Exxet
Guld
Gäller att vara snabbJag brukar fota det mesta, men i detta fall så flög alltihop när kag öppnade. Men bra tips dock!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Gäller att vara snabbJag brukar fota det mesta, men i detta fall så flög alltihop när kag öppnade. Men bra tips dock!
Nytt glas är jag rädd .![]()
Sambon råkade ha ner klockan i golvet så att det blev en spricka vid "klockan sju" går det att fixa på något vänster eller blir det att försöka hitta nytt glas till klockan ?
Tack för svaret. Får se om man lyckas hitta något nyttNytt glas är jag rädd .
Det löste sig till sist. Min svarta oljesticka blev för liten efter slipning (kanske var lagom från början).Som sagts, en brotsch är bra, m e n det går fort att ta bort material så var försiktig, ett tips när man tagit isär trumman, fota, väldigt bra när man har teflonminne som en själv![]()
Skulle vara redig och försöka rucka ett NH35 urverk. Gick bra till en början men råkade sedan komma åt drivfjädern och nu går den inte alls
. Petar jag på den lite lätt så hoppar den igång nån sekund å sen stannar den igen. Vad gör jag?
Drivfjädern? Du menar spiralen eller balansfjädern. Kanske har du stukat den så fjädrana ligger emot varandra? Allt beror på hur det ser ut . Kanske går det rätta till? eller får man byta balans.Skulle vara redig och försöka rucka ett NH35 urverk. Gick bra till en början men råkade sedan komma åt drivfjädern och nu går den inte alls
. Petar jag på den lite lätt så hoppar den igång nån sekund å sen stannar den igen. Vad gör jag?
När du säger "drivfjäder" menar du egentligen spiralen (hairspring)?
Spiralen menar jag, ni ser jag vet ju inte ens vad jag pratar om och så är jag där och pillarDrivfjädern? Du menar spiralen eller balansfjädern. Kanske har du stukat den så fjädrana ligger emot varandra? Allt beror på hur det ser ut . Kanske går det rätta till? eller får man byta balans.
Skicka en bild . Så får vi se hur illa det är .Spiralen menar jag, ni ser jag vet ju inte ens vad jag pratar om och så är jag där och pillar
Det är ju så man lär sig men jag verkar ju ha sabbat nått iaf?![]()
Ser inte bra ut...Skicka en bild . Så får vi se hur illa det är .
Nej. Ser ut som spiralen följt med när du justerat . Går kanske rädda . Men lär behöva en riktigt inställning sen .Ser inte bra ut...
![]()
Hur skulle man kunna rädda den?Nej. Ser ut som spiralen följt med när du justerat . Går kanske rädda . Men lär behöva en riktigt inställning sen .
Tackar för svar!Genom att ta bort balansen och rätta till den . Den är troligen böjd nånstans. För att se så alla varven ligger rätt så måste man ta bort balansen från bryggan. Åtminstone vända den upp och ner och kolla var den kan vara böjd. Lättast är att byta hela bryggan med balans.
De flesta "ruckningsolyckor" på spiralen brukar gå att åtgärda med balansen på plats i verket. Jag skulle börja där om jag var du, men det kräver en del kunskap och erfarenhet för att få det bra. Ett nytt verk kostar ju inte mycket annars...Tackar för svar!Får se hur jag ska tillväga, återkommer!
De flesta "ruckningsolyckor" på spiralen brukar gå att åtgärda med balansen på plats i verket. Jag skulle börja där om jag var du, men det kräver en del kunskap och erfarenhet för att få det bra. Ett nytt verk kostar ju inte mycket annars...
Ja, tillexempel en korntång.Jag kör med tandpetare, men jag antar att det finns bättre verktyg för ruckning så man inte slinter?
Är det nått en väldigt oerfaren skulle kunna fixa? Nu tänker jag på att fixa spiralen på plats, eller är det bara att glömma?De flesta "ruckningsolyckor" på spiralen brukar gå att åtgärda med balansen på plats i verket. Jag skulle börja där om jag var du, men det kräver en del kunskap och erfarenhet för att få det bra. Ett nytt verk kostar ju inte mycket annars...
Är det nått en väldigt oerfaren skulle kunna fixa? Nu tänker jag på att fixa spiralen på plats, eller är det bara att glömma?
Har själv aldrig gjort det, har riktigt knapert med erfarenhet av att skruva urverk, men rätt så mycket erfarenhet av större skruvar. Se det såhär, klockan går inte just nu, kan ju inte bli värre än det. Testa! I värsta fall införskaffa en ny fjäder eller urverk. Du lär garanterat lära dig något av att testa.Är det nått en väldigt oerfaren skulle kunna fixa? Nu tänker jag på att fixa spiralen på plats, eller är det bara att glömma?
Lite så jag tänker, vill ju lära mig och förstå mer av mekaniska urverk. Detta kan få bli en försökskaninHar själv aldrig gjort det, har riktigt knapert med erfarenhet av att skruva urverk, men rätt så mycket erfarenhet av större skruvar. Se det såhär, klockan går inte just nu, kan ju inte bli värre än det. Testa! I värsta fall införskaffa en ny fjäder eller urverk. Du lär garanterat lära dig något av att testa.
Har du tur är det bara och skjuta tillbaka fjädern försiktigt så den får rätt form, har hänt mig att den fastnad när man ruckat klockan.Lite så jag tänker, vill ju lära mig och förstå mer av mekaniska urverk. Detta kan få bli en försökskanin![]()
Tack för tipset! Har inte gjort något nytt försök än men detta skall testas snarastHar du tur är det bara och skjuta tillbaka fjädern försiktigt så den får rätt form, har hänt mig att den fastnad när man ruckat klockan.
Vet inte riktigt varför den klockan jag har betedde sig så, men klockan gick ok efter skjutit tillbaka fjädern med en tandpetare.
Är det en 35 mm supercompressor? Om det är det så har jag precis beställt glas till en sådan, och har kanske till och med något extra.Tack för svaret. Får se om man lyckas hitta något nytt![]()
Tyvärr är det inte en super compressorJag ska byta glas på en Nivada CASD, men har väldigt svårt att hitta en profil som ser ut som det glas som satt på.
Är det en 35 mm supercompressor? Om det är det så har jag precis beställt glas till en sådan, och har kanske till och med något extra.