• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Bortsett från fula stereon är ju inredningen underbar. Bättre än det mesta moderna.

Du får det att låta som en nackdel att inredningen är "en aning daterad". Men det är precis tvärtom, mycket läcker interiör, helt utan förfulande "moderna" dataskärmar!:) Kul att se!

Håller med ang steroen. Mycket ful. Tyvärr många fina gamla interiörer som förstörts av "Stereouppgradering".
Daterad i övrigt var inte så negativt menad, bara en jämförelse med dagens rådande design.
Funktionellt tycker jag den var överlägsen alla moderna bilar.
Kvalitén på rattar, brytare och glidreglage er fantastisk.
Inte minst att alla reglage har rejäl storlek och tydliga ändlägen så man utan att titta kan justera till exempel temperatur, fläkt mm.
Jag avskyr moderna fritt snurrande rattar för t.ex temp där man är tvungen att titta på en skärm för att veta vad man gör.
 
Snyggt!
Saknar min gamla. Ångrar fortfarande att den såldes.
Exteriördesignen håller fortfarande, interiören en aning daterad :) Dock mycket funktionell
P1020919.JPG
P1020924.JPG

Min gamla, riktig pimpmobile..:D
large_331562-3189575.jpg
 
Går i tankar om att köpa mig en lite rolig bil och tänkte höra här om lite erfarenheter och input.
Känns spontant som att det kommer bli en begagnad bil för att slippa det värsta värdetappet.

Det jag kikat lite på hittills är:

BMW M2 Competition från 2019 eller 2020.

Mercedes C63 Coupé (S modell eller vanlig, för / nackdelar?) från 2017 eller 2018

Porsche GT3 911.2 från 2018
Denna är klart mycket dyrare än de andra två men de håller ju värdet rätt bra plus att det är en så mycket häftigare bil. Men frågan är ju om det är värt att lägga så mycket extra.

Är det någon här inne som haft lite erfarenhet kring dessa bilar och kan komma med lite åsikter?
Någon bil som jag missat och borde lägga till på listan?

Tjänar man något i dagsläget på att hämta hem en bil från Tyskland? Det verkar finnas billigare bilar men blir väl samtidigt mer svårsålt när man väl ska göra sig av med den?
 
Går i tankar om att köpa mig en lite rolig bil och tänkte höra här om lite erfarenheter och input.
Känns spontant som att det kommer bli en begagnad bil för att slippa det värsta värdetappet.

Det jag kikat lite på hittills är:

BMW M2 Competition från 2019 eller 2020.

Mercedes C63 Coupé (S modell eller vanlig, för / nackdelar?) från 2017 eller 2018

Porsche GT3 911.2 från 2018
Denna är klart mycket dyrare än de andra två men de håller ju värdet rätt bra plus att det är en så mycket häftigare bil. Men frågan är ju om det är värt att lägga så mycket extra.

Är det någon här inne som haft lite erfarenhet kring dessa bilar och kan komma med lite åsikter?
Någon bil som jag missat och borde lägga till på listan?

Tjänar man något i dagsläget på att hämta hem en bil från Tyskland? Det verkar finnas billigare bilar men blir väl samtidigt mer svårsålt när man väl ska göra sig av med den?

Finns pengarna så GT3.
Annars så hade jag gått på C63, men en 4d
 
@Bally
Som med allt bilinköp så gäller att köpa säljaren, sen skulle jag välja bort BMW'n enbart för stöld/slakteri risken. Skittråkigt att komma ut och man saknar ratten och lysena.
Mercedesen (om man väljer 4-dörrars) känns som att den är den mest bruksigaste av dom.
En annan viktig aspekt är att kolla försäkringskostnaden, kan skilja ganska många tusenlappar på rätt eller fel bil.
Porsche har (iallafall förr) rätt bra försäkringar via Porsche klubben.
Sen är det egentligen bara att prova dom 3 olika och se vilken du gillar mest, passar dina behov.
Jag hade valt Porschen då det är en riktigt kompetent bil som funkar till det mesta.
 

Ny prisbild vore välkommet, iallafall för mig som inte hann hoppa på tåget. Priserna på många äldre bilar har ju senaste åren skenat till helt galna nivåer.
Minns att jag kikade på E30 M3 för ca 4 år sedan, då kunde man köpa ett svensksålt exemplar under 10k mil för ca 380’. Nu ligger alla ute för mellan 5- och 650’ :eek:
 
Senast ändrad:
Det var ju en samling av de minst eftertraktade modellerna av luftkylda 911 som tillverkats, bara SC Coupén som skulle kunna locka. Men med uttalade elfel och en helt ny lack(som kan dölja vad som helst) så är det ju inte så lockande att betala 300k när man får vettiga ex för 320-350k.
 
Läste att man kan pilla bort BMW-emblemen på motorhuv och baklucka med en mindre skruvmejsel. Någon som gjort det och vet om det stämmer?

(Kommer inte att bryta mot lacken. Lägger något emellan :))
 
Läste att man kan pilla bort BMW-emblemen på motorhuv och baklucka med en mindre skruvmejsel. Någon som gjort det och vet om det stämmer?

(Kommer inte att bryta mot lacken. Lägger något emellan :))
Vet inte hur de är med de nyare BMW-modellerna men förr så satt dom fast kl 9 och 3, det går med skruvmejsel men skulle rekommendera något utav plast? alternativt tejpa skruvmejseln. och något emellan, typ handduk/trasa.
 
Det var ju en samling av de minst eftertraktade modellerna av luftkylda 911 som tillverkats, bara SC Coupén som skulle kunna locka. Men med uttalade elfel och en helt ny lack(som kan dölja vad som helst) så är det ju inte så lockande att betala 300k när man får vettiga ex för 320-350k.
Fast det är inte riktigt rätt slutsats. De borde nått upp till sina förväntade auktionspriser eftersom dessa redan är anpassade till de olika modellernas prisbild. Nu gjorde de inte det och det kan i princip bara bero på att efterfrågan/betalningsviljan har sjunkit.
 
Läste att man kan pilla bort BMW-emblemen på motorhuv och baklucka med en mindre skruvmejsel. Någon som gjort det och vet om det stämmer?

(Kommer inte att bryta mot lacken. Lägger något emellan :))

Som sagt så sitter de äldre kl. 9 och 3 med varsin pigg, jag har tagit typ ett plastkort och pillat in mellan emblem och lack, sedan med en tunn plintmejsel lossa lite runt om.
Vet dock inte hur det sitter på nyare bilar.
 
BMW e91 från 2010, den sista snygga 3-serien de gjorde enligt mig.

Egentligen ingenting jag någonsin saknat på denna och ser verkligen ingen poäng att byta till ny bil :)

5FDC81FA-AA7F-4385-BB61-AC7649DCD249.jpeg
84A4532C-1AC6-4B09-BBC1-8FC470F398C9.jpeg
DC739737-3720-4E4F-8E8F-6499B991EA18.jpeg
Hur är ljud/ buller? Tänker ffa på våra mindre bra lands och- motorvägar.
Hur är automatlådan i stadstrafik?
Lite sugen på en från -09 eller senare (fl).
Har fått uppfattning att de är relativt driftsäkra samt körglada. (?)
 
Hur är ljud/ buller? Tänker ffa på våra mindre bra lands och- motorvägar.
Hur är automatlådan i stadstrafik?
Lite sugen på en från -09 eller senare (fl).
Har fått uppfattning att de är relativt driftsäkra samt körglada. (?)
Tycker den går väldigt stabilt och relativt tyst i denna klass, sämre än 5-serie dock tex men vad jag upplevde tystare än tex A4 från samma era. Jag har dock rätt små fälgar och tysta möjligast däck samt håll dig borta från runflat!

Har kört cirka 8.5k mil på 3år och endast gjort den planerade servicen samt bytte vattenpumpen då den läckte så verkligen inget att klaga på driftsäkerheten.

Den stora vinsten för mig är körglädjen mot jämförbara modeller från andra tillverkare. Hyfsat styvt chassi, 50/50 viktfördelning, bakhjulsdrift och väldigt responsiv styrning (tung om man är van med andra märken).
 
Hur är ljud/ buller? Tänker ffa på våra mindre bra lands och- motorvägar.
Hur är automatlådan i stadstrafik?
Lite sugen på en från -09 eller senare (fl).
Har fått uppfattning att de är relativt driftsäkra samt körglada. (?)

Kör för visso en e92 (coupe) 325 (n53) från 2008 och har man (på denna motor) bara bytt spridare och högtrycksbränslepump så är det inte mycket att klaga på gällande driftsäkerheten. Allt var bytt då jag köpte min och har sedan dess bara bytt topplagren på de främre stötdämparna då ena sidan var kass. Kan inte säga mycket negativt mer än att det inte finns bluetooth streaming från fabrik med mindre än att man har i drive som @hejsam och har tillvalet utökad bluetooth. Har dock blietooth headset och ipod interface via usb efter lite kodning.
 
Tycker den går väldigt stabilt och relativt tyst i denna klass, sämre än 5-serie dock tex men vad jag upplevde tystare än tex A4 från samma era. Jag har dock rätt små fälgar och tysta möjligast däck samt håll dig borta från runflat!

Har kört cirka 8.5k mil på 3år och endast gjort den planerade servicen samt bytte vattenpumpen då den läckte så verkligen inget att klaga på driftsäkerheten.

Den stora vinsten för mig är körglädjen mot jämförbara modeller från andra tillverkare. Hyfsat styvt chassi, 50/50 viktfördelning, bakhjulsdrift och väldigt responsiv styrning (tung om man är van med andra märken).
Kanon, tackar för utförligt svar.
Kör för visso en e92 (coupe) 325 (n53) från 2008 och har man (på denna motor) bara bytt spridare och högtrycksbränslepump så är det inte mycket att klaga på gällande driftsäkerheten. Allt var bytt då jag köpte min och har sedan dess bara bytt topplagren på de främre stötdämparna då ena sidan var kass. Kan inte säga mycket negativt mer än att det inte finns bluetooth streaming från fabrik med mindre än att man har i drive som @hejsam och har tillvalet utökad bluetooth. Har dock blietooth headset och ipod interface via usb efter lite kodning.
Ja det är coupe eller sedan jag kikar på. Med rätt utrustning ser exemplaren innan bra ut efter lite mer surfande...

Någon av er som kör automat och använt den i stadstrafik?
 
Hittat en 330xi från 2008 med relativt låga mil. Starkare motor = dyrare undrhåll generellt... Någon som har erfarenhet att dela med sig av kring specifik modell? :)
 
Hittat en 330xi från 2008 med relativt låga mil. Starkare motor = dyrare undrhåll generellt... Någon som har erfarenhet att dela med sig av kring specifik modell? :)

N53 motor (3,0 I6) i denna, sista klassiska Bmw rak 6:an utan turbo. Nästa gen blev 4 cyl. Dessa var också första generationen direktinsprutade och man valde en lösning med avancerade, och dyra, injektorer. Det har varit mycket strul med dem och de finns i minst 12-13 revisioner. Har bilen du tittar på inte rev 12 eller högre kommer du att åka på att byta förr eller senare. De kostar ~2500:- styck och du behöver 6 st. Högtryckspumpar har också bytts med viss frekvens.

Antagligen har en 2008 redan fått dessa komponenter bytta men det lönar sig att kolla upp detta.

Efter N53/4, dvs i N20 och N55 gick man till en mycket simplare lösning med piezoinjektorer och problemen är borta.

l övrigt har nog inte E9x några direkta typfel, Kolla som vilken beg bil som helst. Fördelningslådan i xdrive är notoriskt känslig för ojämnt däckslitage - leta reda på en rwd!
 
Senast ändrad:
N53 motor (3,0 I6) i denna, sista klassiska Bmw rak 6:an utan turbo. Nästa gen blev 4 cyl. Dessa var också första generationen direktinsprutade och man valde en lösning med avancerade, och dyra, injektorer. Det har varit mycket strul med dem och de finns i minst 12-13 revisioner. Har bilen du tittar på inte rev 12 eller högre kommer du att åka på att byta förr eller senare. De kostar ~2500:- styck och du behöver 6 st. Högtryckspumpar har också bytts med viss frekvens.

Antagligen har en 2008 redan fått dessa komponenter bytta men det lönar sig att kolla upp detta.

Efter N53/4, dvs i N20 och N55 gick man till en mycket simplare lösning med piezoinjektorer och problemen är borta.

l övrigt har nog inte E9x några direkta typfel, Kolla som vilken beg bil som helst. Fördelningslådan i xdrive är notoriskt känslig för ojämnt däckslitage - leta reda på en rwd!
Tack!
Den har gått under 10 k mil så skall definitivt höra med säljaren om detta blivit gjort.
 
Jag hade letat upp en rwd 335i, det skiljer på pappret bara lite drygt 30 hk mellan 30 och 35 men jag tycker 30 känns lite trött trots 272hk.

Sedan kan du med enkla medel plocka 30-40 hk till utan mekaniska uppgraderingar med t.ex MHD mjukvara i 35 motorn.
 
325 (n53) och 330 (n53) är samma motor där 330 har ett annat insug med variabla spjäll och annan mapp. Annars är de exakt samma motor. 335 är ju en helt annan typ av motor på gott och ont. Gott med effekten men ont med turbo som är ytterligare en källa till fel på en äldre bil.

Om du ska titta på en bil bör den ha fått bränsle högtryckspumpen är och spridarna utbytta. Annars kommer det behöva göras. Vad gäller x-drive eller ej så skulle jag hellre vilja ha en utan. Känns som tillfällena det är till nytta är så få om man bor i stan kontra den extra kostnaden det kan medföra.

vad gäller utrustning har jag läst på som satan gällande bluetooth/headset och iPod interface och är nog nära en lösning jag gillar. Korta svaret- har man inte i drive kan man byta stereon, sätta in en mic och få headset för runt 1500 med oem grejer.
 
N53 motor (3,0 I6) i denna, sista klassiska Bmw rak 6:an utan turbo. Nästa gen blev 4 cyl. Dessa var också första generationen direktinsprutade och man valde en lösning med avancerade, och dyra, injektorer. Det har varit mycket strul med dem och de finns i minst 12-13 revisioner. Har bilen du tittar på inte rev 12 eller högre kommer du att åka på att byta förr eller senare. De kostar ~2500:- styck och du behöver 6 st. Högtryckspumpar har också bytts med viss frekvens.

Antagligen har en 2008 redan fått dessa komponenter bytta men det lönar sig att kolla upp detta.

Efter N53/4, dvs i N20 och N55 gick man till en mycket simplare lösning med piezoinjektorer och problemen är borta.

l övrigt har nog inte E9x några direkta typfel, Kolla som vilken beg bil som helst. Fördelningslådan i xdrive är notoriskt känslig för ojämnt däckslitage - leta reda på en rwd!
Kuriosa: Jag satt en timme på Per Larsson Bil och Motorteknik (BMW specialist) och väntade under tiden en hjulinställning gjordes. Under bara den timmen ringer det fyra kunder med trasiga N53! Det är liksom lite för mycket för att det ska vara en slump. Alla med i princip samma fel, lysande motorlampa, ryckande gång eller felkoder på elektrisk vattenpump.

Med det sagt - jag har haft 2st N53 325 och både funkade hur bra som helst och inga ryckningar eller andra fel. Ägde dem ungefär 2000 mil var. Enda felet, som faktiskt uppstod på båda, var gnisslande fönsterlister som inte gick att smörja hur man än gjorde. Vad som hänt innan och efter kan jag inte lova något om. ;)
 
Tillbaka
Topp