• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dagens fix och trix!

Tack @rogart-63! Jag tog balansen från en annan klocka jag hade - den tycker jag betydligt mindre om än denna jag fixade sist:) Donator verket får fixas om jag hittar 1803 balans någon gång i framtiden. Nya balansen gjorde susen:
2018-02-27 21.45.47.jpg
Snyggt! Så där bra får jag aldrig mina skrotverk! :)
 
Nä jag menade tappen på baksidan av sekunhjulet som ligger mot den inbuktade plattan. Ärligt talat tycker jag att det är en märklig konstruktion.. just nu sabbar den hela verkets gång oavsett vad jag gör när den sa på.. Kanske inte skulle ha oljat då?
Är lite osäker. Brukar inte olja den utan bara lite på axlen och juvelen. Men kanske oxå gör fel. Ska kolla upp det.
Archer säger nej. https://omegaforums.net/threads/operating-sm300.24861/#post-275528
Om du läser har jag haft samma problem.
 
Senast ändrad:
Är lite osäker. Brukar inte olja den utan bara lite på axlen och juvelen. Men kanske oxå gör fel. Ska kolla upp det.
Archer säger nej. https://omegaforums.net/threads/operating-sm300.24861/#post-275528
Om du läser har jag haft samma problem.
Tack jepp jag ser.. och får nog försöka ta bort oljan då! Dock vidhåller jag att konstruktionen e dum (iaf mot mig :p) då hela verkets gång och sekund hänger på en pyttefjäders exakthet i tryck och form. Jag vet att många andra verk har liknande lösningar menmen ;D
 
Klart du ska serva den Magnus. ETA är lättservade. Finns egentligen inte så mycket att sprätta iväg. Inga clickfjädrar eller nåt sånt i dessa verk. Inga direkta smådelar. Vändhjulen är enklare än Certina . Fixar du ett 25-651 så fixar du ett 2824-2.
Du har ju såklart rätt att man skall försöka. Började försiktigt igår. Någon lite mer amatör än mig hade redan varit i den. Keyless works var nån fjäder felmonterad i och jag tror att man lyckats stuka delar i montaget men är inte helt säker ännu. Bommen kanske är ok med kronan som satt på var monterad med runthörnet garanti och ramlade av så den måste jag fixa. IOM att datum och sekund mekanism inte sitter på plats var det inte mycket kvar av verket. Sekund modulen verkar pressad så jag tror inte jag kan göra nåt åt den alls. Nåja, sakta och lite osäkert så går det iallafall framåt.
 
Du har ju såklart rätt att man skall försöka. Började försiktigt igår. Någon lite mer amatör än mig hade redan varit i den. Keyless works var nån fjäder felmonterad i och jag tror att man lyckats stuka delar i montaget men är inte helt säker ännu. Bommen kanske är ok med kronan som satt på var monterad med runthörnet garanti och ramlade av så den måste jag fixa. IOM att datum och sekund mekanism inte sitter på plats var det inte mycket kvar av verket. Sekund modulen verkar pressad så jag tror inte jag kan göra nåt åt den alls. Nåja, sakta och lite osäkert så går det iallafall framåt.
Spännande! Tack vare ditt mod är det nu en modern breitling med eta 2824 (moddar breitling sina verk förutom rotor?) på väg hem till mig som enligt problembilden "stannar i uppvridet läge men går bra ibland med bra tidshållning"
 
Spännande! Tack vare ditt mod är det nu en modern breitling med eta 2824 (moddar breitling sina verk förutom rotor?) på väg hem till mig som enligt problembilden "stannar i uppvridet läge men går bra ibland med bra tidshållning"
Fasen vad coolt. Måste våga för att vinna ju. Hur får man reda på vilket urverk som sitter i vilken Breitling. Är det ETA är det väl bara att köra men om det är inhouse så är det väl omöjligt att få tag på delar?
 
Du har ju såklart rätt att man skall försöka. Började försiktigt igår. Någon lite mer amatör än mig hade redan varit i den. Keyless works var nån fjäder felmonterad i och jag tror att man lyckats stuka delar i montaget men är inte helt säker ännu. Bommen kanske är ok med kronan som satt på var monterad med runthörnet garanti och ramlade av så den måste jag fixa. IOM att datum och sekund mekanism inte sitter på plats var det inte mycket kvar av verket. Sekund modulen verkar pressad så jag tror inte jag kan göra nåt åt den alls. Nåja, sakta och lite osäkert så går det iallafall framåt.
Räcker kanske å tvätta sekundmodulen som en stycke och olja juvelerna bara?
 
Dags att få liv i Certinan som flög och kraschade som en Kamikaze- pilot häromdagen. Så, 2 dumma frågor:

1. Vilket håll skall batteriet in på?
2. Var placeras plastringen?
28BAEDB6-35F6-43FC-82D6-F6693511D315.jpeg
 
Kört fast på ett FE233 verk. Dvs ett cupillard 233 . Tog hem en donator från Frankrike som jag tänk plocka delar från. Tyvärr var det inte riktigt samma verk. Ena hade inca bloc medans det nya hade inte det. Behövde bara fjäderhus hjul och det andra hjulet ijämte. Då dom jag hade saknade en kugg på varje. Allt funkar så långt. Men då gånghaken på donatorverket var kass tog jag den från det andra. Men det vill inte växla tänder på gånghjulet. Har testat 3-4 olika gånghakar och gånghjul. Hade ett gäng liggande i en ask. Alla Ser exakt likadana ut. samma mått m.m . Kan det vara banking pins som gör att den inte vill växla . Plattan med incabloc är slut så den kan jag inte använda heller. Nån som har nåt sånt verk liggande?
 
Senast ändrad:
Kört fast på ett FE233 verk. Dvs ett cupillard 233 . Tog hem en donator från Frankrike som jag tänk plocka delar från. Tyvärr var det inte riktigt samma verk. Ena hade inca bloc medans det nya hade inte det. Behövde bara fjäderhus hjul och det andra hjulet ijämte. Då dom jag hade saknade en kugg på varje. Allt funkar så långt. Men då gånghaken på donatorverket var kass tog jag den från det andra. Men det vill inte växla tänder på gånghjulet. Har testat 3-4 olika gånghakar och gånghjul. Hade ett gäng liggande i en ask. Alla Ser exakt likadana ut. samma mått m.m . Kan det vara banking pins som gör att den inte vill växla . Plattan med incabloc är slut så den kan jag inte använda heller. Nån som har nåt sånt verk liggande?
Som vanligt kunde jag inte släppa det. Visa sig att stenarna på den "gamla" trasiga gånghaken är smalare. Dom jag hitta är breddare. Varför vet i sjutton. Fel grejor i asken kanske. Så nu kan jag nog komma undan med en ny gånghake.
 
Kört fast på ett FE233 verk. Dvs ett cupillard 233 . Tog hem en donator från Frankrike som jag tänk plocka delar från. Tyvärr var det inte riktigt samma verk. Ena hade inca bloc medans det nya hade inte det. Behövde bara fjäderhus hjul och det andra hjulet ijämte. Då dom jag hade saknade en kugg på varje. Allt funkar så långt. Men då gånghaken på donatorverket var kass tog jag den från det andra. Men det vill inte växla tänder på gånghjulet. Har testat 3-4 olika gånghakar och gånghjul. Hade ett gäng liggande i en ask. Alla Ser exakt likadana ut. samma mått m.m . Kan det vara banking pins som gör att den inte vill växla . Plattan med incabloc är slut så den kan jag inte använda heller. Nån som har nåt sånt verk liggande?
Tyvärr inget liggandes! Om jag förstått det rätt så finns kraft fram till escape wheel men gånghaken "fastnar" och matar inte fram escapen? På vilket sätt skulle banking pins bråka med det? att den "nya" gånghaken e för lång eller tjock och fastnar på dessa?

Edit: Du skrev svar medan jag skrev detta ovan :)
 
Tyvärr inget liggandes! Om jag förstått det rätt så finns kraft fram till escape wheel men gånghaken "fastnar" och matar inte fram escapen? På vilket sätt skulle banking pins bråka med det? att den "nya" gånghaken e för lång eller tjock och fastnar på dessa?

Edit: Du skrev svar medan jag skrev detta ovan :)
Precis. Krånglade till det i ivern att förklara. Ska se om jag kan fixa till den gamla gånghaken imorgon. En stenen har tippat lite neråt. Lite värme kanske räcker för att rätta upp den. Annars får jag väl ta hem en ny. Tog för givet att det var samma delar i asken då det stod Cup 233 på den.
 
1A2D5341-E4A0-4179-B7EA-2775C128A7E7.jpeg
01E28E13-6BF1-4072-BA5B-B8A0E9CEBA7B.jpeg
Nu spårar det snabbt ur. Fick en förfrågan från en kompis på semester. Den står still. Blir lite tveksam på bakstycket om den är äkta. Någon som kan avgöra. Har aldrig öppnat en Chronograph heller så nu är jag skeptisk på riktigt. Men brukar inte Breitling ha speciella öppningsverktyg samt ha loggan på bakstycket?
 
1A2D5341-E4A0-4179-B7EA-2775C128A7E7.jpeg
01E28E13-6BF1-4072-BA5B-B8A0E9CEBA7B.jpeg
Nu spårar det snabbt ur. Fick en förfrågan från en kompis på semester. Den står still. Blir lite tveksam på bakstycket om den är äkta. Någon som kan avgöra. Har aldrig öppnat en Chronograph heller så nu är jag skeptisk på riktigt. Men brukar inte Breitling ha speciella öppningsverktyg samt ha loggan på bakstycket?
Den är fake . Sitter nåt quartzverk i den . Såhär ser mitt ut .
IMG_20180301_084642.jpg
 
Senast ändrad:
Tillbaka
Topp