått på vet jag inte men det kan jag inte säga men säg runt 16-17kr per fulladdning hemma.
 
Senast ändrad:
:)
Det konstiga är ju att hybrider verkar fungera hur bra som helst, väldigt många Prius går ju som taxi och de verkar gå hur bra som helst, det är nästan konstigt. Det jag inte begriper är hur man får två kraftkällor att fungera smidigt i symbios...? Gäller ju både vanliga hybrider och ladd-hybrider.

Gasbilarna verkar krångla betydligt mer, men jag förstår inte riktigt varför, kanske är systemet med gas helt enkelt känsligt i kombination med att det ofta är bilar som byggs i små serier.

Köpte och körde en gasbil, MB B170 ngt, 2010-2019 och 11000 mil. Inga problem med tillförlitligheten öht, gasen var slut ibland men den hade fullstor bensintank utöver gasen så total räckvidd ~ 1100 km. Gick på export till Finland när jag sålde den, de satsar tydligen stort på gas där och köper in alla beg MB ngt de kan hitta i Sverige. Inte en enda svensk ringde på minblocket annons, däremot mängder med finnar.
 
Tillbaka
Topp