Fick den nya gånghaken till Lemania cal 3000 idag. Monterade ihop allt igen, drog några varv på kronan, klockan gick inte igån. innan jag monterade balansen gick gånghaken fint fram och tillbaka om man petade försiktgt på den med en träpinne. När man dragit upp fjädern och ger balansen en försikig impuls, går den några varv men stannar. Fjädern beter sig lite märkligt, man kan bara dra upp den några varv innan det tar stopp. Drar man lite till i den, försöktigt där den tar stopp, går klockan igång så länge man håller motstånd med kronan. Om man drar ut kronan snurrar hela löpverket fint om man vrider på kronan när fjädehuset är demonterat. Det verkar som att problemet är antingen balansen, eller möjligen frjädern, som jag precis bytt, men jag kommer inte längre med det nu, jag har tittat på det och försökt felsöka olika delar genom olika moment. Om ingen har en lysande ide om vad som skulle kunna vara fel får den nog vila lite, tills jag har mer erfarenhet, kanske kan lösa det då. Fastän det är lite tråkigt att klockan inte går (än) har det varit väldigt kul att skruva med den!
@JohanSA inga fler delar har gått sönder =)