• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens fix och trix!

Inte så mycket fix och trix men en rejäl tvätt och rengöring behövs ibland och då behöver man ta loss länk och putsa mellan sidorna för att få bort allt
gammalt från människan :confused::wtf: resultat blev fint iallafall :)

6FA658CC-4904-4A3A-883A-88F77AFBD8F4.jpeg
BDF252C9-EE96-43F2-AE0B-5E675D12FFD1.jpeg
2A7365C4-6B9B-4421-8E4B-EDFF17D8DED4.jpeg
B01E49E4-55B3-46B3-8AEA-F2842052EBF7.jpeg

använder du dig av en ultraljudstvätt också?

Extremt surt just nu. Har en klocka ute på Tradera och har fått hyfsade bud med flera dagar kvar och vad jag gör idiot som man är. Jo, tappar mobilen rakt på glaset så att det sprcker.

Hur vet jag vilket glas som jag ska försöka leta efter, och är det något man kan byta själv utan specialverktyg?

IMG_20200909_134346.jpg

Senast ändrad:
Extremt surt just nu. Har en klocka ute på Tradera och har fått hyfsade bud med flera dagar kvar och vad jag gör idiot som man är. Jo, tappar mobilen rakt på glaset så att det sprcker.

Hur vet jag vilket glas som jag ska försöka leta efter, och är det något man kan byta själv utan specialverktyg?

IMG_20200909_134346.jpg
Ser ut som ett HW glas utan glasring . Men vilken storlek?

Tvätta av länken är viktigt. Jag försöker vårda det varje kvartal genom att ta av och tvätta noga med tandborste och vatten. Hur gör ni?
F26CBD25-B4E4-4548-9DBD-CE183F1CEA30.jpeg

Fick hem en sotig silverklocka, med repigt glas och som inte gick.
Efter inspektion så drog jag slutsatsen att någon hade tappat den i oljebyttan. Tvättade två ggr, gick igenom allt och nu går den utmärkt!
Och efter yttre behandling så tycker jag att det är en mycket fin klocka! Svårt att se på bild men tavlan är silvrig.
IMG_20200909_200235976.jpg

Hej, jag har hittat en (vintage) klocka som har rostiga visare, och brunfläckig lysmassa :banghead:. Vet ni varför vissa vintage har rostiga visare medan allt annat på klockan ser intakt ut? De flesta klockor av samma model online med likadana visare har inte detta problem. Hur brukar det hanteras? Och är det 'bad practice' att byta ut visare, även om de kommer från samma tillverkare/modell?

Halloj ni med koll!

När man ska ha ett plexi till en öppning i detta fallet 28mm, hur mycket ska man gå upp i storlek på själva glaset?

Tack på förhand! :)

Hej, jag har hittat en (vintage) klocka som har rostiga visare, och brunfläckig lysmassa :banghead:. Vet ni varför vissa vintage har rostiga visare medan allt annat på klockan ser intakt ut? De flesta klockor av samma model online med likadana visare har inte detta problem. Hur brukar det hanteras? Och är det 'bad practice' att byta ut visare, även om de kommer från samma tillverkare/modell?
Kanske kommit in fukt i klockan vid nåt tillfälle . Lumen suger åt sig vatten och visarna rostar . Beror lite på vilket material visarna är gjorda av .

Jag har antingen hittat felet på det här Lemania cal. 3000, eller mer sannolikt, haft sönder en grej och orsakat ett fel till. Jag fick den nya fjädern idag, och den funkar bra. Det fick palletforken uppleva då jag försökte demontera den med fjädern spänd. Jag tror att den övre axeln gick av... verkar det rimligt? Visst borde det vara en liten ”pigg” där som inte finns? Den passar inte i juvelen på bryggan längre...

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    416.7 KB · Visningar: 4
  • image.jpg
    image.jpg
    233.8 KB · Visningar: 4
Jag har antingen hittat felet på det här Lemania cal. 3000, eller mer sannolikt, haft sönder en grej och orsakat ett fel till. Jag fick den nya fjädern idag, och den funkar bra. Det fick palletforken uppleva då jag försökte demontera den med fjädern spänd. Jag tror att den övre axeln gick av... verkar det rimligt? Visst borde det vara en liten ”pigg” där som inte finns? Den passar inte i juvelen på bryggan längre...
Axeltappen är av, ja.
Lemania är inte bra verk att lära sig skruva på. Har nog en hake hemma med de är inte helt gratis tyvärr :(

Jag hittade en på urdelar för 180 spänn, slog till direkt.
Bra pris.

Inte för att vara en glädjedödare, men när man börjar paja axeltappar borde man backa ett steg. När jobbar med haken och gången på klockan måste det egentligen var kliniskt rent och perfekt oljat, särskilt på en Lemania som har bra precision. Inget man egentligen kan lära sig över nätet, men nöjer man sig med att få klockan att ticka så är det väl bara att smacka ihop det. Det är bättre att öva på billigare urverk.

Nästa problem blev glaset, jag har nog fått ett lite annorlunda glas än det som satt på när jag köpte den. Har försökt pressa i det 30 ggr nu, men det hamnar bara snett. Ett par ggr har den kromade spänningen flugit genom hålet och kommit ut bakvägen. Ska jag ge upp och beställa nytt, eller tror ni det går att få dit? Spräckt en plastpuck jag hade under boetten som stöd, och lyckats böja hävarmen på pressen lite

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    627.1 KB · Visningar: 4
Nästa problem blev glaset, jag har nog fått ett lite annorlunda glas än det som satt på när jag köpte den. Har försökt pressa i det 30 ggr nu, men det hamnar bara snett. Ett par ggr har den kromade spänningen flugit genom hålet och kommit ut bakvägen. Ska jag ge upp och beställa nytt, eller tror ni det går att få dit? Spräckt en plastpuck jag hade under boetten som stöd, och lyckats böja hävarmen på pressen lite
Går det inte så går det inte. Ta ett skjutmått och mät så ser du nog varför.

Jag har tvättat alla delar i Elma röd och Isopropanol, så rent är det. Jag sitter ju inte i ett dammfritt lab, men är noga att täcka allt jag inte jobbar med. Perfekt oljat är det säkert inte, men i alla fall med rätt olja på rätt ställe... sen vet jag inte säkert om det var så att jag hade sönder tappen, eller om det var därför det inte gick från början. Men såklart har du rätt. Billigare att öva på billiga verk. Det är väl mest att jag gärna ville ha igång den här eftersom jag gärna skulle vilja använda den. Jag är hursomhelst mycket tacksam för den hjälp och tips jag får här! Tack!

Vad gäller glaset har det samma ytterdiameter som det gamla. Innerdiametern skiljer 1 mm, så det är nog lite tjockare, vilket kanske kan förklara varför ringen är mindre och slinker igenom. Jag får väl köpa lite olika glass och prova mig fram. Jag tänkte om det var erkänt lurigt att få glas på plats, men om det är som du säger att går det inte så går det inte, och det skulle funkar på första försöket om det hade gått, då är det väl dags att ge upp.

Tillbaka
Topp