Martin Lovasz
Guld
Den var officiellt borttagen innan jag kom igång så ingen erfarenhet av den tyvärr.Martin, har du slutat använda D5 helt och använder HP1000 istället?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Den var officiellt borttagen innan jag kom igång så ingen erfarenhet av den tyvärr.Martin, har du slutat använda D5 helt och använder HP1000 istället?
Har en flaska om du vill testaDen var officiellt borttagen innan jag kom igång så ingen erfarenhet av den tyvärr.
Tack för svaret - om jag förstår dig så slutades den rekommenderas officiellt när syntetiska utvecklades och därav att du använde HP serien istället?Den var officiellt borttagen innan jag kom igång så ingen erfarenhet av den tyvärr.
Usch gammal olja.Har en flaska om du vill testa![]()
HP1000-1300 duger fint och hela HP serien ersatte D5 så jag gick på det nya.Tack för svaret - om jag förstår dig så slutades den rekommenderas officiellt när syntetiska utvecklades och därav att du använde HP serien istället?
På datumsidan är delarna samma men man gjorde om datumväxlingsdelarna en aning så en sen 25-661 går trögt eller inte alls i en tidig 25-651.Just rivit mitt nyss hemkomna Certina donator verk. Datumhjulet saknade fjäder så ingen donation den här gången. Några till på väg in så jag håller tummarna.
Är resten av delarna kompatibla mellan 25-661 och 25-651. Ser ju faktiskt så ut.
Var inte helt nöjd med denna mod, så nu blev tavlan mattsvart istället!Buda hem en med ETA 2783 på Tradera, verket går men kass urtavla!
Lite vinyl senare!
![]()
Just det, på tavelsidan var det just så - en grönaktig sörja som täckte kalendern helt, vet inte riktigt hur jag ska, på ett säkert sätt, tvätta av det - är lite rätt att tvätta bort siffrorna.Jag har haft en handfull verk som varit dränkta i trögflytande vätska. Ibland med en grönaktig ton. Kan det verkligen vara så att var och varannan människa fyller sina verk med 5-56 när de inte fungerar eller är sörjan en magisk kemisk blandning av fukt och instängd urverks luft?
haha ja....har servat en Sicura Submarine som jag oxå köpte som renoveringsobjekt som var lite meckingt att få ordning på den det löste sig, men som du säger svårt att hitta delarHar ett par sådana liggande men inte vågat mig på dem då urverken är lite budget och vintage budgeturverk är svåra att hitta delar till.
Sicura var lite udda och köpte bara in det bästa av de sämsta.![]()
Boetterna är som du även märkt oftast av lite sämre kvalité och när de blev slitna slängdes oftast klockorna istället för att lägga i en låda. Har en med flashguld boett och den är så ful att den nog inte kommer till användning igen. Flashguld var så tunt applicerat att den blev genomskinlig efter lite hudkontakt och det var mest DDR (Östtyskland) som använde flashguld på sina klockor och Sicura då.haha ja....har servat en Sicura Submarine som jag oxå köpte som renoveringsobjekt som var lite meckingt att få ordning på den det löste sig, men som du säger svårt att hitta delar
Haha coolt!Vart lite rastlös så vridringen fick sig en omgång i svarven...
Tackar!Haha coolt!![]()
Kanske AS1194 eller ev nåt FHF verk som ser ut så . Står det nåt ? Kan man få se andra sidan? Gröna sidan upp som Lindeman sa
Inget på verksidan, och har inte plockat av visare/tavla än. Är på jakt efter en uppdragsfjäder då den är av..Kanske AS1194 eller ev nåt FHF verk som ser ut så . Står det nåt ? Kan man få se andra sidan? Gröna sidan upp som Lindeman sa![]()
Kollade nu . Ser inte ut som ett AS1194Inget på verksidan, och har inte plockat av visare/tavla än. Är på jakt efter en uppdragsfjäder då den är av..
Googlar runt lite om det är som du tror, vilket antagligen är rätt![]()
Och balansen sitter från fel håll med...Kollade nu . Ser inte ut som ett AS1194
Jo liknar det men klicken sitter fel . Men skulle kunna vara ett FHF .
Ett AS 1604 är det.Och balansen sitter från fel håll med...
Ett stort tack! Då börjar jakten efter en uppdragsfjäder...Ett AS 1604 är det.
Om balansen har bara 'två händer' då skulle du kunna använda '180 graders metod'? eller vill du vara 100% säker?Någon som vet vad ett Citizen 3120 har för lift angle?Hittar inte det i https://www.lepsi.ch/lift-angle/ eller för cal 3100 som e typ samma tror jag.
Edit: 3102