• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Skönt. Så det är inte helt tokigt att titta på Saab. Men det är trist det som hände dem. Saab gjorde riktigt bra bilar som jag förstått det.
Det är fortfarande väldigt mycket bil för vettiga pengar. Och precis som @xBjörne sa, dom har det mesta utom hypersystemen som dagens bilar har:)
Kör 9-5 -08 som bruksis. Kostar ca 5000 i skatt och helförs om året..
 
På tal om Saab, har allt man kan tänkas behöva och rullar lika bra idag som för 15 år sedan. Har svårt att se varför man skulle vilja lägga 20-30-40x på en bil när dessa finns. :)
De kunde göra bra bilar för 15 år sedan. Förutom lite skärmar och uppkoppling kan det inte hänt så mycket. 2004:
773CDD8B-8784-444F-964A-9D4CD705173F.jpeg
 
På tal om Saab, har allt man kan tänkas behöva och rullar lika bra idag som för 15 år sedan. Har svårt att se varför man skulle vilja lägga 20-30-40x på en bil när dessa finns. :)
Stora problemet är ju att de rostar, framförallt vid bakre hjulhus, och man kan inte åka runt i en rostig bil
 
  • Like
Reactions: LS
Stora problemet är ju att de rostar, framförallt vid bakre hjulhus, och man kan inte åka runt i en rostig bil

Det är det ju ganska många bilar av samma och nyare årgång som gör. Mercedes var väl precis på väg ur sitt rosthelvete då, VAG av liknande årgångar rostar ju friskt, BMW hade endel problem.

Inget större Saab-fan, men just där är dom inte nödvändigtvis sämre än konkurrenterna. Känns väl som att 9-5 sedan endel år lider av priserna också, få som orkar ta hand om en billig bruksbil.
 
Det är det ju ganska många bilar av samma och nyare årgång som gör. Mercedes var väl precis på väg ur sitt rosthelvete då, VAG av liknande årgångar rostar ju friskt, BMW hade endel problem.

Inget större Saab-fan, men just där är dom inte nödvändigtvis sämre än konkurrenterna. Känns väl som att 9-5 sedan endel år lider av priserna också, få som orkar ta hand om en billig bruksbil.
Ställ en V70 2002 bredvid en Saab 9-5 från 2002 så framstår skillnaden tydligt. Även BMW E60 håller bra rostskydd (till skillnad från e39 och e46) samt intressant nog, många franska bilar. Det finns sorgebarn från den tiden och Saab 9-5 är tyvärr ett av dem. Att bilen i övrigt håller goda kvaliteter är annars sant.
 
De kunde göra bra bilar för 15 år sedan. Förutom lite skärmar och uppkoppling kan det inte hänt så mycket. 2004:
773CDD8B-8784-444F-964A-9D4CD705173F.jpeg
Håller med!:) Att alla funktioner ska gå via en skärm är väl dock snarare en försämring funktionsmässigt (för att inte tala om en interiörförfulningen!:wtf:)! Men jag förstår att detta är önskvärt från tillverkarna då det kapar tillverkningskostnaderna.
 
Senast ändrad:
Ställ en V70 2002 bredvid en Saab 9-5 från 2002 så framstår skillnaden tydligt. Även BMW E60 håller bra rostskydd (till skillnad från e39 och e46) samt intressant nog, många franska bilar. Det finns sorgebarn från den tiden och Saab 9-5 är tyvärr ett av dem. Att bilen i övrigt håller goda kvaliteter är annars sant.

V70 av dom årgångarna är helt otrolig, där gjorde Hisingen allt rätt när det kom till rostskydd. E60 och E90 hade väl lite småproblem, men klart över snittet bra.

Ett par kompisar och ett par anställda envisades länge med Saab. Enda anledningen att jag hade bogserlina i skuffen då :D Den fick bekänna färg.
 
Någon här som har erfarenhet utav Rs4 B7? Lite sugen på en då jag inte har något garage längre och vill ha en bil som funkar bra på vintern också. Kör en E92 335i idag.

Ska ta och provköra någon för att skapa en egen uppfattning givetvis, min gissning är att den kommer kännas hyfsat slö jämfört med den jag har nu men det kan nog en V8 sugis väga upp för ljudmässigt ändå ;)

Är det några mer kända ”problem” mer än att man måste göra en ”carbon clean” med jämna mellanrum?

Bensinförbrukning och liknande kvittar då jag endast kommer använda den på fritiden.
 
  • Like
Reactions: Tim
Håller med!:) Att alla funktioner ska gå via en skärm är väl dock snarare en försämring (för att inte tala om en interiörförfulning!:wtf:)! Men jag förstår att detta är önskvärt från tillverkarna då det kapar tillverkningskostnaderna.

Det är faktiskt sjukt smidigt, med rätt user experience interface eller vad teknikerna kallar sånt. Skulle inte vilja gå tillbaka nu, och verkligen inte till någon av premiumbilarna som både har skärm och en miljon knappar. Pekar inte ut Audi, men.. ;)
 
V70 av dom årgångarna är helt otrolig, där gjorde Hisingen allt rätt när det kom till rostskydd. E60 och E90 hade väl lite småproblem, men klart över snittet bra.

Ett par kompisar och ett par anställda envisades länge med Saab. Enda anledningen att jag hade bogserlina i skuffen då :D Den fick bekänna färg.

Det finns ingen ursäkt för att en svensk biltillverkare producerar bilar med undermåligt rostskydd. Okay att japanare kan rosta...
 
Det är fortfarande väldigt mycket bil för vettiga pengar. Och precis som @xBjörne sa, dom har det mesta utom hypersystemen som dagens bilar har:)
Kör 9-5 -08 som bruksis. Kostar ca 5000 i skatt och helförs om året..

Hade en -08 som ny tjänstebil som jag sen löste ut för en spottstyer när dom gick i konkurs. Hade den i över 10år utan att göra något annat än std service.
Och tycker fortfarande att deras formspråk funkar än idag.

2012-11-27 23.54.03.jpg
 
Håller med!:) Att alla funktioner ska gå via en skärm är väl dock snarare en försämring funktionsmässigt (för att inte tala om en interiörförfulningen!:wtf:)! Men jag förstår att detta är önskvärt från tillverkarna då det kapar tillverkningskostnaderna.
Nu är iofs min bil modern med iDrive. Smidigt att kunna justera allt med en ratt. Dock skönt att sedan ha lite knappar. Touch är rent idiotiskt.
 
Har ingen erfarenhet av iDrive. Jag syftade på moderna touchskärmar. Idioti!
Om jag inte missuppfattat det var BMW först ut med denna typ av styrning och de blev fett mobbade. Sedan kopierade andra dem.

En dum och inte superbra sak med de tidiga iDrive är att ratten man snurrar på har magnetiskt motstånd. Den justerar sig hur många klick den har beroende på hur lång menyn är.
 
Nu är iofs min bil modern med iDrive. Smidigt att kunna justera allt med en ratt. Dock skönt att sedan ha lite knappar. Touch är rent idiotiskt.

Har ingen erfarenhet av iDrive. Jag syftade på moderna touchskärmar. Idioti!

iDrive är perfekt, speciellt i kombination med BMW's fritt programerbara knappar till önskad funktion (unikt per nyckel).

Fattar inte hur Volvo, som under så många år har legat i framkant på bilsäkerhet, kan ha torskat dit så totalt på pekskärmar. När vi äntligen har fått ett förbud mot att pilla på telefonen när vi kör så är det helt plötsligt OK med att pilla på en annan skärm i bilen ... :banghead:
 
iDrive är perfekt, speciellt i kombination med BMW's fritt programerbara knappar till önskad funktion (unikt per nyckel).

Fattar inte hur Volvo, som under så många år har legat i framkant på bilsäkerhet, kan ha torskat dit så totalt på pekskärmar. När vi äntligen har fått ett förbud mot att pilla på telefonen när vi kör så är det helt plötsligt OK med att pilla på en annan skärm i bilen ... :banghead:

Det där finner jag lustigt.
Jag vinglar aldrig så mycket på vägen som när jag skall justera något i en modern hyrbil. Går ju inte att känna sig fram eller något.
Idiotiskt.
Men tyvärr är det allt vi kommer att få se i framtiden så knappt lönt att göra motstånd...
 
iDrive är perfekt, speciellt i kombination med BMW's fritt programerbara knappar till önskad funktion (unikt per nyckel).

Fattar inte hur Volvo, som under så många år har legat i framkant på bilsäkerhet, kan ha torskat dit så totalt på pekskärmar. När vi äntligen har fått ett förbud mot att pilla på telefonen när vi kör så är det helt plötsligt OK med att pilla på en annan skärm i bilen ... :banghead:
iDrive är bäst! När man förstår sig på det är det väldigt enkelt att gå via "klickhjulet" istället för ren touch eller Audis galenskap på sina typ -2010 modeller med hundra knappar runt skärmen man måste jobba med. Speciellt när man är uppe i fart (även om man kanske inte ska röra systemet när man kör, alla gör det ändå)

Men sen vill jag ha mina AC-controls som knappar/vridhjul och inte integrerat i skärmen som många börjar komma med nu...
 
Kan vi inte bara konstatera att knappar (eller vred) alltid är bättre! Alltid! Och att touchskärmslösningar (fast jag är lite tveksam att kalla de för lösningar....) är djävulens påfund (eller egentligen biltillverkarnas önskan att lura konsumenten till en otillräcklig funktion bara för att spara in på kostnader!)?
Och då har jag ändå inte adresserat touchskärmarnas estetiska bidrag till en bilinteriör...finns det en minusskala så har de överskridit denna med råge!
 
Senast ändrad:
Kan vi inte bara konstatera att knappar (eller vred) alltid är bättre! Alltid! Och att touchskärmslösningar (fast jag är lite tveksam att kalla de för lösningar....) är djävulens påfund (eller egentligen biltillverkarnas önskan att lura konsumenten till en otillräcklig funktion bara för att spara in på kostnader!)?
Och då har jag ändå inte adresserat touchskärmarnas estetiska bidrag till en bilinteriör...finns det en minusskala så har de överskridit denna med råge!

Nope! :D Bakåtsträvare much?

Rätt sweet med en bil som fortsätter utvecklas efter leverans. Plötsligt kan man få nya funktioner med nya knappar i skärmen i en trådlös uppdatering. Mycket svårare om man är bunden till en uppsättning knappar som sitter där dom sitter och gör det dom alltid gjort.

Det var inte svårt att lära om från knapptelefon till smarttelefon. Inte svårare i bilen om det görs bra. Det sistnämnda verkar vissa biltillverkare ha svårt för, dock.
 
Den har i för sig inte allt man kan tänkas behöva. Så absolut 40x pengarna..
Det är klart att den inte har riktigt allt man kan tänkas behöva men det är bra nära. Skulle väl vara säkerheten men med det argumentet borde ju alla köra XC90.

Hade säkert kört en lite nyare bil om jag var ekonomiskt oberoende (kanske en 9-5 från 2009) men det är rätt sjukt att man kan få så här mycket bil för 10k. Har ändå 185 ganska pigga hästar, halvskinn, elstolar med minne, backsensorer med mera så det är ju inte direkt som att åka häst och vagn.

Bilen är dessutom i princip avskriven efter några månaders ägande och då kan man köra den till skroten och lämna nycklarna i när den väl ger upp.
Stora problemet är ju att de rostar, framförallt vid bakre hjulhus, och man kan inte åka runt i en rostig bil
Jag har lyckats köra ganska många mil med smårostiga bilar så kan kan man ju. :)
 
Nope! :D Bakåtsträvare much?
Rätt sweet med en bil som fortsätter utvecklas efter leverans. Plötsligt kan man få nya funktioner med nya knappar i skärmen i en trådlös uppdatering. Mycket svårare om man är bunden till en uppsättning knappar som sitter där dom sitter och gör det dom alltid gjort.
Det var inte svårt att lära om från knapptelefon till smarttelefon. Inte svårare i bilen om det görs bra. Det sistnämnda verkar vissa biltillverkare ha svårt för, dock.
Ja, jag erkänner mig som en äkta bakåtsträvare!:) I detta fallet är det dessutom till min fördel!
Jag förstår att man gillar uppdateringen till smarttelefon. Det går dock inte att jämföra när man sitter i sin bil i 110 km/h. Då behöver man fokusera på trafiken, och det går inte att kombinera med gränssnittet på en smarttelefon!
Dessutom har det förfulat interiören på moderna bilar!
 
Senast ändrad:
Ja, jag erkänner mig som en äkta bakåtsträvare!:) I detta fallet är det dessutom till min fördel!
Jag förstår att man gillar uppdateringen till smarttelefon. Det går dock inte att jämföra när man sitter i sin bil i 110 km/h. Då behöver man fokusera på trafiken, och det går inte att kombinera med gränssnittet på en smarttelefon!
Dessutom har det förfulat interiören på moderna bilar!

Det funkar faktiskt bra, om det görs rätt. Jag letar ju mer efter fysiska knappar i lastbilarna än jag använder skärmen i Teslan, och det kan hända mycket på ett ögonblick när man väger uppåt 70 ton.

Det som oroar mig är att många tillverkare börjar implementera skärmar i tillägg till knappar, med ologisk gränsdragning på vad som finns fysiskt och vad som finns digitalt. Bara rörigt och förvirrande. Enda knappen jag letat nåt värre efter i pressat läge i Teslan är varningsblinkersen, och den är fysisk pga lagkrav någonstans.
 
Det funkar faktiskt bra, om det görs rätt. Jag letar ju mer efter fysiska knappar i lastbilarna än jag använder skärmen i Teslan, och det kan hända mycket på ett ögonblick när man väger uppåt 70 ton.
Det som oroar mig är att många tillverkare börjar implementera skärmar i tillägg till knappar, med ologisk gränsdragning på vad som finns fysiskt och vad som finns digitalt. Bara rörigt och förvirrande. Enda knappen jag letat nåt värre efter i pressat läge i Teslan är varningsblinkersen, och den är fysisk pga lagkrav någonstans.
Men funkar de basala funktionerna bara "OK" i de flesta fordon eller är de sämre eller bättre med ett smarttelefongränsnitt? (Ur en trafiksäkerhetssynpunkt!)
Jag har aldrig behövt "leta efter" de fysiska knapparna i min bil då jag vet var de sitter.
Det är fortfarande mycket fulare med en massa skärmar än en riktig bilinteriör!:)
 
Men funkar de basala funktionerna bara "OK" i de flesta fordon eller är de sämre eller bättre med ett smarttelefongränsnitt? (Ur en trafiksäkerhetssynpunkt!)
Det är fortfarande mycket fulare med en massa skärmar än en riktig bilinteriör!:)

Det ska vara EN skärm. Inget annat! Då funkar det uppenbarligen :) Enkelt och bra.

Utseendet är såklart en smaksak. Kan inte påstå att Teslan är jättesnygg, det är den inte utvändigt heller. Men det är cleant, avskalat och avslappnande inne.
 
Det ska vara EN skärm. Inget annat! Då funkar det uppenbarligen :) Enkelt och bra.
Utseendet är såklart en smaksak. Kan inte påstå att Teslan är jättesnygg, det är den inte utvändigt heller. Men det är cleant, avskalat och avslappnande inne.
Men du behöver använda samma (fula) touchskärm för att reglera temperaturen och justera volymen på musiken?
 
Sagt det innan.
Är perfekt i min GLE.
Knappar för temp upp o ner o lite sånt
Touch om man vill på skärmen men använder oftast plattan som funkar kanon.
Samt bra knappar på ratten för att styra det mesta.
Även en liten mini touchknapp för varje skärm på ratten.
Inga plastknappar heller..

Bild från nätet
ebf40703902976618282f9df7e2d6850x.jpg
 
Sagt det innan.
Är perfekt i min GLE.
Knappar för temp upp o ner o lite sånt
Touch om man vill på skärmen men använder oftast plattan som funkar kanon.
Samt bra knappar på ratten för att styra det mesta.
Även en liten mini touchknapp för varje skärm på ratten.
Inga plastknappar heller..
Bild från nätet
ebf40703902976618282f9df7e2d6850x.jpg
Typ alla är väl i plast, eller vad menar du?
 
Tillbaka
Topp