• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Nej. Ingen knapp är i plast nästan
Syns bättre här

2020-Mercedes-Benz-GLE-300d-UK-Spec-Interior-Steering-Wheel-Wallpaper.jpg
 
Annan ratt tex... Men lär vara plast ändå. Sjukaste är ju den där gummibelagda plasten iaf BMW använde på allting, slets inte jätte bra. Fin inredning i din bil iaf.
Ja det är denna ratt jag har :) amg ratten.
Du ser knapparna där i mitten också.
Vredet till belysningen är plast dock som ska se ut som metall.
Knapparna är riktigt tunga o känns inte som plast.

Ja den är mysig. Jag gillar knappar osv. Kommer aldrig vänja mig vid en skärm som tesla, tål inte alla fettfläckar heller.
Men när man sätter sig i en äldre bil så infinner sig en helt annan mysig ombonad känsla kontra nyare bilar.
 
Men du behöver använda samma (fula) touchskärm för att reglera temperaturen och justera volymen på musiken?

27858371-0859-4E1B-8203-C4E8BD9233EE.jpeg


Tempen ändrar jag typ 2 gånger om året, sommar- respektive vintertemperatur. Har ju klimatanläggning och startar den från appen så att bilen håller rätt temp när jag ska iväg. Underbart på soliga sommardagar. Men ja, den finns alltid där nere på skärmen oavsett vad skärmen visar. Inget behov av menyletande för det.

Volymen använder jag scrollhjulet på ratten till, den ändrar jag oftare än tempen :) Den finns ju också i nedre listen på skärmen.
 
27858371-0859-4E1B-8203-C4E8BD9233EE.jpeg

Tempen ändrar jag typ 2 gånger om året, sommar- respektive vintertemperatur. Har ju klimatanläggning och startar den från appen så att bilen håller rätt temp när jag ska iväg. Underbart på soliga sommardagar. Men ja, den finns alltid där nere på skärmen oavsett vad skärmen visar. Inget behov av menyletande för det.
Volymen använder jag scrollhjulet på ratten till, den ändrar jag oftare än tempen :) Den finns ju också i nedre listen på skärmen.
Ouch, den bilinteriören skulle jag inte ens önska min värste fiende (...eller ja, det skulle nog vara ett lagom straff för alla jag tycker illa om!;)). Ser ut som om grabben i familjen har släpat in sin dataskärm och ställt den på en mittkonsol i en SEAT!
Kul ändå att du erkänner att det är smidigt att ha en mekaniskt funktion!
Spännande att du ändrar tempen 2 gånger per år. Jag föredrar att justera temperaturen efter det faktiska väderläget. Men jag gissar att Teslaägare står över sånt trams?
 
Ouch, den bilinteriören skulle jag inte ens önska min värste fiende (...eller ja, det skulle nog vara ett lagom straff för alla jag tycker illa om!;)). Ser ut som om grabben i familjen har släpat in sin dataskärm och ställt den på en mittkonsol i en SEAT!
Kul ändå att du erkänner att det är smidigt att ha en mekaniskt funktion!
Spännande att du ändrar tempen 2 gånger per år. Jag föredrar att justera temperaturen efter det faktiska väderläget. Men jag gissar att Teslaägare står över sånt trams?

Trams? Bilen har ju för tusan klimatanläggning, den håller vald temperatur.

Ja, två rattknappar är rätt lagom. Bättre än 32 som hos andra.

I övrigt är det nog bara att vänja dig, fördelarna är såpass stora för tillverkaren, och är man inte tjurig bara för tjurighetens skull funkar det bra. Mer avancerat än en 240DL, men dom tiderna är förbi. Med all teknologi som ska in i en modern bil blir det jäkligt många knappar.
 
Senast ändrad:
I övrigt är det nog bara att vänja dig, fördelarna är såpass stora för tillverkaren, och är man inte tjurig bara för tjurighetens skull funkar det bra. Mer avancerat än en 240DL,
Finns ingen mindre användarvänlig klimatkontroll än den i Volvo 240 oavsett antal knappar. Fullständigt obegriplig!
339428824_97fc4185-02eb-48e0-a685-944b2c333b71.jpg

(Håller helt med dig Demondave. Sist jag ändrade klimatanläggningen var väl i princip när jag åkte från ÅF. Sen har den stått på Auto 21 grader och jag fattar verkligen inte varför jag ska pilla på den)
 
Trams? Bilen har ju för tusan klimatanläggning, den håller vald temperatur.
Men vilken klimatzon lever du i när du känner att det är tillräckligt att du behöver ändra temperaturen två gånger per år?
Ja, två rattknappar är rätt lagom. Bättre än 32 som hos andra.
Personligen tycker jag att man inte ska ha enda j-vla knapp på ratten (ja, jag är en bakåtsträvare, men det har vi väl ändå redan avhandlat!:)). Har bilen en ordentlig och logisk mittkonsol så finns det ingen anledning att förfula ratten med tusen funktioner!
I övrigt är bara att vänja dig, fördelarna är såpass stora för tillverkaren, och är man inte tjurig bara för tjurighetens skull funkar det bra. Mer avsncerat än 240DL, men dom tiderna är förbi. Med all teknologi som ska in i en modern bil blir det jäkligt många knappar.
Ja, du har helt rätt angående fördelarna för tillverkarna! Precis vad jag har skrivit i föregående poster, denna förändring är inte förardriven, utan bygger på att tillverkarna kan kapa kostnaderna genom att trycka in alla funktioner i en oskön skärm. Jag kommer dock fortsatt vara tjurig i denna fråga. Också därför jag väljer en 15 år gammal bil![/QUOTE]
 
Men vilken klimatzon lever du i när du känner att det är tillräckligt att du behöver ändra temperaturen två gånger per år?
Personligen tycker jag att man inte ska ha enda j-vla knapp på ratten (ja, jag är en bakåtsträvare, men det har vi väl ändå redan avhandlat!:)). Har bilen en ordentlig och logisk mittkonsol så finns det ingen anledning att förfula ratten med tusen funktioner!
Ja, du har helt rätt angående fördelarna för tillverkarna! Precis vad jag har skrivit i föregående poster, denna förändring är inte förardriven, utan bygger på att tillverkarna kan kapa kostnaderna genom att trycka in alla funktioner i en oskön skärm. Jag kommer dock fortsatt vara tjurig i denna fråga. Också därför jag väljer en 15 år gammal bil!
[/QUOTE]

Som sagt, klimatanläggning. 19,5 brukar vara bra sommartemperatur, på vintern när man är lite frusen av sig funkar 20,5. Halvgrader är viktigt! Tack vare den där moderniteten klimatanläggning håller ju bilen inställd temperatur, och med elbil är det ju plättlätt att få den temperaturen i kupén redan innan man kommer till bilen, alldeles oavsett om det är -20 eller +30.

Om några år är våra nya bilar 15 år gamla. Typ 15.
 
Kan tänka mig att knappar och analoga mätare blir tillval i framtiden. Det bör vara betydligt dyrare att producera än en skärm och lite mjukvara. Kan se framför mig det som tillval i tex en 911a.
Jag tror tyvärr att du har rätt. Redan nu försöker bilbranschen lura i kunderna att digitalt och överstora skärmar är "exklusivt"! Självklart för att spara pengar. Nästa naturliga steg är att låta oss betala extra för det som har varit en naturlig standard under många år.
 
Som sagt, klimatanläggning. 19,5 brukar vara bra sommartemperatur, på vintern när man är lite frusen av sig funkar 20,5. Halvgrader är viktigt! Tack vare den där moderniteten klimatanläggning håller ju bilen inställd temperatur, och med elbil är det ju plättlätt att få den temperaturen i kupén redan innan man kommer till bilen, alldeles oavsett om det är -20 eller +30.
Om några år är våra nya bilar 15 år gamla. Typ 15.[/QUOTE]
Jag har också klimatanläggning i min 15 år gamla bil. Men när bryter du mellan vinter och sommar? 15 april? Om så, vad har ändrats från den 14:e april?
Dessutom gör du ju generalfelet när det gäller temperatur. När du kliver in i dina varma vinterkläder kör du varmare i bilen än när du kliver in i bilen när du kliver in i shorts och t-shirt? Jag anpassar temperaturen efter väder och kläder. Men jag kanske gör fel?
 
27858371-0859-4E1B-8203-C4E8BD9233EE.jpeg


Tempen ändrar jag typ 2 gånger om året, sommar- respektive vintertemperatur. Har ju klimatanläggning och startar den från appen så att bilen håller rätt temp när jag ska iväg. Underbart på soliga sommardagar. Men ja, den finns alltid där nere på skärmen oavsett vad skärmen visar. Inget behov av menyletande för det.

Volymen använder jag scrollhjulet på ratten till, den ändrar jag oftare än tempen :) Den finns ju också i nedre listen på skärmen.
Jag förstår teknikutvecklingen, men när man betraktar denna sorgliga bild.. hubotoseringen är nära. Vad blir över till förmågan att tänka själv.
 
Men du behöver använda samma (fula) touchskärm för att reglera temperaturen och justera volymen på musiken?

Nej, man använder knapparna på ratten, appen eller röststyrningen. Jag använder själv röststyrningen till nästan alla funktioner. Typ välja en låt på Spotify, justera sätesvärme eller vad man nu vill göra.

Temperaturen inuti bilen kan man justera på flera olika sätt, i princip samtliga är smidigare och snabbare än ett vred eller skjutreglage som på bilar från förhistorien.

Hur kan jag veta detta med så stor säkerhet? Jo för att jag har egna erfarenheter där jag i praktiken använder detta system dagligen. Har du det?
 
27858371-0859-4E1B-8203-C4E8BD9233EE.jpeg


Tempen ändrar jag typ 2 gånger om året, sommar- respektive vintertemperatur. Har ju klimatanläggning och startar den från appen så att bilen håller rätt temp när jag ska iväg. Underbart på soliga sommardagar. Men ja, den finns alltid där nere på skärmen oavsett vad skärmen visar. Inget behov av menyletande för det.

Volymen använder jag scrollhjulet på ratten till, den ändrar jag oftare än tempen :) Den finns ju också i nedre listen på skärmen.

Tyvärr men jag tror det är ett skämt varje gång jag ser en bild på en Model 3 interiör.
Ser verkligen riktigt horribelt ut, tyvärr.

Tycker detta med stor skärm som dessutom sitter som påklistrad är hemskt. Titta på nya BMW inredningar där det ser ut som man bara bankad ned en skärm i instrumentbrädan, inte inarbetad i interiörens design som t.ex E60 och F10.
"Nä men här tycker jag en skärm ska vara! Hörrö Bengt, hämta hammern!"
 
När man blickar tillbaka så tycker jag bilarna hade enklare och mer förarefokuserad interiör. Säkert haft flyget som förlaga. Där piloten ska orientera sig enkelt.

Sätter man sig i en gammal 911 med de fem analoga mätarna får man en snabb enkel överblick över det man behöver. Inget mer. Sedan är inte ergonomin den bästa kanske för ett kontrollera luftkonditioneringen eller ändra radiokanal.

Någon som gjorde fina ergonomiska interiörer var BMW. Ta t ex 3:serien E30. Allt lätt överskådligt.

upload_2020-6-23_8-42-17.jpeg


Tesla 3:s interiör är väldigt avskalad på Apple manér. Det kanske är så man vill ha det idag. För egen del föredrar jag en interiör som man kan använda på intuition utan att flytta blicken från själva bilkörningen.
 
Senast ändrad:
Tyvärr men jag tror det är ett skämt varje gång jag ser en bild på en Model 3 interiör.
Ser verkligen riktigt horribelt ut, tyvärr.

Tycker detta med stor skärm som dessutom sitter som påklistrad är hemskt. Titta på nya BMW inredningar där det ser ut som man bara bankad ned en skärm i instrumentbrädan, inte inarbetad i interiörens design som t.ex E60 och F10.
"Nä men här tycker jag en skärm ska vara! Hörrö Bengt, hämta hammern!"

Som sagt, vettefan om jag tycker det är så snyggt. Men det är en jäkligt skönt känsla när man sitter där och kör. Avskalat, luftigt, avstressande synintryck. Det är väl som att köra ett genomtänkt danskt designkök eller nåt, för en matlagningsintresserad.

Tror att Tesla gör helt rätt, som ny tillverkare med ny teknik måste dom gå sin egen väg. Att lära sig slå Audi, Mercedes eller så på fingrarna på sin hemmabana skulle ta för lång tid. Bättre att tänka nytt.

Tror dom värsta skeptikerna här skulle må bra av att testa, gör det om ni får chansen. En bild förmedlar inte så mycket känsla. Framtiden är inte farlig :)
 
Som sagt, vettefan om jag tycker det är så snyggt. Men det är en jäkligt skönt känsla när man sitter där och kör. Avskalat, luftigt, avstressande synintryck. Det är väl som att köra ett genomtänkt danskt designkök eller nåt, för en matlagningsintresserad.

Tror att Tesla gör helt rätt, som ny tillverkare med ny teknik måste dom gå sin egen väg. Att lära sig slå Audi, Mercedes eller så på fingrarna på sin hemmabana skulle ta för lång tid. Bättre att tänka nytt.

Tror dom värsta skeptikerna här skulle må bra av att testa, gör det om ni får chansen. En bild förmedlar inte så mycket känsla. Framtiden är inte farlig :)
Lite precis som att allt som är nytt inte är bättre än det gamla. Håller dock med dig att det är helt rätt gjort av Tesla, billigare och klart modernare. Att däremot hantera en touchpanel när man kör är inte bra. Ett fysiskt vred behöver du inte titta på för att justera, en touchskärm måste man. Är man van vid systemet och en fullgod förare är det dock inga stora problem. Kul att följa utvecklingen framöver.
 
Nu får man ju hoppas att du ska fixa nåt med bilen, så att det inte är någon som vart och "lånat" något i den olovandes... :confused:

Nejdå, fick för mig att installera en ny stereo och högtalare. Finns inget att stjäla i den plåtburken... :D Funderar på att sälja den, men samtidigt är det väldigt befriande att ha en bil som det inte gör något om ngn smäller upp dörren på den, eller när den slaskar runt på sandade vägar under vintern... Hmm...
 
Som sagt, vettefan om jag tycker det är så snyggt. Men det är en jäkligt skönt känsla när man sitter där och kör. Avskalat, luftigt, avstressande synintryck. Det är väl som att köra ett genomtänkt danskt designkök eller nåt, för en matlagningsintresserad.

Tror att Tesla gör helt rätt, som ny tillverkare med ny teknik måste dom gå sin egen väg. Att lära sig slå Audi, Mercedes eller så på fingrarna på sin hemmabana skulle ta för lång tid. Bättre att tänka nytt.

Tror dom värsta skeptikerna här skulle må bra av att testa, gör det om ni får chansen. En bild förmedlar inte så mycket känsla. Framtiden är inte farlig :)

Ja tesla går emot folk som mig, som tycker att det var tillräckligt bra.
Nya Cybertruck är bara dum. Ful, onödig och dum.
Sedan tittade jag på när Jay Leno körde den med Elon Musk och då förstod jag poängen med den.
Det är inte för att göra något vackert och perfekt, det är för att bryta mot det vanliga. Dom vill verkligen absolut inte göra som alla andra, och med Cybertruck som bevis för att dom verkligen menar det.
Så jag öppnade ögonen en del för den.


(Inte för att jag någonsin kommer köpa en, eller ens ha råd....)
 
Nu kanske jag är aningen bakåtsträvande men jag kan personligen tycka att bilinteriörer var bäst runt millenieskiftet. Se bilden nedan som är på en BMW E38.
Det var perfekt kombination av bra materialval med riktigt bra och solid känsla, lagom teknologi i form av knappar på ratten, acc osv och en förarmiljö som inte bjuder in till massa distraktioner utan som bara är en jävligt trevlig plats att sitta och köra bil i.
Det enda jag hade velat komplettera med är en aux-ingång för att kunna lyssna på musik via mobilen.

23468314d8850a55f248add740b94b07.jpg
 
Tillbaka
Topp