3 månader med en ny VW GOLF SC gasbil.
Frugan tog ut en förmånsbilsbil när jag gav upp med världens sämsta BMW och så kör jag Goffan tills hon är tillbaka i arbete.
Hur är den då?
Vi tar det positiva först. Den är knappt utrustad men har iallafall adaptiv farthållare m.m
Största plusset, den är förvånansvärt tyst. Tycker en vanlig golf bullrar och dånar mycket mer än denna.
Stereon är inte bra, men duger.
Bas stolarna är inga kaptensstolar men inte heller kyrkbänk. Helt OK att sitta i.
Dåligt då?
Ja den är gas, med bara 20kg tank. Man kommer ingenstans på det och det tar sån jäääävla tid att tanka gas trots det är så lite.
Bensin då? 10L. Son knappt går att tänka eftersom alla bensinpumpar klickar direkt, hela tiden. Hinner bli förbannad 10 gånger om innan jag fått ner 5L via 45 klickningar.
Avgassystemet slutar någonstans mitt under bilen och den ryker utav fan. Ryker som ett ånglok vilket gör att man inte ens kan öppna dörrarna med motorn igång. Det bokstavligen rökfyller kupén.
Start-stopp fungerar inte alls. Med en bil som varit igång 3 timmar i sträck så kommer man till ett rödlyse så stänger den av sig innan man ens stannat, för att 3 sekunder senare starta och stå på tomgång i 1 minut.
Den här aldrig varit avstängd längre än 5 sekunder under start-stopp dessa 350 milen jag kört den. Mycket dåligt.
Överlag, helt OK bil men som vanligt, halvfärdiga lösningar och ogenomtänkta funktioner. Typisk VAG anda.
Och gas suger. Köp bensinare istället.