• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens fix och trix!

Man kommer långt med lite våld! Lyckades få av skräplänken från min Vulcain, till slut! Nu på mycket mer passande flex!
Edit: öppnade upp och fick bort skräpet vid 11-indexet! Kommer posta bättre bilder i diverse dagens-trådar i morgon då den gör sin officiella debut!
DABE116A-EF9E-441B-90BB-7F353153D83B.jpeg

Senast ändrad:
Skall olja automatmekanismen i ett Omega 503. Vilken/vilka oljor hade ni valt?

Senast ändrad:
Köpte denna tjusiga Citizen-kvartsdykare på ren spekulation med beskrivningen "otestad" i hopp om att den skulle hoppa igång med ett nytt batteri. Så var tyvärr inte fallet och nu är frågan; är det lönt att försöka sig på att få igång den eller det är kört? Jag är inte själv någon hemmafixare mer än att jag klarar av att byta batteri och mindre småfix så jag behöver sannolikt extern hjälp. Kanske någon här som vågar ge sig på den (mot ersättning givetvis)? Tycker att klockan är fantastiskt fin och vill gärna ha igång den för den sitter som en smäck på armen med sin "midsize"-storlek och jag tycker att den är riktigt snygg.

Den har legat två dygn med nytt batteri för jag har läst här på forumet att det kan hända att gamla kvartsare kan hoppa igång efter ett tag med inget har hänt. :(
IMG_20180301_151753.jpg

IMG_20180301_151346.jpg

IMG_20180302_101028.jpg

Köpte denna tjusiga Citizen-kvartsdykare på ren spekulation med beskrivningen "otestad" i hopp om att den skulle hoppa igång med ett nytt batteri. Så var tyvärr inte fallet och nu är frågan; är det lönt att försöka sig på att få igång den eller det är kört? Jag är inte själv någon hemmafixare mer än att jag klarar av att byta batteri och mindre småfix så jag behöver sannolikt extern hjälp. Kanske någon här som vågar ge sig på den (mot ersättning givetvis)? Tycker att klockan är fantastiskt fin och vill gärna ha igång den för den sitter som en smäck på armen med sin "midsize"-storlek och jag tycker att den är riktigt snygg.

Den har legat två dygn med nytt batteri för jag har läst här på forumet att det kan hända att gamla kvartsare kan hoppa igång efter ett tag med inget har hänt. :(
IMG_20180301_151753.jpg

IMG_20180301_151346.jpg

IMG_20180302_101028.jpg
Fin! Håll ut lite till. Har en gammal Seiko som tog nästan en vecka med nytt batteri innan den fick liv! I värsta fall borde det ju inte vara nån omöjlighet att hitta en skruttig gammal klocka med ett fungerande urverk av rätt kaliber som man byter till.

Hade nog kört HP1300 till allt förut. Nu skulle jag nog köra HP1000 istället. Är det den som har ett ihopaskruvat vändhjul? Där man måste ha en specialverktyg för att ta isär?

Är det den som ersatte D5?

Det är ett liten trekantig konstruktion med två små hjul som jag inte plockat isär. Eventuellt att det är det du menar?

Är det den som ersatte D5?

Det är ett liten trekantig konstruktion med två små hjul som jag inte plockat isär. Eventuellt att det är det du menar?
Tror det . Sitter ovanpå fjädertrumman. Borde gå att tvätta som den är och sen olja med 9010 blandat 100:1 med ren bensin och låta dunsta. HP1300 ersatte D5

Tror det . Sitter ovanpå fjädertrumman. Borde gå att tvätta som den är och sen olja med 9010 blandat 100:1 med ren bensin och låta dunsta. HP1300 ersatte D5

Aha, nej jag tänkte mer själva mekanismen som tar emot kraften från rotorn. Ganska stor hastighet på de hjulen så jag hade gissat 9010 om jag valt ur det begränsade sortimentet.

Aha, nej jag tänkte mer själva mekanismen som tar emot kraften från rotorn. Ganska stor hastighet på de hjulen så jag hade gissat 9010 om jag valt ur det begränsade sortimentet.
Kommer inte ihåg exakt hur 503 ser ut. Försökt att leta efter en service manual. Juvelerna i bryggan bör ju funka med 9010. Säkert funkar även HP1300 eller D5 . 550 verket har ju detta vändhjul.

Nu är Certinan klar.
1000409.jpg

Klassaigt gammalt mineralglas som fått sig massor av törnar men istället för att sprick blir det breda repor.

1000410.jpg

Så här skall glaset se ut efter slipningen, inte glasklart men fri från repor. Ville slipa lite till men då glaset är limmat stack bara en liten bit ovanför glasringen så då fick jag kompromissa.

1000411.jpg

Bild på färdig klocka där glaset nu är polerat och riktigt fint, det finns ett par märken i glaset men ganska små och några större runt kanterna men jag tycker det bara passar klockan övriga tillstånd mycket väl. Klockan är väl misshandlat men jag fick bort massan som någon applicerat på visarna och då ser man att den gamla massan har nästan försvunnit och förmodligen därför man försökt sätt på egen massa.

Man ser hur någon försökt få av glasringen med grova medel och till slut lyckats och sedan skadat tavla och visare. Klockan ser riktigt fin ut på armen så bilderna ljuger lite och man ser inte märken i tavlan lika tydligt i verkligheten (inte glaset märkena finns i utan det är tavlan).

Fick mer eller mindre även serva urverket då det var ordentligt smutsigt under urtavlan så nu är den lätt att ställa igen. Inget urverk (ETA 9361) jag rekommenderbar en nybörjaren att serva då de är riktigt knepiga. Värdet på dessa urverk går bara upp för de börjar bli svåra att få tag så en fin investering och hittar ni dessa härliga 70-talare så är det bara att slå till.

EDIT rörde till det med bilderna lite men nu skall det vara rätt.

Senast ändrad:
1000409.jpg
1000411.jpg
1000409.jpg
1000410.jpg
1000411.jpg
1000409.jpg
1000410.jpg
1000411.jpg
Nu är Certinan klar.

Klassaigt gammalt mineralglas som fått sig massor av törnar men istället för att sprick blir det breda repor.

Så här skall glaset se ut efter slipningen, inte glasklart men fri från repor. Ville slipa lite till men då glaset är limmat stack bara en liten bit ovanför glasringen så då fick jag kompromissa.

Bild på färdig klocka där glaset nu är polerat och riktigt fint, det finns ett par märken i glaset men ganska små och några större runt kanterna men jag tycker det bara passar klockan övriga tillstånd mycket väl. Klockan är väl misshandlat men jag fick bort massan som någon applicerat på visarna och då ser man att den gamla massan har nästan försvunnit och förmodligen därför man försökt sätt på egen massa.

Man ser hur någon försökt få av glasringen med grova medel och till slut lyckats och sedan skadat tavla och visare. Klockan ser riktigt fin ut på armen så bilderna ljuger lite och man ser inte märken i tavlan lika tydligt i verkligheten (inte glaset märkena finns i utan det är tavlan).

Fick mer eller mindre även serva urverket då det var ordentligt smutsigt under urtavlan så nu är den lätt att ställa igen. Inget urverk (ETA 9362) jag rekommenderbar en nybörjaren att serva då de är riktigt knepiga. Värdet på dessa urverk går bara upp för de börjar bli svåra att få tag så en fin investering och hittar ni dessa härliga 70-talare så är det bara att slå till.
Ser riktigt bra ut, kul att du lyckades få fram originalfinishen på visarna! Är det damm på utsidan av glaset på sista bilden? Ser fram emot att få denna på armen igen - nån aning om exakt årtal på den? :)

Nu är Certinan klar.
1000409.jpg

1000410.jpg

1000411.jpg

Fick mer eller mindre även serva urverket då det var ordentligt smutsigt under urtavlan så nu är den lätt att ställa igen. Inget urverk (ETA 9361) jag rekommenderbar en nybörjaren att serva då de är riktigt knepiga. Värdet på dessa urverk går bara upp för de börjar bli svåra att få tag så en fin investering och hittar ni dessa härliga 70-talare så är det bara att slå till.

EDIT rörde till det med bilderna lite men nu skall det vara rätt.
Snyggt Martin!

Bestämde mej för att upgradera min rengöringsprocess lite. Förut körde jag med enbart Zippo-vätska (nafta) och endast en lite glasburk... Nu är det ordentliga rengörismedel och burkar & hållare som gäller. Jäkligt mycket smidigare altså!:)

Glasburkarna är annars från Clas Ohlson, passar perfekt för hållarna från Cousins.

68E221E9-FE61-4102-8709-5E9625D51750.jpeg

26CBFD70-0F07-4AFE-AE90-BE4D53BE7018.jpeg

D4F3DB10-C426-4E6A-80AE-29A332D698B8.jpeg

Fasen det känns ju riktigt löjligt att posta om en så simpel sak som ett glasbyte men det är ju trots allt rätt lugnt här i tråden och det blev ju faktiskt inte så dumt till slut. Jag ignorerar så mycket enklare hur sliten boetten är när man ser tavlan tydligt och fint med ett nytt glas!
IMG_20180305_222228.jpg
IMG_20180227_201123-1.jpg

Bestämde mej för att upgradera min rengöringsprocess lite. Förut körde jag med enbart Zippo-vätska (nafta) och endast en lite glasburk... Nu är det ordentliga rengörismedel och burkar & hållare som gäller. Jäkligt mycket smidigare altså!:)

Glasburkarna är annars från Clas Ohlson, passar perfekt för hållarna från Cousins.

68E221E9-FE61-4102-8709-5E9625D51750.jpeg

26CBFD70-0F07-4AFE-AE90-BE4D53BE7018.jpeg

D4F3DB10-C426-4E6A-80AE-29A332D698B8.jpeg

Dum fråga men hur länge räcker sköljvätskan . Måste man byta den ofta. Funderar på att köpa en dunk. Kör Elma innan . Men sköljer bara i iso. Tänkte om man hade en större burk med Suprol .

Fasen det känns ju riktigt löjligt att posta om en så simpel sak som ett glasbyte men det är ju trots allt rätt lugnt här i tråden och det blev ju faktiskt inte så dumt till slut. Jag ignorerar så mycket enklare hur sliten boetten är när man ser tavlan tydligt och fint med ett nytt glas!
IMG_20180305_222228.jpg
IMG_20180227_201123-1.jpg
Blev ju riktigt fin med nytt glas . Vilken otrolig skillnad det gör.

Bara för det blev jag sugen på att visa det jag håller på med. Ett glas till en tank . Fy vilket skitjobb. Men rätt nöjd med passformen. Nu ska det bara poleras invändigt och utvändigt oxå . Och limmas sen tror jag.
Letar efter en filttrissa att polera med. Nån som vet var man hittar det? Orkar inte slipa för hand.
DSC09397.JPG
DSC09398.JPG
DSC09399.JPG

Dum fråga men hur länge räcker sköljvätskan . Måste man byta den ofta. Funderar på att köpa en dunk. Kör Elma innan . Men sköljer bara i iso. Tänkte om man hade en större burk med Suprol .

Jag har gjort en handfull tvättar och har inte känslan att den behöver bytas än. Med min maskin rekommenderas det att man sköljer i 3 olika behållare och ”stegar dem”. Första skölj kasserar man när den är för smutsig. Andra skölj blir första skölj, tredje skölj blir andra skölj. Man skvalpar upp en ny tredje skölj.
En sak som påverkar ganska mycket hur länge de räcker är om du har möjlighet att rotera av vätskan mellan tankarna. Så som du har om du kör t.ex. en Elma tvätt med rotation.

Bara för det blev jag sugen på att visa det jag håller på med. Ett glas till en tank . Fy vilket skitjobb. Men rätt nöjd med passformen. Nu ska det bara poleras invändigt och utvändigt oxå . Och limmas sen tror jag.
Letar efter en filttrissa att polera med. Nån som vet var man hittar det? Orkar inte slipa för hand.
DSC09397.JPG
DSC09398.JPG
DSC09399.JPG

Sugen på att berätta mer? Tillvägagångssätt? Var köper du material?

Tillbaka
Topp