• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens fix och trix!

rogart-63

Patek
Det är hjulet som sitter efter hjulet som muffhjulet tar tag i när man drar ut kronan för att ställa tiden
03309377-6583-47A6-BEA6-585ADEE0FF32.jpeg

Jag tror det är nått annat fel på verket också för balansen går trögt när jag drar åt skruven på bryggan
/ P
Ryssverk?Vissa ryska verk har tunna shims under balansbryggan .
 

rogart-63

Patek
japp den här hade två tom. Jag tror jag inte fått nåt av kugghjulen riktigt på plats.

Urmakare måste ha varit de som uppfann Yoga så mycket som man får krypa på golvet och leta delar :rolleyes:

/ P
Kan kolla. Har du fått nån skruv på fel ställe. Har nog nåt 2416 verk här nånstans. Ska kan kolla var nånstans klassiska felen kan vara.
 

Stup

Panerai
2-Faktor
Jag har nog löst det där med att det går trögt. Hade dragit åt en av bryggorna innan hjulen var centrerade i sitt läge. Men sen tappade jag den minsta skruven i hela verket på golvet så nu står arbetet stilla.
Har du ett donatorverk så köper jag det gärna!

/ P
 

MrBeam

Cartier
Jag skulle bli ganska förvånad om så var fallet, Eftersom du har vänstergänga på kronhjulet för att skruven inte ska skruva upp sig själv. Då spärrhjulet arbetar med-ur så skulle en vänster gänga skruva upp sig där.
Den va vänstergängad, så nog inte helt ovanligt =)
Jag måste revidera mitt svar.
Jag tog för givet, då huvudet på skruven gick av när jag skruvade motsols, att den var av typen "reversed threaded".
Speciellt efter att ha googlat och läst att en vanlig varning på att en skruv är reverse threaded, är tre skåror på skruven.
Tyvärr så har jag inte lyckats få ut resten av skruven för att kunna syna gängorna och säkerställa detta.
Nu har jag kollat på dokumentet gällande verket INT 1977-4, en förstoring på skruvarna i fråga visar att de ska vara olika gängade, så det är möjligt är huvudet flög av trots att jag lossade i rätt riktning!
Screenshot_20200919-130544.png

Jag har köpt ett skrotverk för att ta skruven från denna, borde komma vilken dag somhelst. Det jobbiga med detta är att det är fruns favorit jag skulle serva då den börjat forta sig. :p
Jag är fortfarande inte 100 på vilket håll skruven ska sitta, är inte så sugen på att prova mig fram igen då huvudet lossnade utan någon större kraft. Men jag har nog inget val.

Nåväl, ville bara säga att min självklarhet i svaret var obefogat.
 
Senast ändrad:

rogart-63

Patek
Jag har nog löst det där med att det går trögt. Hade dragit åt en av bryggorna innan hjulen var centrerade i sitt läge. Men sen tappade jag den minsta skruven i hela verket på golvet så nu står arbetet stilla.
Har du ett donatorverk så köper jag det gärna!

/ P
Det tror jag. Skicka mig ett PM så löser vi det .
 
  • Like
Reactions: Beo

rogart-63

Patek
Jag måste revidera mitt svar.
Jag tog för givet, då huvudet på skruven gick av när jag skruvade motsols, att den var av typen "reversed threaded".
Speciellt efter att ha googlat läst att en vanlig varning på att något är reverse threaded, är tre skåror på skruven.
Tyvärr så har jag inte lyckats få ut resten av skruven för att kunna syna gängorna och säkerställa detta.
Nu har jag kollat på dokumentet gällande verket INT 1977-4, en förstoring på skruvarna i fråga visar att de ska vara olika gängade, så det är möjligt är huvudet flög av trots att jag lossade i rätt riktning!
Screenshot_20200919-130544.png

Jag har köpt ett skrotverk för att ta skruven från denna, borde komma vilken dag somhelst. Det jobbiga med detta är att det är fruns favorit jag skulle serva då den börjat forta sig. :p
Jag är fortfarande inte 100 på vilket håll skruven ska sitta, är inte så sugen på att prova mig fram igen då huvudet lossnade utan någon större kraft. Men jag nog inget val.
Nåväl, ville bara säga att min självklarhet i svaret var obefogat.
Vad är det för verk .
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Den här kom idag, var bara tvungen och hämta på lunchen och testa.
Först ut en Certina 25-651, från 1977.
Amplitud på ca 180 grader, antar att denna behöver servas då? Tickar och går, men har ingen koll på hur länge den går (har för mig att den har rätt kort reserv).
20200922_125058.jpg

Testade ett annat verk som jag servat själv, har dock ingen koll alls på varken beat-frekvens eller lift angle så mätningen säger antagligen ingenting....
20200922_123351.jpg


Edit: Det är ett FEF 130 urverk som tydligen har f=18000A/h enligt http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&0&2uswk&FEF_130 (antar att detta är samma som beat).
Ställer jag in denna frekens (18000) manuellt på timegrapher börjar den rita upp kurvan, men haltar och startar om hela tiden. Kör jag automatiskt så ställer den in den på 19800. Skumt värre, eller så har jag tolkat fel (eller så är sidan ovan fel) eller så...
Känns som jag borde rucka klockan (går ju rätt så långsamt) och testa igen... Hittade inte lift angle för just detta urverk, men det var liknande för andra FEF urverk, så körde med 52 grader.
 

Bilagor

  • 20200922_123725.jpg
    20200922_123725.jpg
    580.8 KB · Visningar: 0
Senast ändrad:

rogart-63

Patek
Den här kom idag, var bara tvungen och hämta på lunchen och testa.
Först ut en Certina 25-651, från 1977.
Amplitud på ca 180 grader, antar att denna behöver servas då? Tickar och går, men har ingen koll på hur länge den går (har för mig att den har rätt kort reserv).
20200922_125058.jpg

Testade ett annat verk som jag servat själv, har dock ingen koll alls på varken beat-frekvens eller lift angle så mätningen säger antagligen ingenting....
20200922_123351.jpg


Edit: Det är ett FEF 130 urverk som tydligen har f=18000A/h enligt http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&0&2uswk&FEF_130 (antar att detta är samma som beat).
Ställer jag in denna frekens (18000) manuellt på timegrapher börjar den rita upp kurvan, men haltar och startar om hela tiden. Kör jag automatiskt så ställer den in den på 19800. Skumt värre, eller så har jag tolkat fel (eller så är sidan ovan fel) eller så...
Känns som jag borde rucka klockan (går ju rätt så långsamt) och testa igen... Hittade inte lift angle för just detta urverk, men det var liknande för andra FEF urverk, så körde med 52 grader.
Du kommer få en högre amplituden om du justerar haltningen (Beaterror) på Certina verket.
Problemet med FEF kan vara att den går väldigt mycket utanför och saktar. Kanske blir det bättre om du kan justera upp den så mycket så du hamnar närmare 0
 

MrBeam

Cartier
Den här kom idag, var bara tvungen och hämta på lunchen och testa.
Först ut en Certina 25-651, från 1977.
Amplitud på ca 180 grader, antar att denna behöver servas då? Tickar och går, men har ingen koll på hur länge den går (har för mig att den har rätt kort reserv).
20200922_125058.jpg

Testade ett annat verk som jag servat själv, har dock ingen koll alls på varken beat-frekvens eller lift angle så mätningen säger antagligen ingenting....
20200922_123351.jpg


Edit: Det är ett FEF 130 urverk som tydligen har f=18000A/h enligt http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&0&2uswk&FEF_130 (antar att detta är samma som beat).
Ställer jag in denna frekens (18000) manuellt på timegrapher börjar den rita upp kurvan, men haltar och startar om hela tiden. Kör jag automatiskt så ställer den in den på 19800. Skumt värre, eller så har jag tolkat fel (eller så är sidan ovan fel) eller så...
Känns som jag borde rucka klockan (går ju rätt så långsamt) och testa igen... Hittade inte lift angle för just detta urverk, men det var liknande för andra FEF urverk, så körde med 52 grader.
Det kan även vara att hårfjädern rör något eller är smutsig, vilket var fallet på en Omega jag jobbade på tidigare.
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Tack för svaren!
20200922_213033.jpg
Testade att försöka få ner beat error, lyckades lite grann, men amplituden blev inte bättre för det. Såg dessutom att ett av kugghjulen (i uppdragsdelen) var lite svart (fuktskadat?) , så får ta och titta lite extra. Kanske är dags ändå att ge det en ett spabad, men jag kan ju testa med att enbart tvätta balansen först...
 
  • Like
Reactions: Beo

MrBeam

Cartier
Tack för svaren!
20200922_213033.jpg
Testade att försöka få ner beat error, lyckades lite grann, men amplituden blev inte bättre för det. Såg dessutom att ett av kugghjulen (i uppdragsdelen) var lite svart (fuktskadat?) , så får ta och titta lite extra. Kanske är dags ändå att ge det en ett spabad, men jag kan ju testa med att enbart tvätta balansen först...
För att vara tydlig så var min kommentar ang. FEF-verket.
 
Påbörjat ett klockväskprojekt! Fick hem väska idag, ryckte ur inredningen och ritade upp en ny inredning. Nu fattas bara att hitta någon som kan hjälpa mig skära till inredningen ur ett ark skumgummi. :D
C511DCA3-5956-457B-8714-8C12C15EA601.jpeg

7C6A21E9-CEF9-4F2C-9941-42E7BCF12F2C.jpeg

DE2F75DC-DA72-488F-8851-ACB231788796.jpeg

Det här kan bli riktigt snyggt! Är inne på att göra samma men har svårt att hitta en bra väska. Vart fick du din ifrån?
Skum borde du klara skära själv, här har du en tråd med massa andra på KS som gjort egna klocklådor där dom skär till skummet själva. https://klocksnack.se/threads/pelicase-klocklåda.57025/ Peli case säljer sitt skum separat, kanske finns något som passar din väska. Tror att dom är rätt lättarbetade.
 

grodslukarenx

Patek
2-Faktor
Det här kan bli riktigt snyggt! Är inne på att göra samma men har svårt att hitta en bra väska. Vart fick du din ifrån?
Skum borde du klara skära själv, här har du en tråd med massa andra på KS som gjort egna klocklådor där dom skär till skummet själva. https://klocksnack.se/threads/pelicase-klocklåda.57025/ Peli case säljer sitt skum separat, kanske finns något som passar din väska. Tror att dom är rätt lättarbetade.
Har skum på ingång, fruktar för min egen precision bara. ;)

Edit: Väskan är från tradera, köpt för en tvåhunka. :)
 
Senast ändrad:

OBSallander

Breitling
Jag måste revidera mitt svar.
Jag tog för givet, då huvudet på skruven gick av när jag skruvade motsols, att den var av typen "reversed threaded".
Speciellt efter att ha googlat och läst att en vanlig varning på att en skruv är reverse threaded, är tre skåror på skruven.
Tyvärr så har jag inte lyckats få ut resten av skruven för att kunna syna gängorna och säkerställa detta.
Nu har jag kollat på dokumentet gällande verket INT 1977-4, en förstoring på skruvarna i fråga visar att de ska vara olika gängade, så det är möjligt är huvudet flög av trots att jag lossade i rätt riktning!
Screenshot_20200919-130544.png

Jag har köpt ett skrotverk för att ta skruven från denna, borde komma vilken dag somhelst. Det jobbiga med detta är att det är fruns favorit jag skulle serva då den börjat forta sig. :p
Jag är fortfarande inte 100 på vilket håll skruven ska sitta, är inte så sugen på att prova mig fram igen då huvudet lossnade utan någon större kraft. Men jag har nog inget val.

Nåväl, ville bara säga att min självklarhet i svaret var obefogat.
Jag har dragit av ett par skruvar i skolan.. Det brukar fungera ganska fint att skruva ut gängorna med hjälp av en 80 eventuellt en 50 mejsel. om det envisas rejält har jag även använt en vanlig synål för att skruva ut! :D
 

Stup

Panerai
2-Faktor
Jag har nog löst det där med att det går trögt. Hade dragit åt en av bryggorna innan hjulen var centrerade i sitt läge. Men sen tappade jag den minsta skruven i hela verket på golvet så nu står arbetet stilla.
Har du ett donatorverk så köper jag det gärna!

/ P

Tack vare Rogart63 generösa donation har jag kommit ett steg närmare att få ihop mitt Vostok verk. Det verkar som om muffhjulet har varit monterat bak och fram från fabrik och därför har slitit ut nästa kugghjul i kedjan. Tyvärr saknades min borttappade skruv från donatorverken. Så om nån har skruven som håller bryggan till ankaret eller ett helt vostok verk att avvara så är jag intresserad

/ P
 

Beo

Patek
Tack vare Rogart63 generösa donation har jag kommit ett steg närmare att få ihop mitt Vostok verk. Det verkar som om muffhjulet har varit monterat bak och fram från fabrik och därför har slitit ut nästa kugghjul i kedjan. Tyvärr saknades min borttappade skruv från donatorverken. Så om nån har skruven som håller bryggan till ankaret eller ett helt vostok verk att avvara så är jag intresserad

/ P
Skicka ett pm så postar jag ett 2409 eller 2414 till dig så har du delar där!:)
 

Henko

Omega
Det här kan bli riktigt snyggt! Är inne på att göra samma men har svårt att hitta en bra väska. Vart fick du din ifrån?
Skum borde du klara skära själv, här har du en tråd med massa andra på KS som gjort egna klocklådor där dom skär till skummet själva. https://klocksnack.se/threads/pelicase-klocklåda.57025/ Peli case säljer sitt skum separat, kanske finns något som passar din väska. Tror att dom är rätt lättarbetade.
Jag har sett liknande väskor/portföljer på Erikshjälpen, om du har koll på vad det är. Har sett det på de två som jag besökt. Jag antar att det är något som de får in ofta:)
 
Topp