• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens fix och trix!

Martin Lovasz

Audemars
Just rivit mitt nyss hemkomna Certina donator verk. Datumhjulet saknade fjäder så ingen donation den här gången. Några till på väg in så jag håller tummarna.

Är resten av delarna kompatibla mellan 25-661 och 25-651. Ser ju faktiskt så ut.
På datumsidan är delarna samma men man gjorde om datumväxlingsdelarna en aning så en sen 25-661 går trögt eller inte alls i en tidig 25-651.
 

rogart-63

Patek
Nån som har några cupillard 233 delar liggande? Var värre ställt med verket än jag trodde? Saknar kuggar på några hjul och sönderdragna gängor i bottenplattan. Behöver bl.a spärrhjul och kronhjul. Ett donatorverk vore perfekt.
 

Auto Ola

Panerai
2-Faktor
Buda hem en med ETA 2783 på Tradera, verket går men kass urtavla!
Lite vinyl senare!
607D297A-0AF0-4CAF-B557-AD088BEB3697.jpeg
Var inte helt nöjd med denna mod, så nu blev tavlan mattsvart istället!
Tja kanske något bättre.
Vad tycks?
E946D0AA-309C-48BF-96D6-F7D12F56247E.jpeg
 

differo

Cartier
Började på en ny klocka igår och blev helt ställd. Det var lite sent så jag fortsätter ikväll istället. Jag har än så länge inte sett så här mycket olja i en klock det var helt sanslöst. Har hört av andra att det förekommer och man varnas ju i så gott som all litteratur om urmakeri att vara sparsam med mängder olja och detta var ju minsta sagt makalöst. Kommer först tvätta allt i nafta innan jag kör ultraljud. Kommer behöva rengöra alla verktyg dessutom som jag kommer använda. Dessutom är balansen helt förstörd, men senare problem detta. Check it out (även om bilderna är snälla och inte visar eländet till fullo):
2018-02-19 22.46.40.jpg

plockade ut balansen och vände den bara på kudden:
2018-02-19 22.18.14.jpg


och när jag lyfte balansen:

2018-02-19 22.41.35.jpg

oljefläckar på kudden? Har ni sett något liknande?


ps. observera att juvelerna är snustorra?!
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Jag har haft en handfull verk som varit dränkta i trögflytande vätska. Ibland med en grönaktig ton. Kan det verkligen vara så att var och varannan människa fyller sina verk med 5-56 när de inte fungerar eller är sörjan en magisk kemisk blandning av fukt och instängd urverks luft?
 
  • Like
Reactions: Beo

differo

Cartier
2018-02-19 22.39.10.jpg
Jag har haft en handfull verk som varit dränkta i trögflytande vätska. Ibland med en grönaktig ton. Kan det verkligen vara så att var och varannan människa fyller sina verk med 5-56 när de inte fungerar eller är sörjan en magisk kemisk blandning av fukt och instängd urverks luft?
Just det, på tavelsidan var det just så - en grönaktig sörja som täckte kalendern helt, vet inte riktigt hur jag ska, på ett säkert sätt, tvätta av det - är lite rätt att tvätta bort siffrorna.
 

MMickelsson

Breitling
3233FF65-0192-4F8A-8CAD-7F140750F5FF.jpeg
22264B46-1041-4A71-948E-048596FDA695.jpeg
C0ECC56B-EAA0-440F-ACC7-3A13D2EE12F9.jpeg
Köpte denna Sicura Jumping Hour från eBay som renoveringsobjekt. Efter lite justering av höjdlufter i löpverket och felsök på tavelsidan så hitta jag att någon har förmodligen tappat original fjädrarna och använt för ”hårda” fjädrar till ställarmarna för de olika tidvisarskivorna så de fastnade i tid och otid. Efter ha fixat och moddat om några fjädrar så funkar den bra (sedan trodde jag att det var den 22/2 i dag ). Kul med en stiftankargång på armbandsur. Boetten ser ut som en kasse med älgknän och tävlat sjukt repig på insidan men man kan ju inte få allt. Då det blir svårt att polera den så får detta bli en del av charmen av denna klocka
 

MMickelsson

Breitling
Har ett par sådana liggande men inte vågat mig på dem då urverken är lite budget och vintage budgeturverk är svåra att hitta delar till.

Sicura var lite udda och köpte bara in det bästa av de sämsta. :)
haha ja....har servat en Sicura Submarine som jag oxå köpte som renoveringsobjekt som var lite meckingt att få ordning på den det löste sig, men som du säger svårt att hitta delar
 

Martin Lovasz

Audemars
haha ja....har servat en Sicura Submarine som jag oxå köpte som renoveringsobjekt som var lite meckingt att få ordning på den det löste sig, men som du säger svårt att hitta delar
Boetterna är som du även märkt oftast av lite sämre kvalité och när de blev slitna slängdes oftast klockorna istället för att lägga i en låda. Har en med flashguld boett och den är så ful att den nog inte kommer till användning igen. Flashguld var så tunt applicerat att den blev genomskinlig efter lite hudkontakt och det var mest DDR (Östtyskland) som använde flashguld på sina klockor och Sicura då. :dead:
 
Senast ändrad:

ittam

Audemars
Kanske AS1194 eller ev nåt FHF verk som ser ut så . Står det nåt ? Kan man få se andra sidan? Gröna sidan upp som Lindeman sa :)
Inget på verksidan, och har inte plockat av visare/tavla än. Är på jakt efter en uppdragsfjäder då den är av..
Googlar runt lite om det är som du tror, vilket antagligen är rätt:)
 
Topp