• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Black Friday

KenKun

Patek
2-Faktor
Har väl ingen sagt?

Jag har arbetat med både fysisk retailing och e-handel och vet att kostnaderna är mångt och mycket samma. Lagret behöver möjligtvis inte ligga på fina gatan (och har därför möjligen lägre hyra) men allt annat går att jämföra. Personal behövs precis som i butik också på ett webb-lager och att bygga en webshop är precis lika dyrt som att bygga inredning i en butik.

Däremot är kostnad för emballage och frakt otroligt mycket större hos e-handel vilket är dåligt för såväl företag som miljö ifall kunder köper saker som de ändå vet med sig att de inte vill ha. Det är onödigt spill på resurser. Där måste e-handelsbolag bli bättre på att beskriva och framhäva sin produkt så att folk känner sig trygga med vad dom får när produkten levereras (tex. bra och noggranna size guides, icke photoshoppade bilder osv) och kunder bli bättre på att rannsaka sig själva med vad dom vill ha/behöver och inte.

Slutligen handlar det mer om ett mind-set. Att return-rate hos stora kedjor som Zalando ligger på närmare 50% tycker jag är hemskt. Det är inte hållbart i längden.
Har du någon koll på return rate i fysiska butiker?
 

hampusg

Panerai
Friends Of KS
2-Faktor
Har väl ingen sagt?

Jag har arbetat med både fysisk retailing och e-handel och vet att kostnaderna är mångt och mycket samma. Lagret behöver möjligtvis inte ligga på fina gatan (och har därför möjligen lägre hyra) men allt annat går att jämföra. Personal behövs precis som i butik också på ett webb-lager och att bygga en webshop är precis lika dyrt som att bygga inredning i en butik.

Däremot är kostnad för emballage och frakt otroligt mycket större hos e-handel vilket är dåligt för såväl företag som miljö ifall kunder köper saker som de ändå vet med sig att de inte vill ha. Det är onödigt spill på resurser. Där måste e-handelsbolag bli bättre på att beskriva och framhäva sin produkt så att folk känner sig trygga med vad dom får när produkten levereras (tex. bra och noggranna size guides, icke photoshoppade bilder osv) och kunder bli bättre på att rannsaka sig själva med vad dom vill ha/behöver och inte.

Slutligen handlar det mer om ett mind-set. Att return-rate hos stora kedjor som Zalando ligger på närmare 50% tycker jag är hemskt. Det är inte hållbart i längden.
Håller med, tycker också det det är ett mindset och skickar en tydlig kortsiktig signal från företaget . Jag returnerar sällan produkter men det har hänt att det varit fabriksfel eller tex att produkten inte överenstämmer med verkligheten. Om jag då är missnöjd och vill skicka tillbaka varan där det är smidigt och utan tjafs kommer jag sannolikt återkomma som kund. Måste jag betala för att skicka varan så skulle jag aldrig köpa från dom igen. Sen finns det människor som missbrukar och tex köper 5 par skor och skickar tillbaka 4, det tycker jag inte är okej och dessa människor bör betala för det.
 

Fabian

Patek
2-Faktor
Håller med, tycker också det det är ett mindset och skickar en tydlig kortsiktig signal från företaget . Jag returnerar sällan produkter men det har hänt att det varit fabriksfel eller tex att produkten inte överenstämmer med verkligheten. Om jag då är missnöjd och vill skicka tillbaka varan där det är smidigt och utan tjafs kommer jag sannolikt återkomma som kund. Måste jag betala för att skicka varan så skulle jag aldrig köpa från dom igen. Sen finns det människor som missbrukar och tex köper 5 par skor och skickar tillbaka 4, det tycker jag inte är okej och dessa människor bör betala för det.

Lite äpplen och päron. Det du beskriver är snarare en fråga om reklamation och då tycker jag verkligen att företagen skall stå för returfrakt.
 

Fabian

Patek
2-Faktor
Det är förståeligt. Hade varit intressant att veta hur mycket mer :)


"About 5 to 10 percent of in-store purchases are returned. But that rises to 15 to 40 percent for online purchases, according to David Sobie, co-founder and CEO of Happy Returns."
 

Fabian

Patek
2-Faktor
Tycker faktist inte det. Ska inte behöva kontakta någon support som ska avgöra ifall det är returrätt eller ej.
Om du köpt något i butik som du vill reklamera - ringer du då bara butiken och ber dom sätta över pengar? Eller går du till butiken och visar upp varan som du antyder är felaktig?
 

KPEI

Omega
2-Faktor
Bombinate kör 15% på redan nedsatt med koden: ARTISANFRIDAY15
Drog hem en Carl Friedrik väldigt billigt.

Carl Friedrik kör för övrigt 30% på allt vilket också är bra.

Carmina inte så pjåkigt om nån ändå ska köpa ett par pjucks.
A complimentary belt (Add & choose the size of your belt on the checkout)
· Matching Cream (Will be added automatically at checkout)
· Free shipping on orders over 180€

Snart blir det köplås på datorn :cool:
 
Senast ändrad:

KPEI

Omega
2-Faktor
Meermin kör på. Ni som gillar hårda skor kanske gillar detta:

Spend Over 190€ → Get 25% Back in Store Credit
Spend Over 350€ → Get 30% Back in Store Credit
Spend Over 500€ → Get 40% Back in Store Credit
Spend Over 1000€ → Get 50% Back in Store Credit
 

Nr21

Omega
Meermin kör på. Ni som gillar hårda skor kanske gillar detta:

Spend Over 190€ → Get 25% Back in Store Credit
Spend Over 350€ → Get 30% Back in Store Credit
Spend Over 500€ → Get 40% Back in Store Credit
Spend Over 1000€ → Get 50% Back in Store Credit
Tyckte deras kampanj var något otydlig, innebär store credit att jag fåt någon slags presentkort hos dem för att använda vid ett framtida köp?
 

PANI

Cartier
Behöver ni uppdatera frilufs-gaderoben så kör RevolutionRace 30-40% på mycket

Blev ett par Nordwand till tjejen och ett par Explorer outdoor-jeans för mig. Söker du ett par bekväma byxor som går under radarn och ser ut som ett par vanliga byxor men med stretch, funktionella fickor osv så rekommenderar jag varmt dessa:
 
Topp