• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens fix och trix!

Exxet

Rolex
Bra jobbat! Tvättsvamp och tandpetare? :D
Lite som original - McGyver kanske skulle göra, KS- @McGyver skulle nog ha lite mer finish på grejerna ;)
och man får ganska mycket verktyg för dom här pengarna:
svarv.jpg

men har man gratis tillgång så är det ju bra;)
 

Magnus Ö-o

Cartier
När jag började skruva klockor köpte jag ett renoveringsobjekt från spanien och några billiga seiko från indien bara för att ha nåt man inte var rädd om. Billiga var dom men det var dom absolut inte värda, vilket skit... Hade ingen olja precis när jag började så vart en rengorning och torrt montage. Den jag lyckades pussla ihop trodde jag gick ok (innan jag såg timegraphern) men den tjuvstannade till synes utan anledning. Nu i veckan rev jag ner den igen och gav den lite efterlängtad olja men den fortsatte tjuvstanna. Plockade bort balans och escape men fortfarande nåt som kärvade. Rev huvudfjädern och rengjorde. Fortfarande tjuvstopp. Rev växellädan 3 ggr men hittade inga skador på axlar eller lager. Något kärvade in mot drevet i keyless works, puh ett steg framåt. Upp i timegraphern. Stjärnhimmel är allt den visar. Justerade, och rev ner balanslagren och plockade bort gånghaken. Smorde in hakens stenar men inte lagren. Nu gick den bättre med ena linjen på graphern for upp o ner sporadiskt. Fick några förklarande bilder av rogart för att tyda timegrapher bilderna. Fjäden touchar i. Försökte se i mikroskopet och ja det centrerar inte. Tog siste balansen jag hade men nu var det magnetism med i bilden så den gick som en påse nötter. Avmagnetisera och justera och äntligen fick jag grafen nedan. Kort o gott har jag väl världens mest i tid påkostade seiko.... men fortfarande en skitklocka. Skit in skit ut säger dom ju. Nåja lärde mig en del och fick väl iallafall lite stil på den till sist.

En liten fråga bara, vad är det som gör att jag har så illa dålig amplitud. Är det något fel jag gör eller är det att verket är slut? Fjädern är helt uppdragen den här gången iallafall.
ED62BE45-0448-4007-98FD-FACE6958219F.jpeg
 

robyl

Omega
Har en Seiko 5, 7009A som började gå lite fort. Tänkte man det är väl bara att minska lite på farten och rucka lite. Lossade bakstycket och drog hävarmen ytterst lite åt minus. Fipplade lite med gummipackningen och märker att klockan stannar.

Drar upp den lite med balansen och försöker skaka igång den men icke, den vill den starta. Pillar med en tandpetare på orons balanshjul och den går fram och tillbaka några sekunder.

Säkert en omöjlig fråga att svara på men vad har hänt?

Seiko 5 7009A.jpg
 

Magnus Ö-o

Cartier
Har en Seiko 5, 7009A som började gå lite fort. Tänkte man det är väl bara att minska lite på farten och rucka lite. Lossade bakstycket och drog hävarmen ytterst lite åt minus. Fipplade lite med gummipackningen och märker att klockan stannar.

Drar upp den lite med balansen och försöker skaka igång den men icke, den vill den starta. Pillar med en tandpetare på orons balanshjul och den går fram och tillbaka några sekunder.

Säkert en omöjlig fråga att svara på men vad har hänt?

Seiko 5 7009A.jpg
Är ny på detta så ingen expert. Du har 2 justerarmar. Den smala ställer hastigheten. Den lite tjockare ställer beaterror vilket är typ skillnaden mellan höger vänsterrotation av balansen och den kan ställa till det.
 

rogart-63

Patek
Har en Seiko 5, 7009A som började gå lite fort. Tänkte man det är väl bara att minska lite på farten och rucka lite. Lossade bakstycket och drog hävarmen ytterst lite åt minus. Fipplade lite med gummipackningen och märker att klockan stannar.

Drar upp den lite med balansen och försöker skaka igång den men icke, den vill den starta. Pillar med en tandpetare på orons balanshjul och den går fram och tillbaka några sekunder.

Säkert en omöjlig fråga att svara på men vad har hänt?

Seiko 5 7009A.jpg
Skulle tro att du har nåt annat problem än att den går för fort. Ser dåligt på bilden men det ser ut som om spiralen ligger väldigt tight. Kanske har den slagit ihop eller är den magnetiserad. Tycker mig se en lite knäck på balans spiralen.
När du flytta armen slog den ihop helt och stanna troligen p.g.a detta.
Verkringen ser konstig ut oxå? Har inte sett såna i 7009 verk. brukar sitta såna i 6309 och 6119 m.m . Dessutom sitter den snett? Kanske gör det att sekundvisaren går mot glaset.
 

robyl

Omega
Skulle tro att du har nåt annat problem än att den går för fort. Ser dåligt på bilden men det ser ut som om spiralen ligger väldigt tight. Kanske har den slagit ihop eller är den magnetiserad. Tycker mig se en lite knäck på balans spiralen.
När du flytta armen slog den ihop helt och stanna troligen p.g.a detta.
Verkringen ser konstig ut oxå? Har inte sett såna i 7009 verk. brukar sitta såna i 6309 och 6119 m.m . Dessutom sitter den snett? Kanske gör det att sekundvisaren går mot glaset.

Hmmmmmmm.................tittade noga på spiralen och visst är den som rogart-63 säger, spiralen har en liten knäck vid den smala armen. Troligen kom jag åt spiralen när jag putte på den smala armen åt minus.
Är det skrotlådan som gäller nu eller finns det utbytes?
 

Martin Lovasz

Audemars
Du får ta en närmare bild av balansen men denna balans skall ha ett litet veck en bit efter regulatorn, däremot ligger den andra armen för nära balanskloven så testa att flytta på den moturs en liten bit.
 
Senast ändrad:

Beo

Patek
När jag började skruva klockor köpte jag ett renoveringsobjekt från spanien och några billiga seiko från indien bara för att ha nåt man inte var rädd om. Billiga var dom men det var dom absolut inte värda, vilket skit... Hade ingen olja precis när jag började så vart en rengorning och torrt montage. Den jag lyckades pussla ihop trodde jag gick ok (innan jag såg timegraphern) men den tjuvstannade till synes utan anledning. Nu i veckan rev jag ner den igen och gav den lite efterlängtad olja men den fortsatte tjuvstanna. Plockade bort balans och escape men fortfarande nåt som kärvade. Rev huvudfjädern och rengjorde. Fortfarande tjuvstopp. Rev växellädan 3 ggr men hittade inga skador på axlar eller lager. Något kärvade in mot drevet i keyless works, puh ett steg framåt. Upp i timegraphern. Stjärnhimmel är allt den visar. Justerade, och rev ner balanslagren och plockade bort gånghaken. Smorde in hakens stenar men inte lagren. Nu gick den bättre med ena linjen på graphern for upp o ner sporadiskt. Fick några förklarande bilder av rogart för att tyda timegrapher bilderna. Fjäden touchar i. Försökte se i mikroskopet och ja det centrerar inte. Tog siste balansen jag hade men nu var det magnetism med i bilden så den gick som en påse nötter. Avmagnetisera och justera och äntligen fick jag grafen nedan. Kort o gott har jag väl världens mest i tid påkostade seiko.... men fortfarande en skitklocka. Skit in skit ut säger dom ju. Nåja lärde mig en del och fick väl iallafall lite stil på den till sist.

En liten fråga bara, vad är det som gör att jag har så illa dålig amplitud. Är det något fel jag gör eller är det att verket är slut? Fjädern är helt uppdragen den här gången iallafall.
ED62BE45-0448-4007-98FD-FACE6958219F.jpeg
Snyggt jobbat!:)
 

robyl

Omega
Du får ta en närmare bild av balansen men denna balans skall ha ett litet veck en bit efter regulatorn, däremot ligger den andra armen för nära balanskloven så testa att flytta på den moturs en liten bit.
En närbild på balansen, hoppas ni kan vad som felas. Har provat att flytta de båda armarna lite grand åt olika håll med det hjälper inte.

IMG_9206 Seiko 100.JPG
 

Magnus Ö-o

Cartier
Nu fick jag med det skumma på bild. Efter en stund så börjar verket (en gammal 7009) visa stjärnhimmel. Kommer sporadiskt så ingen rytm i det. Under ”s” på 0,2ms så dyker kurvan och det är när jag trycker på med en skruvmejsel på main barrel och sedan släpper där den börjar gå som vanligt igen.. Det verkar som att nåt kärvar men släpper när man hjälper till att driva på lite. Några ideer på vad det kan vara?
4286FB31-329D-445F-8CDE-02B4AB15154B.jpeg
 

Martin Lovasz

Audemars
Hade ett problem där det visade sig att locket till fjädertrumman inte gick igen helt och låg och stoppade klockan efter en stund och om hålen i fjäderbryggan och verkplattan för trummans axel är ovala kommer trumman gå snett och göra att urverket kärvar.
 

rogart-63

Patek
Hade ett problem där det visade sig att locket till fjädertrumman inte gick igen helt och låg och stoppade klockan efter en stund och om hålen i fjäderbryggan och verkplattan för trummans axel är ovala kommer trumman gå snett och göra att urverket kärvar.
Hade det strulet med att fjäderhuslocket hade hoppat upp lite och bromsade verket på en Omega 752.
Same here . Ett antal gånger . 7009 är lite speciella oxå . Har märkt att man får inte ha för mycket olja till fjädern. Då slirar den på trumman. Kanske har det med kontruktionen av trumman att göra. Brukar ta sig efter några uppdrag dock.
 

Magnus Ö-o

Cartier
Hade ett problem där det visade sig att locket till fjädertrumman inte gick igen helt och låg och stoppade klockan efter en stund och om hålen i fjäderbryggan och verkplattan för trummans axel är ovala kommer trumman gå snett och göra att urverket kärvar.
De ovala hålen låter rimligt iom att det är ett rätt slitet verk även med mina nybörjar ögon. Har iallafall fått träna på att skruva 7009 verk nu. Förut rev jag ett verk på 2 timmar och tog foton. Nu känner man igen lite så jag rev 2 på 20 minuter. 3 verk totalt så det borde gå att välja ut de bästa delarna och få ihop 1-2 fungerande verk.

Tack för tipsen om certinaverk med datumhjul. 2st ligger på lådan så det borde bli ordning på den med. :)
 

Magnus Ö-o

Cartier
Same here . Ett antal gånger . 7009 är lite speciella oxå . Har märkt att man får inte ha för mycket olja till fjädern. Då slirar den på trumman. Kanske har det med kontruktionen av trumman att göra. Brukar ta sig efter några uppdrag dock.
Jag kör huvudfjädern torrt efter rengörning. Har inte den oljan eller fettet hemma. Beställer från cousins nästa gång. Vad skall jag ha för olja/fett? Får komplettera då jag bara har 9010. Vilka smörjmedel bör jag ha hemma tycker ni?
 

rogart-63

Patek
Jag kör huvudfjädern torrt efter rengörning. Har inte den oljan eller fettet hemma. Beställer från cousins nästa gång. Vad skall jag ha för olja/fett? Får komplettera då jag bara har 9010. Vilka smörjmedel bör jag ha hemma tycker ni?
Använder 8217 till trummans ytterkant och 8200 ett par droppar på fjädern.
Du bör ha lite HP1300 eller 9104 till iallafall. Till att smörja fjäderhus lagringar och sånt med.
 
  • Like
Reactions: Beo

Magnus Ö-o

Cartier
Kollade de 2 plattorna jag just rivit och ytbehandlingen är sliten i halva main barrel hålet. Början till ovala hål iallafall. Den ena lite mer än den andra. River den sista imorgon och för söker pussla ihop de bitar som är bäst.

Så om jag sammanfattar fetterna
9010 - lite snabbare lagringar med mindre belastning (den har jag)
HP 1300 alt 9104 - långsammare lagringar med högre tryck
8217 - smörja mainbarrel utterkant
8200 - droppa på fjädern när den ligger i trumman.

Någon prioriteringsordning på oljor fetter då de är skitdyra?
 
  • Like
Reactions: Beo

Martin Lovasz

Audemars
Då fjädern blir hårdare och sprödare med tiden så använder jag samma olja som till gånghakens juveler på äldre klockor och det fungerar fint. Jag använde Moebius 8200 tidigare men det blev allt som oftast för trögt att dra upp så numera är det bara Moebius 9415 jag använder. På automater kan fjädern slira mot trummans sidor men brukar bli bra efter några uppdrag och här kan man köpa ett specialfett som Moebius 8207 där man lägger en liten droppe på trummans sida.

HP 1300 är lite för tuff i vanliga urverk utan här använder jag HP 1000.
 
Senast ändrad:

rogart-63

Patek
Då fjädern blir hårdare och sprödare med tiden så använder jag samma olja som till gånghakens juveler på äldre klockor och det fungerar fint. Jag använde Moebius 8200 tidigare men det blev allt som oftast för trögt att dra upp så numera är det bara Moebius 9415 jag använder. På automater kan fjädern slira mot trummans sidor men brukar bli bra efter några uppdrag och här kan man köpa ett specialfett som Moebius 8207 där man lägger en liten droppe på trummans sida.

HP 1300 är lite för tuff i vanliga urverk utan här använder jag HP 1000.
Där ser man :) Kanske inte så dum idé med HP1000? Den gamla D5 var tunnare? Nästa gång jag beställer ska jag ta hem lite.
Viskositet ligger D5 låg på 1200 ser jag nu.
 
Senast ändrad:

Magnus Ö-o

Cartier
Jösses vilken kunskapsbank det finns här. Svarta boken med alla fina tips blir tjockare i rasande fart. Blir några nya oljor nästa beställning från cousins. Pallet juveler och olja till barrel prioriterade, där jag haft mest problem på sistonde.
 

Martin Lovasz

Audemars
HP1300 är det som kommer närmast men som sagt jag föredrar HP1000.

Det lustiga med oljor och fetter är att urverkstillverkarna ändrar rekommendationen hela tiden så det som gällde för 10 år sedan gäller inte längre så man kan hitta en hel del olika rekommendationer. Det är viktigt att följa de senaste rekommendationerna om man jobbar professionellt så inga garantier förbrukas.
 
Senast ändrad:
Topp