Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Utveckla gärna!Om balansen har bara 'två händer' då skulle du kunna använda '180 graders metod'? eller vill du vara 100% säker?
Tyvärr inte men du skräms för 6139 är tänkt att bli min första SeikoArrrggggg. Fattar inte problemet med detta 6139 verk . Hade sönder ett chronografhjul till. Det har gått troll i det . Nästan så jag inte vågar ge mig på fler. Dessutom finns det ju inga . Första var trasig redan innan . Hitta ett och det försvann i Norge . Nu fick vi tag i ett och det är kass också .
Snälla är det nån som har nåt skrotverk jag kan plocka delar från . 6139B
Metoden är relativt simpel men fungerar utmärkt om man är helt körd med udda urverk. Om du försiktigt vrider upp fjädern (från viloläge) och observerar 'händerna' på balansen tills de svänger så nära som 180 (om det är lägre vrider upp liiite till osv.). Dvs att du tittar ena handen och ser att den svänger en halv cirkel. När du är nöjd och tycker att det ser ut som 180 i dina ögon, då justerar du lift angle tills timegrapher visar amplitud 180. Ta da! Det är den sökta lift angleUtveckla gärna!Nja nu ville jag veta för verket beter sig märkligt.. jag har inte gjort service på det och det går inte att få bort haltningen som går upp till 9.9 som max och 3.6 som min. Men när gången är som bäst enligt graph så är den på 9.9! Ville bara utesluta eventuella tokigheter
![]()
Wow haha spännande, ska testa sen och se ifall jag förstod tillvägagångssättetMetoden är relativt simpel men fungerar utmärkt om man är helt körd med udda urverk. Om du försiktigt vrider upp fjädern (från viloläge) och observerar 'händerna' på balansen tills de svänger så nära som 180 (om det är lägre vrider upp liiite till osv.). Dvs att du tittar ena handen och ser att den svänger en halv cirkel. När du är nöjd och tycker att det ser ut som 180 i dina ögon, då justerar du lift angle tills timegrapher visar amplitud 180. Ta da! Det är den sökta lift angleLåter svårare än det är och förvånansvärt effektivt.
Brukar gå bra . Men denna gång bråkar det bara . Går troll i vissa klockor . Allt annat är okej . Men detta "nya" hjulet stanna när jag tryckte på tryckknappen . Testa att justera armarna . Och drog upp lite till på fjädern . Big mistake . Hjulet som sitter under lossna från sitt fäste . Hade det inte varit för att chronograph hjulen är så svåra att hitta så hade det säkert inte varit nåt problem .Tyvärr inte men du skräms för 6139 är tänkt att bli min första Seiko![]()
Blir lite avis men mest på en annan sak och det är din arbetsytaJultomten har varit väldans tidig i år!
![]()
Hur har dom gått sönder, på vilket sätt? det är en lite skillnad på a o b chrono-hjulet men det vet du förmodligen.Arrrggggg. Fattar inte problemet med detta 6139 verk . Hade sönder ett chronografhjul till. Det har gått troll i det . Nästan så jag inte vågar ge mig på fler. Dessutom finns det ju inga . Första var trasig redan innan . Hitta ett och det försvann i Norge . Nu fick vi tag i ett och det är kass också .
Snälla är det nån som har nåt skrotverk jag kan plocka delar från . 6139B
Lång story egentligen . Men ska försöka. jag fick två verk som jag skulle serva. Bara verken inga klockor. Servar allt och skickar till norge .Hur har dom gått sönder, på vilket sätt? det är en lite skillnad på a o b chrono-hjulet men det vet du förmodligen.
Blir lite avis men mest på en annan sak och det är din arbetsytamitt bord i min miniverkstad är endast 30cm djupt och då är det väldigt nära till golvet när delar faller och skjuts!
Vad är det för kul inne i boken då?
Om jag förstår rätt så har du fått två mer eller mindre trasiga hjul, inget som jag tycker du kan ta på dig, och om man läser servicemanualen ska man ersätta chrono-hjulet vid minsta fel, går ej att reparera, man kan olja chrono-hjulet om det kärvar lite, att klockan stannar när man har chronographen avstängd, vilket man inte ska ha i o f s.Lång story egentligen . Men ska försöka. jag fick två verk som jag skulle serva. Bara verken inga klockor. Servar allt och skickar till norge .
Den ena var bra och verkar funka. Men detta funka inte knapparna på . Skickar tillbaka hela klockan denna gång då jag insiterar på det .
Då ser jag att en fjäder är av inne i hjulet. Den funkar dock men väldigt hjälpligt och sekundvisare går inte tillbaka som den ska.
Nåväl tar kontakt och talar om att den är trasig. Jag fixar en ny säger ägaren . Och frågar om jag kan serva 2 pogue till ett par kompisar till honom. Visst säger jag. han skickar . Får spårningsnummer. Då är det på väg åt fel håll. hamnar i Oslo . Sen är det borta.
Han har lyckas få ta i ett hjul till som kom häromdagen. Men det är oxå knas. Det funkade så länge man körde utan att stanna kronografen. Då stanna verket . Upptäckte varför senare. Den hade helt enkelt kärvat ihop. P.g.a att det kärvat så rev fjäderhuset sönder undre hjulet från sitt fäste .
Har ett 6139A hjul men det passar ju inte.
Kul!Hehe förstår hur det känns, hade något liknande i gamla lägenheten. Jag hade gärna haft ännu mer yta så att jag kan ha fler saker framme utan att de stör. Försöker använda bordet till annat också vilket ställer till det givetvis. Boken har jag precis börjat på ikväll (mellan tvättarna, två urverk), han går igenom hela processen och tekniken att bygga en klocka från grunden-inte att jag någonsin kommer göra det men olika tekniker verkar vara väl beskrivna och så en hel del teori bakom det hela vilket jag uppskattar.
Här kom det upp en fråga i mitt huvud!Om jag förstår rätt så har du fått två mer eller mindre trasiga hjul, inget som jag tycker du kan ta på dig, och om man läser servicemanualen ska man ersätta chrono-hjulet vid minsta fel, går ej att reparera, man kan olja chrono-hjulet om det kärvar lite, att klockan stannar när man har chronographen avstängd, vilket man inte ska ha i o f s.
Shit. Hur gör man annars om man inte trycker ut glaset med spruta. Då måste man ju spräcka det. Är det ett vanligt ETA verk typ 955.112? Har lite gamla verk om du behöver sekundhjulet.
Ligger ett verk med tavla på Tradera nu såg jag.
På vilket sätt?Att byta från jubilee-länk till nato på min SKX009 var svårare än vad jag trodde, någon som har tips?
Glaset hittade jag ett original till Magnus och letar nu efter en visare, tyvärr är de flesta skrotade Certinor jag har gamla guldklockor så de går inte. Sökandet går dock vidare och man kan ta passande visare från andra modeller från perioden då alla har samma visare.Jag montrade pappas Certina Blue Ribbon här i veckan och den går jättefint. Både i timegraphern och datumväxlingen. Idag skulle jag färdigställa den tänkte jag men jag tror jag har nån lite udda variant på klockan.
Jag köpte det glas jag fick hjälp här med att välja (Tack Martin) men mitt ur verkar nån tiondel större så jag limmade glaset istället, fusk kanske men det får jag ta. Köpte ju hem G-S Hypo cement när jag köpte glaset.
Satte på visarna så datumet växlade ett par minuter över midnatt. Stoppade i verket i boetten men det här glaset var lägre så visaraxeln tog i glaset. Här gör jag bort mig och lyfter bort sekundvisaren för att testa om den tar i. La den på ett bra ställe så jag lyckades tappa bort den.
Tog bort glaset och jämförde mot original. Jag verkar ha en högre dome på mitt gamla glas. Höjden på det nya var 4,67mm och det gamla originalglaset var 5,93mm. Det nya glaset var standard dome med metallringsförstärkning.
1. Vet någon hur mycket som skiljer mellan standard dome och high dome i höjd?
2. Har någon en sekundvisare till en Certina Blue Ribbon att sälja? En tidig variant med väldigt välvd urtavla.
Kanske har men har tullat rätt mycket i min Certina visare låda . Är det också 0,17 mmGlaset hittade jag ett original till Magnus och letar nu efter en visare, tyvärr är de flesta skrotade Certinor jag har gamla guldklockor så de går inte. Sökandet går dock vidare och man kan ta passande visare från andra modeller från perioden då alla har samma visare.
De visare jag hade på mina reservdelsverk var guld och vita. Målar jag den svart borde det ju bli good enough. Eller är det att svära i kyrkan?0.18 mm är det på alla Certinor från 25-45 och framåt framåt (Ej ETA verk).
Det kan vara så att den är guldmålad så testa att doppa visaren i alkohol.De visare jag hade på mina reservdelsverk var guld och vita. Målar jag den svart borde det ju bli good enough. Eller är det att svära i kyrkan?
Enligt vad jag läst mig till ska en sk Vertical-clutch chrono gå hela tiden, Googla gärna på det, men inget är ju ristat i sten så man får nog avgöra själv, tycker personligen det är trevligt när något rör sig på urtavlanHär kom det upp en fråga i mitt huvud!
Har en som sitter i winder, med sekunden igång. Men när jag bär den brukar jag stoppa nån timme då och då, tänker så det ej kärvar! Rätt eller feltänkt? Köpte klockan får några år sen, då fortare den sig mycket så tvätta balansen och avmagnetiserade och nu går den runt +20-30s/dygn.
Men innan jag börja motionera Chronon stanna den när jag stoppa!
Precis . Dock bör den nog stå still en gång ibland oxå. Då den kan låsa sig annars. Konstruktionen är lite klurig. När kronografvisaren går så är fjädrarna inaktiverade och hela hjulet rör sig. Men när den står still slirar den där den ska oljas. Tycker dock bilden visar lite felaktigt sätt att hålla ner fjädringen . Skulle inte hålla därute på själva kuggarna utan ovanpå kugghjulet istället. Risken att slinta och slå sönder kugghjulet under är större.Enligt vad jag läst mig till ska en sk Vertical-clutch chrono gå hela tiden, Googla gärna på det, men inget är ju ristat i sten så man får nog avgöra själv, tycker personligen det är trevligt när något rör sig på urtavlanom man har den stoppad så är risken att fjädrarna i hjulet förslappas och det kan börja slira, en bild på hur man smörjer.
![]()
Hitta en silver men det sitter en gammal pivot i den. Kan testa om jag får bort den imorgon.De visare jag hade på mina reservdelsverk var guld och vita. Målar jag den svart borde det ju bli good enough. Eller är det att svära i kyrkan?