Du byte utan att ta loss innerdelen. Har inte testat det. Men det är ju lättare än att riskera att ha sönder nåt.
Ja jag vågade inte riktigt.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Du byte utan att ta loss innerdelen. Har inte testat det. Men det är ju lättare än att riskera att ha sönder nåt.
Nä det ska dom inte göra . Har Renata batterier som klarat sig trots att dom är helt tomma och bäst före har gått ut . Har samma erfarenhet av kjelles batterier![]()
Och det är därför vi inte har Kjell&Co batterier i några dyrgripar? Visserligen utgånget datum men läcker verkligen olastade batterier så där i vanliga fall?
Det du behöver kallas för friction pins. Jag har några stycken, men dom vill jag helst ha kvar för eget bruk. Men Google det så hittar du nog. Finns olika storlekar så gäller att du får tag i rätt bredd.Trasig länk, klocka i backen
Tack gode gud för incabloc
Men - någon som vet var jag kan få tag i någon typ av metallstift för att få ihop den igen?
![]()
Har några olika . Det är en nit i varje ände som du sen slår i ett rör . Har bara en längd som jag sen kapar i rätt längd . Du vet var jag finnsTrasig länk, klocka i backen
Tack gode gud för incabloc
Men - någon som vet var jag kan få tag i någon typ av metallstift för att få ihop den igen?
![]()
Det du behöver kallas för friction pins. Jag har några stycken, men dom vill jag helst ha kvar för eget bruk. Men Google det så hittar du nog. Finns olika storlekar så gäller att du får tag i rätt bredd.
Stort tack till er båda!Har några olika . Det är en nit i varje ände som du sen slår i ett rör . Har bara en längd som jag sen kapar i rätt längd . Du vet var jag finns![]()
Min GR2 säger också 4006-X men: 1.45 x 0.125 x 400 x 11Sitter och servar två Certina blue ribbon. Båda med ETA 2783 i sig. Ena fjädern var av. Hittar mycket olika info om vad för fjäder som bör användas.. har någon koll?
Den som listas på cousinsuk rapporterar flera inte passar på arbor:
1.45 x .125 x 400 x 10.5 Automatic
GR4006X
Ranfft skriver:
1.45 x 10.5 x 0.12 x 368mm
Nån sa att ETA listorna säger nåt annat också.
Kan någon hjälpa mig hitta rättråkar någon ha en fjäder t.o.m.? Tack!
![]()
Tack!Min GR2 säger också 4006-X men: 1.45 x 0.125 x 400 x 11
| GR Automatic Mainspring 1.45 x .115 x 360 x 10.5 | GR39981X |
Hej tråden! Finns det någon av er kunniga i tråden som kan ge mig lite tips?
Jag har en sådan här på ingång med safirglas. Modellen såldes förut med plexi och jag tänkte byta till ett sådant.
![]()
Som jag förstår ska det vara av typen med "tension ring" och av denna ritning tolkar jag att öppningen är 33mm:
![]()
Ska det vara lite oversize på glaset? Behöver jag även en glasklo?
Tacksam för support![]()
Ska vara om det ligger nåt i skrotlådan för damverk . Kan kolla imorgon .Är det någon som har ett Chaika 1601A urverk så tar jag gärna det. Skulle behöva ett gånghjul.
![]()
Det var värre det. Jäkla massa små verk. Men inget chaika verkÄr det någon som har ett Chaika 1601A urverk så tar jag gärna det. Skulle behöva ett gånghjul.
![]()
Det var värre det. Jäkla massa små verk. Men inget chaika verk
Den såg lite lustig ut jaFör att inviga nya diy tvätten idag så ren jag ner en lagonda vm. Något som jag reagerade på var formen på huvudfjädern. Är detta ett tecken på att den tappat spänsten?
![]()
Jag är ju nybörjare för andra gången här så ingen direkt erfarenhet men de enda jag sett är som du säger s formade. Jaja får väl mäta upp och beställa från kusinen men jag ger den en chans först. Behöver ju iallafall träna så en gång extra med isär och ihop står jag allt ut med om det skulle behövas.Den såg lite lustig ut jamen jag kan inte avgöra om det borde se ut så där. Men normalt sett är dom väl helt runda i formen eller s formade?
Det finns helt cirkulära också. Sitter ofta i äldre armbandsur och fickur. Man kom senare på att s-formen var bättre. Men dom helt cirkulära brukar vara mer homogena i formen än din.Jag är ju nybörjare för andra gången här så ingen direkt erfarenhet men de enda jag sett är som du säger s formade. Jaja får väl mäta upp och beställa från kusinen men jag ger den en chans först. Behöver ju iallafall träna så en gång extra med isär och ihop står jag allt ut med om det skulle behövas.
Har ett par zodiac verk . Just ett 61A men hur fjäder mm ser ut i den . Svårt det där. Jag har lagat ett sabbat lock på en trumma . Där nån brottat upp och byt fjäder . Det gick . Jag kan kolla 61A trumman . Tyvärr går det ju inte rengöra och lägga i nytt fett . Men det brukar funka ändå .Har nyligen börjat med hobbyn och är såklart frälst. Men också absolut nybörjare så kom med konstruktiv kritik om ni har någon.
Jobbade lite med en Zodiac jag har i samlingen som går fint med mainspring är nog trasig, så jag beställde en ny tillsammans med massa grejer från cousins.
Dock när det var dags att öppna verket insåg jag att den är oöppningsbar. (Eller som jag förstått på forum, ostängbar efter öppnande)
Så jag tänkte fråga om någon sitter på en ny sådan? Samt en skruv till ratchet wheel?
Reserverar mig som sagt för mina nybörjarskills och filmskills.
Tack så jättemycket! Är mest en ny trumma och en hel fjäder som behövs ändå. Att den inte är rendgjord och nyfettad gör inte så mycket. Tanken med dessa är väl att det inte ska behövas ändå hehe.Har ett par zodiac verk . Just ett 61A men hur fjäder mm ser ut i den . Svårt det där. Jag har lagat ett sabbat lock på en trumma . Där nån brottat upp och byt fjäder . Det gick . Jag kan kolla 61A trumman . Tyvärr går det ju inte rengöra och lägga i nytt fett . Men det brukar funka ändå .
Ser ut som ett AS 1604?Håller på med en lagonda VM. Tror modellen heter sully. Hittar inte vad det är för urverk, någon som har koll. Kul och skriva med var det hur som.
Skall justera in den men osäker på lift angle till time graphern.
Bild på verket.
![]()
Fasen glömt att kolla . Ska kolla under kvällen. Skruv finns säkert.Har nyligen börjat med hobbyn och är såklart frälst. Men också absolut nybörjare så kom med konstruktiv kritik om ni har någon.
Jobbade lite med en Zodiac jag har i samlingen som går fint med mainspring är nog trasig, så jag beställde en ny tillsammans med massa grejer från cousins.
Dock när det var dags att öppna verket insåg jag att den är oöppningsbar. (Eller som jag förstått på forum, ostängbar efter öppnande)
Så jag tänkte fråga om någon sitter på en ny sådan? Samt en skruv till ratchet wheel?
Reserverar mig som sagt för mina nybörjarskills och filmskills.
Toppen. Då börjar vi där. Har nog hela kvällen att justera beaterror då jag inte ser mer än att vrida collet eller flytta fjädern. Kul o pilla lite. Tack för infon.Ser ut som ett AS 1604?
Shit. Det var lika illa det. Jag kan bistå med en öppnad trumma med trasig fjäder. Som du kan montera din nya fjäder i . Sen ska den gå att stänga igen. Och kanske knacka lite försiktigt runt kanten. För att låsa fast locket. Men inte säkert det behövs.Tack så jättemycket! Är mest en ny trumma och en hel fjäder som behövs ändå. Att den inte är rendgjord och nyfettad gör inte så mycket. Tanken med dessa är väl att det inte ska behövas ändå hehe.
Hade vart oerhört tacksam. Även ratchetwheel skruven hade jag vart supertavksam för. Om du vill bli av med hela verket kan jag även köpa det.