ittam
Guld
Stort tack! Blir kvällslektyr innan natten infinner sig..Har den här men inte övriga sidor. Hoppas den är till någon hjälp.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Stort tack! Blir kvällslektyr innan natten infinner sig..Har den här men inte övriga sidor. Hoppas den är till någon hjälp.
Det är klart bättre än Kjells .Clas Ohlson säljer Varta är det god kvalitet?
/ P
Vad är det du behöver hjälp med att ställa in?Någon som har tips om hur man ”ställer in” denna spirofix balans bäst?
Tänker att det finns en "grundinställning" för balansen? Har ingen timegrapher att kolla med när det är som bäst, så därför jag undrar.Vad är det du behöver hjälp med att ställa in?
Nja något sånt är svårt att räkna med. Mycket som spelar in när det gäller ett reglage. Du borde köpa en enkel timegrapher.Tänker att det finns en "grundinställning" för balansen? Har ingen timegrapher att kolla med när det är som bäst, så därför jag undrar.
Tanken har funnits länge så kanske dags att slå till. Har hållit mig till tidshållning "vintagestyle" men är inte äldre än att jag kan ändra mig...Nja något sånt är svårt att räkna med. Mycket som spelar in när det gäller ett reglage. Du borde köpa en enkel timegrapher.
Hör med urdelar. Han hade en fin Lorch svarv för nåt halv år sen . Med alla tillbehör och låda. Den var rätt dyr men grymt fin . Om den finns kvar ?
Trots det skall finnas enklare timegrapher som app, om de funkar har jag ingen koll på...Tanken har funnits länge så kanske dags att slå till. Har hållit mig till tidshållning "vintagestyle" men är inte äldre än att jag kan ändra mig...
Har hört både bra och dåligt om de där. Verkar vara svårt att testa med en sådan om det finns bakgrundsbrus, men kan vara värt att testa. Inga stora pengar bortkastade om det inte funkarTrots det skall finnas enklare timegrapher som app, om de funkar har jag ingen koll på...
Kronograf? Du borde skruva kanske ett par hundra urverk, lära dig alla grunder och förstå alla oljepunkter innan du börjar med kronograf. Dessutom en gammal kronograf där du sannolikt kommer stöta på slitage du inte kan åtgärda.Jag funderar på att ta steget, att ge mig på en kronograf. Landeron 248, är det något tips ni kan ge för någon som aldrig gett sig på en sådan tidigare. Förutom att hålla reda på alla skruvar.
Så undrar jag om någon har ett HW310 glas liggande, va lite snabb på köp knappen på cousins och vill slippa betala för ett paket till.
Kronograf? Du borde skruva kanske ett par hundra urverk, lära dig alla grunder och förstå alla oljepunkter innan du börjar med kronograf. Dessutom en gammal kronograf där du sannolikt kommer stöta på slitage du inte kan åtgärda.
Inte för att vara en glädjeförstörare, men ingen mening med kronograf när man inte bemästrat en vanlig trehandare.
Något som jag sett på kronografer som man sällan ser på vanliga verk är att själva verkplattan är utsliten där reglagen för knapparna går mot när man trycker in dem, då det blir en hävstångseffekt.Oj, mina tio avklarade projekt känns inte så stora nu
Men det var bra att höra så jag inte ger mig på det än. Förstod att det skulle vara en utmaning, men inte skalan av den. Jag återkommer efter mitt hundrade verk
Är fortfarande intresserad av glaset dock! Till en annat projekt.
Kan kolla .Oj, mina tio avklarade projekt känns inte så stora nu
Men det var bra att höra så jag inte ger mig på det än. Förstod att det skulle vara en utmaning, men inte skalan av den. Jag återkommer efter mitt hundrade verk
310 N glas . Minsta HW var 312. N är lite lägre .Oj, mina tio avklarade projekt känns inte så stora nu
Tack! Men jag tror klockan kräver ett något högre glas. Både estetiskt och praktiskt.310 N glas . Minsta HW var 312. N är lite lägre .
Eftersom den sitter på en supercompressor antar jag att den är armerad? Hur hög är den på insidan?Skulle beställa nytt glas och fjäder till en Lemania supercompressor, men oj vad många det fanns att välja på. Storleken är 31,1 mm, det är ju ett rätt välvt glas, men det finns ju rättt många sådana att välja på hos cousins. Någon som har någon bra idé? Här är bilder på gamla glaset:
Tror du ska ha ett ATC glas . Kanske ev ett sk dykglas som är något tjockare i plasten . Tror det heter ATCT . Eftersom det är en suoercompressor . Ett glas med kromad tension ring. Är den gamla 31,1mmSkulle beställa nytt glas och fjäder till en Lemania supercompressor, men oj vad många det fanns att välja på. Storleken är 31,1 mm, det är ju ett rätt välvt glas, men det finns ju rättt många sådana att välja på hos cousins. Någon som har någon bra idé? Här är bilder på gamla glaset:
Det här är ju bara min åsikt men, har haft en sladder-Jaxa typ Kina och nej den försvann ganska snart, beggat är inte helt fel, bits finns attKöpte lite fasta boettnycklar på tratten, tyvärr hade säljaren delat upp det på tre lotter och jag vann bara en, så jag har inte så många storlekar.
Är det värt och försöka få tag på fler? Eller skall jag satsa på en bättre boettnyckel typ Bergeon Jaxa istället?
Cousins har en lite annan typ av jaxa, "LG Master wrench", någon som provat den?
Idag har jag en billigare Jaxa från kjell.com, som känns rätt sladdrig och vill ha något bättre...
En jaxa är bättre . Ibland kan man ha användning av fasta nycklar . När det är sexkantiga lock eller nån speciell form på locket. Du kan fixa till Jaxa verktyget genom att ta isär och justera distanserna mellan plåtarna så det blir minimalt glapp . Då blir den säkrare och inte lika lätt att slinta .Köpte lite fasta boettnycklar på tratten, tyvärr hade säljaren delat upp det på tre lotter och jag vann bara en, så jag har inte så många storlekar.
Är det värt och försöka få tag på fler? Eller skall jag satsa på en bättre boettnyckel typ Bergeon Jaxa istället?
Cousins har en lite annan typ av jaxa, "LG Master wrench", någon som provat den?
Idag har jag en billigare Jaxa från kjell.com, som känns rätt sladdrig och vill ha något bättre...
Det finns någon stålring i kanten på glaset, om jag har förstått det rätt efter lite googlande är det detta som är själva armeringen? Jag får mäta hur högt det är på insidan när jag kommer hem! Tack!Eftersom den sitter på en supercompressor antar jag att den är armerad? Hur hög är den på insidan?
Den minsta ATC jag hade hemma va tyvärr 314.Skulle beställa nytt glas och fjäder till en Lemania supercompressor, men oj vad många det fanns att välja på. Storleken är 31,1 mm, det är ju ett rätt välvt glas, men det finns ju rättt många sådana att välja på hos cousins. Någon som har någon bra idé? Här är bilder på gamla glaset:
När jag mätte det gamla fick jag 31.15 mm. Tension ringen på det gamla ser ut att vara kromad, det verkar stämma bra.Tror du ska ha ett ATC glas . Kanske ev ett sk dykglas som är något tjockare i plasten . Tror det heter ATCT . Eftersom det är en suoercompressor . Ett glas med kromad tension ring. Är den gamla 31,1mm
Jag har lite andra grejer jag behöver beställa från cousins ändå, men stort tack ändå! Samma klocka verkar behöva ny fjäder (jag hoppas att det är den som är problemet i alla fall) Plockat isär klockan och tvättat, men det var en rätt konstig fjäder, med någon slags dubbel bridle, där en liten bit gick av...Den minsta ATC jag hade hemma va tyvärr 314.
Tippar på att du ska ha ett 31,2 . Det ligger närmare 31,2 än 31,1 . Inom felmarginalen .När jag mätte det gamla fick jag 31.15 mm. Tension ringen på det gamla ser ut att vara kromad, det verkar stämma bra.
Då borde det vara ett sådant här: https://www.cousinsuk.com/product/divers-chrome-ringed-glass-atct
Tack!