Jag har nyligen köpt en fin gammal Omega ref 2639-13 på Tradera. Den verkade gå fint när jag fick den men efter c:a en vecka så stannade den och jag lyckas inte få igång den. Drar man upp den så känns den hel för den blir trögare och trögare. Har inte velat dra upp den "max" utan den är fortfarande möjlig att dra upp mer. Jag har duttat lite på balanshjulet med en tandpetare för att se om jag skulle kunna "knuffa igång" den men det svänger bara fram och tillbaka och stannar sedan.
Jag är ju långt ifrån expert, men jag tror att den "bara" behöver tas isär, rengöras och oljas. Finns det någon duktig hobbyurmakare här som skulle kunna försöka hjälpa mig till en rimlig kostnad? Jag finns i Stockholm.
Tänkte att jag skulle följa upp och berätta hur det gick. Jag fick ett par fina förslag på helservice av skickliga medlemmar här på forumet, men det var lite mer pengar än jag hade tänkt mig. Till slut kollade jag med KG Urmakeri på Folkungagatan och han erbjöd sig att att testa att göra en "halvservice" på den utan garanti för att det skulle lösa problemet, eftersom han hade ju inte sett hur den såg ut inuti. Jag tackade ja och ett par dagar senare var vitala delar rengjorda och oljade och nu går den fint igen