• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens fix och trix!

Satt igår kväll och kämpade med en sliten revue sport (för mig okänt urverk). Tvättade den för en tid sen och monterade ihop men den ville inte gå (var död när jag fick hem den), blåser på balansen men den stannar efter någon sekund. Alla lagringar är slitna så mycket både side och endshake. Beställde en ny fjäder ( den gamla var en trött helrund utan spänst kvar) medans jag väntade på min horia klon. Monterade ihop men fjädern räckte inte. Har nu höjdjusterat escapehjulet och gett blansen lite endshake (min första justering med horia verktyget) så nu går den iallafall. Justerade ner beaterror till 0.5ms efter många vändor in under balansen. Dock så är den oerhört sliten i lagringar och skruvarna till balansens endstone är helt slut så jag gav mig igår med en amplitud på 175. Låtit den gå över natten och skall kika ikväll igen.

Vet att man som gröngöling inte skall jobba med för slitna verk och denna kommer troligen att besegra mig då den övergår min nuvarande kompetens. Den är gammal men fin så vill ju iallfall ge den en chans. Vad kan man förvänta sig för amplitud från en gammal sliten klocka och när är det läge att kasta in handuken?

revue sport.jpg

Fortsatt med min revue och det Verkar som jag blev besegrad fast absolut inte på det sätt jag räknat med. Lagt 2 kvällar på att riva ner allt igen. Justera endshake på hela drivlinan. Polerat arbor och mainspring barrel lagringarna, stansat ihop, brotchat och polerat lagringarna så allt gick lätt. Började ikväll med att tvätta om allt och sen provmontera. Allt gick lätt så jag lägger i balansen för att se hur den tickar igång men upptäcker att fjädern gungat runt sig själv och skapat en knut, fråga mig inte hur men men. Plockade av hairspring och försökte i strax över 2 timmar komma till rätta med problemet vilket inte gick…… till sist så hamnade fjädern i omloppsbana i swiss space program…. Fy vad besviken man blir när man inte ens får testa vad man åstadkommit….. kanske är det ett tecken på att man inte skall ge sig på för gammalt skräp som man behöver mer eller mindre magi för att få att gå……nåja jag lärde mig väl nåt iallfall och den kunskapen får väl landa i nästa urverk…. 😀…. På återseende

Fortsatt med min revue och det Verkar som jag blev besegrad fast absolut inte på det sätt jag räknat med. Lagt 2 kvällar på att riva ner allt igen. Justera endshake på hela drivlinan. Polerat arbor och mainspring barrel lagringarna, stansat ihop, brotchat och polerat lagringarna så allt gick lätt. Började ikväll med att tvätta om allt och sen provmontera. Allt gick lätt så jag lägger i balansen för att se hur den tickar igång men upptäcker att fjädern gungat runt sig själv och skapat en knut, fråga mig inte hur men men. Plockade av hairspring och försökte i strax över 2 timmar komma till rätta med problemet vilket inte gick…… till sist så hamnade fjädern i omloppsbana i swiss space program…. Fy vad besviken man blir när man inte ens får testa vad man åstadkommit….. kanske är det ett tecken på att man inte skall ge sig på för gammalt skräp som man behöver mer eller mindre magi för att få att gå……nåja jag lärde mig väl nåt iallfall och den kunskapen får väl landa i nästa urverk…. 😀…. På återseende
Jag tycker det låter som du kämpat på riktigt bra och med ett snällare objekt nästa gång sitter den 🙂

Nej fy vad snopet! Jag tycker också det låter som du gjort många rätt här. Inte ett enkelt verk att få att gå bra låter det som. Man gör också bara misstag en gång, av varje sort det vill säga! 😆

Nej fy vad snopet! Jag tycker också det låter som du gjort många rätt här. Inte ett enkelt verk att få att gå bra låter det som. Man gör också bara misstag en gång, av varje sort det vill säga! 😆
Ja det hade varit kul och se om insatserna gjorde nån skillnad. Hoppas verkligen att det räcker med ett av varje. 😀 Dock så var balansen med stumma endstenar och nu efteråt granskade jag balansaxeln mer när inte allt annat var i vägen såg man att den ena axeländen var lite lite sne och och de var i dåligt skick. Skruvarna var redan sönderskruvade när jag började så svårt att få dit lagringarna ordentligt. Skönt att det inte kostade så många spänn att få den lektionen. Får bli certina och uppåt framöver så man inte är chanslös från start. 😃

En sak som är lätt att missa är att capjewels på gånghjul och balans kan se väldigt lika ut. Men ofta är balansen något tjockare. Oftast så på Rolex, här ex ett cal 3000. Värt att komma ihåg 😊
IMG_5626.jpeg

Hallå.
Är i behov av råd. Jag har två skruvar på min bezel som inte vill lossna. Fick loss två av fyra skruvar, ser ut att vara någon sorts låspasta på de jag fick loss. Hur lossar jag dem på bästa o säkraste sättet?
IMG_4560.jpeg

Hallå.
Är i behov av råd. Jag har två skruvar på min bezel som inte vill lossna. Fick loss två av fyra skruvar, ser ut att vara någon sorts låspasta på de jag fick loss. Hur lossar jag dem på bästa o säkraste sättet?
IMG_4560.jpeg
Prova stänga skruven först, brukar kunna bryta loctiten sen vicka fram och tillbaka med en mejsel som är exakt anpassad för spåret, brukar alltid värma/elda men kan vara lurigt att värma där, kanske du har en lödkolv?

Har provat att stänga, men inget händer. Använde mig av 1,4 mejseln, känns som att den passade bra. Men måste få de o släppa lite, vill inte runda skruven 😅

Hej, håller på att servar en Certina argonout, cal 25-66. När jag skulle olja in cap jewel som sitter på balansen så råkade ena delen flyga iväg, se bilden nedan. Är det någon som har en cap jewel övers som jag kan köpa för en mindre slant? Alternativt så kan jag köpa ett helt urverk om någon har ett liggandes. Bra att ta reservdelar från i framtiden.
IMG_8830.jpeg

Har precis gjort service på en Argonaut 220 vilket gick bra. Datumhjulet tog stryk när minuthjulet hade tappat 2 kuggar av nån anledning. Hjulet hoppade då snett och våran favoritfjäder blev liggande i boetten. Vill prova att bocka en men hade ingen hairspring tillräckligt grov så får spara delarna till senare tillfälle.

Tog ett uppehåll när verket står o går in sig så fick bli verktygstisdag istället. Utökade min verktygsserie bestående av hairspring collet tool med 2 nya idag. En regulator arm pusher i mässing med hake så man inte slinter lika lätt. Skruvmejsel funkar ju med fast är det tooltuesday så är det. Sen blev det ett verktyg för att justera avståndet på regulator pins. Att nåt så litet kan ta sån tid att slipa till. 😂. Härnäst blir det 2 verktyg för att justera regulator pins på etachron samt att snäppa dän etachron spring stud. Kul med svarv ju……

Lite nördigt med färgmärkta stål (vänster, höger, stickstål) men grymt smidigt. 😃
IMG_0681.jpeg

Vertygsserien består hittils av från topp till botten

Regulator pusher
Harspring collet tool
Regulator pin lever

IMG_0683.jpeg

Kvällens fix o trix fick bli etachron verktyg, stud removing tool och stud turning tool. Att få till ett hål på 1.05x0.7 mm i änden på en axel på 1.2mm krävde lite klurande men nu är dom testade och funkar. Tyvärr fick jag ställa om en klocka helt under testerna men den är en av några (eta 2824 och sellita sw200-1) nu som skall få lite kärlek och service så blir det fint att ha verktygen till hands.

Att ha tillgång till svarv o verkstad är nästan lika kul som klockorna…. 😁

Så här är kvällens arbete

IMG_0687.jpeg
IMG_0690.jpeg

Senast ändrad:
Började ett nytt projekt idag. Min gamla hamilton av okänd modell. Sitter en 2824 i den men med en extra modul/drivlina mellan verk och bara för att driva en subsekund. Inget datum har den heller utan håll det komplicerat simpelt (men extra modulen). Hoppas det går attt få liv i den igen, en av mina ögonstenar. Vet att den har en axel med drev på bägge sidor av mainplaten (subsekunddrivningen) som jag inte har verktyg för att lossa men kanske är nu läget att fixa ett. 😃. Om någon har en aning om vad det är för någon modell så upplys mig gärna.

IMG_0707.jpeg

IMG_0706.jpeg

Och så sist en liten fredagshälsning men senaste nästanobjektet…. Nån ställe glömde att sekundvisaren skulle målas och inte hade nån färg hemma. Satte ihop den för att kolla att går som det skall oc den går kalas. Måla visare och damma ur glaset kvar då. Passar bra med min tidigare, så här kommer min skapelse/bild PAR I VRAK. Ha nu en trevlig fredag alla glada
IMG_0712.jpeg

Inne på vertygsfronten o att fix till min lilla hörna till principen compact living….smidigt att snabbt kunna plocka undan urmakeriet och ställa fram svarven eller skinnhörnan och växla emellan… nästan allt man behöver lite praktiskt….here`s my take…

IMG_0708.jpeg

Den här såg intressant ut! Har du köpt eller 3d-printag själv? Kan själv bara skruva urverk någon gång då och då och behöver plocka undan allt varje gång, ser ut att vara riktigt smidigt att ha det i sånt här ställ istället!

Den här såg intressant ut! Har du köpt eller 3d-printag själv? Kan själv bara skruva urverk någon gång då och då och behöver plocka undan allt varje gång, ser ut att vara riktigt smidigt att ha det i sånt här ställ istället!
Jag har printer och caddade upp nåt som passade mina behov. För lite plats och för många intressen. Smidigt att kunna switcha fort när samma plats avänds till mycket. Skrivare är ju väldigt billiga idag. 😃

Jag har försökt tillverka en skruv med m1.15 gänga och gängningen gick typ aldrig vägen, jag postade på förra sidan, då gick gängningen bra men alla andra 20 försök gick inte men senare fick jag till det, nu är iaf en ny skruv klar. Har härdat den, anlöpt, polerat, fasat spåret något.

Spåret i skruvskallen handsågad jag med en 0.2 mm bred såg, det var nervigt 😀

20250203_212905_resized.jpg

20250203_212926_resized.jpg

20250203_213812.jpg

Jag har försökt tillverka en skruv med m1.15 gänga och gängningen gick typ aldrig vägen, jag postade på förra sidan, då gick gängningen bra men alla andra 20 försök gick inte men senare fick jag till det, nu är iaf en ny skruv klar. Har härdat den, anlöpt, polerat, fasat spåret något.

Spåret i skruvskallen handsågad jag med en 0.2 mm bred såg, det var nervigt 😀

20250203_212905_resized.jpg

20250203_212926_resized.jpg

20250203_213812.jpg
Härligt jobbat. Extra roligt att ha klarat nåt sånt när man vet hur mycket jobb som ligger bakom. Man är ju på väg att ge upp både en och många ggr. Har grejerna hemma men har inte vågat testa än men det kommer. Bra med allt pepp som finns på tex i den här tråden.

Men då är det bara resten av delarna kvar nu så har du din egen klocka. ;)

Blev ett litet kort pass igår med att rätta till det jag ställde till med under demontage av min Hamilton ”Mystery”. Navet på specialdrevet för drivning av subsekundmodulen släppte från drevet när jag tog bort det. Kvällens projekt blev att stansa fast det igen så det kan pressas tillbaka på axeln.

IMG_0721.jpeg

Härligt jobbat. Extra roligt att ha klarat nåt sånt när man vet hur mycket jobb som ligger bakom. Man är ju på väg att ge upp både en och många ggr. Har grejerna hemma men har inte vågat testa än men det kommer. Bra med allt pepp som finns på tex i den här tråden.

Men då är det bara resten av delarna kvar nu så har du din egen klocka. ;)
Tack, ja verkligen skönt när det är över och denna tråd underlättar när man ser alla som hittar på intressanta lösningar :)

Haha ja, en del i taget :p

Tillbaka
Topp