• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens fix och trix!

Gokväll! Jag har kämpat med en Tissot-tank bra länge nu. Svalde lite stolthet och fick tag på en ny balans och spiral som jag hoppades skulle lösa saken. Efter att ha justerat haltning så kickar den igång tills det att man skruvar ned skruven på balansbryggan..då stannar den tvärt. Här är min gissning. Förra balanstapparna var nedslitna så någon har böjt bruggan lite för att korrigera det och nu med ny balans så går tapparna i juvelerna så den stannar? Va tror ni och vad tror ni är lösningen? Försöka böja bryggan?? :/
Kanske inte helt rätt, men en tunn bricka emellan är nog lättare. Mässingbrickan mellan verk och tavla kan kanske räcka....
Som sagt, säkert inte ok för urmakarna som varit igång ett tag:rolleyes:
Edit: Tvåa på den...

Gokväll! Jag har kämpat med en Tissot-tank bra länge nu. Svalde lite stolthet och fick tag på en ny balans och spiral som jag hoppades skulle lösa saken. Efter att ha justerat haltning så kickar den igång tills det att man skruvar ned skruven på balansbryggan..då stannar den tvärt. Här är min gissning. Förra balanstapparna var nedslitna så någon har böjt bruggan lite för att korrigera det och nu med ny balans så går tapparna i juvelerna så den stannar? Va tror ni och vad tror ni är lösningen? Försöka böja bryggan?? :/
Höjdluftsjustering, lösningen kan se olika ut beroende på vad det är för stötsäkring.

• Like
Reactions: Beo
Bara för @ittam
0067.jpg
0068.jpg
Två olika Tissot boetter till de mindre tavlorna.

Det finns tre storlekar märkte jag idag, 26,28 och 30mm. Den jag behöver skall vara till 28mm. tavla. Så hålet för tavlan bör ju i så fall vara cirka 27mm, om jag tänker rätt?! Väljer den vänstra om det stämmer:)
Jag som snurrade till det för de två boetterna var för den minsta tavlan så det går inte.

0069.jpg

Här har jag ett vrak med 28mm tavla (om jag nu inte mätt fel) du kan ta. Urverket är et kaliber 27B-1. Nu är detta en tidig 50-tals boett.

Dubbelpost från identifieringstråden. Har en krono som vi trott var en Landeron 48. Hittar dock inte ngn märkning alls på verket och när jag jämför hittar jag några mindre skillnader. Vet inte vad delarna heter men bilden med märkningen där det skiljer är på min dinka. Tror vi ändå att det är ett Landeron 48? Inte heller sett ngn annan Zodiac med det urverket :) och är på jakt efter ny bom och krona (tack för att du kollar @rogart-63) tack på förhand!
AB8AAEBE-41C2-4252-8178-062CC2B469C2.jpeg
B2A7D7FD-82F0-49FA-BC6F-093CE333696C.jpeg

Framsidan av klockan
image.jpg

Farsgubben har visst nappat på att jag pillar lite med klockor om kvällarna och har lämpat över ytterligare ett ök som är trasigt (utöver Porsche-klockan som har en egen tråd).

En Raymond Weil kvartsare som inte låser stammen (jag kan bara de engelska orden för alla delar efter otaliga timmar på Watch Repair Channel). Jag har lyckats identifiera felet till en trasig del i tidsinställningsmekanismen.
Så här ser pappas ut:
gOfTnvfg7iT_kc-QlQKNfepMl5EL8HVQNPvUqUHYHkbmhCSslPu9Wp-rEod4muMn1zoFARRwjbeUM5KXztqYs-xtWiJ2ZmDHsqbgQq3cRhmAhru5dmrVSsDJsRExfxvxmAYur5vFFxP-1qSy1tRBl2xbgMdKvgv8PcFHUaxCSSd4KxybnHMbc41uFaRVvbrndfB3dpmYBRmWY5ofGByt4ywKQ4j7CmRjXeGeLAoGSmFJHgnIitqSjMejtjxPvuYorsZOzDvdya335CzowIL3JGLbOlHwe1WZw9HfQaXHDkSelc0j-5Q1P_gIqtEBRP046lC7x0EkpKY3sjlIPyHUW2oENR27YeBkdlqWzvXt3LJX4czdKwzjnNPvEyF4H7lmEaS4kx_GgjyLMVinHVlz2lIvk7QGOgphpTiqfp2ApL9OVWRUgJkoH4B1_PSihdGwQR4UFH6vb_YbvekFMtoYDTR_aCLXXpXTTRHy5bCCAZMfiy8sd8FsvuydX7SielksWwSlhT76oD_G9a8sNCYoMX6W494vjWwKIGsh3QzgsjESX7wdhUbn-1C7ntFQQUCKxAQ1t9sn9LVdAJqVyVTdyox9OPlvQcmGBg06FNs4WK37Pf7_o_L3xqbmioUL0Mh_l7zfVzdTpjLmsCp9ItcPy9T5OC2sbOhk=w1084-h943-no

Och så här ser det ut när jag tittar på en service-video av ETA 955.412:
upload_2019-7-15_13-12-0.png

Kanten ser lite ruggad ut också, så gissningsvis har han varit för hårdhänt någon gång. Kronan är trasig med, så det har nog våldats rejält.

Tur det är billigt att köpa nytt urverk.

Farsgubben har visst nappat på att jag pillar lite med klockor om kvällarna och har lämpat över ytterligare ett ök som är trasigt (utöver Porsche-klockan som har en egen tråd).

En Raymond Weil kvartsare som inte låser stammen (jag kan bara de engelska orden för alla delar efter otaliga timmar på Watch Repair Channel). Jag har lyckats identifiera felet till en trasig del i tidsinställningsmekanismen.
Så här ser pappas ut:
gOfTnvfg7iT_kc-QlQKNfepMl5EL8HVQNPvUqUHYHkbmhCSslPu9Wp-rEod4muMn1zoFARRwjbeUM5KXztqYs-xtWiJ2ZmDHsqbgQq3cRhmAhru5dmrVSsDJsRExfxvxmAYur5vFFxP-1qSy1tRBl2xbgMdKvgv8PcFHUaxCSSd4KxybnHMbc41uFaRVvbrndfB3dpmYBRmWY5ofGByt4ywKQ4j7CmRjXeGeLAoGSmFJHgnIitqSjMejtjxPvuYorsZOzDvdya335CzowIL3JGLbOlHwe1WZw9HfQaXHDkSelc0j-5Q1P_gIqtEBRP046lC7x0EkpKY3sjlIPyHUW2oENR27YeBkdlqWzvXt3LJX4czdKwzjnNPvEyF4H7lmEaS4kx_GgjyLMVinHVlz2lIvk7QGOgphpTiqfp2ApL9OVWRUgJkoH4B1_PSihdGwQR4UFH6vb_YbvekFMtoYDTR_aCLXXpXTTRHy5bCCAZMfiy8sd8FsvuydX7SielksWwSlhT76oD_G9a8sNCYoMX6W494vjWwKIGsh3QzgsjESX7wdhUbn-1C7ntFQQUCKxAQ1t9sn9LVdAJqVyVTdyox9OPlvQcmGBg06FNs4WK37Pf7_o_L3xqbmioUL0Mh_l7zfVzdTpjLmsCp9ItcPy9T5OC2sbOhk=w1084-h943-no

Och så här ser det ut när jag tittar på en service-video av ETA 955.412:
upload_2019-7-15_13-12-0.png

Kanten ser lite ruggad ut också, så gissningsvis har han varit för hårdhänt någon gång. Kronan är trasig med, så det har nog våldats rejält.

Tur det är billigt att köpa nytt urverk.
Är den avbruten där så sitter inte bommen kvar? Såna har jag så om du vill kan jag skicka några . Det där är väl ett verk utan sekundvisare. Men den gick inte ändå så kanske ett nytt verk är att föredra iallafall?

Är den avbruten där så sitter inte bommen kvar. Såna har jag så om du vill kan jag skicka några . Det där är väl ett verk utan sekundvisare. Men den gick inte ändå så kanske ett nytt verk är att föredra .
Det kanske går, jag har faktiskt inte testat med bomen i rätt läge! Jag tackar så mycket, men jag spar mig nog bekymret och sätter ett nytt urverk ändå. Farsan jublade över att det var billigt, så han får stå för kalaset :)

Det är en ynnest att ha dig på forumet! Tackar för all hjälp!

Hej på er kunniga hemmafixare.
Har ett litet dilemma, min antimagnetique fick sig en smäll och efter det går den enbart med tavlan rätt upp. När jag lutar boetten stannar den. Min okvalificerade gissning är att balansen kanske tar i plattan under(som säkert har ett namn) i vissa lägen.
Hur ska jag gå tillväga? Bör tilläggas att jag inte är en rutinerad mekare.
Tacksam för lite guidance :)

E379D753-8568-4025-B0E8-1125D6A4EBFB.jpeg

8EA1F1A3-B368-47FE-80DA-1ECD64F47475.jpeg

Har ett litet dilemma, min antimagnetique fick sig en smäll och efter det går den enbart med tavlan rätt upp. När jag lutar boetten stannar den. Min okvalificerade gissning är att balansen kanske tar i plattan under(som säkert har ett namn) i vissa lägen.

Sannolikt avbruten balansaxel.
Lösning - byt och serva gärna verket när du ändå är igång.

Sitter balansen löst så den går i nån brygga? Isåfall har du nog knäckt en pivot på axeln.

• Like
Sannolikt avbruten balansaxel.
Lösning - byt och serva gärna verket när du ändå är igång.

Sitter balansen löst så den går i nån brygga? Isåfall har du nog knäckt en pivot på axeln.

Tack för hjälpen!
Kan inte riktigt avgöra om balansen sitter lös men den verkar ju hur som helst inte sitta rätt. Sammanfattningsvis är det en service som gäller alltså. Var förmodligen ändå dags då gången inte har varit nå vidare.

• Like
Tillbaka
Topp