• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens fix och trix!

Hobbymekaren önskar få lite experthjälp igen. Undrar så klart vad detta är för ett verk?? 25-26mm stort.
@rogart-63 @Martin Lovasz

Bilagor

• IMG_1814.JPG
    IMG_1814.JPG
    263.1 KB · Visningar: 4
46E46E3C-EB4F-4240-A4A9-33430352806C.jpeg
Gillar ju att ta mig vatten över huvudet så varför inte fortsätta på den banan. Fick hem ett nytt projekt jag tänkte försöka genomföra. En Hamilton automagisk av helt okänd modell. Kollat igenom massor av gamla produktkataloger men går bet. Sitter ett ETA 2824-2 verk i fast med sub sekund.
F19C92A0-BD67-435B-A7F1-725C6C6D82A6.jpeg

Några frågor om någon är sugen:
Någon som vet vad det kan vara för klocka/ålder
Vad skiljer ett ETA 2824-2 med subsekund, samma verk eller är det en tillsats som monteras istället för datum?
Kronan verkar vara en hemmasnickrad historia som rasar isär. Går det att bygga en ny egen och få det att fungera?
När man relumar äldre komponenter, är det nu man skall vara kreativ och blanda te/kaffe o dyl för att få samma tråkiga nyans som övriga.

Känner att jag har mer frågor än ni troligen orkar med så jag får nog hejda mig lite men vill ni dela med er av lite kunskap så antecknar jag gärna.

46E46E3C-EB4F-4240-A4A9-33430352806C.jpeg
Gillar ju att ta mig vatten över huvudet så varför inte fortsätta på den banan. Fick hem ett nytt projekt jag tänkte försöka genomföra. En Hamilton automagisk av helt okänd modell. Kollat igenom massor av gamla produktkataloger men går bet. Sitter ett ETA 2824-2 verk i fast med sub sekund.
F19C92A0-BD67-435B-A7F1-725C6C6D82A6.jpeg

Några frågor om någon är sugen:
Någon som vet vad det kan vara för klocka/ålder
Vad skiljer ett ETA 2824-2 med subsekund, samma verk eller är det en tillsats som monteras istället för datum?
Kronan verkar vara en hemmasnickrad historia som rasar isär. Går det att bygga en ny egen och få det att fungera?
När man relumar äldre komponenter, är det nu man skall vara kreativ och blanda te/kaffe o dyl för att få samma tråkiga nyans som övriga.

Känner att jag har mer frågor än ni troligen orkar med så jag får nog hejda mig lite men vill ni dela med er av lite kunskap så antecknar jag gärna.
Spännande. Aldrig sett en 2824-2 med subsekund. Hur ser det ut under tavlan? Balansen sitter ju på samma ställe som sekunden.

Spännande. Aldrig sett en 2824-2 med subsekund. Hur ser det ut under tavlan? Balansen sitter ju på samma ställe som sekunden.
Mat med familjen först men nej balansen sitter på ovansidan dvs kl 12 Subsekunden går igenom huvudfjädern kl 6. Återkommer med mer bilder mm

Fast måste säga att när de kloka säger ”spännande har jag aldrig sett” blir jag lite rädd. Ingen bra start. Hoppades ju snarare få höra att ” jaha det är en sån där”.

Senast ändrad:
  • Like
Reactions: Beo
D035546D-F799-4293-986C-989745A4BA9D.jpeg
A10BB448-D302-49D5-9CB5-E6233BF2F429.jpeg
7D5C118F-E82A-41F4-92A3-F2A2B288DA2B.jpeg
En påbyggnad verkar det som för subsekunden. Har ingen aning om det är std 2824-2 med borttagen datumdel under för att ge plats åt sekundpåbyggnaden. Vid första anblick gick inte sekundmekanismen att öppna o jag vågar inte ha den ligga öppen utan att veta lite mer så locket är på igen.
Nu är jag nog ute o cyklar men Utan att veta nåt om ETA uppbyggnaden så gissar jag att timhjulet??? drevas upp i påbyggnaden för att driva sekunden. Känns långsökt men det enda jag kan komma på vid en snabb anblick. Det sitter ju flera juveler i påbyggnaden där det kan sitta drev som verkar dreva upp hastigheten.

A10BB448-D302-49D5-9CB5-E6233BF2F429.jpeg
7D5C118F-E82A-41F4-92A3-F2A2B288DA2B.jpeg
En påbyggnad verkar det som för subsekunden. Har ingen aning om det är std 2824-2 med borttagen datumdel under för att ge plats åt sekundpåbyggnaden. Vid första anblick gick inte sekundmekanismen att öppna o jag vågar inte ha den ligga öppen utan att veta lite mer så locket är på igen.
Nu är jag nog ute o cyklar men Utan att veta nåt om ETA uppbyggnaden så gissar jag att timhjulet??? drevas upp i påbyggnaden för att driva sekunden. Känns långsökt men det enda jag kan komma på vid en snabb anblick. Det sitter ju flera juveler i påbyggnaden där det kan sitta drev som verkar dreva upp hastigheten.
Påminner nästan om en Depraz Dubois kronograf påbyggnad.

Nu skrämmer ni mig. Vet inte längre om jag törs riva ner verket när ni inte sett det förut dvs hur lätt är det då att hitta delar. Vore ju lite trist att sluta med en kina klon med centrumvisare.....:pompus:
Just tittat på tuben och mark som river och monterar ett 2824 verk. Ser så himla enkelt ut. Jag skulle behöva många omtagningar far att inte sprätta iväg massa delar. Får titta några ggr till innan jag törs. Visste jag att det finns delar är det ju lugnt men era reaktioner skrämmer mig lite... kanske får köpa hem en kina klon först att öva lite på.

Ledsen om jag sticker in med en super-nybörjarfråga här :oops:
Tänkte byta ut glaset på den här, visst är boetten rejält sliten men ett nytt glas förtjänar den väl ändå.
Gav mig på den med glastången, det satt som berget men till slut kramade jag helt enkelt sönder en av fasningarna på plexit och fick av det.
Som kanske syns på bilden sitter det en metallring med 0-24-index som sitter mellan glaset och tavlan, eller ska det sitta innanför plexits fasning?

När det nytt glas ska på plats antar jag att det är en betydligt bättre ide att pressa i glaset istället? Har en kina-press nämligen. Ska jag ta ut verket och pressa i glaset från "insidan", eller ska det pressas ner på tavelsidan?
Samt: är det ett helt vanligt glas jag ska beställa eller är det något speciellt med tanke på metallringen?
Jättetacksam för svar :bag:

Bilagor

• IMG_20180227_201123.jpg
    IMG_20180227_201123.jpg
    91.7 KB · Visningar: 4
Ledsen om jag sticker in med en super-nybörjarfråga här :oops:
Tänkte byta ut glaset på den här, visst är boetten rejält sliten men ett nytt glas förtjänar den väl ändå.
Gav mig på den med glastången, det satt som berget men till slut kramade jag helt enkelt sönder en av fasningarna på plexit och fick av det.
Som kanske syns på bilden sitter det en metallring med 0-24-index som sitter mellan glaset och tavlan, eller ska det sitta innanför plexits fasning?

När det nytt glas ska på plats antar jag att det är en betydligt bättre ide att pressa i glaset istället? Har en kina-press nämligen. Ska jag ta ut verket och pressa i glaset från "insidan", eller ska det pressas ner på tavelsidan?
Samt: är det ett helt vanligt glas jag ska beställa eller är det något speciellt med tanke på metallringen?
Jättetacksam för svar :bag:
Oj,oj, inte använd gripklon på glas med metallring då de inte komprimeras som de utan. Säger jag som gjorde det bara för ett par dagar sedan. :)

ATC om det är stål eller krom boett.
https://www.cousinsuk.com/product/standard-chrome-ringed-glass-atc

ATG om det är guld boett.
https://www.cousinsuk.com/product/standard-gold-ringed-glass-atg

Oj,oj, inte använd gripklon på glas med metallring då de inte komprimeras som de utan. Säger jag som gjorde det bara för ett par dagar sedan. :)

ATC om det är stål eller krom boett.
https://www.cousinsuk.com/product/standard-chrome-ringed-glass-atc

ATG om det är guld boett.
https://www.cousinsuk.com/product/standard-gold-ringed-glass-atg

Läxan lärd :)
Tur glaset var slut åtminstone.

Men om jag ska byta glas, kan jag pressa i det från framsidan med en press eller måste jag ta ut verket och pressa det "igenom" boetten?

Läxan lärd :)
Tur glaset var slut åtminstone.

Men om jag ska byta glas, kan jag pressa i det från framsidan med en press eller måste jag ta ut verket och pressa det "igenom" boetten?
Armerade glas sälj med 0,1 mm skillnad i diameter så man köper rätt storlek och bara trycker ner dem och ofta går det bra med bara handkraft. Urmakarehandböckerna säger att man mäter en gång för mycket sedan köper man in storleken över, storleken under och rätt storlek för säkerhets skull.

Nu skrämmer ni mig. Vet inte längre om jag törs riva ner verket när ni inte sett det förut dvs hur lätt är det då att hitta delar. Vore ju lite trist att sluta med en kina klon med centrumvisare.....:pompus:
Just tittat på tuben och mark som river och monterar ett 2824 verk. Ser så himla enkelt ut. Jag skulle behöva många omtagningar far att inte sprätta iväg massa delar. Får titta några ggr till innan jag törs. Visste jag att det finns delar är det ju lugnt men era reaktioner skrämmer mig lite... kanske får köpa hem en kina klon först att öva lite på.
Klart du ska serva den Magnus. ETA är lättservade. Finns egentligen inte så mycket att sprätta iväg. Inga clickfjädrar eller nåt sånt i dessa verk. Inga direkta smådelar. Vändhjulen är enklare än Certina . Fixar du ett 25-651 så fixar du ett 2824-2.

Hmm antar att lilla handen på armen inte ska ha en liten inbuktning i sig (tyckte jag såg ngt om det i alex alex oxå)... 30pund plus moms+frakt från cousins för en ny liten fjäder.. damn ;)
IMG_20180227_221425.jpg

Dagens miss. Gjorde klart allting,ruckade, putsade boetten och glaset och skruvade ihop. Resultatet:
20180225_234432.jpg

La den på nattduksbordet för att ha på jobbet nästa dag. Till min stora förvåning gick klockan typ ett par timmar för snabbt på morgonen?! Nu tänkte jag att det är troll i klockan. Hann inte kolla imorse så jag gjorde det när jag kom hem. På timegraphern:
20180226_194307.jpg

???? Förutom relativt låga amplituden går ju klockan hur fint som helst?? Jag som skulle vara duktig och epilamiserade gånghakes juveler (vilket iofs han trevligt resultat utan mycket 'snö' på skärmen). Där satte jag och funderade jag det är som händer här egentligen. Sen slog det mig. Ranft koll och då visade sig att min teori stämde. Balansen som kom med klockan var helt förstörd så jag tog en annan jag hade i skrotlådan. Problemet var att i klockan sitter en as1803 och reserven kom från as1950. De ser likadana ut så jag tänkte inte längre än så. 1803 är gjord att slå i 18000a/h och 1950 i 21600. Dumstrut. Klockan servad och går super fint dock med helt fel tid:) lärdom: lita inte blint på timegraphern!:)
Fråga på det: sitter någon på en balans till 1803 verk?
Kollat genom delarna men inget 1803 tyvärr :(

Tillbaka
Topp