• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bra resp skitnödig klockreklam

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
"Watches for men" har dom kört tills nyligen. Max ett par år sedan.

I många delar av världen är det en kultur som är verklighet. Här hemma anses det dock vara mossigt och förlegat.

En anekdot från en polares dop som ägde rum för ungefär tio år sedan. Han satt på en stol med flickan i knät och frugan stod bredvid. Kön ringlade sig lång och alla delade ut presenter i tur och ordning. Hörde flera stycken säga ”grattis och bättre lycka nästa gång”. Förstod inte riktigt vad de menade först men när jag insåg blev jag lite mörkrädd. Nu efteråt förstår jag att ingen menade något illa utan det är normal kultur på Balkan.
 

Whedda

Rolex
Jag tror att du övertolkar där jag skriver att klockan inte har med aktiviteten att göra. Det jag menade är vad jag skriver senare:

”...berättar att det är klockor som tål att användas”

För mig är det betydligt mer tilltalande att se Nadal köra sin klocka match efter mach eller att Mac Donough flyger över hästryggen med RM:n på armen, mot att se Federer få en nyss avplastad klocka av sitt management innan prisutdelning.

Och för att vara övertydlig så menar jag inte att Rolex inte tål en tennismatch, men i matchen lyckad produktplacering vinner RM för mig på W.O.

Absolut. Menar bara att det coola snarare är att tillverkaren väljer att göra en klocka som skall palla för extrema aktiviteter. Att en ambassadör får miljonbelopp för att ha den på handleden när de spelar är för mig inte så anmärkningsvärt.
 

DrDre

Patek
Är inte huvudsaken att de har slutat med den då? Annars kan jag ta hand om din Ingy medan du funderar :)

EDIT: Av ren nyfikenhet undrar jag om någon vet mer exakt när de slutade med formuleringen?

Man har ju tonat ned den betydligt på sistone. Ett skäl kan nog vara att man börjat introducera även damklockor.
Jag googlade snabbt och den verkar har funnits kvar tills ganska nyligen och i en lite utvecklad variant finns den fortfarande.
Själv har jag ingen direkt synpunkt på den. Den var rätt omtalad när den kom och vissa av deras slogans/utvecklingar på temat var ju lite fyndiga. (Att det finns produkter och marknadsföring med en tydlig inriktning på ett visst kön och till det kopplade stereotyper är imho inte så mkt att gå upp i spinn över. Det räcker ju med att gå ut på trottoaren för att se på närmsta affisch eller första bästa tv-reklam).

IWC 5035 är ju deras senaste modell av Portugisen och där används den (enligt datumet sent 2016).
page_100_thumb_large.jpg


Och en lite ändrad variant används för deras senaste Ingeneur i deras 2017/2018 kampanj.

iwc eningeered.jpg
 

Bilagor

  • IWC Ingen 2017 2018.jpg
    IWC Ingen 2017 2018.jpg
    220.8 KB · Visningar: 1

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Man har ju tonat ned den betydligt på sistone. Ett skäl kan nog vara att man börjat introducera även damklockor.
Jag googlade snabbt och den verkar har funnits kvar tills ganska nyligen och i en lite utvecklad variant finns den fortfarande.
Själv har jag ingen direkt synpunkt på den. Den var rätt omtalad när den kom och vissa av deras slogans/utvecklingar på temat var ju lite fyndiga. (Att det finns produkter och marknadsföring med en tydlig inriktning på ett visst kön och till det kopplade stereotyper är imho inte så mkt att gå upp i spinn över. Det räcker ju med att gå ut på trottoaren för att se på närmsta affisch eller första bästa tv-reklam).

IWC 5035 är ju deras senaste modell av Portugisen och där används den (enligt datumet sent 2016).
page_100_thumb_large.jpg


Och en lite ändrad variant används för deras senaste Ingeneur i deras 2017/2018 kampanj.

iwc eningeered.jpg
Och för att vara OT, var denna bra eller skitnödig i ditt tycke?
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Jag tror att det är bättre att vi håller oss On Topic.
Jag trodde du skulle tolka OT som just On Topic? Men då förtydligar jag :) Trådskaparen frågar "Vad finns det för andra exempel på bra och skitnödig reklam?" och då du postade den du gjorde (med hänvisning till just IWC´s reklam) undrar jag vad din åsikt är om just den?
 

Remofflan

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Jag trodde du skulle tolka OT som just On Topic? Men då förtydligar jag :) Trådskaparen frågar "Vad finns det för andra exempel på bra och skitnödig reklam?" och då du postade den du gjorde (med hänvisning till just IWC´s reklam) undrar jag vad din åsikt är om just den?
Förvirrande att båda får samma akronym i första skedet. Man brukar därför skilja på OnT och OT. Men det är onekligen fortfarande en källa till förvirring.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Jag trodde du skulle tolka OT som just On Topic? Men då förtydligar jag :) Trådskaparen frågar "Vad finns det för andra exempel på bra och skitnödig reklam?" och då du postade den du gjorde (med hänvisning till just IWC´s reklam) undrar jag vad din åsikt är om just den?

Fast just de exemplen postade ju @DrDre för att jag ställde frågan om någon visste när formuleringen användes senast :)
 

Wboy

Panerai
Man har ju tonat ned den betydligt på sistone. Ett skäl kan nog vara att man börjat introducera även damklockor.
Jag googlade snabbt och den verkar har funnits kvar tills ganska nyligen och i en lite utvecklad variant finns den fortfarande.
Själv har jag ingen direkt synpunkt på den. Den var rätt omtalad när den kom och vissa av deras slogans/utvecklingar på temat var ju lite fyndiga. (Att det finns produkter och marknadsföring med en tydlig inriktning på ett visst kön och till det kopplade stereotyper är imho inte så mkt att gå upp i spinn över. Det räcker ju med att gå ut på trottoaren för att se på närmsta affisch eller första bästa tv-reklam).

IWC 5035 är ju deras senaste modell av Portugisen och där används den (enligt datumet sent 2016).
page_100_thumb_large.jpg


Och en lite ändrad variant används för deras senaste Ingeneur i deras 2017/2018 kampanj.

iwc eningeered.jpg

Bra research!

Det är lite olika saker att gå i spinn över det omoraliska eller otrevliga i en viss reklam eller att, som jag, känna mig mindre tillfreds med min produkt när jag ser vilken snäv identitet varumärket försöker nicha sig mot. Hade jag inte haft en IWC hade deras reklam bara varit en trött gäspning vid sidan av 90% av all annan jävla reklam. Jag hade inte startat trådar om det i sociala medier eller liknande.

Ingyn är djävligt trevlig och mångsidig, men om det sitter någon som ser sig först och främst som en karlakarl är jag öppen för bytesförslag eller liknande. Allt för att saker ska hamna i rätt fack i vårt sönderkategoriserade samhälle. :shifty:
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Men min personliga åsikt är att det är en dålig formulering. Hade hellre sett en formulering som tex ”Engineered for those who are masters of time”.

Jag får en billighetskänsla a´la Gilette - The best a man can get, när jag ser IWC´s reklam.
Det här va ingen bra tråd, jag hittar ingen modern klockreklam jag tycker håller någorlunda hög standard :(
Man får vara glad att man köper klockor utan att vara påverkad av reklam... I Sverige möts man ju bara av klockreklam i skyltfönstret hos klockbutiken eller i livsstilsmagasinen hos tandläkaren (och då bläddrar man bara för att slå ihjäl väntetiden) :)
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Ingyn är djävligt trevlig och mångsidig, men om det sitter någon som ser sig först och främst som en karlakarl är jag öppen för bytesförslag eller liknande. Allt för att saker ska hamna i rätt fack i vårt sönderkategoriserade samhälle. :shifty:

Jag tror faktiskt inte att någon enda person tycker så, lika lite som att Breitling-ägare skulle ses som manschauvinister på grund av deras pinup-reklam. Så du kan vara lugn och bära Ingyn som vanligt :)
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Bra research!

Det är lite olika saker att gå i spinn över det omoraliska eller otrevliga i en viss reklam eller att, som jag, känna mig mindre tillfreds med min produkt när jag ser vilken snäv identitet varumärket försöker nicha sig mot. Hade jag inte haft en IWC hade deras reklam bara varit en trött gäspning vid sidan av 90% av all annan jävla reklam. Jag hade inte startat trådar om det i sociala medier eller liknande.

Ingyn är djävligt trevlig och mångsidig, men om det sitter någon som ser sig först och främst som en karlakarl är jag öppen för bytesförslag eller liknande. Allt för att saker ska hamna i rätt fack i vårt sönderkategoriserade samhälle. :shifty:
Med tanke på hur många som sett (och ännu mindre registrerat vad dom sett) reklamen tror jag du kan vara lugn i att inte bli kategoriserad utanför denna lilla bubbla :heart::)
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Det här va ingen bra tråd, jag hittar ingen modern klockreklam jag tycker håller någorlunda hög standard :(
Man får vara glad att man köper klockor utan att vara påverkad av reklam... I Sverige möts man ju bara av klockreklam i skyltfönstret hos klockbutiken eller i livsstilsmagasinen hos tandläkaren (och då bläddrar man bara för att slå ihjäl väntetiden) :)

Vad tycker du om Tudor-filmen med Heritage Chronon som jag postade då? Den har ju bara något år på nacken.

OT angående reklam så satt jag häromkvällen och muttrade över all reklam som sköljer över en via tv och internet och funderade på att helt avstå från att köpa produkter som det görs reklam för och blev samtidigt lite nyfiken hur det skulle påverka mina inköp :)
 

DarnGard

Cartier
Jag personligen tycker IWC’s reklam är klockren och träffar mitt i prick i vårt politiska klimat. Det är dock en diskussion för ett annat forum.
IWC flörtar med glimten i ögat till deras största målgrupp, på ett sätt som jag tycker är roligt och uppfriskande. 10 av 10 poäng.

Den här var rätt rolig den med
42628BAD-84E4-4676-96EA-53DB5B97F638.jpeg


Har dock inte sett nån reklam kampanj där någon tillverkare skojar om någon annan, dom brukar bli rätt roliga i andra branscher
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Vad tycker du om Tudor-filmen med Heritage Chronon som jag postade då? Den har ju bara något år på nacken.
Tudor reklamen är ju snygg. Snygg som fan! Full av dom rätta och snygga detaljerna. Först glider paret fram i en AC Kobra, det bärs klassiska Persol solglasögon... Man fortsätter färden i en båt av Riva modell genom hamnen i Rivieran (en vattenskidåkare kastas in) för att avslutas med ett skum efter båten när man försvinner ur bild. Lite cool klassisk musik. Snygg! Det som är lite roligt är att den kunde användas av alla dom märken som produktplaceras i filmen. Om man låtit AC kobrans motorljud komma fram eller ljudet i från V8an i båten, så kunde det lika gärna varit deras reklamfilm. Annan musik osv. Snygg, men inte så innovativ förstås... :)
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Tudor reklamen är ju snygg. Snygg som fan! Full av dom rätta och snygga detaljerna. Först glider paret fram i en AC Kobra, det bärs klassiska Persol solglasögon... Man fortsätter färden i en båt av Riva modell genom hamnen i Rivieran (en vattenskidåkare kastas in) för att avslutas med ett skum efter båten när man försvinner ur bild. Lite cool klassisk musik. Snygg! Det som är lite roligt är att den kunde användas av alla dom märken som produktplaceras i filmen. Om man låtit AC kobrans motorljud komma fram eller ljudet i från V8an i båten, så kunde det lika gärna varit deras reklamfilm. Annan musik osv. Snygg, men inte så innovativ förstås... :)

Håller med till viss del, men samtidigt är det ju en typ av livsstilmarkör som man säljer där paketeringen och helheten spelar roll för hur det upplevs.
Det skulle nog inte bli så bra reklam om man tex visade hur man kunde använda kronografen på Heritage Chronon tex till att ta tid på att koka ägg :)

EDIT: Eller så skulle det bli briljant och Guldäggs-material :D
 

Wboy

Panerai
Jag tror faktiskt inte att någon enda person tycker så, lika lite som att Breitling-ägare skulle ses som manschauvinister på grund av deras pinup-reklam. Så du kan vara lugn och bära Ingyn som vanligt :)
Med tanke på hur många som sett (och ännu mindre registrerat vad dom sett) reklamen tror jag du kan vara lugn i att inte bli kategoriserad utanför denna lilla bubbla :heart::)

Kanske uttryckte mig fel. Det är min egen självbild som hotas när de andra i livsflotten börjar dra racial-slur-skämt. Skulle haft bättre omdöme när jag valde livsbåt.

Jag personligen tycker IWC’s reklam är klockren och träffar mitt i prick i vårt politiska klimat. Det är dock en diskussion för ett annat forum.
IWC flörtar med glimten i ögat till deras största målgrupp, på ett sätt som jag tycker är roligt och uppfriskande. 10 av 10 poäng.

Den här var rätt rolig den med
42628BAD-84E4-4676-96EA-53DB5B97F638.jpeg


Har dock inte sett nån reklam kampanj där någon tillverkare skojar om någon annan, dom brukar bli rätt roliga i andra branscher

Exakt vad är det som är så spot on med "Engineered for men"? Ser ingen som helst glimt i det. Snarare "vi har gjort en marknadsundersökning och sett att alla våra kunder är män så nu kör vi populist-reklam åt det hållet" eller bara en traditionellt dålig reklam som så mycket annat. Sen som någon påpekade i tråden, är deras bidrag till polariserade könsroller knappast något de valt för att passa den svenska politiska diskursen. Snarare för att blidka män i en massa andra kulturer som befinner sig på ett stadie att om det inte står "for men" skulle de aldrig våga köpa en viss modeprodukt.
 

DarnGard

Cartier
Kanske uttryckte mig fel. Det är min egen självbild som hotas när de andra i livsflotten börjar dra racial-slur-skämt. Skulle haft bättre omdöme när jag valde livsbåt.



Exakt vad är det som är så spot on med "Engineered for men"? Ser ingen som helst glimt i det. Snarare "vi har gjort en marknadsundersökning och sett att alla våra kunder är män så nu kör vi populist-reklam åt det hållet" eller bara en traditionellt dålig reklam som så mycket annat. Sen som någon påpekade i tråden, är deras bidrag till polariserade könsroller knappast något de valt för att passa den svenska politiska diskursen. Snarare för att blidka män i en massa andra kulturer som befinner sig på ett stadie att om det inte står "for men" skulle de aldrig våga köpa en viss modeprodukt.

Engineered for men ensamt är ganska torrt men almost as complicated as a woman. Excepts its on time är skit rolig. En som också är jävligt rolig är if you dont like it, well thats though ;)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Kanske uttryckte mig fel. Det är min egen självbild som hotas när de andra i livsflotten börjar dra racial-slur-skämt. Skulle haft bättre omdöme när jag valde livsbåt.



Exakt vad är det som är så spot on med "Engineered for men"? Ser ingen som helst glimt i det. Snarare "vi har gjort en marknadsundersökning och sett att alla våra kunder är män så nu kör vi populist-reklam åt det hållet" eller bara en traditionellt dålig reklam som så mycket annat. Sen som någon påpekade i tråden, är deras bidrag till polariserade könsroller knappast något de valt för att passa den svenska politiska diskursen. Snarare för att blidka män i en massa andra kulturer som befinner sig på ett stadie att om det inte står "for men" skulle de aldrig våga köpa en viss modeprodukt.
Förstår inte alls vad det är du tycker är så hemskt, de är designade för män. De lär ha testat dessa reklamer på referensgrupper och de har säkert varit rätt effektiva...
 
Topp