• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens fix och trix!

Precis . Dock bör den nog stå still en gång ibland oxå. Då den kan låsa sig annars. Konstruktionen är lite klurig. När kronografvisaren går så är fjädrarna inaktiverade och hela hjulet rör sig. Men när den står still slirar den där den ska oljas. Tycker dock bilden visar lite felaktigt sätt att hålla ner fjädringen . Skulle inte hålla därute på själva kuggarna utan ovanpå kugghjulet istället. Risken att slinta och slå sönder kugghjulet under är större.
Eftersom bilden kommer Seikos egen servicemanual så har jag inget att säga om metoden, dom borde ju veta hur man gör tycker man, och är man som dom flesta här så har man ju fler än en klocka så det blir ganska naturligt att den inte går hela tiden:) och som sagt det är ju upp till var och en att avgöra hur man använder den.

Helgens nöjje fick hem 6st CWC. Dok var det bara 3st som tickade igång efter batteribyte :/ Om någon har glas eller verk till dessa liggandes så är det bara att PM’a :)
BB40D9D5-303A-42B3-9628-7D6912A31009.jpeg

Senast ändrad:
Helgens nöjje fick hem 6st CWC. Dok var det bara 3st som tickade igång efter batteribyte :/ Om någon har glas eller verk till dessa liggandes så är det bara att PM’a :)
BB40D9D5-303A-42B3-9628-7D6912A31009.jpeg
Hade inga 31.6 eller 31,7 kvar. Har för mig 31,7 eller 317 passar bättre. originalglaset är 316 med original tension ring. Sternkruez act glas med tension ring om man flyttar över orginallringen sitter lite löst i 316 storlek.

https://adventuresinamateurwatchfettling.com/2014/06/15/cwc-g10/

Som @alexndr säger så kanske misstag lär ut mest men då jag ständigt postar mina misstag ska jag nu posta ett trix som gick vägen :)

Fick hem en Tissot visare som sett sina bästa dagar och var rejält tillbuktad och saknade lume. Lyckades böja till den rätt ok imho och även färgmatcha lume mot timvisaren. Böjde tbx vidaren med typ samma metod som man rätar ut en hairspring, dvs drar ut den med en korntång.
IMG_20180217_235948.jpg

IMG_20180220_214348.jpg

Som @alexndr säger så kanske misstag lär ut mest men då jag ständigt postar mina misstag ska jag nu posta ett trix som gick vägen :)

Fick hem en Tissot visare som sett sina bästa dagar och var rejält tillbuktad och saknade lume. Lyckades böja till den rätt ok imho och även färgmatcha lume mot timvisaren. Böjde tbx vidaren med typ samma metod som man rätar ut en hairspring, dvs drar ut den med en korntång.
IMG_20180217_235948.jpg

IMG_20180220_214348.jpg
Kanon färg på lume du fick där! Te, kaffe?:)

Fick en förfrågan om att visa en bild på urverket i en inkommen klocka.
1000403.jpg
Tänk om alla smutsiga gamla klockor såg så här ut när man öppnar dem. :)

Certina 25-65 är min favorit kaliber.

För att lossa vikten är det bara att tryck den lilla pluppen ett snäpp åt höger så kommer den upp, men! På DS modellerna kan man inte plocka ut vikten då den ligger under verkhållaren så hela urverket måst tas ut och verkhållaren plocka av först. Har en annan DS-2 som kom tillbaks helt stendöd som jag måste göra detta på så inga lätta reparationer med DS serien inte.

Senast ändrad:

IMG_20180217_235948.jpg

IMG_20180220_214348.jpg
Känner igen den där, är det samma?

En fundering! Man smörjer väll aldrig kuggar på hjulen från escspe till framsida? Bara på dragningen? Är det legeringen i de andra som gör att det ej behövs? Och så för att undvika smuts ansamling kanske?
Relevant tanke eller korkad, avgörs av betraktarna !!!

Får kolla på någon till youtube film, troligtvis var inte verktyget rätt.. hade problem att få ut spring bars.
Kan vara lite svåra att få loss. Men med rätt verktyg ska det gå. Gäller å komma ner ordentligt inne vid luggen. Är ingen shoulder eller dubbla sholders på seiko stiften som på en del andra bandstift. Om det är originalstift som du har?

Visst är de fina och man får kompromissa lite med välanvända klockor. Gången ser rak och fin ut så lite ruckning så kan då få den att gå lite bättre, fast 22 sekunder är inget om man bara använder klockan då och då.

Då är Certinan servad! Tackar för tipset på ny krona på EBay och axeln du skicka @Martin Lovasz, satt perfekt!
Möjligen lite låg Amp. Men får se den var ganska sliten, och läste någon stans att fjädern från kusinen i UK var tunnare!
Men snygga är DS!
4F4A35F8-8892-42E0-A750-751A976E987F.jpeg

D9FDFB3C-7C78-4805-BE4E-6CEF3B734936.jpeg

9B62EA28-B141-48F1-96B5-D8FAB19FF965.jpeg
snyggt! Ja DS är finfint! Ska själv sätta tänderna i två st snart (snart kan vara imorgon eller om 3år) som ligge roch väntar :)

Tillbaka
Topp