• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens fix och trix!

Hmm!måste man ta bort urtavla för att komma åt hjulen och juveler?ser när kronan är intryckt att det rycker i sekundvisaren,ställa tim och minut går lite trögt kan det vara service behov?
Det beror på smuts och dålig smörjning, så visst är det ett servicebehov. Skulle själv rekommendera en rengöring - service alltså. Att köra någon fullösning är inte en långsiktig lösning om din far vill ha den många år till.
 
  • Like
Reactions: Beo
Är ställandet trögt måste man olja minutröret då den sitter med friktion mot ett speciellt hjul och man behöver då plocka av tavlan. Är du inte van att jobba med dessa urverk så plockar man bara av timhjulet och sedan oljar där de har friktion och oljan sugs in mellan dem och sedan testar du om det fortfarande är trögt (är det det så finns även smuts mellan de två). Så försök inte vara modig för du kommer bara ställa till det då det tar några försök innan det sitter att plocka isär och ihop ovansidan. :)

Olja de synliga juvelerna och sätt på tavlan igen.

Låter man det vara trögt kommer så småningom ställmekanismen att slitas ut och då får man mer huvudvärk.

att tvinga runt hjulen görs från batterisockeln.
Ok!då får jag pyssla lite i helgen då:)jag tackar för tippsen så länge,blir första quartz klockan jag pillar med:eek: och vill definitivt inte paja verket för den fick pappa 1981 för trogen tjänst i Bofors.
 
Med kronan intryckt skall den bara gå igång. Testa att med en fin pincett tvinga runt hjulen i urverket och det gör man genom att plocka ur batteriet och då skall man komma åt den från sidan men olja juvelerna först så tapparna får sig en smörjning samtidigt.

Det kan även vara ett dåligt kretskort och ett sådant kan jag skicka över.
Tack för tipset! Fick just igång en Seastar:)
 
Nån som testat.
DSC00003.JPG
 
Är ställandet trögt måste man olja minutröret då den sitter med friktion mot ett speciellt hjul och man behöver då plocka av tavlan. Är du inte van att jobba med dessa urverk så plockar man bara av timhjulet och sedan oljar där de har friktion och oljan sugs in mellan dem och sedan testar du om det fortfarande är trögt (är det det så finns även smuts mellan de två). Så försök inte vara modig för du kommer bara ställa till det då det tar några försök innan det sitter att plocka isär och ihop ovansidan. :)

Olja de synliga juvelerna och sätt på tavlan igen.

Låter man det vara trögt kommer så småningom ställmekanismen att slitas ut och då får man mer huvudvärk.

att tvinga runt hjulen görs från batterisockeln.
Nähä!då har jag provat det här men tyvär samma resultat,ser ut som sekundvisaren går en halv sekund framåt sen nästa en halv sekund bakåt?allså sekundvis framåt en halv och nästa en halv bakåt:bored:något som nån känner igen felet på?
 
Men du har oljat minutröret och juveler?

Det finns en arm i ställmekanismen som går mot ett hjul när man drar ut kronan och det kan vara den som gör att sekundvisaren flyttar på sig men det skall den inte göra så du kan ha rtt mekanisk fel på urverket. Är det istället så att sekundvisaren hela tiden hoppar fram och tillbaks är det ett friktionsfel som då man kan tvinga bort genom att rotera hjulen och olja juvelerna.
 
  • Like
Reactions: Beo
Men du har oljat minutröret och juveler?

Det finns en arm i ställmekanismen som går mot ett hjul när man drar ut kronan och det kan vara den som gör att sekundvisaren flyttar på sig men det skall den inte göra så du kan ha rtt mekanisk fel på urverket. Är det istället så att sekundvisaren hela tiden hoppar fram och tillbaks är det ett friktionsfel som då man kan tvinga bort genom att rotera hjulen och olja juvelerna.
DEN LEVER!!!!jag tackar så mycket för dina tipps och din otroliga kunskap som du så generöst och frikostigt delar med dig av:).Jag smord kollade och testade,sen kom jag på att du skrivit nått om avmagnetiserare!sagt o gjort det testar vi:D visarna roterar så fint så och sen i med batteriet och 'TADA' liket lever:p!!!nu ska jag montera ihop klockan igen så kommer det en bild,så åter igen Ks levererar tack vare de alla profilena på forumet som är så otroligt hjälpsamma,ingen nämnd och ingen glömd alla kan känna sig träffade:).
 
DEN LEVER!!!!jag tackar så mycket för dina tipps och din otroliga kunskap som du så generöst och frikostigt delar med dig av:).Jag smord kollade och testade,sen kom jag på att du skrivit nått om avmagnetiserare!sagt o gjort det testar vi:D visarna roterar så fint så och sen i med batteriet och 'TADA' liket lever:p!!!nu ska jag montera ihop klockan igen så kommer det en bild,så åter igen Ks levererar tack vare de alla profilena på forumet som är så otroligt hjälpsamma,ingen nämnd och ingen glömd alla kan känna sig träffade:).
Så lite så. :)
 
Nähäpp!min Tissot seastar trilskas fortfarande,men nu stannar den vid datumbyte!?antar mekanismen går trögt så då får frågan till @Martin Lovasz är det nått jag ska ge mig på?
20180722_121248.jpg

Som jag antar är fram matnings mekanismen under "plåten" rakt in från datum 29 stämmer det?tacksam för svar men hinner troligen inte greja så mycket mer idag.:)
 
Svårt att se nåt fel direkt så här. Kolla tänderna på datumskivan. Snurra tills den byter datum och se vad som går trögt eller varför det inte byter. Du skrev att den gick lite trögt kanske är det nåt knas nånstans. Inte jättesvårt att felsöka men delarna är små och är jobbiga att få på plats .
 
Svårt att se nåt fel direkt så här. Kolla tänderna på datumskivan. Snurra tills den byter datum och se vad som går trögt eller varför det inte byter. Du skrev att den gick lite trögt kanske är det nåt knas nånstans. Inte jättesvårt att felsöka men delarna är små och är jobbiga att få på plats .
Det känns som att datum roteringen går trögt och stannar klockan?tar jag en tandpetare och hjälper datumringen till nästa så tickar visaren igång igen.byter datun när jag roterar visare och jättefint vit snabb ställning av datum?
 
Det känns som att datum roteringen går trögt och stannar klockan?tar jag en tandpetare och hjälper datumringen till nästa så tickar visaren igång igen.byter datun när jag roterar visare och jättefint vit snabb ställning av datum?
Konstigt . Kanske går den lilla armen i datumhjulet som petar till skivan lite trögt. Hänt mig några gånger. Byter den lätt med snabbinställing så sitter inte felet där utan i den delen som växlar .
 
  • Like
Reactions: Beo
Konstigt . Kanske går den lilla armen i datumhjulet som petar till skivan lite trögt. Hänt mig några gånger. Byter den lätt med snabbinställing så sitter inte felet där utan i den delen som växlar .
Min misstanke med,men vet du om det är några fjädrar eller dyligt som sprätter under plåten vid 29?
 
Tillbaka
Topp