Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Såg ett 390 verk i lådan . Men om uppdraget är okej ?Hallo fixers!
Någon som har en winding pinion (uppdragsdriv) till ett AM (Felsa) 390 verk till övers?
Detta är riktigt dåligt, så allt annat är bättre Kolla gärna när du känner att du har tid över..Såg ett 390 verk i lådan . Men om uppdraget är okej ?
Är det är muff hjulet du behöver . Sk clutch wheel .Detta är riktigt dåligt, så allt annat är bättre Kolla gärna när du känner att du har tid över..
Tack så länge!
Winding pinion heter det på engelska, hjulet/drevet som bommen går igenom. Det närmast kronan..Är det är muff hjulet du behöver . Sk clutch wheel .
Det har jag en okej .
Hitta en men den är sådär. Lite rost men kan funka om man rengör den. Kanske har nån till nånstans .Winding pinion heter det på engelska, hjulet/drevet som bommen går igenom. Det närmast kronan..
Den blir säkert bra, så du behöver inte leta merHitta en men den är sådär. Lite rost men kan funka om man rengör den. Kanske har nån till nånstans .
Köpte den här på forumet för något år sedan, den tickar och går men på tok för snabbt (trots ruckning). Har dock inte riktigt släppt tanken på att kanske få den att gå ordentligt igen då jag verkligen gillar modellen. Jag har noll koll vad det gäller urverk etc däremot, så vänder mig till expertisen här på forumet. Vart borde jag vända mig när det gäller urmakare, eller kanske finns det någon forummedlem här som kan se över den? Eller överstiger kanske priset att serva en sån här gamling priset att jaga rätt på en liknande, fungerande, modell? Jag har som sagt dålig koll, men tänker att det är värt att höra sig för innan man börjar leta efter annan modell
Skulle kunna vara att spiralen har klibbat ihop sig av antingen skit eller mangetism och då kommer den gå väldigt för fort, kolla om något varv ligger emot varandra, men jag rekomenderar dig att inte pilla på spiralen om du inte vet vad du gör. Men jag skulle säga att klockan i vilket fall som helst är i behov av en service. Vet ingenting om värdet på detta märke men någon annan här har säkert koll på sånt.
Stort tack för input. Det var lite svårt att få ordentliga bilder, men här kommer ett gäng och någon av dem kanske är användbar. Kan försöka ta nya i bättre ljus annars.Det lilla jag kan se på bilden verkar vara att spiralens varv ligger fel.. posta gärna bättre bild på spiralen
Det tror jag. Skicka mig ett PM så löser vi det .
Tack vare Rogart63 generösa donation har jag kommit ett steg närmare att få ihop mitt Vostok verk. Det verkar som om muffhjulet har varit monterat bak och fram från fabrik och därför har slitit ut nästa kugghjul i kedjan. Tyvärr saknades min borttappade skruv från donatorverken. Så om nån har skruven som håller bryggan till ankaret eller ett helt vostok verk att avvara så är jag intresserad
/ P
Med risk för att vara övertydlig så är det denna som saknas
/ P
Japp det är samma på 24xx verken.
Vilken miss . Har du fått tag i en skruv . Annars har jag säkert nån . Du kan ev korta av en av dom andra .
Skam den som ger sig, så bra jobbatNu tickar det och går. Tacka alla ni som hjälpt till och i synnerhet @rogart-63 och @Beo som donerat delar till projektet
/ P
Snyggt jobbat!det är glädje att se ett nyvaknat verk igång!Nu tickar det och går. Tacka alla ni som hjälpt till och i synnerhet @rogart-63 och @Beo som donerat delar till projektet
/ P
Stort tack för input. Det var lite svårt att få ordentliga bilder, men här kommer ett gäng och någon av dem kanske är användbar. Kan försöka ta nya i bättre ljus annars.
.. Men som sagt innan så kan man förstöra mycket där om man inte vet vad man gör
Jag ska inte försöka mig på att greja med något helt enkelt Det är en service som gäller då gissar jag? Eller kan det eventuellt röra sig om t ex magnetism som nämndes här tidigare? Vore verkligen kul att få den att funka någorlunda ordentligt så man kunde använda den, men känns inte riktigt värt att lägga pengarna för en helservice på den just nu. Har andra klockor i behov av service som går före i könPå bild nr 5 så ser det ut som om att det yttersta varvet ligger alldeles för tätt under bryggan på spiralen, så den delen man inte ser, men är ganska säker på att det är där som problemet ligger till att den fortar sig. Men som sagt innan så kan man förstöra mycket där om man inte vet vad man gör
Hade samma med ett eta 955.112, fick tipset att ”skrämma igång” den. In och ut med batteriet några gånger och ”slå försiktigt” på urverket. om det inte hjälpte så prova något högre effekt med tex ett precisions labbaggregat...Gokväll! Jag har ett Certina quartzur med ett AS/ESA 536.121 verk. Jag har satt i ett nytt batteri men den tickar inte. Ibland ser jag små ryckningar på sekundvisaren och om jag lämnar klockan över dagen så kan det ha tickat iväg nån minut, så det känns som det är precis på gränsen att den tickar på.
Nån som har förslag på vad det som felar?
Service eller så prova att ta ur batteriet och kör med en avmagnetiserings apparat en stund för att "mjuka upp" verket kan funka.Hade samma med ett eta 955.112, fick tipset att ”skrämma igång” den. In och ut med batteriet några gånger och ”slå försiktigt” på urverket. om det inte hjälpte så prova något högre effekt med tex ett precisions labbaggregat...
problem med att de inte går igång är vanligt om de blivit liggandes länge med dåligt eller utan batteri. Oljorna blir lite tjocka och det blir för mycket motstånd för att komma igång.
Ok jag testar det, tack!Hade samma med ett eta 955.112, fick tipset att ”skrämma igång” den. In och ut med batteriet några gånger och ”slå försiktigt” på urverket. om det inte hjälpte så prova något högre effekt med tex ett precisions labbaggregat...
problem med att de inte går igång är vanligt om de blivit liggandes länge med dåligt eller utan batteri. Oljorna blir lite tjocka och det blir för mycket motstånd för att komma igång.
Service eller så prova att ta ur batteriet och kör med en avmagnetiserings apparat en stund för att "mjuka upp" verket kan funka.
Tack för ytterligare tips!Service eller så prova att ta ur batteriet och kör med en avmagnetiserings apparat en stund för att "mjuka upp" verket kan funka.
Det var till Omega Constellation att det på asken . Men har för mig jag laga en seamaster länk . Om inte annat så bör det finnas original stift på cousinsuk.Hellu...
Polaren har en omega semaster (bond-klockan) och en pin mitt på armbndet hr gett sig. Tänkte beställa en nu på cousins men hittar inte vilken det är....någon som kan hjälpa?
Ahh, tack ändå! Vet du var stiften heter på cousins? Har letat som en tokDet var till Omega Constellation att det på asken . Men har för mig jag laga en seamaster länk . Om inte annat så bör det finnas original stift på cousinsuk.
Vad heter länken ? Är det en 1503 länk . Brukar stå på spännet .Ahh, tack ändå! Vet du var stiften heter på cousins? Har letat som en tok
Om du går in under Omega i Watch parts branded och sen till bracelet and bracelet parts . Klickar i 1503 om det är en sån länk. Då kommer alla delarna fram som finns till den länken.Ahh, tack ändå! Vet du var stiften heter på cousins? Har letat som en tok