Modifikation av mineralglas.
(Har eventuellt tagit mig vatten över huvudet här…)
Ibland behövs dimensioner på glas som inte existerar som standard så min tanke var att ta närmsta standard mineralglas och slipa ner. Tänkte att diamantslipskivan i min universal verktygsslip kunde fixa detta då man kan ställa in vinklar och mata fram med stor noggrannhet.
Första problemet är att kanten skall slipas därför kan man inte spänna fast glaset utan måste tillverka special hållare till just varje modell av glas då välvningen är olika på de flesta glas. Min lösning på det en hållare med två skruvar och en platta för varje sorts glas så man inte behöver tillverka hela hållaren flera gånger.
Började att gänga hållaren med M2x0.40
Ett Bergeon No. 30322 enligt mig de bästa gängsnitt som går att få för pengar fixade det galant.
De olika delarn. Hållare för maskinen, fästplatta till glas och skruvar.
Skruvarna är försänkta i välvningen så att allt ligger mot hela vägen.
Lägger på en tunn dubbelhäftande tejp på fästplattan att sätta glaset på.
Sedan fäster glaset löst i svarven. Bort med skyddsplast och sätter upp hållaren i dubbdockan. (Tailstock = stjärtstock enligt Google translate

)
Går emot med hållaren så glaset klibbar fast centrerat.
Släpper glaset från chucken och drar tillbaka ut. Sitter faktiskt riktigt bra.
sedan upp i maskinen för slipning kollar centreringen +- 0,03 mm vilket är helt ok med tejp som fastsättning.
Ställer in stop och start position innan slipningen börjar.
Tar sedan 0,01 mm åt gången och roterar hållaren ett varv innan jag går in ytterligare 0,01 mm. Startmått 30,00 mm slutmått 29,80 mm d.v.s. snurra runt 20 varv och slipa.
Nu till resultatet:
Glaset blev 29,80 mm +- 0,01 mm så det är jag nöjd med.
Men härdat mineralglas är skört och mikroskopiska vibrationer i kombination under slipningen trots bra verktyg resulterade i några små nagg i kanten. Detta under hög förstoring så hoppas detta kommer funka ändå.