• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens fix och trix!

Kvällens nöje har varit att jaga amplitud i en hamilton av okänd modell. Innanmätet är en eta 2824-2 utan datum men med vad jag tror är en mod för att ta ut drivning av en subsekund via en axel genom mainplate. Rengjord monterad och smord, ny huvudfjäder men en amplitud på ca 170 så det svider lite. Den gick inte alls innan så en liten förbättring hur som. Hade polerat axlar och baljan till huvudfjädern men jag misstänker jag även hade för mycket sideshake. När jag undersökte balansen ser jag att hårfjädern inte är rak så det borde kunna ge lite.

River bort etachron fästet för fjädern och försöker rikta den lite och efter 2 försök är den betydligt rakare.
Undersöker mainspring baljan och ser att sideshake sitter i bryggan och inte under i juvelen. River bort bryggan och masserar den lite i stansstället för att sen polera upp lagringen med dremeln.

Dessa 2 åtgärder gav mig en amplitud på 200-210 beroende på position så långt ifrån tillräckligt.

Ett par frågor till er kunniga
1. Hur mycket amplitud kan man förlora på hårfjädern? Är det värt att jaga här?
2. Kan man tjäna amplitud genom att byta escapement och pallet fork? Är det värt att jaga rätt på nya. Inbillar mig att det kan ge lite för den är lite trögstartad och att det ev skulle kunna sitta i escapement.

Tyckte drivlinan såg ok ut utan deformerade pivoter och jag såg inga skadade juveler heller . Men skall se över den igen.
Baljan får åka ur igen och se om det finns mer och ge på lagringarna, stansa, brotcha samt polera mer noggrant. En gissning att det är här största förlusterna sitter så det är värt att gå över.

Ge gärna synpunkter och när jag återkommer lovar jag lite bilder på vad jag pysslar med också.

Tack för ikväll………

Tillbaka
Topp