Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Lika krispig och skön produktion som vanligt. Snyggt jobbat!Film klar på senaste projektet, tack för stödet härifrån under alla kristider
Tack så mycket! Ja precisLika krispig och skön produktion som vanligt. Snyggt jobbat!sen vet ju vi här att du slititgt med olika moment som inte syns i videon också. Som att mecka med hairspring mm
![]()
Ser ut som ett 7N43. Har du hittat. Annars har jag åtminstone ett . Som blev över från en Seiko jag tog verket ifrån. Finns säkert fler i skrotlådan.Hej,
Jag har bytt urverk i en gammal dykare som råkat ut för en vattenskada. Klockan saknar dock urverkshållare (heter det så?), alltså plastringen mellan verk och boett. Kan någon guida mig till hur/var jag kan hitta en sådan? Är det verket eller boettens mått som man ska utgå från? Det är ju en vanlig boett och verket är VX42E, se bilder:
![]()
![]()
Tack på förhand,
Jesper
Ser ut som ett 7N43. Har du hittat. Annars har jag åtminstone ett . Som blev över från en Seiko jag tog verket ifrån. Finns säkert fler i skrotlådan.
Supertrevligt och lärorikt. Stort tack, och vilket fantastiskt resultat! Noterade att du har ett alldeles eget sätt att få ordning på hjultapparna (heter det så på svenska? Eng. wheel pivots). Har du testat att få ordning på tapparna med ett Jacot tool någon gång? Förmodar att du föredrar ditt eget sätt.Film klar på senaste projektet, tack för stödet härifrån under alla kristider
Tackar, roligt att höra! Jag har bara kopierat sättet från boken Practical Watch Repairing. Klockan var i sådant fint skick så jag antog att pivot endast är smutsig/ rostig och kör därför med ceriumoxid (som Diamantine) som endast polerar bort rosten och inte kapar något material. Hade pivot varit nött så hade jag kört JacotSupertrevligt och lärorikt. Stort tack, och vilket fantastiskt resultat! Noterade att du har ett alldeles eget sätt att få ordning på hjultapparna (heter det så på svenska? Eng. wheel pivots). Har du testat att få ordning på tapparna med ett Jacot tool någon gång? Förmodar att du föredrar ditt eget sätt.
Skall bli kul att följa! Jag har precis samma modell liggandes i avvaktande på kärlek.Nytt projekt, Tissot pr-516 (ref 46622), cal 784-2
Jag har sökt runt en del, vad är det för ersättningsglas som passar till denna modell (glas saknas)? Tack
Samt söker en Tissot-krona och plastringen som ska hålla i verket i boetten.
![]()
Aha!Skall bli kul att följa! Jag har precis samma modell liggandes i avvaktande på kärlek.
Intressant. Av en tillfällighet berördes ämnet i en tråd på WRT idag (https://www.watchrepairtalk.com/top...-direction-of-rotation-matter/#comment-223112) och möjligen innebär tekniken vissa risker om jag tolkar ett inlägg rätt, men mer än så vet jag inte. Själv brukar jag använda EveFlex (soft fine grit) för att rengöra tapplager(?) (pivots). Men är tapplagret deformerat, rostigt, oxiderat eller har skåror så åker Jacot-verktyget fram.Tackar, roligt att höra! Jag har bara kopierat sättet från boken Practical Watch Repairing. Klockan var i sådant fint skick så jag antog att pivot endast är smutsig/ rostig och kör därför med ceriumoxid (som Diamantine) som endast polerar bort rosten och inte kapar något material. Hade pivot varit nött så hade jag kört Jacot![]()
Om du kan ursäkta en besserwisser så kallas det re-banking, det vill säga att "impulse pin" slår i "fork head" och skapar det klassiska galopperande ljudet. Overbanking är när "guard pin" har hamnat på fel sida om "roller" och låser balansen.därför lever jag med att jag fick lite väl mycket kräm i nya fjädern. Riskerar nog overbanking om jag drar upp den sista biten
Ser ju fenomenalt fint ut och vilket vackert urverk. Blir nyfiken på vad det är för kaliber?Sitter och myser denna kväll med att montera ihop en Cartier. Ganska fint resultat direkt efter balansen åkte på?![]()
Har testat det redan men tack ändå.Skulle tro att du får ut den bakvägen. Men först får du nog ta loss skruvarna som håller verket fast i verkringen samt ta ut kronan och verkringen.
Men jag kan ha fel
![]()
Hur går det? Kan vara så att verket ska ut på glassidan. Hur ser det ut från sidan, inga ställen där glasringen kan ”smättas upp”?Hej på er!länge sedan jag var här inne och lurkade och har en fråga till er som grejar med Zwiss klockor.
Ska byta glas på en Longines och får inte bort glaset med klo och verket sitte som gjutet,ska även verkringen med ut ur boetten?hur jag än försökt så sitter det så har någon något tipps så jag inte gör något tokfel?
Vore tacksam om någon vet?
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Inge bra för jag vågar inte peta för hårt heller,glaset har ingen ring och man får inget tag med glasklo(ja jag har Bergeon)och bommen är inte delad utan hel och det finns ett liiitet spår på motsvarande sida i boetten mot bommen men jag misstänker att det kommit in lite fukt i baklocket som är pressat och oxiderat gulboetten mot stål verkhållaren.Hur går det? Kan vara så att verket ska ut på glassidan. Hur ser det ut från sidan, inga ställen där glasringen kan ”smättas upp”?
Du kan kanske sätta på baklocket och sen blåsa ut glaset med en luftpuff. Som man gör på monoboette? Spruta över kronhylsan.Inge bra för jag vågar inte peta för hårt heller,glaset har ingen ring och man får inget tag med glasklo(ja jag har Bergeon)och bommen är inte delad utan hel och det finns ett liiitet spår på motsvarande sida i boetten mot bommen men jag misstänker att det kommit in lite fukt i baklocket som är pressat och oxiderat gulboetten mot stål verkhållaren.![]()
Ja, nu ser jag det lilla spåret. Du har nog rätt i ditt antagande att det ska ut bakåt, och att det ärgat fast. Och guld är ju mjukt att stöka medInge bra för jag vågar inte peta för hårt heller,glaset har ingen ring och man får inget tag med glasklo(ja jag har Bergeon)och bommen är inte delad utan hel och det finns ett liiitet spår på motsvarande sida i boetten mot bommen men jag misstänker att det kommit in lite fukt i baklocket som är pressat och oxiderat gulboetten mot stål verkhållaren.![]()
Du kan kanske sätta på baklocket och sen blåsa ut glaset med en luftpuff. Som man gör på monoboette? Spruta över kronhylsan.
Tillägg! Kolla dina bilder och var ingen kronhylsa, så där föll det!
Jag tackar för tippsen och ska fortsätta när jag får lite mer tid och återkommer med resultatetJa, nu ser jag det lilla spåret. Du har nog rätt i ditt antagande att det ska ut bakåt, och att det ärgat fast. Och guld är ju mjukt att stöka medLider med dig, är ju en fin klocka.
Borde du inte kunna lägga lite 5/56 runt verkringen med tandpetare om du misstänker oxid? Bara lite så det inte når tavlan!Jag tackar för tippsen och ska fortsätta när jag får lite mer tid och återkommer med resultatetoch under tiden kom med tipps om någon vet mer!
![]()
Ja det ska jag prova!tack för tippset.Borde du inte kunna lägga lite 5/56 runt verkringen med tandpetare om du misstänker oxid? Bara lite så det inte når tavlan!