• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens fix och trix!

Förr ändrade man på "banking pins" för att ändra tjänstgöringen i gånghaken. Kan behöva göras på äldre fickur också, men konstruktionen har ändrats på moderna armbandsur så den inställningen finns inte längre. Handlar om att man justerar hur haken faller och häver på gånghjulstanden på paletten, men även säkerhet i tjänstgöringen. Det är en hel vetenskap egentligen, men du kan försöka justera så gott det går med haken under lupp eller mikroskop.
En ny gånghake gör nog bara att problemet blir likadant.
Får sätta mig å läsa lite i de carle boken . Man glömmer oxå. Problemet här är att dom bara böjt banking pins . Dom är inte parallella . Ska se om jag orkar ta en vända till .
Btw vad heter banking pins på svenska ?

• Like
Reactions: Beo
Nån som sett nåt sånt här på nån klocka: Gissar att det är gjort av nån uris. En Zenith klocka . Ser ut som ett vanligt akrylglas . Men passar väldans bra i boetten. Så lite tveksam om det är original eller tillverkat?
DSC00279.JPG
DSC00280.JPG
DSC00281.JPG

Fick äntligen tummen ur och fixade denna barncancerklocka:) men lyckades bryta av bommen då jag även skulle byta krona, så om någon har en bom till ett AS 1951 över är jag spekulant....
Edit: Förlängare 08/08 går också bra.
A56A3455-FE8B-43E5-9C6C-241B367A484D.jpeg

Senast ändrad:
Fick äntligen tummen ur och fixade denna barncancerklocka:) men lyckades bryta av bommen då jag även skulle byta krona, så om någon har en bom till ett AS 1951 över är jag spekulant....
Edit: Förlängare 08/08 går också bra.
A56A3455-FE8B-43E5-9C6C-241B367A484D.jpeg
Har en 0,90 men den är rätt kort . Men har förlängare 0,90 -0,90 oxå . Mycket möjligt det finns nån på nåt skrotverk oxå.

Gjorde en @Fadershan ikväll . Serva en FHF 26 verk . Gick bra men haltning var sådär. Runt 5,2 men ibland stod den på 9,9 . Så tänkte jag vrider lite på spiralen moturs. Satte tillbaka och testa den i timegraphern. 0,1 i haltning . Det får man vara nöjd med på första försöket :)
Fått ihop 2 verk idag. Uppväger kanske helgens seghet lite iallafall. FHF 26 hade trasig regelfjäder så den får vänta med att sättas ihop tills jag får hem en ny.

Gjorde en @Fadershan ikväll . Serva en FHF 26 verk . Gick bra men haltning var sådär. Runt 5,2 men ibland stod den på 9,9 . Så tänkte jag vrider lite på spiralen moturs. Satte tillbaka och testa den i timegraphern. 0,1 i haltning . Det får man vara nöjd med på första försöket :)
Fått ihop 2 verk idag. Uppväger kanske helgens seghet lite iallafall. FHF 26 hade trasig regelfjäder så den får vänta med att sättas ihop tills jag får hem en ny.
yaaayyy!! Good job! :D Du är snabb du! Själv har jag lyckats byta lite delar på mitt 25-36 som nu tack vare @Martin Lovasz donator verkar gå riktigt bra. Det var fler delar i mitt verk som var lite slitna och några delar i donatorn hade sina brister men till slut fick jag ihop det bra! Nu är det bara boettering kvar och kanske ett nytt glas! Upp om 5 timmar så nu måste jag skynda i säng .. igen.. :) Gonatt!

Gott när ”Gjorde en” har positiv mening! Känns som det oftare används omvänt!
Så nu är det så att när det går redigt bra med att justera haltningen, är det en Fadershanare och inget annat :)

Ja absolut, men mängden vid en putsning är försumbart. Väldigt skonsam om man jämför med polerdukar som Cape Cod eller liknande. Räcker med att man putsar lätt i typ tio sek för att få upp lite lyster.
Beror på hur man använder dem och på vad. Tror vi alla sett det värsta tänkbara scenariot där folk kör cape cod på en borstad klocka. Med sunt förnuft kan man köra lätta polermedel på guldbelagt för att få upp lite glans.

Beror på hur man använder dem och på vad. Tror vi alla sett det värsta tänkbara scenariot där folk kör cape cod på en borstad klocka. Med sunt förnuft kan man köra lätta polermedel på guldbelagt för att få upp lite glans.
Ja absolut, just Cape Cod och liknande med starkt polermedel borde man inte använda på annat än blankpolerade ytor.

• Like
Ja absolut, just Cape Cod och liknande med starkt polermedel borde man inte använda på annat än blankpolerade ytor.
Cape Cod och liknande, de har väl även olika typer? Finns folk som tror att dukar med polermedel är samma sak som microfiberdukar. De produkter jag testat polerar även stål.

• Like
Cape Cod och liknande, de har väl även olika typer? Finns folk som tror att dukar med polermedel är samma sak som microfiberdukar. De produkter jag testat polerar även stål.
Finns säkert, har dålig koll. Har testat denna för ett par år sedan som sägs funka till "allt". Den käkade stål ordentligt så en guldboett blir nog ett minne blott ganska omgående med lite gnugg. https://klocksnack.se/threads/cape-cod-poleringsdukar-3-st-för-220-kr.12481/

Men som du säger, viktigt att tänka på hur man använder det. Jag använder inte guldputs till finklockor tex min Longines med guldlänk, där kör jag hederlig ultraljudstvätt i plastkorg. Men till enklare klockor för att få upp lite lyster är det kalas.

• Like
Håller på att tvätta och ytfixa lite klockor när klantig som jag är fumlar ner ett verk i golvet när verkhållaren lossnar :( denna lilla del ligger då löst under verket när jag plockar upp det. Vad är det? Verket går att dra upp och tickar än så länge utan...
FECCA606-98BE-4902-84DA-ACF528E00388.jpeg

Tillbaka
Topp