• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens fix och trix!

Tar en lite paus med mekaniska klockor och klämmer in en Certina quartz.
1000406.jpg

Denna boett har en glasring som man var tvunget att plocka av för att få ut urverket och det vare tufft att få av.
1000407.jpg

Stackarn har råkat uit för någon moddare som det ser ut
1000408.jpg

Visarna är lite böjda även om man inte riktigt ser det i bilden.

Skall plocka av visarna och se vad jag kan göra med dem och sedan skall glaset slipas och poleras så jag återkommer med fler bilder när jag gör detta..

Tar en lite paus med mekaniska klockor och klämmer in en Certina quartz.
1000406.jpg

Denna boett har en glasring som man var tvunget att plocka av för att få ut urverket och det vare tufft att få av.
1000407.jpg

Stackarn har råkat uit för någon moddare som det ser ut
1000408.jpg

Visarna är lite böjda även om man inte riktigt ser det i bilden.

Skall plocka av visarna och se vad jag kan göra med dem och sedan skall glaset slipas och poleras så jag återkommer med fler bilder när jag gör detta..
Ser fram emot resultatet, grymt! :)

E198093D-1684-4A82-95FD-BF398E78282F.jpeg
Med lite hjälp med delar av @rogart-63 och @Martin Lovasz så sitter den återigen ihop. Farsans gamla bettan från 1964 i det bästa skicket jag kunde ge den som glad amatör. Blev lite nya kläder med. Beat error varierar mellan 0-0,3 och gången -3-+5s/d beroende på position i graphern. Går ju som en klocka igen. Stort tack för tips, trix och hjälp med delar. Nu bär det över till farsan för en kopp kaffe o levererans.

Härlig klocka det där. En anledning till varför man valde en diameter på bara 25mm på de flesta av sina urverk var så att man kunde göra lite mer variation från stiliga dressur som denna till biffiga dykare med gummiupphängning.

image.jpg
B87D3591-2774-48AD-B0C1-7C7D4BCA9317.jpeg
En jobbar kompis råkade ha en findykare i skrivbordslådan på jobbet. Den står still och jag fick fria händer. En Mkii med ETA 2836-2 verk. Törs man försöka med ett ETA verk eller skall jag kasta in handduken innan jag ställer till med nåt dumt? Vet inte om det är svårare än andra klockor men jag tänkte fråga först iallfall. Samtidigt kan det vara ett bra övningsobjekt innan jag får hem min nygamla hamilton som troligen också behöver lite kärlek och olja.

Härlig klocka det där. En anledning till varför man valde en diameter på bara 25mm på de flesta av sina urverk var så att man kunde göra lite mer variation från stiliga dressur som denna till biffiga dykare med gummiupphängning.
Jag måste säga att det var kul att skruva 25-651. Riktigt vackra verk o en lagom utmaning att skruva med. Det är kul när det är finish på saker som sitter innuti och nästan ingen ser. Kärlek på riktigt.

ETA gillar plattor och på tavelsidan måste man glida in dem i sina spår och datummekanismen är lite klurig innan man lär sig den, annars tycker jag dessa verk inte är så svåra. Bryggor sitter inte alltid av sig själva så man får hålla bryggor på plats medan man skruvar i åtminstone en skruv. Det finns massor av delar att hitta på eBay och i gamla klockor, men ETA uppdaterade sina verk en hel del så en del delar som skruvar kan skilja och man använde en uppdragsbom med vridet block som går i muffhjulet på vissa urverk.

Även tjockleken kan skilja mellan olika modellers verkplattor så kronan hamnar fel. Ser man bara till så att eventuella delar kommer från samma generation är det inga konstigheter dock.

ETA gillar plattor och på tavelsidan måste man glida in dem i sina spår och datummekanismen är lite klurig innan man lär sig den, annars tycker jag dessa verk inte är så svåra. Bryggor sitter inte alltid av sig själva så man får hålla bryggor på plats medan man skruvar i åtminstone en skruv. Det finns massor av delar att hitta på eBay och i gamla klockor men ETA uppdaterade sina verk en hel del så en del delar som skruvar kan skilja och man använde en uppdragsbom med vridet block som går i muffhjulet på vissa urverk.
Med andra ord kan man göra ett försök. Finns ju en del filmer på tuben om dessa, iallafall 2824. Skall söka lite innan jag går vidare. Men klockan jag har på posten har ett 2824-2 verk med sub sekund visare så nån gång måste jag ju bita ihop och lära mig för den skall det bli snurr på.

Med andra ord kan man göra ett försök. Finns ju en del filmer på tuben om dessa, iallafall 2824. Skall söka lite innan jag går vidare. Men klockan jag har på posten har ett 2824-2 verk med sub sekund visare så nån gång måste jag ju bita ihop och lära mig för den skall det bli snurr på.
Finns även en hel del Kinesiska kopior av ETA verk så en sådan kan man alltid köpa in om det skulle behövas.
https://www.ebay.com/itm/ETA-2836-2-style-movement-in-package-Clone-Yellow-in-color-/232663404429

Dock är det lätt att bli lurad om man verkligen vill ha tag i ett nytt original så då är gamla skrotade klockor ett säkrare sätt att hitta delar.

image.jpg
B87D3591-2774-48AD-B0C1-7C7D4BCA9317.jpeg
En jobbar kompis råkade ha en findykare i skrivbordslådan på jobbet. Den står still och jag fick fria händer. En Mkii med ETA 2836-2 verk. Törs man försöka med ett ETA verk eller skall jag kasta in handduken innan jag ställer till med nåt dumt? Vet inte om det är svårare än andra klockor men jag tänkte fråga först iallfall. Samtidigt kan det vara ett bra övningsobjekt innan jag får hem min nygamla hamilton som troligen också behöver lite kärlek och olja.
Hyfsat enkelt att serva. Vändhjulet kan vara knepiga att få bra ibland.
Finns gott om delar annars.

Dagens miss. Gjorde klart allting,ruckade, putsade boetten och glaset och skruvade ihop. Resultatet:
20180225_234432.jpg

La den på nattduksbordet för att ha på jobbet nästa dag. Till min stora förvåning gick klockan typ ett par timmar för snabbt på morgonen?! Nu tänkte jag att det är troll i klockan. Hann inte kolla imorse så jag gjorde det när jag kom hem. På timegraphern:
20180226_194307.jpg

???? Förutom relativt låga amplituden går ju klockan hur fint som helst?? Jag som skulle vara duktig och epilamiserade gånghakes juveler (vilket iofs han trevligt resultat utan mycket 'snö' på skärmen). Där satte jag och funderade jag det är som händer här egentligen. Sen slog det mig. Ranft koll och då visade sig att min teori stämde. Balansen som kom med klockan var helt förstörd så jag tog en annan jag hade i skrotlådan. Problemet var att i klockan sitter en as1803 och reserven kom från as1950. De ser likadana ut så jag tänkte inte längre än så. 1803 är gjord att slå i 18000a/h och 1950 i 21600. Dumstrut. Klockan servad och går super fint dock med helt fel tid:) lärdom: lita inte blint på timegraphern!:)
Fråga på det: sitter någon på en balans till 1803 verk?

Dagens miss. Gjorde klart allting,ruckade, putsade boetten och glaset och skruvade ihop. Resultatet:
20180225_234432.jpg

La den på nattduksbordet för att ha på jobbet nästa dag. Till min stora förvåning gick klockan typ ett par timmar för snabbt på morgonen?! Nu tänkte jag att det är troll i klockan. Hann inte kolla imorse så jag gjorde det när jag kom hem. På timegraphern:
20180226_194307.jpg

???? Förutom relativt låga amplituden går ju klockan hur fint som helst?? Jag som skulle vara duktig och epilamiserade gånghakes juveler (vilket iofs han trevligt resultat utan mycket 'snö' på skärmen). Där satte jag och funderade jag det är som händer här egentligen. Sen slog det mig. Ranft koll och då visade sig att min teori stämde. Balansen som kom med klockan var helt förstörd så jag tog en annan jag hade i skrotlådan. Problemet var att i klockan sitter en as1803 och reserven kom från as1950. De ser likadana ut så jag tänkte inte längre än så. 1803 är gjord att slå i 18000a/h och 1950 i 21600. Dumstrut. Klockan servad och går super fint dock med helt fel tid:) lärdom: lita inte blint på timegraphern!:)
Du är inte ensam . Gjort samma tabbe några gånger . Välkommen i balansklubben

20180225_234432.jpg

20180226_194307.jpg

Hhahaha underbart! Jag hade inte tänkt på det heller men e ju precis sånt där som man lär sig på! På temat att inte förlita tidsangivelsen på uret på timegraphern har jag ju gjort misstaget tyvärr fler än en gång att minutröret slirar så klockan går bra i TG men inte IRL (dvs att visarna inte hänger med för att friktionen är för liten)

20180225_234432.jpg

20180226_194307.jpg

Kan kolla om jag har nån balans under dagen . Gjort samma tabbe med ETA verk . 2350 med 2772. Är spiralen okej på 1803 kan du kanske flytta över den till 1950 balansen ?

Hej boys n (hopefully) girls!

Igår fick jag en någon timme övers för att återuppta ett Omega 565 som jag tidigare rivit ner. Tvättade det i min Elma super elite undisputed megaforce deathsquad champ deluxe - maskin och det blev rent den här gången då verket inte var vidare smutsigt :) Testade med 9415 för mainspring men då jag oftast låter fjädern sitta kvar i fjäderhus fattar jag inte riktigt hur jag ska få ner en sån trögflytande olja/fett i fjädern? @Martin Lovasz ?

@rogart-63 eller annan som vet - Den där lilla armen som håller centrumsekundhjulet på 565 pajjar gången helt.. stannar den t.o.m. Skruvar jag bort den så går verket ok. Tips?
IMG_20180227_002455.jpg

Bara sprid ut oljan jämt uppe på fjädern så kommer den att dras ner mellan spiralerna och sedan drar du upp klockan och släpper ut fjädern ett par gånger så blir det bra. Fjädern för sekundpinnen är bara till för att hålla den i rätt läge så räta ut den lite och glöm inte att olja tappen på pinnen med typ HP 1000.

Bara sprid ut oljan jämt uppe på fjädern så kommer den att dras ner mellan spiralerna och sedan drar du upp klockan och släpper ut fjädern ett par gånger så blir det bra. Fjädern för sekundpinnen är bara till för att hålla den i rätt läge så räta ut den lite och glöm inte att olja tappen på pinnen med typ HP 1000.
Grymt tack! Menar du att räta ut armen lite så den inte trycker så hårt samt att olja tappen mot armen för att minska friktionen? Borde inte det vara en juvel där istället som inte trycker mot tappen? :D

Kan kolla om jag har nån balans under dagen . Gjort samma tabbe med ETA verk . 2350 med 2772. Är spiralen okej på 1803 kan du kanske flytta över den till 1950 balansen ?
Det var just spiralen som var helt förstörd. Satte igår kväll och försökte rätta den, kastade in handduken efter 4 timmar. Ska försöka se hur det känns ikväll men den har fått lite för många kinks upp o ner längst 2 yttre ringar och en i mitten. Kommer nog inte gå att rätta den så att den blir helt platt. Det funkade kanon med epilame så jag glädjer mig med det i alla fall, tack igen för syran!

Igår fick jag en någon timme övers för att återuppta ett Omega 565 som jag tidigare rivit ner. Tvättade det i min Elma super elite undisputed megaforce deathsquad champ deluxe - maskin och det blev rent den här gången då verket inte var vidare smutsigt :) Testade med 9415 för mainspring men då jag oftast låter fjädern sitta kvar i fjäderhus fattar jag inte riktigt hur jag ska få ner en sån trögflytande olja/fett i fjädern? @Martin Lovasz ?

@rogart-63 eller annan som vet - Den där lilla armen som håller centrumsekundhjulet på 565 pajjar gången helt.. stannar den t.o.m. Skruvar jag bort den så går verket ok. Tips?
IMG_20180227_002455.jpg
Den bör du nog ha annars stuttar sekundvisaren . Testa att minska trycket genom att rätta ut den. Och håll emot när du monterar sekundvisaren.

IMG_20180227_002455.jpg

Den ligger ju fel på bilden ovan men jag antar att det är för att påvisa när den är bortskruvad?

grymt Alex tack. Dock lite osäker på hur stödet ska gå till. Utan att ha hunnit testa så brukar det ju nte krävas mkt kraft för sekundvisaren.. känns som att det skulle räcka med mothåll från verkkudde? Ena snubben i din tråd verkade tro att automatdelen fungerade som mothåll?

grymt Alex tack. Dock lite osäker på hur stödet ska gå till. Utan att ha hunnit testa så brukar det ju nte krävas mkt kraft för sekundvisaren.. känns som att det skulle räcka med mothåll från verkkudde? Ena snubben i din tråd verkade tro att automatdelen fungerade som mothåll?
Ja, är automatdelen monterad så skall den ge stöd.
I mitt fall monterade jag visaren innan automatdelen. Jag använde som sagt mitt staking tool för att göra ett mothåll.

Den snubben är Gud bland hobbymakare. :)

Ja, jag kände mig något hedrad att han svarade på min fråga :).

Tillbaka
Topp