I de fall jag härdat mindre delar och verktyg av silverstål har jag tillverkat en gängad tub som jag fyller med fint kolpulver runt delen. (Korossad grillkol) sedan har jag värmt hela tuben i gasbrännaren till 900-1100 grader så den lyser körsbärsröd innan jag doppat den i mineralolja.Ni som håller på med värmehärdning av era egentillverkade skruvar och verktyg. Hur gör ni för att undvika den svarta oxidering som uppstår? I vissa fall kan man ju helt sonika putsa bort den men i vissa fall tillåter ju inte arbetsstyckets form enkel polering.
På internationella forum har jag sett att det pratas om att blanda ihop en pasta av isopropanol och "boric acid powder" (borsyra?) som man sedan bakar in arbetsstycket med innan härdningen. Hur man enkelt kommer över detta pulver här hemma vet jag inte.
Eller kanske andra idéer?
Kolet bidrar till en mycket bättre ythärdning men delen blir naturligtvis svart och behöver poleras upp från eventuell oxid. Då jag oftast gjort det med runda mindre delar så jag jag satt upp dem i svarven och polerat bort med trästickor doppade i en blandning av olja och fint aluminiumoxid som slipmedel.
Men har också sett den borsyran som de gör till en vit pasta och lägger på, har aldrig testat det men gissar att de mycket liknar det flussmedel man kan köpa för silverlödning typ på Claes Ohlson.