• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens fix och trix!

Det här med att justera (rucka) ett Quartz-verk har jag lite fundering kring.

Hur mycket går det att justera? Och åt vilket håll är plus, medurs?
126817B4-4C7F-4D0D-9E89-9EFB3784BDB0.jpeg
 
Ca +/- 1s per dag kan man justera. Nu vet du inte i vilket läge trimmen är i så i praktiken spelar det inte någon roll åt vilket håll du vrider den.

Först måste du veta hur fel den går sedan vrida trimmer skruven ca ett kvarts varv åt valfritt håll och sedan se hur fel den går och om den nu går fortare eller långsammare och sedan vet du ungefär hur mycket du skall vrida och åt vilket håll. Alternativt köper du in dyr testutrustning och gör det på ett par minuter. :)
 
Ca +/- 1s per dag kan man justera. Nu vet du inte i vilket läge trimmen är i så i praktiken spelar det inte någon roll åt vilket håll du vrider den.

Först måste du veta hur fel den går sedan vrida trimmer skruven ca ett kvarts varv åt valfritt håll och sedan se hur fel den går och om den nu går fortare eller långsammare och sedan vet du ungefär hur mycket du skall vrida och åt vilket håll. Alternativt köper du in dyr testutrustning och gör det på ett par minuter. :)
Så det är inte mer än 1 s/d alltså. Det är ungefär det verket plusar just nu, 1 s/d. Jag har för mig att jag läst någonstans om ca +/- 20 s/d, men det kanske inte stämmer.
 
Ca +/- 1s per dag kan man justera. Nu vet du inte i vilket läge trimmen är i så i praktiken spelar det inte någon roll åt vilket håll du vrider den.

Först måste du veta hur fel den går sedan vrida trimmer skruven ca ett kvarts varv åt valfritt håll och sedan se hur fel den går och om den nu går fortare eller långsammare och sedan vet du ungefär hur mycket du skall vrida och åt vilket håll. Alternativt köper du in dyr testutrustning och gör det på ett par minuter. :)
Jag ska prova den metod du beskriver. Tack @Martin Lovasz
 
Tror max är +/- 1,2 s per dag men testa och se vad du får fram, tänk på att klockan kommer gå som bäst när den är i sin naturliga miljö på armen så om du ställer och testar den t ex kallare kommer den sedan inte gå samma som på din arm.

Normalt ställer man fram den genom att skruva åt höger och bak åt vänster men då man som sagt inte vet i vilket läge den är i kan du lätt vrida den för långt åt endera hållet.

Om klockan gå mycket fel så är det förmodligen en service av det mekaniska som behövs på urverket.
 
Senast ändrad:
Ser hyfs ut tycker jag. Lite ojämn gång men det kan bero på att du oljat stenarna. Eller om gånghaken stenar inte är riktigt rena. Hur gör du när du oljar gånghaken? Eftersom du får olja på spiralen? Gör det innan du lägger ner den så slipper du leta dig ner med en oljesticka mellan alla delar.
Men tycker det är helt okej ändå. Riktigt fin den blev där :) . 17 och 19 mm man kan undra varför.
När jag montrade gånhaken glömde jag att den inte skulle oljas i lagringen men hann få i olja på ena stenen. Tog bort och torkade med rodico. När jag monterade den oljade jag bara gånghakens 2 stenar mot escapehjulet.

När jag ruckade slant jag och stukade balansfjädern. Justerade med pincetten men när jag inte fick det bra så plockade jag bort balansen och justerade. Gjorde en chansning och oljade centrumstenen som vrider gånghaken. Antagligen fel. Här råkade jag nog få lite olja på fjädern. När jag tittade på den när den var igång så såg det ut som att fjädern kladdade ihop alt hakade i nåt. Tog bort igen och gjorde rent igen. Sen smorde jag bara lagringarna till balansen genom att plocka bort ändstenarna.

Gissar att det kanske är skit på gånghakens escapestenar som inte gick bort i tvätten. Då jag är ny på detta så har jag bara 9010 olja hemma och det kanske inte är rätt för gånghakens stenar. Kanske borde jag även ha låtit verket gå en stund innan justering.

Kan ju använda klockan några dagar och sen sätta den i timegraphern igen. Får vara nöjd för att vara en gröngöling. En gjuten kompis till jobbet i morgon.

Tänkt utöka utrustningen den här månaden igen. Kanske är det oljor och fett som gäller. Vilka bör jag isåfall köpa och till vad skall dom användas?
 
Det här med att justera (rucka) ett Quartz-verk har jag lite fundering kring.

Hur mycket går det att justera? Och åt vilket håll är plus, medurs?
126817B4-4C7F-4D0D-9E89-9EFB3784BDB0.jpeg
Ca +/- 1s per dag kan man justera. Nu vet du inte i vilket läge trimmen är i så i praktiken spelar det inte någon roll åt vilket håll du vrider den.

Först måste du veta hur fel den går sedan vrida trimmer skruven ca ett kvarts varv åt valfritt håll och sedan se hur fel den går och om den nu går fortare eller långsammare och sedan vet du ungefär hur mycket du skall vrida och åt vilket håll. Alternativt köper du in dyr testutrustning och gör det på ett par minuter. :)

Funderade på en sak när jag testade att justera en sånt verk en gång. Använde en digital multimeter. Och mätte på andra sidan kondensatorn eller potentiometer eller vad det nu heter jag kallar det skruvtjofräs :) Innan skruvtjofräösen direkt på batteriet fick jag 1,5 volt cirka . Kom inte ihåg exakt nu. Men mätte jag efter "skruvtjofräsen" så var det 0,76. Samtidigt som jag mätte vred jag lite motsols och då ticka den över till 0,77. Borde det inte betyda att verket får mer ström. Och går fortare. Vilket den oxå gjorde.
Min elektronik är rätt kass. Men om det funkar så borde man ju åtminstone kunna se om man minskar eller ökar.
 
Typiskt utseende annars för ”o-oljade” hakstenar!
Jag brukar låta verket gå 10-30min för att slita bort epilamelagret på hakstenar och steghjulets tänder - då ser kurvan ut som den gjorde för dig i början. Bra att du löste det iaf! :)
Tack! Nja eller det ser bättre ut men fortfarande låg amp och det hade kunnat se ännu bättre ut. Kanske ska ge hakstenarna en omgång till med olja?
 
Funderade på en sak när jag testade att justera en sånt verk en gång. Använde en digital multimeter. Och mätte på andra sidan kondensatorn eller potentiometer eller vad det nu heter jag kallar det skruvtjofräs :) Innan skruvtjofräösen direkt på batteriet fick jag 1,5 volt cirka . Kom inte ihåg exakt nu. Men mätte jag efter "skruvtjofräsen" så var det 0,76. Samtidigt som jag mätte vred jag lite motsols och då ticka den över till 0,77. Borde det inte betyda att verket får mer ström. Och går fortare. Vilket den oxå gjorde.
Min elektronik är rätt kass. Men om det funkar så borde man ju åtminstone kunna se om man minskar eller ökar.

Intressant! Nu vred jag ett kvarts varv motsols, då borde även mitt verk gå snabbare. Ska blir kul att följa upp. :)
 
Senast ändrad:
Gah! Varför gör man en påse med 200 assorted washers men ingen vidare variation i hålstorlek! Ingen passar detta gmt-hjul. Detta är ett GMT hjul jag fick eminent hjälp med här på forumet men utsidan på röret var för stort för gmt visaren och insidans diameter var för liten för att gå över minutröret. Så nu har jag filat utsidan och rivit insidan. Det blev sådär men kanske att det funkar ändå. Men så har jag såklart ingen washer som passar så det blir svårt att prova. Vart hittar jag det månne?
15183834128971764982301.jpg
15183834497851309892833.jpg
 
Gah! Varför gör man en påse med 200 assorted washers men ingen vidare variation i hålstorlek! Ingen passar detta gmt-hjul. Detta är ett GMT hjul jag fick eminent hjälp med här på forumet men utsidan på röret var för stort för gmt visaren och insidans diameter var för liten för att gå över minutröret. Så nu har jag filat utsidan och rivit insidan. Det blev sådär men kanske att det funkar ändå. Men så har jag såklart ingen washer som passar så det blir svårt att prova. Vart hittar jag det månne?
15183834128971764982301.jpg
15183834497851309892833.jpg
Är det en sån där lite tunn shims. Köpte en sån påse på cousisnuk oxå. Men dom måste varit till microverk. Hur stor behöver du? Har en lite ask med shims jag samlat ihop. Seg internet. Nu ser jag bilden.
 
Är det en sån där lite tunn shims. Köpte en sån påse på cousisnuk oxå. Men dom måste varit till microverk. Hur stor behöver du? Har en lite ask med shims jag samlat ihop. Seg internet. Nu ser jag bilden.
Ja eller hur alla var så små! Försökte precis riva upp en men det blev inge vidare snyggt.. ska prova igen :D strax över 2mm i innerdiameter
 
Har ett par om du vill vänta. Så kan jag lägga dom på lådan.
Så supertunna att dom säkert bara går sönder om man försöker fila eller riva upp hålet. Håltång eller hålpipa kan funka kanske?
Smart! Det lär ju gå med en håltång! Om jag bara hade en.. :) Den såg ut såg skit men lyckades pressa över en bucklig sak för att testa gmt funktionen iaf! Återkommer gärna! Tack
 
Nån som sitter på ett 310T48ANSO eller ANGO glas till seiko 66 . Eller ett Sternkruz . Jävl.. Cousinsuk som skicka mina prylar till Norge. Tar sån tid och inget gör dom för att rätt till det heller.
 
Typiskt utseende annars för ”o-oljade” hakstenar!
Jag brukar låta verket gå 10-30min för att slita bort epilamelagret på hakstenar och steghjulets tänder - då ser kurvan ut som den gjorde för dig i början. Bra att du löste det iaf! :)
Har funderat på epilame men tyckt det var dyrt. Dom gånger jag inte kört 9415 m har jag kört gamla metoden med stearinsyra i iso. Och skrapat bort bara på änden av stenen. Och sen lite 941. Kallas väl fixodrop
 
Har funderat på epilame men tyckt det var dyrt. Dom gånger jag inte kört 9415 m har jag kört gamla metoden med stearinsyra i iso. Och skrapat bort bara på änden av stenen. Och sen lite 941. Kallas väl fixodrop

Kör faktiskt stearinsyra och IPA (inte ölen) numera jag med-blir kalas! :)
Doppar inte delarna utan penslar på lösningen just där den behövs-låter ytskiktet slitas bort i kontaktytorna och smörjer sedan. Märker ingen skillnad mot Epilame så jag kommer nog köra vidare på min ”häxblandning” ett bra tag till!
 
Kör faktiskt stearinsyra och IPA (inte ölen) numera jag med-blir kalas! :)
Doppar inte delarna utan penslar på lösningen just där den behövs-låter ytskiktet slitas bort i kontaktytorna och smörjer sedan. Märker ingen skillnad mot Epilame så jag kommer nog köra vidare på min ”häxblandning” ett bra tag till!

När och varför kör du det? Låter spännande men jag fattar nada. Är detta som ytterligare steg såsom i efter "vanlig tvätt" i maskinen?
 
Det handlar om att få oljor att inte migrera så de gör sitt jobb. Epilame fyller igen håligheter så ytan blir extra slät och ytan gör att oljan inte flyttar från delen som blivit behandlad.

Dock är det inte alltid bra att använda då det även binder fukt och metallytor som blir behandlade kan då rosta om luftfuktigheten var för hög vit applikationstillfället så det är viktigt att bara applicera just de ytor som skall oljas som t ex juveler och bussningar. På juvelytor kan det självtorka men på metallytor måste man torka med lite varmare luft än omgivning så att fukt tas upp av luften.
 
Senast ändrad:
När och varför kör du det? Låter spännande men jag fattar nada. Är detta som ytterligare steg såsom i efter "vanlig tvätt" i maskinen?

Nej - delarna behandlas med lösningen efter tvätt men innan montering.
Det vanliga är att delarna doppas i Epilame-vätskan i en speciell flaska men personligen vill jag bara ha kontaktytorna behandlade så jag använder en liten pensel istället.
Behandlingen gör att oljorna inte "kryper" utan stannar på rätt ställe. Se t.ex. Epilame Epilame2
@rogart-63 : Vilken blandning använde du? Jag har labbat fram att 2.5-3g ren stearinsyra till 500ml IPA verkar vara den koncentration som funkar bäst för mig.
 
Senast ändrad:
Superspännande då jag aldrig hört om detta tidigare. Känns först lite hokuspokus men har ni sett tydliga märkbara resultat av denna metod på tex hakstenarna?
 
Det handlar om att få oljor att inte migrera så de gör sitt jobb. Epilame fyller igen håligheter så ytan blir extra slät och ytan gör att oljan inte flyttar från delen som blivit behandlad.

Dock är det inte alltid bra att använda då det även binder fukt och metallytor som blir behandlade kan då rosta om luftfuktigheten var för hög vit applikationstillfället så det är viktigt att bara applicera just de ytor som skall oljas som t ex juveler och bussningar. På juvelytor kan det självtorka men på metallytor måste man torka med lite varmare luft än omgivning så att fukt tas upp av luften.

Nej - delarna behandlas med lösningen efter tvätt men innan montering.
Det vanliga är att delarna doppas i Epilame-vätskan i en speciell flaska men personligen vill jag bara ha kontaktytorna behandlade så jag använder en liten pensel istället.
Behandlingen gör att oljorna inte "kryper" utan stannar på rätt ställe. Se t.ex. Epilame Epilame2
@rogart-63 : Vilken blandning använde du? Jag har labbat fram att 2.5-3g ren stearinsyra till 500ml IPA verkar vara den koncentration som funkar bäst för mig.

Tack för bra förklaring, det har jag inte stött på innan, låter mycket spännande att prova.
 
Superspännande då jag aldrig hört om detta tidigare. Känns först lite hokuspokus men har ni sett tydliga märkbara resultat av denna metod på tex hakstenarna?
Absolut inte hokuspokus utan ren fysik!
Använder det i 99% av fallen på steghjulets tänder och gånghakens stenar och kontroll i mikroskop visar på stor skillnad mot obehandlade ytor.
Hur den mekaniska skillnaden sedan är mellan behandlade ytor och obehandlade som oljats korrekt är en annan fråga - men då det underlättar arbetet med att få oljan på rätt plats, kostar inte många kronor (om du blandar själv) så är det en "no brainer" för mig. :)
 
Nej - delarna behandlas med lösningen efter tvätt men innan montering.
Det vanliga är att delarna doppas i Epilame-vätskan i en speciell flaska men personligen vill jag bara ha kontaktytorna behandlade så jag använder en liten pensel istället.
Behandlingen gör att oljorna inte "kryper" utan stannar på rätt ställe. Se t.ex. Epilame Epilame2
@rogart-63 : Vilken blandning använde du? Jag har labbat fram att 2.5-3g ren stearinsyra till 500ml IPA verkar vara den koncentration som funkar bäst för mig.
Har inte labbat så mycket . Men kul att du testat lite. Har kört 100:1 vilket borde vara är lite mindre än 2,5-3 gram i 500 ml .
 
Jag är supernybörjare och har inte så mycket att jämföra med (bara tvättat två urverk någonsin), men jag kör såhär.

Delarna i diverse mesh-hållare. Har några från Bergeon (bra), och några billigare noname från cousins (rätt dåliga, men funkar).
Meshhållarna läggs i plast-hållare (billiga från cousins) för att lätt kunna flyttas mellan burkar.
Här är grejerna jag använder liggande på tork nu efter en tvättningsomgång
595bVX3.jpg


Sen kör jag:
En burk med Elma WF Pro Cleaning fluid
Två burkar med Elma Suprol Rinsing Fluid

Ultraljudstvätten får plats med två burkar åt gången, så jag kör tvätt + första sköljning där samtidigt.
Kör ca 10 min tvätt, ca 3 min sköljning (rekommenderades av timezone watch school tror jag) med ultraljud.
När allt är tvättat så byter jag ut den burken mot andra sköljning, och kör allting genom den också.

Sen torkar jag av allting.
Jag har upplevt att delarna blivit rena.

Burkarna får sen stå inne i pannrummet och vänta på nästa tvätt
RLd2rmj.jpg


Jag är som sagt jätteny på det här dock, och försöker bara följa guider jag läst online så gott jag kan :)

Körde en tvätt igår med samma vätskor kan intyga att resultatet blev kanon bra. Trodde verkligen att min maskin var rent av kass men det visade sig att rätt medel gör susen :) Håller med att vätskorna luktar väldigt illa och rummet fylls snabbt av den starka lukten, jobbade igår med öppet fönster, lite orolig hur det kommer fungera i längden dock.

2018-02-05 21.15.58.jpg
2018-02-11 23.17.49.jpg
2018-02-11 23.39.01.jpg
 
Säkerhetsbladen för vätskorna säger ju att de är rätt ohälsosamma och kräver bra ventilation.
Jag kör fläkt mot öppet fönster om jag använder inomhus, men utomhus är enklare ;)
 
Tillbaka
Topp