• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

I Skåne skulle jag inte tveka en sekund! Längre norrut, njae. Det är en bil som kräver en hel del fäste :) Jag hade ju den som enda bil och dessutom tjänstepulka, så att låta den stå mitt i högsäsong hade blivit dumt.

På riktiga dubbdäck var den till och med kul när det snöade, det var bara det där jäkla däckbullret på bar asfalt.
Kände mig tvungen att hoppa in i tråden sådär 950 sidor senare :)
Kör M2 på dubb. Funkade ändå över förväntan :)
Jag tycker min m2 går så jävla dåligt med dubbdäck... när jag accelererar upp till 100 lyser antisladd hela vägen! Kan det vara att jag bara har dåliga/gamla däck om era gått ok? Funderar på att köra dubbfria i år annars.
 
Jag tycker min m2 går så jävla dåligt med dubbdäck... när jag accelererar upp till 100 lyser antisladd hela vägen! Kan det vara att jag bara har dåliga/gamla däck om era gått ok? Funderar på att köra dubbfria i år annars.

Det var precis så min betedde sig på dubbfritt, fast samma sak när man försökte köra om eller svänga eller vad som. Kan vara värt att testa mer luft i däcken, upplevde det som att det blev bättre när man låg i ovankant av rekommendationerna.
 
Så här var det med min(blinkande antispinn) upp till 160 med odubbat, dock 255or :)

Det var mycket avgasljud och motorljud men inte så mycket acceleration, som en harley :D
Screenshot_20201005-073833_YouTube.jpg




Jag tycker min m2 går så jävla dåligt med dubbdäck... när jag accelererar upp till 100 lyser antisladd hela vägen! Kan det vara att jag bara har dåliga/gamla däck om era gått ok? Funderar på att köra dubbfria i år annars.
 
Senast ändrad:
Till och med min gamla 118d blinkade orimligt mycket vid acc med dubbdäck (nokian hakkapeliitta 7). Nuvarande 318d med hakkapeliitta 8 går mycket bättre på asfalt, har även väldigt bra grepp i isig uppförsbacke med dem.
 
Så kan det ju vara, men känner mig lite osäker just nu iom att mitt drömbilsköp RS3 Sedan inte blev som jag hade tänkt mig så måste nog spendera tid hos olika bilfirmor och surfande på nätet för att komma framåt i alla funderingar. Väga för och emot och låta hjärtat få vara med samtidigt. :)

Ta god tid på dig. Du har ju redan roliga bilar så en bekväm och skön cruiser är ju aldrig fel ;)
Gubb-lyx är fint!
 
Så alla Teslor ni ser på motorvägarna kör jämt långkörningar på 30-40 mil?

Holy fuck. Den här debatten börjar ju bli tristare än den om Apple eller Android.
Ger för övrigt inte särskilt mycket för sektmedlemmarnas eviga mässande heller.
Slappna av lite. Grejen är att det finns faktiskt ett rätt stort gäng Teslaägare som inte har egen laddplats utan laddar på jobb eller superchargers. Dessa måste konservera el även om de inte är ute på långkörning. Du måste väl också ha noterat hur påfallande ofta du ser Teslor på motorväg i 90 km/h? Det ser man liksom inte en genomsnittlig BMW 7-serie/A8/S-klass göra.
 
Slappna av lite. Grejen är att det finns faktiskt ett rätt stort gäng Teslaägare som inte har egen laddplats utan laddar på jobb eller superchargers. Dessa måste konservera el även om de inte är ute på långkörning. Du måste väl också ha noterat hur påfallande ofta du ser Teslor på motorväg i 90 km/h? Det ser man liksom inte en genomsnittlig BMW 7-serie/A8/S-klass göra.
Jag har också tänkte på det, världens (i princip) snabbaste bil och den körs konsekvent 30km/h under rådande fartbegränsning, vad är grejen?

Till Teslas försvar så vill jag dock påstå att det gäller nästan alla elbilar.
 
Ja, det är ett bra upplägg. Behovet då... hmm. Jag tror att jag egentligen inte behöver begränsa mig riktigt då 320:n är kombi och fyrhjulsdriven så den får rulla oftast om den är hemma och ledig. Måste båda ha den en dag går det väl att samåka och lösa det.
Med det sagt så skulle "min" bil liksom vara en reserv åt mig ifall 320:n är borta. Så den kommer ju inte att rulla lika mkt som den nuvarande bilen.

Ser vi sedan vidare på bil nummer två, den jag mest troligtvis skulle vara den enda som kör så är det nog inte så att behovet är begränsningen för vad jag ska välja. Kan tänka mig både liten som stor bil bara den har något av det där lilla extra som gör en glad när man väl ska ut och köra.
Fyradörrars eller ej spelar ingen roll. Det kan ibland vara lite oplogat där vi bor så M2:an inte kunde ta sig fram, provade första vintern i min ägo med vinterdäck (ej dubb). Vid två tillfällen fastnade jag så jag blev tvungen att bli bogserad loss. :)
Motorn då, ja, inte ett måste att det behöver vara ett monster.

Kostar den däremot väldigt mkt i försäkring och skatt känner jag ju att bilen bör vara något utöver det vanliga för att vara värd de pengarna. Som du skriver om Maseratin som exempel så är jag absolut med på resonemanget och känner mig inte främmande för en sådan tanke heller. Det enda jag inte orkar med är om det är för gammalt och avgassystem, fjädrar och grejer pajar hela tiden.


Stort tack för ideer och input! :)

Om du gör ett bra research jobb behöver inte en gammal bil innebära mer bekymmer. Mycket beror på hur tidigare ägare har tagit hand om bilen och hur du själv sedan gör i din ägo. Klart ett man måste lägga lite pengar på underhåll på en äldre bil. Men det kan vägas upp mot väldigt liten värdeminskning och att du får något du gillar.

Om du inte kört allt många mil tycker jag det låter som om du skulle kunna ha en klassiker eller semi klassiker som andra bil. Bara hitta en bilmodell som du hade kunnat leva med som uppfyller vissa kriterier du sätter upp.

Köper man en ny bil bör man använda den. Den kommer ofrånkomligen att rasa i värde oavsett om den står i ett garage och samlar damm eller används i ur och skur och milen rullar på.

Tror många moderna bilar med en bra motor kommer att bli som din RS3:a. De kommer aldrig att krypa under skinnet på dig. Tycker det låter som du letar efter något mer unikt som talar till dig.

Även om de har krupit upp lite i pris. Ett mer realistiskt val om man inte behöver en praktisk bil hade kunnat vara en 997 turbo. Säga vad man vill men en 911 är en unik körupplevelse oavsett eftersom motorn är placerad där den är. 997 turbo har en bättre fyrhjulsdrift ur framkomlighet hänseende än föregångarna (frånsett 964 C4 som var mekanisk). Markfrigången kan vara en begränsning, men är det inte hårt packad snö lär bilen ta sig fram utan större problem. 2:a generationen 997 fick nog samma fyrhjulsdrift som turbon. Där får du mer karaktär eftersom turbon saknas. Det är vad man föredrar.

Sedan kan det vara onödigt med motorstarka prestanda bilar vintertid. Det är för det mesta inget man har någon glädje av i vardagen på vinterväglag utom på en stor sjöis med rallydubb. Däremot får man mer fokusera unika egenskaper för bilmodellen. Dess balans, väggrepp etc. Men om du kör bilen året runt finns det ju tillfällen att njuta av den typen av bil sett över hela året.

Man kan ju också bara hitta en bil som har karaktär i överflöd. Bara njut av att den har en fin motorn, interiör, exteriör och överseende med andra brister. Vissa bilar är oerhört trevliga utan att man behöver pressa dem. Där man kör maximalt 7/10. Över det överkör man dem. Det är ingen stor sak eftersom man sällan kör så på allmänna vägar.

En 997 turbo kan t ex vara rätt frustrerande där precis som alla 911 turbos före och efter den. De kan vara stumma och livlösa eftersom de kommer till sin rätt körd i högre farter än vad som är tillåtet på allmän väg. Tyvärr är det något som i mångt och mycket gäller de flesta prestandabilar idag.

Ibland hade man önskat att tillverkarna kunde ta fram en prestandabil som inte nödvändigtvis gick ut på maximal prestanda. Mer få den där rätta känslan där man kan njuta av bilen mer av tiden under verkliga förhållanden.

Visst är det lätt att bli imponerad när man ser senaste 992 Turbo S göra 0- 100 under 3 sekunder och utan att svettas fortsätta dra hela vägen upp till 300 km/h. Frågan är bara när man ska ha någon glädje av all den prestandan. En elbil har ju nästan samma prestanda och kanske t om bättre i vissa fartregister eftersom den svarar direkt. Däremot har de vikten mot sig.
 
Ibland hade man önskat att tillverkarna kunde ta fram en prestandabil som inte nödvändigtvis gick ut på maximal prestanda. Mer få den där rätta känslan där man kan njuta av bilen mer av tiden under verkliga förhållanden.
En Miata med andra ord ;)

(Eller Toyota GT86, en bil som är svinkul i verkligheten men får stryk i varenda test eftersom siffrorna inte imponerar på papperet.)
 
En intressant reflektion, hur ser underlaget för denna studie ut? Kan det vara tex:
- Totalt påhittat
- En polare har sagt det
- Förväxling mellan Tesla och tex Corolla -99
- Läste det på familjeliv

Blir du kränkt eller tär det på stoltheten om Tesla-ägare inte kör som banåkare? Jag har samma erfaranhet och kan bara minnas ett tillfälle där en Tesla-ägare gasat rejält vilket var en norrman som var rejssugen mot min Gixxer. Om det känns bättre upplever jag i princip samma sak med Ferrari/Porsche/Lambo-ägare. Det är extremt sällan man ser någon busköra eller med öppna spjäll. Förstår inte varför det är så jäkla känsligt för vissa.
 
Slappna av lite. Grejen är att det finns faktiskt ett rätt stort gäng Teslaägare som inte har egen laddplats utan laddar på jobb eller superchargers. Dessa måste konservera el även om de inte är ute på långkörning. Du måste väl också ha noterat hur påfallande ofta du ser Teslor på motorväg i 90 km/h? Det ser man liksom inte en genomsnittlig BMW 7-serie/A8/S-klass göra.

Jag tycker ju att överdrifterna (från båda sidor) är det som är tråkigt att lyssna på.
Kör väl (give or take) 3000 mil motorväg varje år, så en del Teslor blir det onekligen. Kan inte påstå att det är någon överväldigande stor andel av dem som håller 90 km/h (eller 80 km/h då, @Tapiren), även om det säkert händer.
De kanske håller sig runtomkring faktisk hastighetsgräns? Bara det känns ju som att det är ganska långsamt i normalt motorvägsflöde.
Men nej, en generell A6- eller 5-serieförare ligger så klart sällan där. Poäng för det.
Jag kan göra ett empiriskt test om jag kommer ikapp någon nu i eftermiddag. ;)

Och jag som står för ovan åsikter är alltså elbilsförare (inte Tesla) som alldeles för ofta är uppe i körkortsvådliga hastigheter.
Men som sagt... Jag hatar på folk över hela brädet. Avskyr Tesla-mässarna lika mycket som de som spyr galla.
 
Jag tycker ju att överdrifterna (från båda sidor) är det som är tråkigt att lyssna på.
Kör väl (give or take) 3000 mil motorväg varje år, så en del Teslor blir det onekligen. Kan inte påstå att det är någon överväldigande stor andel av dem som håller 90 km/h (eller 80 km/h då, @Tapiren), även om det säkert händer.
De kanske håller sig runtomkring faktisk hastighetsgräns? Bara det känns ju som att det är ganska långsamt i normalt motorvägsflöde.
Men nej, en generell A6- eller 5-serieförare ligger så klart sällan där. Poäng för det.
Jag kan göra ett empiriskt test om jag kommer ikapp någon nu i eftermiddag. ;)

Och jag som står för ovan åsikter är alltså elbilsförare (inte Tesla) som alldeles för ofta är uppe i körkortsvådliga hastigheter.
Men som sagt... Jag hatar på folk över hela brädet. Avskyr Tesla-mässarna lika mycket som de som spyr galla.

Högst oklart vad en bils egenskaper och duglighet har att göra med hur den framförs och av vilka.
 
En intressant reflektion, hur ser underlaget för denna studie ut? Kan det vara tex:
- Totalt påhittat
- En polare har sagt det
- Förväxling mellan Tesla och tex Corolla -99
- Läste det på familjeliv

Apropå mässare.
Även om jag anser kommentaren ganska mycket on point så kommer jag ihåg en tid då det inte fanns något annat än BMW som skulle propageras i tid och otid.
Någon som hade valt en Tesla 3 framför en Alfa 4C ger jag för övrigt inte så mycket för. ;)


Högst oklart vad en bils egenskaper och duglighet har att göra med hur den framförs och av vilka.
Förstår inte? Skrev jag någonting om det?


För att nu inte jag själv ska dumköra det...
Klart att jag är med på att elbilsförare, generellt sett, kör något under snitthastighet. Bara inte att de är riktigt lika mycket stoppklossar som en del vill utmåla det till.
Jag tror däremot att de allra flesta har tillgång till laddmöjlighet hemma och att det knappast är därför de ligger och pendlar kring hastighetsbegränsningen. Men eftersom det är så pass stor skillnad i energiförbrukning i 130 km/h mot 110 km/h (och för all del också nedåt därifrån) så håller man nog igen lite. Blir ju lite sport att köra så billigt som möjligt/klara sig så långt mellan laddningarna som möjligt.
 
Apropå mässare.
Även om jag anser kommentaren ganska mycket on point så kommer jag ihåg en tid då det inte fanns något annat än BMW som skulle propageras i tid och otid.
Någon som hade valt en Tesla 3 framför en Alfa 4C ger jag för övrigt inte så mycket för. ;)



Förstår inte? Skrev jag någonting om det?


För att nu inte jag själv ska dumköra det...
Klart att jag är med på att elbilsförare, generellt sett, kör något under snitthastighet. Bara inte att de är riktigt lika mycket stoppklossar som en del vill utmåla det till.
Jag tror däremot att de allra flesta har tillgång till laddmöjlighet hemma och att det knappast är därför de ligger och pendlar kring hastighetsbegränsningen. Men eftersom det är så pass stor skillnad i energiförbrukning i 130 km/h mot 110 km/h (och för all del också nedåt därifrån) så håller man nog igen lite. Blir ju lite sport att köra så billigt som möjligt/klara sig så långt mellan laddningarna som möjligt.

Nej? Kanske inte borde ha citerat dig men tyckte att du var inne på samma sak. Det vill säga att det kvittar hur fok kör sina bilar. Det påverkar inte bilens egenskaper eller kompetens. Därav att det är så förvånande att ofta är en väldigt känslig sak om någon påpekar om "ens eget” inte kör a´la bankrånare eller Niki Lauda på allmäna vägar. Samma mekanismer som att man ofta vill peka ut en speciell typ av människa man måste vara för att köpa/köra en viss typ av bil. Extremt tröttsamt och väldigt ängsligt.
 
Nej? Kanske inte borde ha citerat dig men tyckte att du var inne på samma sak. Det vill säga att det kvittar hur fok kör sina bilar. Det påverkar inte bilens egenskaper eller kompetens. Därav att det är så förvånande att ofta är en väldigt känslig sak om någon påpekar om "ens eget” inte kör a´la bankrånare eller Niki Lauda på allmäna vägar. Samma mekanismer som att man ofta vill peka ut en speciell typ av människa man måste vara för att köpa/köra en viss typ av bil. Extremt tröttsamt och väldigt ängsligt.
Ah, fint. Då är vi ju helt och hållet på samma sida i detta fallet. :)
Blev lite osäker iom quoten.
 
Ibland hade man önskat att tillverkarna kunde ta fram en prestandabil som inte nödvändigtvis gick ut på maximal prestanda. Mer få den där rätta känslan där man kan njuta av bilen mer av tiden under verkliga förhållanden.

En Miata med andra ord ;)

(Eller Toyota GT86, en bil som är svinkul i verkligheten men får stryk i varenda test eftersom siffrorna inte imponerar på papperet.)

När jag körde 2-serie coupé kunde jag ibland drömma om en sådan i typ 230iS-utförande. Hetta upp turbofyran och ge den mer varvvillighet, ungefär samma chassisättning som M235:an men anpassat till fyrans lägre vikt, rätt barebones i övrigt, ankläpp på bakluckan, några snygga modellspecifika fälgar. Svårare behöver det inte vara. Det hade lätt kunnat bli BMW:s roligaste modell även om man knappast hade varit snabbast.
 
Känslig punkt verkar det som, åt båda håll. Tycker bara att många pratar om 0-100 km/h tider men i verkligheten och vardagskörning så ser man inte mycket av det. Jag kör 3-4k mil/år. Oftast ligger faktiskt Teslorna i höger körfält. Det är iofs inget fel att köra helt lagligt, tvärtom.
Samtidigt förstår jag att man kör så man får så lång räckvidd som möjligt. Men hur mycket känsla osv det ger...mja det är upp till var och en..
 
Nej? Kanske inte borde ha citerat dig men tyckte att du var inne på samma sak. Det vill säga att det kvittar hur fok kör sina bilar. Det påverkar inte bilens egenskaper eller kompetens. Därav att det är så förvånande att ofta är en väldigt känslig sak om någon påpekar om "ens eget” inte kör a´la bankrånare eller Niki Lauda på allmäna vägar. Samma mekanismer som att man ofta vill peka ut en speciell typ av människa man måste vara för att köpa/köra en viss typ av bil. Extremt tröttsamt och väldigt ängsligt.
Också ganska insiktslöst. Mina bilar har varit Audi-Audi-Volkswagen-BMW-Subaru-BMW-BMW-Volvo-Toyota-Open i ordning. Vill påstå att jag kör rätt identiskt oavsett märke. Fördomarna om de olika märkena blir då rätt värdelösa liksom.
 
En Miata med andra ord ;)

(Eller Toyota GT86, en bil som är svinkul i verkligheten men får stryk i varenda test eftersom siffrorna inte imponerar på papperet.)

Båda tillverkarna ska hyllas för att de har tagit fram dessa bilarna. Lite mer back to basic.

Nu har jag själv inte kört något av dem, men däremot många andra roliga underdogs. Äldre bilar med körglädje.

Tänkte mig en bil som förutom ett fint chassi och lätt kaross även hade en motor med lite karaktär i nivå med gamla Alfa sexan eller en motsvarande fyra.

Någonstans är motorn en bils hjärta. Prestanda är inte allt, men man borde kunna få in lite genuin karaktär kan jag tycka.

När jag körde 2-serie coupé kunde jag ibland drömma om en sådan i typ 230iS-utförande. Hetta upp turbofyran och ge den mer varvvillighet, ungefär samma chassisättning som M235:an men anpassat till fyrans lägre vikt, rätt barebones i övrigt, ankläpp på bakluckan, några snygga modellspecifika fälgar. Svårare behöver det inte vara. Det hade lätt kunnat bli BMW:s roligaste modell även om man knappast hade varit snabbast.

Behöver inte vara svårare än så. Strippa en standardbil på lite onödigt som stjäl vikt. Ett fint chassi och lite lätt modifiering av motorn så är man hemma. Man hade ju dessutom kunnat hålla tillbaka priset jämfört med en fullblods M bil eller rent av tagit fram en mer hardcore M bil istället för att göra en M bil som kan allt som idag som känns allt mer urvattnad.
 
Känslig punkt verkar det som, åt båda håll. Tycker bara att många pratar om 0-100 km/h tider men i verkligheten och vardagskörning så ser man inte mycket av det. Jag kör 3-4k mil/år. Oftast ligger faktiskt Teslorna i höger körfält. Det är iofs inget fel att köra helt lagligt, tvärtom.
Samtidigt förstår jag att man kör så man får så lång räckvidd som möjligt. Men hur mycket känsla osv det ger...mja det är upp till var och en..

Tror dom hamnar i samma "mode" som jag hade när man pendlar 5 mil till jobbet.
Inte lönt att ligga i vänsterfilen för går ändå inte att köra där för alla 112km/h omkörare, Så blir en sport att köra så snålt som möjligt istället. Så man ligger bara och taktar med i högerfilen istället. OBS: Jag körde BMW diesel. (0.45/mil).
 
Tillbaka
Topp