Hej,
Har igårkväll skruvat det sista på den ryskaklockan jag jobbat på. Raketa 2623h. När jag fått balansen på plats så gick den fortfarande inte speciellt bra. Gångavvikelsen är väl OK för ett 70tals ur? (Se bild) Men amplituden är väl alldeles för låg? Jag hade då inte oljat alla juveler och incablock. Så jag tänkte att det skulle bättra sig lite. Efter att jag gjort det och monterat in den i boetten med tavla och visare så gick den helt plötsligt väldigt fort. Timegraphern kan inte ens visa hur den går med tavlan upp. Har flyttat sig flera timmar för fort sen igårkväll nu.
Några frågor:
1. Är det troligt att den stora förändringen beror på att klockan magnetiserats? Har ingen avmagnetiserare men kanske borde testa det? Kan tillägga att jag beställde ny fjäder och tryckte i, så det borde inte vara där det skaver.
2. Dom incablock juveler jag sett på youtube har varit två delade. Dessa verkar bara vara en juvel i en mässingshållare i ett stycke. Hur oljar jag dessa? Dom tvådelade ska ju oljas mellan stenarna.
Några andra råd för vad jag bör undersöka/göra för att få den att gå bra? Kanske rent av börja om? Montera ner, rengöra, olja den på nytt?
Får hela tiden slag mot självförtroendet när jag pysslar men det är väl så här man lär sig antar jag
Tack!