Det funkade tyvärr inte för mig, dom avslutade mitt bankengagemang omedelbart och beslutet gick inte att överklaga.
Jag vill inte måla fan på väggen men just risken för det där gör väl att man kanske bör börja förbereda sig för bankbyte, åtminstone om man har mer än lönekonto hos LF? Att skaka fram ett nytt bolån på kort varsel kanske kan vara stressigt mentalt.
Det är ändå lite märkligt att din nya bank kan lova att du inte kommer att få samma problem. De lever ju under samma undersökningsplikt gentemot Finansinspektionen. Däremot är FI medvetna om att det finns specifika bankanställda som är nav i den organiserade brottsligheten. Eftersom den verksamheten skadar oss alla kan vi alla hjälpa dem i det viktiga arbetet. Är vi rena behöver vi inte oroa oss.
De lever under samma regler men kan tolka dem annorlunda. Den bank jag använder (med lokalt kontor och personlig service) hörde av sig ett par gånger när jag flyttade större belopp än vanligt för sparkonton / investeringar på andra håll men när jag förklarade min situation gjorde de en notering om vad som var normalt för min del och sen har jag inte fått fler frågor även när jag senare år gjorde liknande manövrer. Det är ju det som avviker som de borde reagera på.
Nu var det inte mig du kommenterade men skulle jag göra något radikalt annorlunda skulle jag räkna med att kunna få frågor, så jag räknar inte med ett evigt "löfte" att aldrig få frågor.
Via både privata och bolagsengagemang har jag fått ett antal kundkännedomsfrågor genom åren, både de mer generella ("vad kommer dina pengar från?") och specifika ("vad var det för överföring du nyss gjorde?"). En sak som slagit mig är att olika banker, kreditkortsbolag och försäkringsbolag hanterar det väldigt olika. Ofta märks det att det är en speciell avdelning som ställer frågan och denna avdelning är som ett svart hål - de ställer frågor men ger aldrig feedback och de svarar inte på frågor. Ofta ställer de samma frågor som man redan pratat med sin vanliga kontakt om. Om man nu har en kontakt, på många håll är det ju bara webbformulär utan personer.
Handelsbanken har för mig skickat frågan till min vanliga bankkontakt som sen vid behov ställer frågan till mig - då tar de alltså hänsyn till vad jag pratat med dem om. Det har också gått att svara "Nu skickade du mig en fråga precis när jag åkt på semester, är det OK om jag svarar när jag är hemma om X veckor?".
Avanza verkade ha en separat avdelning, men som faktiskt gick att kommunicera med så att de svarade.
Övriga - både för privat (ganska få banker) och på jobbet (fler institut) har varit mer ... svarta hål .. det kommer frågor, man svarar, sen blir det tyst.
Efter denna tråd och en liknande på annat håll rörande krypto så har jag insett att LF nog inte är aktuell som bank för mig. Även om jag inte handlar med krypto så verkar ju LF rätt "trigger happy" på sånt här.