• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens fix och trix!

Någon varit med om att en ny korrekt drivfjäder inte går i trumman för diametern är för stor? Jag har beställt en drivfjäder på Cousins och även dubbelkollat med GR2 att det är rätt för kalibern. Specificerad diameter på fjädern är alltså större än själva trumman (diff på 0,5mm åt fel håll). Jag behöver alltså mata ut fjädern från transport- ringen för att sedan vinda upp den igen (med fjädervinda men mindre diameter) och pressa in den i trumman. Känns spontant fel.
Vid ett par tillfällen har det hänt . Nån gång har jag själv tagit en större diameter om jag inte hittat rätt diameter . Men då fått linda för hand eller med verktyg efter att jag släppt ut fjädern. Vilket kan bli tjoff ibland . Och så ser den ut som ett konstverk .

Vid ett par tillfällen har det hänt . Nån gång har jag själv tagit en större diameter om jag inte hittat rätt diameter . Men då fått linda för hand eller med verktyg efter att jag släppt ut fjädern. Vilket kan bli tjoff ibland . Och så ser den ut som ett konstverk .

Ja, att ens släppa ut fjädern från ringen på ett kontrollerat sätt känns som en knepig uppgift.

Vet att det kanske är fel att korsposta, men jag tänker att det ändå är folket i denna tråden som besitter "bra att ha-lager" ;)
Ingen som sitter på ändlänkar enligt bild, men där öppningen för mittlänken istället för 9 mm är 8 mm?

Worth a shot! :)

IMG-7287.jpg

IMG-7288.jpg

IMG-7289.jpg

Jag har kommit till läget där jag känner att jag behöver en svarv. Eftersom jag avser att svarva lite mer än bara det minsta så tror jag antik urmakarsvarv går bort. Jag väljer helst något med bra kvalitet och som har eller där man enkelt kan köpa fler tillbehör. Nytt eller begagnat i gott skick.
Någon som sitter inne på kunskap som vill dela med sig gällande märken, inköpsställen? Jo, jag vet att det dyker upp en del på Tradera och Blocket men jag vet inte riktigt vad man skall satsa på.
Köper man nytt är det jag hitta i närområdet t.ex. http://www.verkmastarna.se/product.html/svarv-mini?category_id=162. 13 000 ink moms känns spontant billigt och att det finns en hake? Kina- kvalitet kanske? https://www.cousinsuk.com/product/bergeon-5412c-lathe kanske annars? Bara £24,995.00 :nailbiting:.

Jag har kommit till läget där jag känner att jag behöver en svarv. Eftersom jag avser att svarva lite mer än bara det minsta så tror jag antik urmakarsvarv går bort. Jag väljer helst något med bra kvalitet och som har eller där man enkelt kan köpa fler tillbehör. Nytt eller begagnat i gott skick.
Någon som sitter inne på kunskap som vill dela med sig gällande märken, inköpsställen? Jo, jag vet att det dyker upp en del på Tradera och Blocket men jag vet inte riktigt vad man skall satsa på.
Köper man nytt är det jag hitta i närområdet t.ex. http://www.verkmastarna.se/product.html/svarv-mini?category_id=162. 13 000 ink moms känns spontant billigt och att det finns en hake? Kina- kvalitet kanske? https://www.cousinsuk.com/product/bergeon-5412c-lathe kanske annars? Bara £24,995.00 :nailbiting:.
Har en unimat 3. Gammal som gatan . Köpte nog den för 35år sen eller nåt . Funkar att svarva lite större grejor än axlar och sånt . Brukar finnas på Tradera ibland för 3 -7 tusen . Skulle gärna velat ha en större men har ingen plats . En unimat 5 eller motsvarande skulle vara perfekt . Sen har jag en liten urmakare svarv. Som går att fixa till lite skruv och diverse sånt på . Modda en bom eller regel skruv . Köptes här på forumet . Suveränt med klämhylsor . Det blir rakt och sitter bra .

Vet att det kanske är fel att korsposta, men jag tänker att det ändå är folket i denna tråden som besitter "bra att ha-lager" ;)
Ingen som sitter på ändlänkar enligt bild, men där öppningen för mittlänken istället för 9 mm är 8 mm?

Worth a shot! :)

IMG-7287.jpg

IMG-7288.jpg

IMG-7289.jpg
Vad tror du om nån av dessa Anders . Hade en lite bra att ha låda. Båda är strax under 8 mm . Den högra går inte lika högt som den vänstra . Båda 20 mm
IMG_20200826_224616.jpg
IMG_20200826_224612.jpg

Vad tror du om nån av dessa Anders . Hade en lite bra att ha låda. Båda är strax under 8 mm . Den högra går inte lika högt som den vänstra . Båda 20 mm
IMG_20200826_224616.jpg
IMG_20200826_224612.jpg
Stort tack, @rogart-63!
De vänstra skulle kanske kunna funka, sett till bara formen, men de har de små extradetaljerna som kanske ändå blir lite fel. Mina är helt släta.
De är till ladderlänken till en Zenith.

Borde ha klarat sig men man vet aldrig. Värt att prova med ett annat batteri kanske?
En väldigt sen uppdatering, verket var helt så med nytt batteri gick det igång när batteriet var åt rätt håll... Höll dock på att bli tokig då den sporadiskt tappade tid. Visade sig vara visare som gick emot glasets insida. Böjde visarna och nu verkar den sköta sig. Trevligt att kunna behålla de märkta originaldelarna i klockorna.

Tack för coachningen!

Sitter och kollar balansen på min Seiko 7005A, så här skall det väl ändå inte se ut? Skall inte "hållaren" till vänster se lite annorlunda ut, så att fjädern hålls på plats? Känns som det gått av en bit...
20200827_195450.jpg

Ska den inte bara vridas i rätt läge lr ?
Mycket möjligt! Testade lite mer, flyttade fjädern på rätt plats. Klockan går, så länge den står horisontellt, så fort man lutar verket stannar balansen. Tycker balansen kan flytta sig lite väl mycket i höjdled (pillade lite med tandpetare, vet dock inte vad som är normalt). Tycker även att balansen vobblar lite, kanske är något slitet eller så är den skev... Känns som balansen tar i när man lutar verket och därmed stannar.

Mycket möjligt! Testade lite mer, flyttade fjädern på rätt plats. Klockan går, så länge den står horisontellt, så fort man lutar verket stannar balansen. Tycker balansen kan flytta sig lite väl mycket i höjdled (pillade lite med tandpetare, vet dock inte vad som är normalt). Tycker även att balansen vobblar lite, kanske är något slitet eller så är den skev... Känns som balansen tar i när man lutar verket och därmed stannar.
Så här ska den se ut stängd i a f:
bal.jpg

Och det låter förmodligen som sliten balansaxel lr/och slitna juveler.

Är nog inte rätt person att uttala mig om att byta balansaxlar och dylikt, men visst finns det verktyg att köpa om vill, man gör det inte bara med en pincett direkt, tror att @rogart-63 är en av dom som kan detta.
Om man ska byta axel ja . Ett stans verktyg är nog minimum . Är det en 7005 skulle jag nog byta balans . Man kan plocka ett från 7 serien . 7002 -7009 .

Tror också att antagligen är balansaxeln sliten. Behöver man massa specialverktyg för och byta en sådan?
Balansen är nyckeln i verket. Den måste vara rätt justerad och ligga plant . Helst bör den inte wobbla . Lite går dock an så länge som inte den tar i nånstans . Vissa verk är det väldigt ont om plats . Seiko 7005 är knepiga att få ordning på . Sen gäller det att spiralen är jämn . Svårt att säga på din där men ser ut att vara lite för stor böj i början där den sitter i ruckarmen .

Fick svar. Tillverkad i Kina och kan behöva justeras för att få tillförlitlighet. Hyfsad hobbymaskin enligt säljaren. Jag tror jag satsar på att hitta begagnad Swiss i bra skick.
Hör med urdelar. Han hade en fin Lorch svarv för nåt halv år sen . Med alla tillbehör och låda. Den var rätt dyr men grymt fin . Om den finns kvar ?

Var köper ni era batterier?

Frugans bruksseiko behöver ett SR621SW och jag såg att de finns på Kjell och co duger det eller?

/ P

Tillbaka
Topp