• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Skulle inte tveka en sekund. Varför skulle man inte handla hos ett företag som ser helhetsaffären och bryr sig om kundupplevelsen? Helt säker på att dom tjänade samma pengar på mig, dom gjorde det bara snyggare.
Fascinerande hur du resonerar. Köper du hus utan besiktning också? Skillnaden är helt enkelt att de chansade på din bil och inte hade en aning om vad de köpte.
 
Slapp? Ni köpte väll Tesla? Eller hade hade ni inte gjort det annars menar du?

E-tron finns ju.

Fascinerande hur du resonerar. Köper du hus utan besiktning också? Skillnaden är helt enkelt att de chansade på din bil och inte hade en aning om vad de köpte.

Det kan ju handla lite om hur omständig processen var och vad som anmärktes på. En vindruta som var helt fri från stenskott behövde bytas, bromsarna på en bil som gått på serviceavtal kanske inte skulle gå till nästa service osv.

I båda fallen handlade det om bilar som var nysålda hos respektive handlare och enbart servade där, enligt bok. Alltså inga vilda chansningar.
 
Fascinerande hur du resonerar. Köper du hus utan besiktning också? Skillnaden är helt enkelt att de chansade på din bil och inte hade en aning om vad de köpte.
Till vår vän där bilhandlarnen ”sparkade på däcken” som inbytestest för att bilen sedan hamnar som bmw premium selected. Du förstår att marginalen på att sälja en helt ny bil efter rabatt kanske är runt 12-13k ( beroende på bil) säg att bilhandlaren sparkade på däcken och så ska hela lådan bytas för 40k. Hur tror du de tjänar pengar? Snarare så har personen en sur chef i ryggen ( om det är sanningen ) Du kan sluta argumentera, du har säkert aldrig varit i bilbranschen. Handlarnas marginaler är beroende på Volymbonusar och andra slags Bonusar från generalagenten. Därav att det står många nya bilar registrerade i hallar runt om i Sverige. Ja just det, de får absolut inte göra fel på inbyten. Det kan kosta vinsten på 2-8 bilar.
 
Det kan ju handla lite om hur omständig processen var och vad som anmärktes på. En vindruta som var helt fri från stenskott behövde bytas, bromsarna på en bil som gått på serviceavtal kanske inte skulle gå till nästa service osv.

I båda fallen handlade det om bilar som var nysålda hos respektive handlare och enbart servade där, enligt bok. Alltså inga vilda chansningar.

Du förstår inte? Om de sen är orimlig är ju en annan sak. Men att klaga på själv kontrollen är ju bara märkligt. Kan hända ganska mycket med en bil som är 3 år gammal. Jag kan vända på det, har han råd att chansa på att något är kass kanske han hade för hög marginal på ditt inlöp.
 
Till vår vän där bilhandlarnen ”sparkade på däcken” som inbytestest för att bilen sedan hamnar som bmw premium selected. Du förstår att marginalen på att sälja en helt ny bil efter rabatt kanske är runt 12-13k ( beroende på bil) säg att bilhandlaren sparkade på däcken och så ska hela lådan bytas för 40k. Hur tror du de tjänar pengar? Snarare så har personen en sur chef i ryggen ( om det är sanningen ) Du kan sluta argumentera, du har säkert aldrig varit i bilbranschen. Handlarnas marginaler är beroende på Volymbonusar och andra slags Bonusar från generalagenten. Därav att det står många nya bilar registrerade i hallar runt om i Sverige. Ja just det, de får absolut inte göra fel på inbyten. Det kan kosta vinsten på 2-8 bilar.
Misstänker att du citerade mig av misstag:)
 
@BadkarsPiraten Vad har du emot ”gummistövelbilar”? Bara estetiskt, eller är det något ideologiskt?

För att klargöra, gummistövelbilar är typ V90 CC, A6 Allroad, Citroen Cactus osv.
Personbilar som fått grå plast påklistrat på sig.
Tattigt och fult.

Jag är också en man av princip. Mina principer går (oftast) emot andra folks åsikter.


Men bonus malus.
Satan i ***** vad dyr skatt det är en vanlig bil. Alltså en Kia Ceed kostar 6500kr/år i skatt. A6 sedan nästan 8900kr/år.
Det är ju helt stört. Ett 3% idiot-parti lyckas skapa sådant kaos.
Just nu är det faktiskt skatten som kastar hela kalkylen på en privatleasing åt h*lvete. Det känns svår att hämta hem helt enkelt.
 
För att klargöra, gummistövelbilar är typ V90 CC, A6 Allroad, Citroen Cactus osv.
Personbilar som fått grå plast påklistrat på sig.
Tattigt och fult.

Jag är också en man av princip. Mina principer går (oftast) emot andra folks åsikter.

Då är jag med, det handlar om det estetiska. Well, det kan ju inte vara någon som tycker plasten gör en bil snyggare, hoppas jag?
Skulle själv gärna köpa en bil med den höjden, fast utan ”skärmbreddare”, fast det skulle nog också se knasigt ut, tror jag.
 
Då är jag med, det handlar om det estetiska. Well, det kan ju inte vara någon som tycker plasten gör en bil snyggare, hoppas jag?
Skulle själv gärna köpa en bil med den höjden, fast utan ”skärmbreddare”, fast det skulle nog också se knasigt ut, tror jag.

Det kallas en riktig bil. Se Nissan Navara, Dodge Ram m.m ;)
Fast hade inte du redan en störtskön hillbilly pickis?
 
Det kallas en riktig bil. Se Nissan Navara, Dodge Ram m.m ;)
Fast hade inte du redan en störtskön hillbilly pickis?
Jo. Men den är...olämplig... att pendla med... Och Alltracken är så skön att kliva i. #gubbjävel
1D80CFCD-5079-4813-8CD2-CBC085BEE7D0.jpeg
 
Jag vill inte ens köra ny bil.
Eller rättare sagt, jag bryr mig inte.
Men jag försöker finna det med ekonomiskt försvarbara alternativet för mig då mitt omdöme när det kommer till köp av bilar är sämst :D

Köp en som är uttagen innan 1a juli -18 så slipper du bonus malus, men beg bilar ligger högt i pris dock. Hade inte privatleasat något som jag skulle tröttna på efter 1mån och ha ångest i 35 :)
 
Debatten gällande återlämning av leasingbilar kan jag bara intyga att Audi och Mini (fast det är BMW) är bra mycket grinigare än BMW och Mercedes i de fall jag skötte återlämning (runt 100 bilar jämt fördelat mellan Audi, BMW och Mercedes). Jobbade tidigare på Sixt där alla bilarna leasades och det var enbart Audi och Mini som det vart tjurigt med. Vi slutade att ha Mini av den anledningen i Stockholm.
 
Renault Clio RS Trophy, att leva med? Erfarenheter? Spec att tänka på utöver vem som ägt och service etc?

Edit: Fastnat litet på 16-17 med EDC
 
Senast ändrad:
Inga större problem faktiskt. Finns fortfarande verkstäder som fixar sånt om man inte är som jag o gör det mesta själv.
Delar är inga som helst problem att få tag på vare sig inomlands eller utomlands om man hellre vill.:D

Skönt. Så det är inte helt tokigt att titta på Saab. Men det är trist det som hände dem. Saab gjorde riktigt bra bilar som jag förstått det.
 
På tal om Saab, har allt man kan tänkas behöva och rullar lika bra idag som för 15 år sedan. Har svårt att se varför man skulle vilja lägga 20-30-40x på en bil när dessa finns. :)
 
Tillbaka
Topp