• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens fix och trix!

Satt igår kväll och kämpade med en sliten revue sport (för mig okänt urverk). Tvättade den för en tid sen och monterade ihop men den ville inte gå (var död när jag fick hem den), blåser på balansen men den stannar efter någon sekund. Alla lagringar är slitna så mycket både side och endshake. Beställde en ny fjäder ( den gamla var en trött helrund utan spänst kvar) medans jag väntade på min horia klon. Monterade ihop men fjädern räckte inte. Har nu höjdjusterat escapehjulet och gett blansen lite endshake (min första justering med horia verktyget) så nu går den iallafall. Justerade ner beaterror till 0.5ms efter många vändor in under balansen. Dock så är den oerhört sliten i lagringar och skruvarna till balansens endstone är helt slut så jag gav mig igår med en amplitud på 175. Låtit den gå över natten och skall kika ikväll igen.

Vet att man som gröngöling inte skall jobba med för slitna verk och denna kommer troligen att besegra mig då den övergår min nuvarande kompetens. Den är gammal men fin så vill ju iallfall ge den en chans. Vad kan man förvänta sig för amplitud från en gammal sliten klocka och när är det läge att kasta in handuken?

revue sport.jpg

Fortsatt med min revue och det Verkar som jag blev besegrad fast absolut inte på det sätt jag räknat med. Lagt 2 kvällar på att riva ner allt igen. Justera endshake på hela drivlinan. Polerat arbor och mainspring barrel lagringarna, stansat ihop, brotchat och polerat lagringarna så allt gick lätt. Började ikväll med att tvätta om allt och sen provmontera. Allt gick lätt så jag lägger i balansen för att se hur den tickar igång men upptäcker att fjädern gungat runt sig själv och skapat en knut, fråga mig inte hur men men. Plockade av hairspring och försökte i strax över 2 timmar komma till rätta med problemet vilket inte gick…… till sist så hamnade fjädern i omloppsbana i swiss space program…. Fy vad besviken man blir när man inte ens får testa vad man åstadkommit….. kanske är det ett tecken på att man inte skall ge sig på för gammalt skräp som man behöver mer eller mindre magi för att få att gå……nåja jag lärde mig väl nåt iallfall och den kunskapen får väl landa i nästa urverk…. 😀…. På återseende

Fortsatt med min revue och det Verkar som jag blev besegrad fast absolut inte på det sätt jag räknat med. Lagt 2 kvällar på att riva ner allt igen. Justera endshake på hela drivlinan. Polerat arbor och mainspring barrel lagringarna, stansat ihop, brotchat och polerat lagringarna så allt gick lätt. Började ikväll med att tvätta om allt och sen provmontera. Allt gick lätt så jag lägger i balansen för att se hur den tickar igång men upptäcker att fjädern gungat runt sig själv och skapat en knut, fråga mig inte hur men men. Plockade av hairspring och försökte i strax över 2 timmar komma till rätta med problemet vilket inte gick…… till sist så hamnade fjädern i omloppsbana i swiss space program…. Fy vad besviken man blir när man inte ens får testa vad man åstadkommit….. kanske är det ett tecken på att man inte skall ge sig på för gammalt skräp som man behöver mer eller mindre magi för att få att gå……nåja jag lärde mig väl nåt iallfall och den kunskapen får väl landa i nästa urverk…. 😀…. På återseende
Jag tycker det låter som du kämpat på riktigt bra och med ett snällare objekt nästa gång sitter den 🙂

Nej fy vad snopet! Jag tycker också det låter som du gjort många rätt här. Inte ett enkelt verk att få att gå bra låter det som. Man gör också bara misstag en gång, av varje sort det vill säga! 😆

Nej fy vad snopet! Jag tycker också det låter som du gjort många rätt här. Inte ett enkelt verk att få att gå bra låter det som. Man gör också bara misstag en gång, av varje sort det vill säga! 😆
Ja det hade varit kul och se om insatserna gjorde nån skillnad. Hoppas verkligen att det räcker med ett av varje. 😀 Dock så var balansen med stumma endstenar och nu efteråt granskade jag balansaxeln mer när inte allt annat var i vägen såg man att den ena axeländen var lite lite sne och och de var i dåligt skick. Skruvarna var redan sönderskruvade när jag började så svårt att få dit lagringarna ordentligt. Skönt att det inte kostade så många spänn att få den lektionen. Får bli certina och uppåt framöver så man inte är chanslös från start. 😃

En sak som är lätt att missa är att capjewels på gånghjul och balans kan se väldigt lika ut. Men ofta är balansen något tjockare. Oftast så på Rolex, här ex ett cal 3000. Värt att komma ihåg 😊
IMG_5626.jpeg

Hallå.
Är i behov av råd. Jag har två skruvar på min bezel som inte vill lossna. Fick loss två av fyra skruvar, ser ut att vara någon sorts låspasta på de jag fick loss. Hur lossar jag dem på bästa o säkraste sättet?
IMG_4560.jpeg

Hallå.
Är i behov av råd. Jag har två skruvar på min bezel som inte vill lossna. Fick loss två av fyra skruvar, ser ut att vara någon sorts låspasta på de jag fick loss. Hur lossar jag dem på bästa o säkraste sättet?
IMG_4560.jpeg
Prova stänga skruven först, brukar kunna bryta loctiten sen vicka fram och tillbaka med en mejsel som är exakt anpassad för spåret, brukar alltid värma/elda men kan vara lurigt att värma där, kanske du har en lödkolv?

Har provat att stänga, men inget händer. Använde mig av 1,4 mejseln, känns som att den passade bra. Men måste få de o släppa lite, vill inte runda skruven 😅

Hej, håller på att servar en Certina argonout, cal 25-66. När jag skulle olja in cap jewel som sitter på balansen så råkade ena delen flyga iväg, se bilden nedan. Är det någon som har en cap jewel övers som jag kan köpa för en mindre slant? Alternativt så kan jag köpa ett helt urverk om någon har ett liggandes. Bra att ta reservdelar från i framtiden.
IMG_8830.jpeg

Tillbaka
Topp