• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens fix och trix!

rogart-63

Patek
Arrrggggg. Fattar inte problemet med detta 6139 verk . Hade sönder ett chronografhjul till. Det har gått troll i det . Nästan så jag inte vågar ge mig på fler. Dessutom finns det ju inga . Första var trasig redan innan . Hitta ett och det försvann i Norge . Nu fick vi tag i ett och det är kass också .
Snälla är det nån som har nåt skrotverk jag kan plocka delar från . 6139B
 

Fadershan

Patek
Om balansen har bara 'två händer' då skulle du kunna använda '180 graders metod'? eller vill du vara 100% säker?
Utveckla gärna! :) Nja nu ville jag veta för verket beter sig märkligt.. jag har inte gjort service på det och det går inte att få bort haltningen som går upp till 9.9 som max och 3.6 som min. Men när gången är som bäst enligt graph så är den på 9.9! Ville bara utesluta eventuella tokigheter :)
 

Fadershan

Patek
Arrrggggg. Fattar inte problemet med detta 6139 verk . Hade sönder ett chronografhjul till. Det har gått troll i det . Nästan så jag inte vågar ge mig på fler. Dessutom finns det ju inga . Första var trasig redan innan . Hitta ett och det försvann i Norge . Nu fick vi tag i ett och det är kass också .
Snälla är det nån som har nåt skrotverk jag kan plocka delar från . 6139B
Tyvärr inte men du skräms för 6139 är tänkt att bli min första Seiko ;)
 

differo

Cartier
Utveckla gärna! :) Nja nu ville jag veta för verket beter sig märkligt.. jag har inte gjort service på det och det går inte att få bort haltningen som går upp till 9.9 som max och 3.6 som min. Men när gången är som bäst enligt graph så är den på 9.9! Ville bara utesluta eventuella tokigheter :)
Metoden är relativt simpel men fungerar utmärkt om man är helt körd med udda urverk. Om du försiktigt vrider upp fjädern (från viloläge) och observerar 'händerna' på balansen tills de svänger så nära som 180 (om det är lägre vrider upp liiite till osv.). Dvs att du tittar ena handen och ser att den svänger en halv cirkel. När du är nöjd och tycker att det ser ut som 180 i dina ögon, då justerar du lift angle tills timegrapher visar amplitud 180. Ta da! Det är den sökta lift angle :) Låter svårare än det är och förvånansvärt effektivt.
 

Fadershan

Patek
Metoden är relativt simpel men fungerar utmärkt om man är helt körd med udda urverk. Om du försiktigt vrider upp fjädern (från viloläge) och observerar 'händerna' på balansen tills de svänger så nära som 180 (om det är lägre vrider upp liiite till osv.). Dvs att du tittar ena handen och ser att den svänger en halv cirkel. När du är nöjd och tycker att det ser ut som 180 i dina ögon, då justerar du lift angle tills timegrapher visar amplitud 180. Ta da! Det är den sökta lift angle :) Låter svårare än det är och förvånansvärt effektivt.
Wow haha spännande, ska testa sen och se ifall jag förstod tillvägagångssättet :) TACK!
 

rogart-63

Patek
Tyvärr inte men du skräms för 6139 är tänkt att bli min första Seiko ;)
Brukar gå bra . Men denna gång bråkar det bara . Går troll i vissa klockor . Allt annat är okej . Men detta "nya" hjulet stanna när jag tryckte på tryckknappen . Testa att justera armarna . Och drog upp lite till på fjädern . Big mistake . Hjulet som sitter under lossna från sitt fäste . Hade det inte varit för att chronograph hjulen är så svåra att hitta så hade det säkert inte varit nåt problem .
 

differo

Cartier
Jultomten har varit väldans tidig i år!
20180222_205740.jpg
 

Exxet

Rolex
Arrrggggg. Fattar inte problemet med detta 6139 verk . Hade sönder ett chronografhjul till. Det har gått troll i det . Nästan så jag inte vågar ge mig på fler. Dessutom finns det ju inga . Första var trasig redan innan . Hitta ett och det försvann i Norge . Nu fick vi tag i ett och det är kass också .
Snälla är det nån som har nåt skrotverk jag kan plocka delar från . 6139B
Hur har dom gått sönder, på vilket sätt? det är en lite skillnad på a o b chrono-hjulet men det vet du förmodligen.
 

rogart-63

Patek
Hur har dom gått sönder, på vilket sätt? det är en lite skillnad på a o b chrono-hjulet men det vet du förmodligen.
Lång story egentligen . Men ska försöka. jag fick två verk som jag skulle serva. Bara verken inga klockor. Servar allt och skickar till norge .
Den ena var bra och verkar funka. Men detta funka inte knapparna på . Skickar tillbaka hela klockan denna gång då jag insiterar på det .
Då ser jag att en fjäder är av inne i hjulet. Den funkar dock men väldigt hjälpligt och sekundvisare går inte tillbaka som den ska.

Nåväl tar kontakt och talar om att den är trasig. Jag fixar en ny säger ägaren . Och frågar om jag kan serva 2 pogue till ett par kompisar till honom. Visst säger jag. han skickar . Får spårningsnummer. Då är det på väg åt fel håll. hamnar i Oslo . Sen är det borta.
Han har lyckas få ta i ett hjul till som kom häromdagen. Men det är oxå knas. Det funkade så länge man körde utan att stanna kronografen. Då stanna verket . Upptäckte varför senare. Den hade helt enkelt kärvat ihop. P.g.a att det kärvat så rev fjäderhuset sönder undre hjulet från sitt fäste .
Har ett 6139A hjul men det passar ju inte.
 

differo

Cartier
Blir lite avis men mest på en annan sak och det är din arbetsyta :) mitt bord i min miniverkstad är endast 30cm djupt och då är det väldigt nära till golvet när delar faller och skjuts! :) Vad är det för kul inne i boken då?

Hehe förstår hur det känns, hade något liknande i gamla lägenheten. Jag hade gärna haft ännu mer yta så att jag kan ha fler saker framme utan att de stör. Försöker använda bordet till annat också vilket ställer till det givetvis. Boken har jag precis börjat på ikväll (mellan tvättarna, två urverk), han går igenom hela processen och tekniken att bygga en klocka från grunden-inte att jag någonsin kommer göra det men olika tekniker verkar vara väl beskrivna och så en hel del teori bakom det hela vilket jag uppskattar.
 

Exxet

Rolex
Lång story egentligen . Men ska försöka. jag fick två verk som jag skulle serva. Bara verken inga klockor. Servar allt och skickar till norge .
Den ena var bra och verkar funka. Men detta funka inte knapparna på . Skickar tillbaka hela klockan denna gång då jag insiterar på det .
Då ser jag att en fjäder är av inne i hjulet. Den funkar dock men väldigt hjälpligt och sekundvisare går inte tillbaka som den ska.

Nåväl tar kontakt och talar om att den är trasig. Jag fixar en ny säger ägaren . Och frågar om jag kan serva 2 pogue till ett par kompisar till honom. Visst säger jag. han skickar . Får spårningsnummer. Då är det på väg åt fel håll. hamnar i Oslo . Sen är det borta.
Han har lyckas få ta i ett hjul till som kom häromdagen. Men det är oxå knas. Det funkade så länge man körde utan att stanna kronografen. Då stanna verket . Upptäckte varför senare. Den hade helt enkelt kärvat ihop. P.g.a att det kärvat så rev fjäderhuset sönder undre hjulet från sitt fäste .
Har ett 6139A hjul men det passar ju inte.
Om jag förstår rätt så har du fått två mer eller mindre trasiga hjul, inget som jag tycker du kan ta på dig, och om man läser servicemanualen ska man ersätta chrono-hjulet vid minsta fel, går ej att reparera, man kan olja chrono-hjulet om det kärvar lite, att klockan stannar när man har chronographen avstängd, vilket man inte ska ha i o f s.
 

Fadershan

Patek
Hehe förstår hur det känns, hade något liknande i gamla lägenheten. Jag hade gärna haft ännu mer yta så att jag kan ha fler saker framme utan att de stör. Försöker använda bordet till annat också vilket ställer till det givetvis. Boken har jag precis börjat på ikväll (mellan tvättarna, två urverk), han går igenom hela processen och tekniken att bygga en klocka från grunden-inte att jag någonsin kommer göra det men olika tekniker verkar vara väl beskrivna och så en hel del teori bakom det hela vilket jag uppskattar.
Kul!
 

Auto Ola

Panerai
2-Faktor
Om jag förstår rätt så har du fått två mer eller mindre trasiga hjul, inget som jag tycker du kan ta på dig, och om man läser servicemanualen ska man ersätta chrono-hjulet vid minsta fel, går ej att reparera, man kan olja chrono-hjulet om det kärvar lite, att klockan stannar när man har chronographen avstängd, vilket man inte ska ha i o f s.
Här kom det upp en fråga i mitt huvud!
Har en som sitter i winder, med sekunden igång. Men när jag bär den brukar jag stoppa nån timme då och då, tänker så det ej kärvar! Rätt eller feltänkt? Köpte klockan får några år sen, då fortare den sig mycket så tvätta balansen och avmagnetiserade och nu går den runt +20-30s/dygn.
Men innan jag börja motionera Chronon stanna den när jag stoppa!
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Att dela med sig av positiva erfarenheter kan vara roligt på många sätt men frågan är om inte de negativa kan vara mer användbara för andra? Med detta i åtanke tänker jag berätta om min inte allt för lyckade kväll igår. Att en så enkelt uppgift som att byta ett batteri kan gå så fel.

Klockan var en jubileums guldklocka, Certina EOL. Inte min kopp te riktigt egentligen. Boetterna är i alla fall av monocoque- typ på de här modellerna. Jag har tacklat den typen av boetter tidigare men då bara med plexiglas och glastången. I detta fall var det ett safirglas så tången var inte till någon hjälp. Istället plockade jag fram den där lilla "medicin sprutan" som Mark Lovick tipsar om i sina videos.

Tillvägagångssättet är ganska enkelt. Man drar bort krona och bom (som är tvådelad). Man lägger en bit mjuk plast över hålet på kronhalsen och tvingar över spetsen på sprutan. Trycker till för att forma plasten runt kronhalsen. Tar bort sprutan och gör ett litet hål i plasten vid halsen hål. Därefter, med ett fast grepp om stycket, placerar sprutan spets över kronhals och plast och forcerar in luft. Glaset skall lossna med ett "popp".

Jag har hört att man får passa sig för att glaset kan fara iväg. Jag tycker jag hade ganska bra koll när jag tryckte till men det som hände var inte riktigt vad jag förväntat mig. Det sa inte "popp" utan det blev snarare en mindre explosion. Något dråpligt att det enda jag lyckades fånga var just glaset. Resten av stycket delades och sköt åt olika håll. Verket gjorde en lufttur och kraschade några meter bort. Verkring och glaspackning flög åt andra hållet.
Med hjärtat i halsgropen vände jag upp verket på golvet som naturligtvis lyckats hamna med urtavlan nedåt (samma Muprhy- lag som går att applicera på smörgåsar med smör verkar gälla).

Tavlan fick sig en törn i kraschen. En ganska ful skada mitt på och dessutom lossnade den halvt från verket. Ena benet på urtavlan blev kraftigt stukat. Tavlan är rökt. Sekundvisaren blev lite böjd men det går att rädda tror jag.
IMG_7336.JPG


När jag lyckats forcera bort tavlan (som inte var lätt eftersom benet böjt sig) uppenbarade sig i alla fall ett ganska härligt urverk. Jag har inte skruvat i Quartzare tidigare men med stor sannolikhet får jag börja nu :). Okulärbesiktning avslöjar inga direkta fel på verket. Eventuellt att tappen för sekundvisaren fått sig en smäll. Svaret på det får jag förmodligen inte förrän jag monterat allt och testat med ett nytt batteri.

Lyckligtvis verkar det vara ganska enkelt/billigt att hitta ersättnings- tavlor till de här klockorna. De har sitt värde i sitt guld och det är inte ovanligt att de slaktas och resterna hamnar på Tratten. Kanske till och med någon kollega här som sitter på en ersättningstavla?

Och jag vet, nästa gång kör jag med en liten påse runt hela stycket. Fast det vette katten, med tanke på explosionen så hade projektilen antagligen penetrerat påsen ..
 
Senast ändrad:

rogart-63

Patek
Shit. Hur gör man annars om man inte trycker ut glaset med spruta. Då måste man ju spräcka det. Är det ett vanligt ETA verk typ 955.112? Har lite gamla verk om du behöver sekundhjulet.
Ligger ett verk med tavla på Tradera nu såg jag.
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Shit. Hur gör man annars om man inte trycker ut glaset med spruta. Då måste man ju spräcka det. Är det ett vanligt ETA verk typ 955.112? Har lite gamla verk om du behöver sekundhjulet.
Ligger ett verk med tavla på Tradera nu såg jag.

Ja, precis det verket är det.
Jag har lagt ett bud. Är någon spekulant på det mekaniska verket som följer med i paketet kan vi dela.
 

Magnus Ö-o

Cartier
Jag montrade pappas Certina Blue Ribbon här i veckan och den går jättefint. Både i timegraphern och datumväxlingen. Idag skulle jag färdigställa den tänkte jag men jag tror jag har nån lite udda variant på klockan.
Jag köpte det glas jag fick hjälp här med att välja (Tack Martin) men mitt ur verkar nån tiondel större så jag limmade glaset istället, fusk kanske men det får jag ta. Köpte ju hem G-S Hypo cement när jag köpte glaset.
Satte på visarna så datumet växlade ett par minuter över midnatt. Stoppade i verket i boetten men det här glaset var lägre så visaraxeln tog i glaset. Här gör jag bort mig och lyfter bort sekundvisaren för att testa om den tar i. La den på ett bra ställe så jag lyckades tappa bort den.
Tog bort glaset och jämförde mot original. Jag verkar ha en högre dome på mitt gamla glas. Höjden på det nya var 4,67mm och det gamla originalglaset var 5,93mm. Det nya glaset var standard dome med metallringsförstärkning.
1. Vet någon hur mycket som skiljer mellan standard dome och high dome i höjd?
2. Har någon en sekundvisare till en Certina Blue Ribbon att sälja? En tidig variant med väldigt välvd urtavla.
 

Martin Lovasz

Audemars
Jag montrade pappas Certina Blue Ribbon här i veckan och den går jättefint. Både i timegraphern och datumväxlingen. Idag skulle jag färdigställa den tänkte jag men jag tror jag har nån lite udda variant på klockan.
Jag köpte det glas jag fick hjälp här med att välja (Tack Martin) men mitt ur verkar nån tiondel större så jag limmade glaset istället, fusk kanske men det får jag ta. Köpte ju hem G-S Hypo cement när jag köpte glaset.
Satte på visarna så datumet växlade ett par minuter över midnatt. Stoppade i verket i boetten men det här glaset var lägre så visaraxeln tog i glaset. Här gör jag bort mig och lyfter bort sekundvisaren för att testa om den tar i. La den på ett bra ställe så jag lyckades tappa bort den.
Tog bort glaset och jämförde mot original. Jag verkar ha en högre dome på mitt gamla glas. Höjden på det nya var 4,67mm och det gamla originalglaset var 5,93mm. Det nya glaset var standard dome med metallringsförstärkning.
1. Vet någon hur mycket som skiljer mellan standard dome och high dome i höjd?
2. Har någon en sekundvisare till en Certina Blue Ribbon att sälja? En tidig variant med väldigt välvd urtavla.
Glaset hittade jag ett original till Magnus och letar nu efter en visare, tyvärr är de flesta skrotade Certinor jag har gamla guldklockor så de går inte. Sökandet går dock vidare och man kan ta passande visare från andra modeller från perioden då alla har samma visare.
 
Senast ändrad:

rogart-63

Patek
Glaset hittade jag ett original till Magnus och letar nu efter en visare, tyvärr är de flesta skrotade Certinor jag har gamla guldklockor så de går inte. Sökandet går dock vidare och man kan ta passande visare från andra modeller från perioden då alla har samma visare.
Kanske har men har tullat rätt mycket i min Certina visare låda . Är det också 0,17 mm
 

Martin Lovasz

Audemars
Här är förpackningen till glaset.
1000402.jpg

Som ni ser så passar glaset till ett antal olika modeller som man skulle kunna ta den ifrån. I detta fall är det till en 58-102 boett. Jag mätte glasets höjd till 5,65 mm så det satt nog inget originalglas på den utan den har nog blivit bytt någon gång, eller så har man helt enkelt bytt glas efter något år för det hände på t ex Certina DS serien ett par gånger.
 

Exxet

Rolex
Här kom det upp en fråga i mitt huvud!
Har en som sitter i winder, med sekunden igång. Men när jag bär den brukar jag stoppa nån timme då och då, tänker så det ej kärvar! Rätt eller feltänkt? Köpte klockan får några år sen, då fortare den sig mycket så tvätta balansen och avmagnetiserade och nu går den runt +20-30s/dygn.
Men innan jag börja motionera Chronon stanna den när jag stoppa!
Enligt vad jag läst mig till ska en sk Vertical-clutch chrono gå hela tiden, Googla gärna på det, men inget är ju ristat i sten så man får nog avgöra själv, tycker personligen det är trevligt när något rör sig på urtavlan :) om man har den stoppad så är risken att fjädrarna i hjulet förslappas och det kan börja slira, en bild på hur man smörjer.
chrono.jpg
 

rogart-63

Patek
Enligt vad jag läst mig till ska en sk Vertical-clutch chrono gå hela tiden, Googla gärna på det, men inget är ju ristat i sten så man får nog avgöra själv, tycker personligen det är trevligt när något rör sig på urtavlan :) om man har den stoppad så är risken att fjädrarna i hjulet förslappas och det kan börja slira, en bild på hur man smörjer.
chrono.jpg
Precis . Dock bör den nog stå still en gång ibland oxå. Då den kan låsa sig annars. Konstruktionen är lite klurig. När kronografvisaren går så är fjädrarna inaktiverade och hela hjulet rör sig. Men när den står still slirar den där den ska oljas. Tycker dock bilden visar lite felaktigt sätt att hålla ner fjädringen . Skulle inte hålla därute på själva kuggarna utan ovanpå kugghjulet istället. Risken att slinta och slå sönder kugghjulet under är större.
 
Topp