• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens fix och trix!

Om du trycker upp spiralen till rätt läge så ser du vart det tar emot och så kan du massera de delar som behövs manipuleras och jag tycker det ser ut som om hela den yttre kurvan vid regulatorn skall böjas in en aning och 45 grader efter regulatorn ser det ut som om insidan den yttre spiralen skall masseras. Hela den inre spiraldelen skall böjas in moturs mot den yttre spiralen

No guts, no glory. Jag ger det ett försök.

Hej urmakarkollegor! Någon som sitter på ett Omega 503 (eller något med samma baskaliber) som kan ta en titt på spiralen och jämföra med formen på bifogade bilder? Jag har försökt räta upp en (som var ganska tilltygad) så gott jag kunnat men det är fortfarande något med den som inte stämmer.

PICT0058.jpg

PICT0061.jpg

Jag kan rucka verket så att det håller tiden skapligt men haltningen blir fel. Haltningen skall kunna justeras enkelt eftersom verket har en "movable stud" men rör jag den armen sticker avvikelsen åt ena eller andra hållet. Det går inte hitta något mellanläge som är bra vilket jag tycker tyder på att formen på spiralen fortfarande är fel.

Det finns fortfarande en "knyck" nära där spiralen är fäst i bryggan (andra bilden). Skall den vara där?
Kanske denna filmen kan de något

Mycket bra video den där.

Observera att fjädern i videon har en annan design på den yttre spiralen där den går genom regulatorn som då Omega fjädern inte har.

Nån som varit med om att innerdelen på incabloc juvelen lossnat från ståldelen? Gick att lägga tillbaka. Tror den är okej ändå?

Senast ändrad:
Dom är så jobbiga. Har nån otur med dom bara? Vill aldrig gå bra eller inte alls. Detta går bra till jag lyfter upp den på timegraphern. Då stannar det. Men ska byta lite delar imorgon. Ev fälla i en juvel i bryggan till fjäderhuset. Den var rätt sliten. Nån som vet om man kan använda en Enicar 1140 balans i en Enicar 165 . Ska tydligen vara liknande verk.

Detta är säkert inget nytt för de flesta här och jag har inte provat det tills nu - ta av och på små fjädrar (tex click) inuti en plastpåse (med "lås"). Funkar faktiskt riktigt bra. Visst det är snabbare att bara köra på utan men den gången en sådan rackare skjuts till andra sidan rummet kommer ni ångra er att ni inte tog er lite extra tid:)

20180214_193557.jpg

Dom är så jobbiga. Har nån otur med dom bara? Vill aldrig gå bra eller inte alls. Detta går bra till jag lyfter upp den på timegraphern. Då stannar det. Men ska byta lite delar imorgon. Ev fälla i en juvel i bryggan till fjäderhuset. Den var rätt sliten. Nån som vet om man kan använda en Enicar 1140 balans i en Enicar 165 . Ska tydligen vara liknande verk.
Enligt Ranfft ska de vara samma balanser i dem,

Detta är säkert inget nytt för de flesta här och jag har inte provat det tills nu - ta av och på små fjädrar (tex click) inuti en plastpåse (med "lås"). Funkar faktiskt riktigt bra. Visst det är snabbare att bara köra på utan men den gången en sådan rackare skjuts till andra sidan rummet kommer ni ångra er att ni inte tog er lite extra tid:)

20180214_193557.jpg
Bra tips, får man prova. Jag har hittills försökt låsa sprättande fjädrar med rodico men det är ju inte alltid man kommer åt ordentligt.

Bra tips, får man prova. Jag har hittills försökt låsa sprättande fjädrar med rodico men det är ju inte alltid man kommer åt ordentligt.
I vanliga fall håller jag den bara med pegwood i den runda delen, funkar helt ok, men detta är mer 'piece of mind' - speciellt om man känner sig lite darrig efter 6 koppar kaffe halv tolv på natten (den normala tiden jag har tid att skruva).

Min första certina 25-651 börjar likna nåt igen. Rengjord, smord, relumad, bytt centrum plattan, upptäck min första trasiga axel (escapehjulet) och bytt ut den. Nu polera och pressa glas. Får riva ner lite en gång till då jag inte har fått hem nåt datumväxlingshjul med hel fjäder ännu samt att jag behöver justera så det blir mer distinkta lägen på kronan. Lite slapp i funktionen nu. Tycker den går riktigt bra nu eller tycker ni att man skall fortsätta justera tills beaterror blir noll?
Stort tack till alla goa personer på forumet för råd tips och inspiration.
783B5521-4B54-413A-90E3-2B1BE696BBC5.jpeg
9ABCCA6A-6BF9-448D-BBE5-C2FCC11F5437.jpeg

Lten fråga. Vad är det för justering eller reparation ni gör när ni hänger upp era balanser på pinnen?
Nåt jag missat hittills? Måste jag gå ut o svarva en pinne jag med för att få vara med i gänget? :D

• Like
Reactions: Beo
Lten fråga. Vad är det för justering eller reparation ni gör när ni hänger upp era balanser på pinnen?
Nåt jag missat hittills? Måste jag gå ut o svarva en pinne jag med för att få vara med i gänget? :D

Vad jag vet antingen tork efter tvätt eller för att justera haltningen på de verk som saknar "moveable stud" (justeringen görs genom att vrida spiralen på balansaxeln).

Min första certina 25-651 börjar likna nåt igen. Rengjord, smord, relumad, bytt centrum plattan, upptäck min första trasiga axel (escapehjulet) och bytt ut den. Nu polera och pressa glas. Får riva ner lite en gång till då jag inte har fått hem nåt datumväxlingshjul med hel fjäder ännu samt att jag behöver justera så det blir mer distinkta lägen på kronan. Lite slapp i funktionen nu. Tycker den går riktigt bra nu eller tycker ni att man skall fortsätta justera tills beaterror blir noll?
Stort tack till alla goa personer på forumet för råd tips och inspiration.
783B5521-4B54-413A-90E3-2B1BE696BBC5.jpeg
9ABCCA6A-6BF9-448D-BBE5-C2FCC11F5437.jpeg

Kämpa på! Amplituden ser lite trött ut för att vara ett 25-651 men å andra sidan kanske inte fjädern är helt spänd?

0CEFF363-9457-43E6-8FAA-34C9F3AD367E.png
DCA52E34-9A52-4D5B-B21B-EB6FE14649C0.png
Första gången jag öppnat nått annat än en kvartsklocka!
En Skx007 som inte gick så bra( eller snarare för bra).

Tandpetare och timegrapher på iPhone.
Inte direkt urmakarkvalitet på jobbet men det går åt rätt håll:angel:

Tillbaka
Topp