• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Brev från banken

Scipio

Patek
2-Faktor
Det funkade tyvärr inte för mig, dom avslutade mitt bankengagemang omedelbart och beslutet gick inte att överklaga.

Har sedan detta bytt bank som har kontor lokalt, berättade läget på första mötet och blev lovad att det absolut inte kommer bli problem. Känns skönt att ha en personlig kontakt, rekommenderas varmt om detsamma händer dig.

mvh A
Det är ändå lite märkligt att din nya bank kan lova att du inte kommer att få samma problem. De lever ju under samma undersökningsplikt gentemot Finansinspektionen. Däremot är FI medvetna om att det finns specifika bankanställda som är nav i den organiserade brottsligheten. Eftersom den verksamheten skadar oss alla kan vi alla hjälpa dem i det viktiga arbetet. Är vi rena behöver vi inte oroa oss.
 

seikosha

Rolex
2-Faktor
Nu har jag också fått ett sådant här brev från LF. 36 poster som jag måste redovisa. Cirka hälften är pengar som skickats mellan mitt och min frus kontoVi skriver inga kvitton när vi skickar pengar sinsemellan.
på de flesta poster står det klocka eller klockmärke och jag har gång på gång talat om för banken att jag samlar på klockor som hobby.
tyvärr är ju deras system bristfälligt så jag kan inte skicka in alla 54 bilagor som jag tagit fram som underlag heller.
Allt startade med att jag ville öppna ett ISK-konto till min nyfödde son.

det är långt från alla affärer som jag har kvitto på så jag hoppas de nöjer sig med konversationer från KS. Vi får se hur detta slutar.
Löjligt som fan. Hade bytt bank omgående och bett dem dra åt skogen. Speciellt transaktioner mellan dig och din fru, det har dem ingenting att göra med.
 

Burnman

Audemars
2-Faktor
Det är ändå lite märkligt att din nya bank kan lova att du inte kommer att få samma problem. De lever ju under samma undersökningsplikt gentemot Finansinspektionen. Däremot är FI medvetna om att det finns specifika bankanställda som är nav i den organiserade brottsligheten. Eftersom den verksamheten skadar oss alla kan vi alla hjälpa dem i det viktiga arbetet. Är vi rena behöver vi inte oroa oss.
Håller delvis med i vad du säger. Har man rent mjöl i påsen osv. Men samtidigt måste det väl finnas någon rimlighet i vad de efterfrågar?!? Och då menar jag överföringar mellan maka-make! Att man efterfrågar och kräver redovisning för ofantligt massa överföringar mellan ”okända” personer må vara hänt (sen vad jag tycker personligen är något annat) Men om de kräver förklaringar till varför jag skickat pengar till min egen fru är det bara sjukt imho
 

Epicure.watches

Panerai
2-Faktor
Det funkade tyvärr inte för mig, dom avslutade mitt bankengagemang omedelbart och beslutet gick inte att överklaga.

Har sedan detta bytt bank som har kontor lokalt, berättade läget på första mötet och blev lovad att det absolut inte kommer bli problem. Känns skönt att ha en personlig kontakt, rekommenderas varmt om detsamma händer dig.

mvh A
Lutar åt det hållet för mig också. LF är ju sjukt sega på att svara. Så troligen kommer tidsfristen gå ut, vilket beror på dom och inte mig. Swedbank har kontor tvärs över gatan från mig. Känns nära till hands.
 

Epicure.watches

Panerai
2-Faktor
Så jäkla trist.

Verkar helt sjukt att man måste redovisa överföringar till sin partner, framförallt när man är gifta.

Har du gjort flera köp och sälj på stora belopp under en kort period?

Jag väntar bara på att jag ska få brev från LF snart
Ingen av beloppen är på över 50 000kr. Minsta beloppet är 3700kr
 

Epicure.watches

Panerai
2-Faktor
Va? De vill att du ska redovisa transaktioner mellan dig och din fru?

Jag och frugan har Swedbank. Skickar minst 15k till henne varje månad. Inga problem
Ringde LF nu och frågade specifikt angående överföringar mellan mig och frugan. Vi måste kontakta hennes bank och begära utdrag som styrker överföringarna mellan oss. Dokumentet måste ha bankens stämpel också. Samma sak gäller alla andra som swishat mig och som jag swishat.
 

blackcoffee

Rolex
2-Faktor
Det funkade tyvärr inte för mig, dom avslutade mitt bankengagemang omedelbart och beslutet gick inte att överklaga.

Jag vill inte måla fan på väggen men just risken för det där gör väl att man kanske bör börja förbereda sig för bankbyte, åtminstone om man har mer än lönekonto hos LF? Att skaka fram ett nytt bolån på kort varsel kanske kan vara stressigt mentalt.

Det är ändå lite märkligt att din nya bank kan lova att du inte kommer att få samma problem. De lever ju under samma undersökningsplikt gentemot Finansinspektionen. Däremot är FI medvetna om att det finns specifika bankanställda som är nav i den organiserade brottsligheten. Eftersom den verksamheten skadar oss alla kan vi alla hjälpa dem i det viktiga arbetet. Är vi rena behöver vi inte oroa oss.

De lever under samma regler men kan tolka dem annorlunda. Den bank jag använder (med lokalt kontor och personlig service) hörde av sig ett par gånger när jag flyttade större belopp än vanligt för sparkonton / investeringar på andra håll men när jag förklarade min situation gjorde de en notering om vad som var normalt för min del och sen har jag inte fått fler frågor även när jag senare år gjorde liknande manövrer. Det är ju det som avviker som de borde reagera på.

Nu var det inte mig du kommenterade men skulle jag göra något radikalt annorlunda skulle jag räkna med att kunna få frågor, så jag räknar inte med ett evigt "löfte" att aldrig få frågor.

Via både privata och bolagsengagemang har jag fått ett antal kundkännedomsfrågor genom åren, både de mer generella ("vad kommer dina pengar från?") och specifika ("vad var det för överföring du nyss gjorde?"). En sak som slagit mig är att olika banker, kreditkortsbolag och försäkringsbolag hanterar det väldigt olika. Ofta märks det att det är en speciell avdelning som ställer frågan och denna avdelning är som ett svart hål - de ställer frågor men ger aldrig feedback och de svarar inte på frågor. Ofta ställer de samma frågor som man redan pratat med sin vanliga kontakt om. Om man nu har en kontakt, på många håll är det ju bara webbformulär utan personer.

Handelsbanken har för mig skickat frågan till min vanliga bankkontakt som sen vid behov ställer frågan till mig - då tar de alltså hänsyn till vad jag pratat med dem om. Det har också gått att svara "Nu skickade du mig en fråga precis när jag åkt på semester, är det OK om jag svarar när jag är hemma om X veckor?".

Avanza verkade ha en separat avdelning, men som faktiskt gick att kommunicera med så att de svarade.

Övriga - både för privat (ganska få banker) och på jobbet (fler institut) har varit mer ... svarta hål .. det kommer frågor, man svarar, sen blir det tyst.

Efter denna tråd och en liknande på annat håll rörande krypto så har jag insett att LF nog inte är aktuell som bank för mig. Även om jag inte handlar med krypto så verkar ju LF rätt "trigger happy" på sånt här.
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Ringde LF nu och frågade specifikt angående överföringar mellan mig och frugan. Vi måste kontakta hennes bank och begära utdrag som styrker överföringarna mellan oss. Dokumentet måste ha bankens stämpel också. Samma sak gäller alla andra som swishat mig och som jag swishat.


Sjukt. Som sagt bankerna silar mygg och sväljer kameler.
 
  • Like
Reactions: PJZ

Limeee

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Vill inte ens tänka på om banken skulle kontakta mig, då hade det inte ens vara lönt att försöka bevisa… Utan bara att tacka för sig och leta ny bank. Eller går de med på förklaringen att jag är en kronisk flippare?🤣
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Det ligger nära till hands att tänka att jag sticker ut eftersom jag har dubbla medborgarskap, varav ena är ett mellanösternland där jag är född…
Jag är dessutom guldkund hos LF men det verkar inte spela någon roll.
Men vad vet jag…kanske om jag hetat Magnus Svensson…


Skulle inte förvåna mig om banken kräver underlag från Skatteverket på att ni är gifta. I deras ögon kanske din fru lika gärna kan vara en bulvan eller liknande.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Håller delvis med i vad du säger. Har man rent mjöl i påsen osv. Men samtidigt måste det väl finnas någon rimlighet i vad de efterfrågar?!? Och då menar jag överföringar mellan maka-make! Att man efterfrågar och kräver redovisning för ofantligt massa överföringar mellan ”okända” personer må vara hänt (sen vad jag tycker personligen är något annat) Men om de kräver förklaringar till varför jag skickat pengar till min egen fru är det bara sjukt imho
Det blir mer logiskt om överföringen mellan makar har föranletts av att det kontinuerligt kommer in stora belopp på ett av dem. Follow the money....
 

Parabellum

Rolex
2-Faktor
Vill inte ens tänka på om banken skulle kontakta mig, då hade det inte ens vara lönt att försöka bevisa… Utan bara att tacka för sig och leta ny bank. Eller går de med på förklaringen att jag är en kronisk flippare?🤣
Samma situation här! Har inte kvar några konversationer på närmare 3-siffrigt flippade klockor genom åren.. Får väl länka till min Goodguy-tråd eller något :hilarious:


Är det någon här med Nordea som fått samma krav på sig att bevisa klocktransaktioner? (ej läst igenom hela tråden).
 

Limeee

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Samma situation här! Har inte kvar några konversationer på närmare 3-siffrigt flippade klockor genom åren.. Får väl länka till min Goodguy-tråd eller något :hilarious:


Är det någon här med Nordea som fått samma krav på sig att bevisa klocktransaktioner? (ej läst igenom hela tråden).
Skönt att man inte är ensam😉😂 Vi får håll tummarna att vi slipper något jobbigt brev från banken helt enkelt!
 

Diskaren

Audemars
2-Faktor
Vet inte hur vanligt detta är bland bankerna men för ca ett år sedan fick jag upp i SEB-appen att uppdatera kundkännedom. I denna enkät svarade jag på flertalet frågor varpå i slutet gavs det möjlighet att fritt svara på "är det något annat vi behöver veta om dig". Här såg jag då till att förklara mitt intresse för klockor och vad det innebär (mycket swish fram och tillbaka i prisklassen X-X kr). Det tyckte jag kändes bra och hoppas nu undkomma detta öde i högre utsträckning (även fast det så klart inte är en helt vattentät försäkring).
 

Epicure.watches

Panerai
2-Faktor
Vet inte hur vanligt detta är bland bankerna men för ca ett år sedan fick jag upp i SEB-appen att uppdatera kundkännedom. I denna enkät svarade jag på flertalet frågor varpå i slutet gavs det möjlighet att fritt svara på "är det något annat vi behöver veta om dig". Här såg jag då till att förklara mitt intresse för klockor och vad det innebär (mycket swish fram och tillbaka i prisklassen X-X kr). Det tyckte jag kändes bra och hoppas nu undkomma detta öde i högre utsträckning (även fast det så klart inte är en helt vattentät försäkring).
Jag får att jag måste uppdatera kundkännedomsfrågor cirka en gång i månaden. Har sedan länge skrivit in att jag samlar på klockor vilket innebär att större belopp kommer in och ut ur mitt konto…verkar tydligen inte ha hjälp. Vid ett tillfälle frågade de per telefon varför jag får in en lika stor summa en gång i månaden från England. Jag frågade dom vilket datum beloppet kommer in varpå de svarade 25:e varje månad…men de kopplade ändå inte att det är min lön eftersom jag då var anställd hos ett engelskt bolag…
 

Bramserud

Advertising
2-Faktor
Gissar att du och din fru har olika bank. Det gör att respektive bank saknar insyn i vem avsändar-kontot tillhör. i vissa fall saknas ens möjlighet att se att samma konto är återkommande.

Den stora skillnaden på olika banker verkar vara viljan att göra individuella bedömningar. På LF, av denna tråd att döma, har man bestämt sig för att det som inte passar i standardprocess hellre ska off-boardas. Kan tyvärr inte svara för hur andra banker resonerar, men den legala möjligheten finns helt klart att göra indivduella bedömningar.
Allt kokar ner till att man, enl. regelverket, behöver "tillräcklig kundkännedom för att kunna hantera risken för Penningtvätt/Terrorfinansiering". Det finns m a o inga hinder för banker att ha högriskkunder eller att ha kunder som gör jättestora/många transaktioner. Det är bara att den typen av kunder kräver mer insats från bankens sida för att förstå. det finns inte heller något regulatoriskt krav på vilken typ av styrkande underlag som ska begäras in eller så. helt upp till banken att avgöra vad som behövs för att de ska känna sig trygga med de transaktioner som utförts.

Nästa lager är dock att bankerna ej bör syssla med s.k. "de-risking" där man kastar ut kunder pga att de tillhör en högre riskkategori e. dyl. ett sätt att lösa problemet för banken är då att välja att inte förstå ett visst antal transaktioner och off-boarda med det som grund istället.

Sorry för långt inlägg och delvis OT men rekommenderar om möjligt att söka personlig kontakt med aktuell bank och prata igenom behovet av eventuell info i förväg.
 

Rivalen

Rolex
Sålde billiga klockor i början på -80 talet (visade sig vara dålig kvalite - fick återta många affärer). Gick med förlust, så jag drog underskottet i deklarationen - typ 8k. Ansågs vara hobby. Jag argumenterade och lämnade in underlag och fick rätt.

Var gränsen går mellan hobby och affärsverksamhet idag? Jag hade vinstintresse då men lyckades inte och förlusten uppstod för att jag ville göra rätt mot köparna, men kunde inte få rätt mot säljarna i Kina.

Troligen en hel del hobbyklockhandlare här som borde deklarera sin verksamhet? https://www.google.com/search?q=hob...i57j33i160.36847j0j4&sourceid=chrome&ie=UTF-8
 

Epicure.watches

Panerai
2-Faktor
Gissar att du och din fru har olika bank. Det gör att respektive bank saknar insyn i vem avsändar-kontot tillhör. i vissa fall saknas ens möjlighet att se att samma konto är återkommande.

Den stora skillnaden på olika banker verkar vara viljan att göra individuella bedömningar. På LF, av denna tråd att döma, har man bestämt sig för att det som inte passar i standardprocess hellre ska off-boardas. Kan tyvärr inte svara för hur andra banker resonerar, men den legala möjligheten finns helt klart att göra indivduella bedömningar.
Allt kokar ner till att man, enl. regelverket, behöver "tillräcklig kundkännedom för att kunna hantera risken för Penningtvätt/Terrorfinansiering". Det finns m a o inga hinder för banker att ha högriskkunder eller att ha kunder som gör jättestora/många transaktioner. Det är bara att den typen av kunder kräver mer insats från bankens sida för att förstå. det finns inte heller något regulatoriskt krav på vilken typ av styrkande underlag som ska begäras in eller så. helt upp till banken att avgöra vad som behövs för att de ska känna sig trygga med de transaktioner som utförts.

Nästa lager är dock att bankerna ej bör syssla med s.k. "de-risking" där man kastar ut kunder pga att de tillhör en högre riskkategori e. dyl. ett sätt att lösa problemet för banken är då att välja att inte förstå ett visst antal transaktioner och off-boarda med det som grund istället.

Sorry för långt inlägg och delvis OT men rekommenderar om möjligt att söka personlig kontakt med aktuell bank och prata igenom behovet av eventuell info i förväg.
Jag förstår helt och hållet det du beskriver. Banken gör bara sitt jobb. Jag har utifrån vissa kriterier markerats i deras automatiska system och behöver utredas. Systemet är något trubbigt.
men kan ju fundera på hur detta påverkar kundnöjdheten. Jag menar, jag har två val. Antingen lägga ner massor med tid på administration och få ihop alla dokument till LF eller byta bank. Vad är så fantastiskt och unikt med LF som gör att jag vill stanna kvar?

de skickar mig ett word-dokument med en skärmdump från excel med över 30 poster som de vill att jag redovisar. det innebär att jag själv måste manuellt mata in all data i excel till att börja med. Bara den biten gör att jag funderar på att byta bank.
de kunde åtminstone ringt mig och förberett mig och sagt varför de gör detta och försöka möta mig och lyssna på min förklaring. Men hittills har det varit tyst från deras sida. Istället har jag fått jaga dom per telefon för att förstå vad det är för dokument de behöver för att godkänna transaktionerna. Varje samtal till de är minst 30 minuter väntetid.
till råga på allt så är ju deras ärendehanteringssystem värdelöst. Det går inte att skicka in så många dokument som de kräver av mig.
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Jag förstår helt och hållet det du beskriver. Banken gör bara sitt jobb. Jag har utifrån vissa kriterier markerats i deras automatiska system och behöver utredas. Systemet är något trubbigt.
men kan ju fundera på hur detta påverkar kundnöjdheten. Jag menar, jag har två val. Antingen lägga ner massor med tid på administration och få ihop alla dokument till LF eller byta bank. Vad är så fantastiskt och unikt med LF som gör att jag vill stanna kvar?

de skickar mig ett word-dokument med en skärmdump från excel med över 30 poster som de vill att jag redovisar. det innebär att jag själv måste manuellt mata in all data i excel till att börja med. Bara den biten gör att jag funderar på att byta bank.
de kunde åtminstone ringt mig och förberett mig och sagt varför de gör detta och försöka möta mig och lyssna på min förklaring. Men hittills har det varit tyst från deras sida. Istället har jag fått jaga dom per telefon för att förstå vad det är för dokument de behöver för att godkänna transaktionerna. Varje samtal till de är minst 30 minuter väntetid.
till råga på allt så är ju deras ärendehanteringssystem värdelöst. Det går inte att skicka in så många dokument som de kräver av mig.
Med all sannolikhet så lägger de bara en massa administration på dig för att sedan avsluta ditt engagemang. De har satt detta i system. Byt bank direkt så slipper du huvudvärken.
 

Bramserud

Advertising
2-Faktor
Jag förstår helt och hållet det du beskriver. Banken gör bara sitt jobb. Jag har utifrån vissa kriterier markerats i deras automatiska system och behöver utredas. Systemet är något trubbigt.
men kan ju fundera på hur detta påverkar kundnöjdheten. Jag menar, jag har två val. Antingen lägga ner massor med tid på administration och få ihop alla dokument till LF eller byta bank. Vad är så fantastiskt och unikt med LF som gör att jag vill stanna kvar?

de skickar mig ett word-dokument med en skärmdump från excel med över 30 poster som de vill att jag redovisar. det innebär att jag själv måste manuellt mata in all data i excel till att börja med. Bara den biten gör att jag funderar på att byta bank.
de kunde åtminstone ringt mig och förberett mig och sagt varför de gör detta och försöka möta mig och lyssna på min förklaring. Men hittills har det varit tyst från deras sida. Istället har jag fått jaga dom per telefon för att förstå vad det är för dokument de behöver för att godkänna transaktionerna. Varje samtal till de är minst 30 minuter väntetid.
till råga på allt så är ju deras ärendehanteringssystem värdelöst. Det går inte att skicka in så många dokument som de kräver av mig.
helt enig, det verkar helt enkelt som att LF valt att alla kunder som inte enbart använder sina konton till lön in och omkostnader ut, är utanför deras målgrupp.
 

Epicure.watches

Panerai
2-Faktor
Det här blir ju bara mer och mer krångligt.
Var precis hos Swedbank och sa att jag vill bli kund. De berättade att som svensk medborgare har man endast rätt till 1 bankkonto. Det innebär att jag måste göra kontoutdrag 6 månader tillbaka från mitt befintliga konto hos LF som jag tar med till Swedbank och visar upp. Sen ska Swedbank utreda om jag får bli kund eller inte 😂

Undrar om jag ska vänta tills Länsförsäkringar spärrar mitt konto och sen gå till Swedbank och säga att jag inte har något befintligt konto?
 

Limeee

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Men alltså hur krångligt ska det vara att få vara klocknörd och flippa lite klockor?! Lider verkligen med dig @Mazdak men hoppas det löser sig med Swedbank🙏
Snart får vi på KS gå ihop och göra en egen bank, där man får swisha hejvilt utan några problem😜
 

Epicure.watches

Panerai
2-Faktor
Men alltså hur krångligt ska det vara att få vara klocknörd och flippa lite klockor?! Lider verkligen med dig @Mazdak men hoppas det löser sig med Swedbank🙏
Snart får vi på KS gå ihop och göra en egen bank, där man får swisha hejvilt utan några problem😜
Han på Swedbankkontoret tyckte jag hade en snygg klocka på mig i alla fall som en liten tröst 😄
 

Maxer

Audemars
2-Faktor
Det här blir ju bara mer och mer krångligt.
Var precis hos Swedbank och sa att jag vill bli kund. De berättade att som svensk medborgare har man endast rätt till 1 bankkonto. Det innebär att jag måste göra kontoutdrag 6 månader tillbaka från mitt befintliga konto hos LF som jag tar med till Swedbank och visar upp. Sen ska Swedbank utreda om jag får bli kund eller inte 😂

Undrar om jag ska vänta tills Länsförsäkringar spärrar mitt konto och sen gå till Swedbank och säga att jag inte har något befintligt konto?
Va?

Jag har både LF och Ica Banken. Alltså fler än 1 bankkonto
 

Epicure.watches

Panerai
2-Faktor
Va?

Jag har både LF och Ica Banken. Alltså fler än 1 bankkonto
Ja, det där lät sjukt konstigt i mina öron också. Aldrig hört det argumentet förut.
hur kan bankerna vara så negativt inställda till kunderna? Borde de inte göra mer för att få mig som kund nu när jag vill bli deras kund?
nej, då ska jag hem och fixa en massa papper…
Och allt detta pappersarbete. Varför kan de inte vara bara lite mer digitala. Måste man ha fysiska papper för allting? Det är 2021. Kom igen.
 
Topp