• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Officiella Blancpain-tråden

demondave

Rolex
- Min tickar också lite längre än specifikationen. Den orkar dock inte dra runt datumet vid midnatt när den är långt nere på det lilla röda.

Kraftreserv.jpg

Visarporr!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Vet inte hur datum-mekanismen funkar på BP, har läst en del konstigt som inte stämmer. Vanligtvis är det ju en kugge eller fjäder som "laddas upp" och snäpper till vid midnatt, mekanismen är då igång hela tiden (nattetid) och inte mer beroende av energi från fjädern än någon annan del. Datumskiftet borde i så fall funka så länge visarna och urverket rör sig.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Vet inte hur datum-mekanismen funkar på BP, har läst en del konstigt som inte stämmer. Vanligtvis är det ju en kugge eller fjäder som "laddas upp" och snäpper till vid midnatt, mekanismen är då igång hela tiden (nattetid) och inte mer beroende av energi från fjädern än någon annan del. Datumskiftet borde i så fall funka så länge visarna och urverket rör sig.
Menar du att den skall vara friktionslös?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Menar du att den skall vara friktionslös?
Nej, men om inte klockan orkar dra runt datumväxlingen så borde ju hela klockan stanna innan midnatt om datummekanismen är helt integrerad. Vet inte hur de gjort om resultatet blir att inte alla funktioner funkar tills klockan dör.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Nej, men om inte klockan orkar dra runt datumväxlingen så borde ju hela klockan stanna innan midnatt om datummekanismen är helt integrerad. Vet inte hur de gjort om resultatet blir att inte alla funktioner funkar tills klockan dör.
Du tror inte det var precis det Joakim menade?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Du tror inte det var precis det Joakim menade?
Jag kanske missuppfattade, trodde han menade att den snurrade vidare men att den inte växlade datum. Ser nu att det inte behöver tolkas så.

Min BP snurrar för övrigt fortfarande 140hrs har det gått nu. Imorgon avbryter jag testet.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
image.jpeg

Klockan stannade efter 144 timmar (6 dygn). Den snurrade alltså ett helt dygn längre än spec. Tror dock att jag sabbade testet lite med att ha den i en låda i bilen ett tag. :banghead: Får göra om testet vid tillfälle.

Idag blir det bandbyte. :)
 
Topp