• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Dagens fix och trix!

Bara för det blev jag sugen på att visa det jag håller på med. Ett glas till en tank . Fy vilket skitjobb. Men rätt nöjd med passformen. Nu ska det bara poleras invändigt och utvändigt oxå . Och limmas sen tror jag.
Letar efter en filttrissa att polera med. Nån som vet var man hittar det? Orkar inte slipa för hand.
DSC09397.JPG
DSC09398.JPG
DSC09399.JPG
Grymt! Kommer nog få en väldigt glad ägare sen :)

Dum fråga men hur länge räcker sköljvätskan . Måste man byta den ofta. Funderar på att köpa en dunk. Kör Elma innan . Men sköljer bara i iso. Tänkte om man hade en större burk med Suprol .

Bra fråga! Satt just och funderade på hur andra brukar göra... ;)

Senast ändrad:
Jag kör med två skölj-burkar och ser att första har börjat ändra färg lite grand medans den andra är fortfarande helt klar och genomskinlig. Detta efter 5 'tvättar'. Allt kommer ut rent och fint fortfarande. Tänker dock att jag snart kasserar första skölj och byter ut den mot tvåan.

Har ni inte läst denna blogg innan så har ni lite kvällsläsning. Duktig kille. Många sköna lagningar som man önskar man kunde testa. Och en hel del bra tips.
https://anderstestarblog.wordpress.com/

Sällan man ser någon som verkar kommit så långt i hantverket som delar med sig så detaljerat. Mycket lärorikt! (dock ett sting av sorg när man känner sig som en riktig klåpare i jämförelse).

Senast ändrad:
Sällan man ser någon så verkar kommit så lång i hantverket som delar med sig så detaljerat. Mycket lärorikt! (dock ett sting av sorg när man känner sig som en riktig klåpare i jämförelse).
Precis så känns det. Dock litet ljus i tunneln var att jag läste hans blogg ett halvår sen och då kändes det mesta bara som sci-fi. Läste igen igår efter rogarts länkning och plötsligt kändes vissa moment görbara. Liten progress i alla fall :)

Kastar in en bild här med på min nya Vostok mod av "skrot 2414 verk"som jag plockat ihop från Etsy och servat samt delar från här o där på ebay,amplitud på 290 be på 0.1 och avikelse på +1 till +20 i olika lägen och det tycker jag är riktigt bra för ett sånt här verk!:)
20180307_172940.jpg

:vostok:

Jag antar att det här egentligen är fel tråd men jag hittade ingen bättre. Dessutom antar jag att den används av urmakare? Vad är det här och vad används den till?
Vad 1.jpg Vad 2.jpg

Den knäcken känns fel? Lite ska den nog gå ner men inte så mycket?
omega stud .jpg

Tryckte ut "knäcken" lite försiktigt med min finaste korntång och då blev kurvan på spiralen mer hälsosam. Haltningen gick ner betydligt. Tyvärr glömde jag ta en bild på resultatet.

Så här blev slutresultatet i alla fall. Riktigt nöjd! Nytt glas, ny krona. Tavlan fick sig en lätt uppfräschning. I övrigt var den i ganska bra skick när jag fick den.

fullsizeoutput_2a5b.jpeg

Nån som vet skillnaden på dessa balanser. Balance Complete, Shockproof, AS 1130 721 Annulaire och Balance Complete, Shockproof, AS 1130 721 Vis
Vad betyder Annulaire och Vis? Står på flera andra AS balanser. Men inte just hittat nåt på nätet som förklarar skillnaden.

Nån som vet skillnaden på dessa balanser. Balance Complete, Shockproof, AS 1130 721 Annulaire och Balance Complete, Shockproof, AS 1130 721 Vis
Vad betyder Annulaire och Vis? Står på flera andra AS balanser. Men inte just hittat nåt på nätet som förklarar skillnaden.
Tusan att jag inte har någon extra, har ju faktiskt för mig att du gav mig en 1130 balans för något år sedan. Känner mig lite skyldig nu... :bookworm:

Tillbaka
Topp