• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens fix och trix!

Fadershan

Patek
Mitt gick som kattskit oxå. Men nu går det hyfsat. Men har inte jättebra amplitud dock. Bara 230 . Hoppas den tar sig. Enligt ägaren hade den varit i golvet och då stannat. Men hittar inga sneda pivotar eller sånt. Var ganska smutsigt.
Ok mm ska bli spännande.. just nu ser jag inte varit den går så dåligt.. Den har dåligt med kraft fram till gånghaken samt iofs ser det ut som lite tilltuffsad hårfjäder.
 

Sch0nning

Cartier
Svarvat balansaxel idag. :pompus:
20180214_145730.jpg
 
Senast ändrad:

oftast

Panerai
2-Faktor
Är det någon som har erfarenhet av Accutron-urverk? Har ett som jag skulle vilja få liv i, köptes blint och tyvärr hade batteriet läckt och klockan går inte med nytt batteri :(
Vågar man skruva i det eller är det komplicerat?
 

Auto Ola

Panerai
2-Faktor
Har en fundering!
Inca juvelerna till balansen, är det viktigt att man inte blandar ihop dom?
Tänker både vilken sida och top botten? Jag har kanske varit för petig för att hålla reda på dessa!
Ha det gott!
 

Martin Lovasz

Audemars
Jag låter dem sitta i under tvätten och gör rent dem för hand när jag kommer till dem, det tvätten gör är att mjuka upp oljor och fetter så de lätt kan tas bort med en träpinne men ofta är de rena och fina trots att de får sitta kvar i. Man måste dock kolla noga och sedan olja dem förstås.
 

Auto Ola

Panerai
2-Faktor
Jag låter dem sitta i under tvätten och gör rent dem för hand när jag kommer till dem, det tvätten gör är att mjuka upp oljor och fetter så de lätt kan tas bort med en träpinne men ofta är de rena och fina trots att de får sitta kvar i. Man måste dock kolla noga och sedan olja dem förstås.
Gissar att du har maskin för att tvätta Martin!
Är det skillnad på hur man bör göra om man tvättar manuellt, nafta och IPA?
Ha det gott!!
 

Martin Lovasz

Audemars
Ja, jag har en kraftig ultraljudstvätt så den tar det mesta hur trångt smutsen än ligger och man måste t ex dra åt tavelskruvarna då de annars kommer ut på ett huj.

Men man kan simulera ultraljudet genom att ta en blåsboll och blåsa bubblor i tvätten och sedan i sköljen och det hjälper att lossa smutsen.

Ändstenarna kan bli svåra att lossa när man handtvättar så då kan man lägga en droppe olja i hålet där balansaxeln går i och då brukar stenen lossa lätt.
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Hej urmakarkollegor! Någon som sitter på ett Omega 503 (eller något med samma baskaliber) som kan ta en titt på spiralen och jämföra med formen på bifogade bilder? Jag har försökt räta upp en (som var ganska tilltygad) så gott jag kunnat men det är fortfarande något med den som inte stämmer.

PICT0058.jpg

PICT0061.jpg

Jag kan rucka verket så att det håller tiden skapligt men haltningen blir fel. Haltningen skall kunna justeras enkelt eftersom verket har en "movable stud" men rör jag den armen sticker avvikelsen åt ena eller andra hållet. Det går inte hitta något mellanläge som är bra vilket jag tycker tyder på att formen på spiralen fortfarande är fel.

Det finns fortfarande en "knyck" nära där spiralen är fäst i bryggan (andra bilden). Skall den vara där?
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Att avståndet mellan yttersta och andra varvet på spiralen först går ihop något (vid "knycken" efter infästningen) därefter går ut och sen går ihop igen känns spontant fel?
 

rogart-63

Patek
Kan du justera haltningen? Det är ju en fast hållare på balansbryggan . Dock avvikelsen? Har fixat en 562 i dagarna . Den var ruskigt känslig på ruckningen. Pyttelite jag petar på armen å den sticker 30 sek åt endera hållet.
 

Martin Lovasz

Audemars
Ja, jag tror nog som @rogart-63 också påpekat att den där "knäcken" är lite överdriven. Minskar man den något borde sträckan blir mer parallell?
Men sitter verkligen den ytter ringen mellan regulatorpinnarna? Skulle vilja se en bild mer från sidan också. Är inte så säker på att den knixen är fel utan problemen uppstår oftast när man plockar av balansen och spiralen fastnar och böjs eller lossar vid regulatorn och jag har för mig att den yttre spiralen har samma avstånd som de andra spiralringarna på denna balans och då stämmer det som det är.

Så för mig ser det ut som den yttre spiralringen inte ligger rätt helt enkelt.
 
Senast ändrad:

alexndr

Rolex
2-Faktor
Men sitter verkligen den ytter ringen mellan regulatorpinnarna? Skulle vilja se en bild mer från sidan också. Är inte så säker på att den knixen är fel utan problemen uppstår oftast när man plockar av balansen och spiralen fastnar och böjs eller lossar vid regulatorn och jag har för mig att den yttre spiralen har samma avstånd som de andra spiralringarna på denna balans och då stämmer det som det är.

Så för mig ser det ut som den yttre spiralringen inte ligger rätt helt enkelt.

PICT0063.jpg

PICT0066.jpg
 

Martin Lovasz

Audemars
Om du trycker upp spiralen till rätt läge så ser du vart det tar emot och så kan du massera de delar som behövs manipuleras och jag tycker det ser ut som om hela den yttre kurvan vid regulatorn skall böjas in en aning och 45 grader efter regulatorn ser det ut som om insidan den yttre spiralen skall masseras. Hela den inre spiraldelen skall böjas in moturs mot den yttre spiralen
 
Topp