• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens fix och trix!

Någon på rak arm som vet vad det skall sitta för batteri i en sån här? Är för gammal för att kunna läsa texten på men kan stå 7t32 på tavlan (verk).
CA3E797F-3D40-45E4-949F-612BD181A4E1.jpeg

Jag har en Certina DS som trots noga service är mycket jobbig att dra upp. Det visade sig inte vara urverkets fel, men det är antagligen packningen eller något annat med kronan. Det är lätt att dra upp när verket ligger utanför boetten.
Finns det något man kan göra med packningen/kronan för friktion? Jag har provat att ge lite silikonfett.
Har även testat att snurra kronan med endast boett mot, och det är mycket riktigt segt.

Senast ändrad:
I väntan på Lemaniadelar försöker jag få ordning på det här: ETA 2784. Hela rotordelen saknas, och det låg en lös skruv i verket...

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    315.4 KB · Visningar: 4
Jag har en Certina DS som trots noga service är mycket jobbig att dra upp. Det visade sig inte vara urverkets fel, men det är antagligen packningen eller något annat med kronan. Det är lätt att dra upp när verket ligger utanför boetten.
Finns det något man kan göra med packningen/kronan för friktion? Jag har provat att ge lite silikonfett.
Har även testat att snurra kronan med endast boett mot, och det är mycket riktigt segt.
Är det att kronan går mot boetten, eller kan ”kanalen” som kronan går igenom blivit för repad på insidan, eller kanske fått sig en smäll? Har tyvärr inga bra tips på hur det skulle gå att lösa.

Är det att kronan går mot boetten, eller kan ”kanalen” som kronan går igenom blivit för repad på insidan, eller kanske fått sig en smäll? Har tyvärr inga bra tips på hur det skulle gå att lösa.
Jag funderar på om det är packningen som har torkat och blivit för hård, som bör bytas. Men jag ska passa på att syna kronröret lite extra. Jag har hanterat dressur för det mesta, så jag kanske jämför kronans "tröghet" orättvist.

Jag saknar verkligen en allmän frågetråd i den här forumdelen :)

Men jag provar min fråga här. Ska sälja en klocka som jag drog upp fullt i onsdags 12:00. Den har hållt tiden över förväntan och efter 50 timmar så var det inte mycket -+ alls att tala om. Men nu sista timmen så har den fortat sig ca 5-6 minuter. Finns det en logisk förklaring till det, till exempel att gångreserven börjar ta slut och att det är sista rycket?

Jag saknar verkligen en allmän frågetråd i den här forumdelen :)

Men jag provar min fråga här. Ska sälja en klocka som jag drog upp fullt i onsdags 12:00. Den har hållt tiden över förväntan och efter 50 timmar så var det inte mycket -+ alls att tala om. Men nu sista timmen så har den fortat sig ca 5-6 minuter. Finns det en logisk förklaring till det, till exempel att gångreserven börjar ta slut och att det är sista rycket?
Det här är kunskap jag läst mig till och jag kan ha fel, men är säker på att någon rättar mig isf. Men en skadad huvudfjäder som driver på svagt mot slutet kan göra att den fortar sig.

Sitter och håller på att bli galen, ingen som har tips hur jag skall få dit låset igen? Testat att kvar brickan fastskruvad på verket och få dit låset med en pincett, går bet på det.
Testat att ha det löst fastsatt i lite rodrico och med pincett försökt få dit låset, men rodricon är nog för lös, så det blir omöjligt.
Ett mini-skruvstäd hade vart något, men det är inget jag har...
Är det någon som har ett bra tips och hur jag enklast får dit låset, jag fattar hurvdet skall sitta, men är i princip omöjligt...
20200906_212821.jpg

Meningen är att fjädern inte skall ramlar ur när hållaren sitter i skruvad men som du märkt händer det att den lossar. Testa att hålla fjädern i den platta biten där den skall in i hållaren så den inte böjer sig och tryck in den vinklad och sedan vrider du den rätt. För håller du i armarna går dessa lätt av.

Ser att denna hållare har en skåra och jag undrar om inte kan lägga fjäder i den och bara vrida upp den?

Senast ändrad:
Någon som har en brygga + rotor (med tilhörande delar) till ett ETA 2784 att sälja? Jag har försökt ta reda på vilka andra verk som har samma delar, men hittar inte riktigt någon bra information...

20200907_210855.jpg
Fick äntligen låsets på plats igår.

20200907_201308.jpg

La brickan nedåt på underlaget. La dit låset i skåran och tryckte till med pincetten försiktigt.

20200907_201329.jpg

Låste fast det tillfälligt med rodrico så jag kunde vända på brickan utan att låset lossnade. Satte upp låset vinkelrätt mot brickan, la dit stenen och stängde och lpste låset med en tandpetare. Nu går klockan!
20200907_201351.jpg

Tack för hjälpen Martin så jag inte tryckte sönder låset (höll först i armarna).
20200908_101345.jpg

Var köper ni isopropanol. Köpt på Kjell och Company innan . Men nu har dom bara dyra flaskor med 0.45 liter i för 200:-
Köpt nån men tycker det är lite svettigt . Kan ju lika gärna tvätta i Single malt . Blir billigare.

Var köper ni isopropanol. Köpt på Kjell och Company innan . Men nu har dom bara dyra flaskor med 0.45 liter i för 200:-
Köpt nån men tycker det är lite svettigt . Kan ju lika gärna tvätta i Single malt . Blir billigare.
Apoteket har sålt literflaskor till vettigt pris förr i tiden, men jag ringde och kolla, de säljer bara deciliterflaskor till alldeles för högt pris numera.

Tillbaka
Topp