• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens fix och trix!

Absolut inte hokuspokus utan ren fysik!
Använder det i 99% av fallen på steghjulets tänder och gånghakens stenar och kontroll i mikroskop visar på stor skillnad mot obehandlade ytor.
Hur den mekaniska skillnaden sedan är mellan behandlade ytor och obehandlade som oljats korrekt är en annan fråga - men då det underlättar arbetet med att få oljan på rätt plats, kostar inte många kronor (om du blandar själv) så är det en "no brainer" för mig. :)
Har inte labbat så mycket . Men kul att du testat lite. Har kört 100:1 vilket borde vara är lite mindre än 2,5-3 gram i 500 ml .

Ok kul, ska testa helt klart! Bra tips pojkar! :)
 
Jag skall bara säga att man inte behöver använda Epilame för de oljor som använd på gånghaken är av en sådan art att de både är som en olja och fett så de flyttar inte på sig lika lätt som andra oljor och är man sparsam med olja och inte använder för mycket flyttar den inte lika lätt på sig. Epilame gör att oljan sprider ut sig bättre på ytan så den inte klumpar ihop sig och då kan den inte flytta på sig då massan inte är i en klump som annars lätt bildas och drar iväg.

Ju mer olja som använd ju mindre kommer ligga på den plats den var applicerad efter en tid men det vet ni nog redan. :)
 
Jag skall bara säga att man inte behöver använda Epilame för de oljor som använd på gånghaken är av en sådan art att de både är som en olja och fett så de flyttar inte på sig lika lätt som andra oljor och är man sparsam med olja och inte använder för mycket flyttar den inte lika lätt på sig. Epilame gör att oljan sprider ut sig bättre på ytan så den inte klumpar ihop sig och då kan den inte flytta på sig då massan inte är i en klump som annars lätt bildas och drar iväg.

Ju mer olja som använd ju mindre kommer ligga på den plats den var applicerad efter en tid men det vet ni nog redan. :)
Ah ok tack för klargörande!
 
Jag skall bara säga att man inte behöver använda Epilame för de oljor som använd på gånghaken är av en sådan art att de både är som en olja och fett så de flyttar inte på sig lika lätt som andra oljor och är man sparsam med olja och inte använder för mycket flyttar den inte lika lätt på sig. Epilame gör att oljan sprider ut sig bättre på ytan så den inte klumpar ihop sig och då kan den inte flytta på sig då massan inte är i en klump som annars lätt bildas och drar iväg.

Ju mer olja som använd ju mindre kommer ligga på den plats den var applicerad efter en tid men det vet ni nog redan. :)
Så sant. Därför jag bara använder det på 941 fett. 9415 ligger kvar bra ändå.
 
Så inget en glad amatör behöver bry sig om och vill man absolut använda Epilame är det gånghakens juveler, gånghjulet (egentligen bara kuggarna som går mot juvelerna) och backhjulen i automatmekanismen man behöver behandla med Epilame. En del behandlar även vanlig juveler då det gärna bygger upp en kant på undersidan juvelerna som då kan dra ut oljan men mest på grund av överoljning.
 
Torphammars bok och allt. Det är ingen här som gett upp va?
PastedGraphic-2.png
 
Affektionsvärdet är det sanna värdet! Nää 7 papp låter vansinne! Jag är ingen hejare på fickur men principen är den samma fast lite större och därav enklare på ett sätt :) Det jag inte vet är hur lätt/svårt det är att hitta reservdelar till verket.nu ser det ut som endast stemen är av och det går att finna bara mått och shape är lika. Finns alltid en risk att delar går sönder eller tappas bort vid service och då vill man gärna ha vetskap om det går att finna. Eller iaf jag om jag gör åt någon annan :)

Gott då kanske det finns hopp ändå!

Ingen fena på fickur tyvärr. Det ser ut som om bommen gått av nere i verket vilket komplicerar det hela en del? Som @Fadershan skriver så bör man veta vilket verk det är? Delar kan vara ett bekymmer och det är nog det som gör att service kostnaden är hög.
Går det att ta reda på vilket verk det är utan att börja gröta allt för mycket? Jag kan inte se några märkningar på verket men jag har ingen tillgång till lupp så kan vara därför. Tar mig en extra titt idag med luppen.
Bommar brukar man ju kunna hitta i alla möjliga storlekar. Ibland är det ju dock som sagt lite speciella konstruktioner för fickur.
Sista utvägen blir att svarva en ny bom men inte ens det borde gå lös på 7k kan jag tycka.
Detta var vad som föreslogs till mig när jag lämnade in det, att dom skulle svarva en ny bom. Tidigare förslag på lagning från urmakare i Gävle har varit 1500kr, så jag tror inte det är allt för mycket som är trasigt i klockan. Detta var dock okänt antal år sedan men ändå i relativt modern tid.

Fickursdelar fixar jag, inga probs. Bara kul att någon vill få dem att funka. Pma lite mått så kollar jag när jag kommer ihåg.
@rogart-63 Jag hade inga visare åt dig förresten. Glömde svara.
Hur skall man mäta? Antar diameter på den och längd? Går det att lista ut ungefärlig längd på bommen utifrån andra mått på urverket? Ska kika om jag kan få ur den avbrutna biten idag så man får en helhet att kika på.
 
IMG_1596.JPG
IMG_1597.JPG

Gokväll mekar! Hur sätter man fast rotorn på kugghjulet som drar upp klockan. Misstänker att de ska "pressas" ihop, och hur gör man i så fall? Ett ETA 2452 verk.
 
River ett omega 565 som ser jättefint o relativt rent ut men går som kattskit. Tog precis bort automatdelen och min fråga lyder.. tycker ni jag är en lat jävel ifall jag kör hela automatdelen i tvätten? :)
IMG_20180213_230016.jpg
IMG_20180213_224529.jpg
 
Senast ändrad:
River ett omega 565 som ser jättefint o rent ut men går som kattskit. Tog precis bort automatdelen och min fråga lyder.. tycker ni jag är en lat jävel ifall jag kör hela automatdelen i tvätten? :)
IMG_20180213_230016.jpg
IMG_20180213_224529.jpg
Hur visste du att jag skruvar på ett likadant? Nästan kusligt :) Hade ett helv.... att få ihop automatbryggan. Missa att kolla hur dom små kugghjulen skulle sitta :)
Ta isär det då det ofta sitter massa skit i hjulen. Sen är det ett speciellt vändhjul som ska smörjas. Inte bra att tvätta alltihopa.
 
River ett omega 565 som ser jättefint o relativt rent ut men går som kattskit. Tog precis bort automatdelen och min fråga lyder.. tycker ni jag är en lat jävel ifall jag kör hela automatdelen i tvätten? :)
IMG_20180213_230016.jpg
IMG_20180213_224529.jpg
Hur visste du att jag skruvar på ett likadant? Nästan kusligt :) Hade ett helv.... att få ihop automatbryggan. Missa att kolla hur dom små kugghjulen skulle sitta :)
Ta isär det då det ofta sitter massa skit i hjulen. Sen är det ett speciellt vändhjul som ska smörjas. Inte bra att tvätta alltihopa.
Varför ska automatare vara så krångliga!!?? @rogart-63 , har du någon aning om hor "min" rotor skall fästa i kugghjulet?
 
Tillbaka
Topp