• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens fix och trix!

Kan forska lite i det . Ligger en rotor i påsen till en 25-651 . Så inte omöjligt att nån å bottenplattorna är ett 25- 651
Tack @rogart-63 men Martin hittade en han skulle skicka! Jag har precis börjat samla på mig reservdelar. Har över 10 klockor som ligger och väntar på rep/service så jag lär behöva prylar iaf. Kommer nog ta ett tag innan jag har "högar" med grejer som er :)

Skrev fel. Minuthjulet kommer i två höjder men den lägre finns bara till 25-652 då man var tvungen att skala av så mycket det bara gick i höjdled på grund av påbyggnaden av dagdiskens mekanism.

Jag har råkat ut för att det lilla kugghjulet som sitter på det större blir lös och då går det inte att ställa tiden. :)

Hej på er!:)har en liten undran,har precis köpt en Seamaster 165.002 med 552 urverk som jag ska serva och frächa upp och har sett en urtavla på ebay och undrar då om någon som kan vintage omega kan se om den tavlan kan passa på min seamaster?..o_O
Här är länken
http://m.ebay.com/itm/Quadrante-Ome...e=STRK:MEBIDX:IT&_trksid=p2055119.m1438.l2649
Och en liten bild på min klocka.
20170707_160259.jpg

Jag vet att min tavla har en charm men är sugen på renovera lite:D .Säljaren har skickat bild på baksidan och tavel pinnarna och utskärningarna är likadant placerade,jag spar givet tavlan så jag kan återmontera.
Hoppas nån med tränat öga kan svara,tack för ett kalas forum för övrigt.

Hej på er!:)har en liten undran,har precis köpt en Seamaster 165.002 med 552 urverk som jag ska serva och frächa upp och har sett en urtavla på ebay och undrar då om någon som kan vintage omega kan se om den tavlan kan passa på min seamaster?..o_O
Här är länken
http://m.ebay.com/itm/Quadrante-Omega-Seamaster/201955878689?ssPageName=STRK:MEBIDX:IT&_trksid=p2055119.m1438.l2649
20170707_160259.jpg

Jag vet att min tavla har en charm men är sugen på renovera lite:D .Säljaren har skickat bild på baksidan och tavel pinnarna och utskärningarna är likadant placerade,jag spar givet tavlan så jag kan återmontera.
Tror du måste ha måtten på tavlorna oxå, är de identiska i diameter? Jag har slipat ner en tavla som var för stor och det rekommebderar jag inte haha :) Ska du även byta visare då antar jag?

• Like
Reactions: Beo
Tror du måste ha måtten på tavlorna oxå, är de identiska i diameter? Jag har slipat ner en tavla som var för stor och det rekommebderar jag inte haha :) Ska du även byta visare då antar jag?
Diametern orginal är 29.2 ungefär och den på ebay står det 29.26 på så?kanske måste slipas?jag mätte med skjutmått invändigt i boetten och det skulle gå teoretiskt men sen finns ju herr murphy och hans lag med:D.men tack för ditt svar iaf!uppskattat:)

Diametern orginal är 29.2 ungefär och den på ebay står det 29.26 på så?kanske måste slipas?jag mätte med skjutmått invändigt i boetten och det skulle gå teoretiskt men sen finns ju herr murphy och hans lag med:D.men tack för ditt svar iaf!uppskattat:)
Låter som det ska gå ju men är inte jättehemma på modellerna eller calibrarna för den delen så vågar nog inte säga 100% :) Hoppas någon annan kan svara definitivt!

• Like
I värsta fall kan jag beställa och passar inte tavlan så får jag bita i det sura och skicka tillbaka,men väntar lite och ser om nån som är hemma på omega har nått tipps;) eller försiktigt tvätta av orginaltavlan lite så inte hela texten försvinner:confused:.

I värsta fall kan jag beställa och passar inte tavlan så får jag bita i det sura och skicka tillbaka,men väntar lite och ser om nån som är hemma på omega har nått tipps;) eller försiktigt tvätta av orginaltavlan lite så inte hela texten försvinner:confused:.
Nu var ju redan stora delar av texten borta :) jag skulle inte tvättat av den, blir så uppenbart då när endast halva texten e där men ren tavla :)

• Like
Denn uppdragsbom slet jag precis ut ur ett eta 2750 som jag köpte som donator till en trevlig men ej fungerande Candino. Tror reservdelsverket varit i smått kontakt med fukt ;)

Edit: märkligt nog hoppa verket igång när jag drog upp det med en skruvmejsel. Går som skit men det går iaf :)
IMG_20170707_200129.jpg

• Like
Här är länken
http://m.ebay.com/itm/Quadrante-Omega-Seamaster/201955878689?ssPageName=STRK:MEBIDX:IT&_trksid=p2055119.m1438.l2649
20170707_160259.jpg

Funkar inte den så häll ett öga på Kaplans där brukar det dyka upp tavlor. Visst är det kul med fräscha klockor och jag har förstålse för att du vill fixa till den. Själv är jag dock väldigt förtjust i denna som trots utseendet är nyservad:
OmegaSeamaster.jpg

Funkar inte den så häll ett öga på Kaplans där brukar det dyka upp tavlor. Visst är det kul med fräscha klockor och jag har förstålse för att du vill fixa till den. Själv är jag dock väldigt förtjust i denna som trots utseendet är nyservad:
OmegaSeamaster.jpg
Tack för tippset!:)snygg dinka du har!ja det är nått visst ändå när klockorna ser ut att ha haft ett liv men går ändå fint.

Sämsta tänkbara kombination för plånboken..

Min gamla fjädernvinda slinter på fjädern till ett FHF 186 och går sönder och ett vredesmod som släcks med några öl. Jag klickar hem ett nytt Bergeon- set :nailbiting:

IMG_6315.JPG

Japp då var Omega cal 552 verket demonterat och tvättat:p!fjäderhuset isärtaget rengjort,fjädern smörjd OCH fortfarande hel:).Kollade tavlan och det stämde med den från ebay så jag beställde den.Blir kul att se resultatet.
20170708_133444.jpg

Tillbaka
Topp