• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

DW6900MS

Audemars
2-Faktor
Den som finns i Sverige i std utförande (bilfirma) ska vara en av dom som inte blev en rallybil.
Tror den är blå eller i silver (minns inte) o_O

I Finland finns det några men Spec på dessa vet jag inte då jag inte äger dom ;)
En bild på en Lancia 2016 WRC Denna har jag kört :D

IMG_0231.JPG



//Simon
Lancia Delta S4 original eller replica?
Fet i vilket fall.
 

Simon.x

Rolex
Lancia Delta S4 original eller replica?
Fet i vilket fall.

Det sitter bara det som behövs i denna men den aningen modifierad. :D tror det är en
Han ägde dessa redan på 1990 talet. Om inte tidigare.
Den tiden då man fick köra med fri trimning I A gruppen.
(fanns nog inte replica på den tiden)
Jo han kan ha haft flera minns en gul 1995-1996 men even denna var för WRC.
Då han bodde i Jämsä I Finland.

Den vita är fotad i Finland 2016. på rally eventet :)
Han finns nog på FB Henri Toivonen :rolleyes:

//Simon
 

Veratio

Cartier
Hyrde bil via Avis en vecka när jag var uppe i Norrbotten, kom hem igår.

Första, en Toyota CH-R 2019, immade och fryste på insidan av rutorna på några minuter. Två nätter i varmgarage räckte inte. Fick lämna tillbaka den. Bil nr 2, en Kia Ceed kombi, var 2 år gammal, gått 4 000 mil, gammal för att vara en hyrbil. I ett blindtest med en Peugeot från 1997 hade jag inte kunnat se någon skillnad. Vilken skitbil. De som säger att Kia är "bra för pengarna" har nog inte någon aning om vad de pratar om.

Bil nr 3. Toyota Avensis Hybrid, 2019. Sjukt omodern invändigt, men fungerade tillfredsställande iaf.

Jävla skit med Avis och jävla skit med Kia!
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Hyrde bil via Avis en vecka när jag var uppe i Norrbotten, kom hem igår.

Första, en Toyota CH-R 2019, immade och fryste på insidan av rutorna på några minuter. Två nätter i varmgarage räckte inte. Fick lämna tillbaka den. Bil nr 2, en Kia Ceed kombi, var 2 år gammal, gått 4 000 mil, gammal för att vara en hyrbil. I ett blindtest med en Peugeot från 1997 hade jag inte kunnat se någon skillnad. Vilken skitbil. De som säger att Kia är "bra för pengarna" har nog inte någon aning om vad de pratar om.

Bil nr 3. Toyota Avensis Hybrid, 2019. Sjukt omodern invändigt, men fungerade tillfredsställande iaf.

Jävla skit med Avis och jävla skit med Kia!

Du fick ju dock bara skräp.
Var det Avis i Karesuando eller??
 
Hyrde bil via Avis en vecka när jag var uppe i Norrbotten, kom hem igår.

Första, en Toyota CH-R 2019, immade och fryste på insidan av rutorna på några minuter. Två nätter i varmgarage räckte inte. Fick lämna tillbaka den. Bil nr 2, en Kia Ceed kombi, var 2 år gammal, gått 4 000 mil, gammal för att vara en hyrbil. I ett blindtest med en Peugeot från 1997 hade jag inte kunnat se någon skillnad. Vilken skitbil. De som säger att Kia är "bra för pengarna" har nog inte någon aning om vad de pratar om.

Bil nr 3. Toyota Avensis Hybrid, 2019. Sjukt omodern invändigt, men fungerade tillfredsställande iaf.

Jävla skit med Avis och jävla skit med Kia!

Asiatiska bilar, exakt vad man kan förvänta sig.
 

laketwig

Patek
2-Faktor
Asiatiska bilar, exakt vad man kan förvänta sig.

Tja ..., även om mina två senaste bilar har varit BMW hade jag före det en Lexus i nästan 6 år. Under den tiden åtgärdades, utöver ordinarie service, skrammel i innerbackspegeln. Längre tillbaka i tiden avverkade jag 4 st Mazda. Fick byta batteriet i en av dom pga av en sprucken cell, men det var allt och det kan knappast Mazda skyllas för. Har dock ingen egen erfarenhet av varken Toyota eller Kia, men att döma ut alla asiatiska bilar är nog att ta i ... ;)
 

Tapiren

Cartier
Hyrde bil via Avis en vecka när jag var uppe i Norrbotten, kom hem igår.

Första, en Toyota CH-R 2019, immade och fryste på insidan av rutorna på några minuter. Två nätter i varmgarage räckte inte. Fick lämna tillbaka den. Bil nr 2, en Kia Ceed kombi, var 2 år gammal, gått 4 000 mil, gammal för att vara en hyrbil. I ett blindtest med en Peugeot från 1997 hade jag inte kunnat se någon skillnad. Vilken skitbil. De som säger att Kia är "bra för pengarna" har nog inte någon aning om vad de pratar om.

Bil nr 3. Toyota Avensis Hybrid, 2019. Sjukt omodern invändigt, men fungerade tillfredsställande iaf.

Jävla skit med Avis och jävla skit med Kia!

Jag funderar faktiskt på en Kia Optima som förmånsbil, nu är den förvisso nästan den enda som kan klämmas in i budgeten (hybrid, max 9.5 basbelopp) men jag tycker ändå att den är helt ok, skulle absolut kunna leva med den. Men 9/10 asiatiska bilar är jättebra för den som egentligen inte tycker om bilar, vill man ha bekymmerslöst ägande är de generellt sett svårslagna.

Är det någon som har erfarenheter av Webastos app? Eftermarknadsvarianten av Volvo On Call. Vill gärna slippa krångla med fjärrkontroll, en app känns smidigare.
car-iphone-tc-300.jpg
 
Senast ändrad:

NickL

KS Explorers Club
2-Faktor
Jag funderar faktiskt på en Kia Optima som förmånsbil, nu är den förvisso nästan den enda som kan klämmas in i budgeten (hybrid, max 9.5 basbelopp) men jag tycker ändå att den är helt ok, skulle absolut kunna leva med den. Men 9/10 asiatiska bilar är jättebra för den som egentligen inte tycker om bilar, vill man ha bekymmerslöst ägande är de generellt sett svårslagna.

Är det någon som har erfarenheter av Webastos app? Eftermarknadsvarianten av Volvo On Call. Vill gärna slippa krångla med fjärrkontroll, en app känns smidigare.
car-iphone-tc-300.jpg
Kollegan har haft en hel del problem med sin Optima hybrid men han kan ju ha fått ett måndagsex förstås.
 

Veratio

Cartier
Jag funderar faktiskt på en Kia Optima som förmånsbil, nu är den förvisso nästan den enda som kan klämmas in i budgeten (hybrid, max 9.5 basbelopp) men jag tycker ändå att den är helt ok, skulle absolut kunna leva med den. Men 9/10 asiatiska bilar är jättebra för den som egentligen inte tycker om bilar, vill man ha bekymmerslöst ägande är de generellt sett svårslagna.

Är det någon som har erfarenheter av Webastos app? Eftermarknadsvarianten av Volvo On Call. Vill gärna slippa krångla med fjärrkontroll, en app känns smidigare.
car-iphone-tc-300.jpg

Mitt arga "irriterad-på-Avis"-inlägg blev säkert väl hårt mot Kia. :)
 

llesurk

Vacheron
2-Faktor
Kör en Volvo XC90 T8 idag.
Väldigt vinglig vid acceration vid lite högre hastighet.
Någon mer som kört upplevt det?

Annars ganska intressant bil.
55BC00D1-3AF7-4BD8-A4BB-5C406C11F8BF.jpeg
 

DW6900MS

Audemars
2-Faktor
Jag funderar faktiskt på en Kia Optima som förmånsbil, nu är den förvisso nästan den enda som kan klämmas in i budgeten (hybrid, max 9.5 basbelopp) men jag tycker ändå att den är helt ok, skulle absolut kunna leva med den. Men 9/10 asiatiska bilar är jättebra för den som egentligen inte tycker om bilar, vill man ha bekymmerslöst ägande är de generellt sett svårslagna.

Är det någon som har erfarenheter av Webastos app? Eftermarknadsvarianten av Volvo On Call. Vill gärna slippa krångla med fjärrkontroll, en app känns smidigare.
car-iphone-tc-300.jpg
Kolla nya RAV4.
 

Tapiren

Cartier
Samma sak här, intresserad av antingen T8 eller CC T6. Provkörd T8 i förmiddags och gillade den skarpt.
Vi har en XC60 T8, en kanonbil som vi tycker jag få svagheter. Jag gillar designen, komforten och prestandan. Det märks absolut ingen skillnad på prestandan om man kör bilen nyladdad, eller helt oladdad.

Den är dock inte jättesnål, den ska inte betraktas som en hybridbil man köper för att den är så väldigt snål och ekonomisk, den bör betraktas som en stor suv med 400hk, som tack vare elmotorn är lite extra snål. Vi laddar förvisso inte jätteofta men den drar gärna över litern blandad körning. Men åter igen, det är helt ok för en stor och bekväm suv där man nyttjar prestandan mer eller mindre hela tiden, full gas spar tid!

Sen tycker jag att bilen vi hade innan, V60 AWD, hade en bättre fyrhjulsdrift. I alla fall så länge man inte forcerar systemet och manuellt väljer 4x4-läget.
 

llesurk

Vacheron
2-Faktor
Kollegan har och nja, det har vi nog inte märkt. Vi har en XC60 T8, den upplevs som väldigt stabil även om jag inte är 110% imponerad av fyrhjulsdriften på den.
Funderar lite om vinterdäck med 235 är lite sådär. Men tyvker den är lite för vi golf o chassit.
Men efter en dag med bilen så växer den på mig.
Väldigt behaglig att köra i staden och den går tyst och fint.
 

Callxx

Cartier
2-Faktor
Vi har en XC60 T8, en kanonbil som vi tycker jag få svagheter. Jag gillar designen, komforten och prestandan. Det märks absolut ingen skillnad på prestandan om man kör bilen nyladdad, eller helt oladdad.

Den är dock inte jättesnål, den ska inte betraktas som en hybridbil man köper för att den är så väldigt snål och ekonomisk, den bör betraktas som en stor suv med 400hk, som tack vare elmotorn är lite extra snål. Vi laddar förvisso inte jätteofta men den drar gärna över litern blandad körning. Men åter igen, det är helt ok för en stor och bekväm suv där man nyttjar prestandan mer eller mindre hela tiden, full gas spar tid!

Sen tycker jag att bilen vi hade innan, V60 AWD, hade en bättre fyrhjulsdrift. I alla fall så länge man inte forcerar systemet och manuellt väljer 4x4-läget.
Grymt, tack för input!
Jag har ingen tidigare erfarenhet av Volvo så det var väldigt kul att testa lite. Spontant så var komforten, iallafall i förarsätet, fantastisk! Motorn gick väldigt fint och det märktes inte att man flög fram. Plötsligt så stod det 130 i rutan..

Bilen jag körde var nog fullspecad med alla tillval, R-design, stora stereon etc etc. Lurar man sig själv nu när man beställer en med mindre utrutsning och blir missnöjd med något..?
Den skulle rulla som förmånsbil för mig, vilket helt klart skulle vara en förbättring mot dagens förmånsbil, ekonomiskt sett. Men å andra sidan så har jag ekonomiskt intresse i företaget så den dyrare leasingkostnaden märker jag iallafall av på sista raden.

Ska försöka låna en CC med bensin för att testa om jag får samma måste-ha känsla..
 
Topp